Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

eggehvite i urin


lillepy

Anbefalte innlegg

var hos legen for en stund siden, hvor jeg leverte en urinprøve. Var ikke noe galt med meg (gikk dit fordi jeg tisset mye. Hadde visst bare en aktiv blære.). Men fikk tilbakemelding om at jeg hadde spor av eggehvite i urinen.

Veninna mi fortalte meg så at det kan ha noe med nyrene å gjøre. At de ikke fungerer helt som de skal. Men jeg vet ikke om jeg tør stole blindt på henne hehe.

Tenker jeg skal ta en tur til legen uansett, men så vet jeg ikke hvor normalt det er med eggehvite i urinen...

Noen som ahr hatt det før? Hadde det noe årsak?

 

Har googlet litt rundt og lest at mange gravid har hatt det. (Jeg er ikke gravid), og der virker det som det er ganske normalt. Men så er det sikkert ikke så normalt når man ikke er gravid?

 

Bør jeg være redd? xD

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Helt riktig at det kan tyde på nyreproblemer, men det er også normalt med litt proteiner i urinen hvis du f.eks trener (står flere årsaksdetaljer i linken i forrige innlegg). Har du f.eks leverproblemer kan dette overbelaste nyrene som over tid kan bli skadde nok til å slippe ut proteiner i urinen. Du kan også sjekke nedre sektor av iris i øyet ditt (altså kl. 18) og se etter fargenøyanser der. Er dette området mørkere enn det som er vanlig rundt så kan det tyde på degenerering. Er området lysere kan det tyde på betennelsesreaksjoner.

 

Enig med forrige innlegg om at dette bør sjekkes ut for å se om det er noe å ta tak i.

Få i alle fall målt kreatinin, og sikkert lurt å sjekke for urinveisinfeksjon også.

Lenke til kommentar

Ikke at det er så viktig, men hva slags mislykka klokke er dette da.

 

Denne kanskje :)

lifeclock.jpg

 

Bruker stort sett digitale klokker, men du har rett i at de vanlige analoge klokkene stort sett bare går til 12, så da blir nytt tall 6. Beklager eventuell misforståelse dette kunne ha skapt.

Lenke til kommentar

Symptomene og grunnene varierer også med tanke på hva som kan være galt med nyrene.

 

Har du høyt blodtrykk? Har du tatt mye Ibux eller Aspirin (NSAIDs)? Har du hatt bakterie/virusinfeksjon nylig?

 

har ikke vært noe galt med meg i det siste...

når jeg tenker over det var jeg vel hyppig på paraceten/ibuxen for en 4-5 år siden...(jeg er 22 år gammel nå) nå tar jeg det litt sjeldnere da. har funnet ut at det går fint an å slappe av litt enn å ta piller hver gang man har vondt i huet eller noe.....

 

 

Føler meg ellers helt fin.

 

Men er vel kanskje greit å dra til legen uansett, sånn i tilfelle?

Føler meg litt som en hypokonder, haha :p Men hvis det ikke er normalt å ha 'eggehvite' i urinen, så... er det jo ikke normalt.

 

 

og jeg skjønte det med den klokka xP

Lenke til kommentar

Hvis det å ha eggehvite i urinen er farlig ville vel legen din informert om dette samtidig som du fikk vite de andre resultatene..?

 

neeii.. fikk bare et brev med resultatene av prøvene, og et lite brev vedsidenav om at jeg bare hadde hyppig blære og hvordan jeg kunne jobbe med det. (gikk som sagt dit fordi jeg tisset mye om dagen)

 

men det kan jo hende eggehvite i urinen ikke er farlig? jeg vet ikke...

men jeg hadde vel ikke blitt informert omd et om det var helt normalt.

Endret av lillepy
Lenke til kommentar

Blæren ligger jo etter nyrene, så den har jeg litt vanskelig for å koble til protein i urinen.

 

De tingene jeg sa skal tas sammen for å roe blæren. C-vitaminer er bra i seg selv, men til lidelsen din blir det litt som å bare spise erter til middag til sammenligning.

Lenke til kommentar

ah ^^

 

 

snakket med veninna mi idag, hun sa at eggehvite i urinen ikke trengte å være noe spesielt, hvis jeg ikke hadde unormale plager. Men at jeg kan ha større risiko for å få problemer med nyrene når jeg blir eldre... og at det ikke er noe jeg kan gjøre med saken nå uansett..

 

så hun mente det ikke var noe vits for meg å dra til legen bare for å sjekke det igjen,,, med mindre jeg hadde noen plager som kan ha noe med nyresvikt e.l å gjøre...

 

jeg vet ikke helt... burde jeg dra til legen uansett? Eller kanskje jeg bare skal sjekke meg igjen når jeg blir eldre? Hvis det ikke går an å forebygges uansett, så kan jeg jo likegjerne vente litt? så kan jeg be dem ta en test når jeg er hos legen for noe annet en dag.

(Jeg må uansett dit i løpet av livet for å sjekke noe sånn sjukdomsgener som kan gå i familien...)

Endret av lillepy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...