Gå til innhold

Vulkanaskens egenskaper


Anbefalte innlegg

Hei,

I forbindelse med vulkanutbruddet fra Grimsvötn på Island så blir det sagt at asken denne gangen er tyngre enn fra Eyjafjalla utbruddet forrige år. Men har ikke fått med meg hva det skyldes at asken fra de to vulkanene er forskjellig, noen som vet?

 

En annen ting jeg lurer på er hvilke kjemiske stoffer som utgjør vulkanaske, er det omtrent de samme som asken i en vedovn hjemme?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Akkurat hva som gjør en aske tyngre (høyere egenvekt?) enn en annen vet jeg ikke altfor mye om, men om jeg skal spekulere vil jeg anta forskjellig konsentrasjon av silisium som fører til forskjellige stentyper.

 

På Island er de vulkanske stentypene primært Rhyolitt, Andesitt og Dacitt.

 

Som du kan se på denne skalaen er det primært snakk om vulkanske stenarter med relativt høy konsentrasjon av silisiumdioksid.

 

Utbruddet vi ser nå, og som vi så sist år, er et sub-plinisk utbrudd.

 

Asken den slipper ut, er på ingen måte likt det du har i vedovnen. I vedovnen har du restproduktet av en kjemisk reaksjon mellom oksygen og tre, mens du i vulkansk aske ser at asken er små steinkrystaller (resultat av kjølnet magma) - noe som medfører at asken er veldig hard, og kan skade langt mer en treaske, særlig ved flyvinger hvor asken treffer motoren i 900 km/t og blir sugd inn i et system som i utgangspunktet ikke er ment å bli sandblåst (men som er designet for å tåle det til en viss grad).

 

Denne forskjellen kan du faktisk merke om du gnikker vulkansk aske og treaske mellom fingrene, eller om du blander det ut i vann.

 

Mer info finner du i denne kontinuerlig oppdaterte wiki-artikkelen:

http://en.wikipedia.org/wiki/Gr%C3%ADmsv%C3%B6tn

Endret av soulless
  • Liker 1
Lenke til kommentar
forskjellig konsentrasjon av silikon som fører til forskjellige stentyper.

 

silikondioksid.

Du tenker nok på silsium og silisiumdioksid? ;)

 

Det engelske ordet silicon betyr silisium på norsk (som i steinsorter, kvarts og databrikker), mens det engelske ordet silicone (med en e på slutten) betyr silikon/silikongummi (som i brystimplatater).

 

The Silicon Valley betyr altså Silisiumdalen, ikke Silikondalen.

Endret av SeaLion
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...