Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Vitnemålet


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Lurer på om noen vet om første halvdel av tiende klasse blir langt sammen med andre halvdel og dette blir en karakter? alså at det ikke får nye karakterer, men at julekarakterene mine kan gå ut over hvordan vitnemålet mitt vil se ut nå!

 

Takk på forhånd! :thumbup:

Har nemmelig en veldig skråsikker pappa...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det vil alså si att... første halvår har faktisk noe å si.. ta foreksempel at jeg fikk 4- i gym til jul, gjorde ikke en dritt. Dette halvåret har jeg jobbet rævva av meg. Er det da sjanse for at jeg fortsatt får 4??

Lenke til kommentar

Det skal godt gjøres å få en 6'er på vitnemålet når arbeidet man har gjort før jul kvalifiserer til en 4'er. Da skal arbeidet etter jul vektes MYE tyngre enn det før, og det er vel ikke tilfellet.

 

Selvfølgelig vil karakterer du ha fått før jul kunne påvirke vitnemålskarakteren din. Hvilken hensikt har prøver før jul hvis de ikke skulle gjort det?

 

Tenk på det på denne måten: Du får 2 karakterutskrifter(jul og sommer) og snittet av disse vil bli vitnemålet, grovt sett selvfølgelig. Ting før/etter jul kan vektes tyngre og påvirke karakteren i større grad.

Lenke til kommentar

Med andre ord, det kommer helt ann på hvordan læreren din velger å gjøre det. Og om du har jobbet som en gud etter jul og virkelig vist at du vil forandre deg bla bla bla, så kan det være at det belønnes av læreren, men det er vanskelig for oss å vite.

 

"Hovedregelen" er jo at alt du gjør teller...

Lenke til kommentar

...

Selvfølgelig vil karakterer du ha fått før jul kunne påvirke vitnemålskarakteren din. Hvilken hensikt har prøver før jul hvis de ikke skulle gjort det?

...

Sånn at du vet hvor du står, noe som er vanskelig å vite før du har hatt endel prøver/tentamener.

 

I f.eks matte så vil du ikke klare å få 4 og så en 6'r i faget samme år hvis du ikke har lært deg det du burde ha kunnet for å få en 6'r i første halvåret. Derfor synes jeg det er rett og rimelig at hvis kunnskapene dine for hele året tilsier en 6'r, så burde det være standpunktkarakteren, selv om du ikke klarte å få mer enn en 4'r til jul.

 

Kort oppsummert: jeg mener at standpunktkarakteren din på slutten av året burde reflektere kunnskapene dine på slutten av året, ikke hvordan de har vært underveis.

Lenke til kommentar

Kort oppsummert: jeg mener at standpunktkarakteren din på slutten av året burde reflektere kunnskapene dine på slutten av året, ikke hvordan de har vært underveis.

 

Det vil være avhengig av fag. Er det et fag der dere har ulike bolker med ulike temaer skal du få en sluttvurdering basert på dine kunnskaper i alle temaene (læreplanmålene). Da vil en prøve i tema x før jul telle like mye som en prøve i tema y etter jul.

 

Har faget en heldagsprøve der du får testet helheten i kunnskapene på nytt vil denne generelt være avgjørende for din karakter.

 

I fag som norsk vil man kanskje se mer på utviklingen og f.eks hvor flink du er til å skrive ved slutten av skoleåret.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...