Gå til innhold

Kamerahus + 2 objektiver


Anbefalte innlegg

Jeg har et "Olympus E-420" som jeg kjøpte for cirka 2 år siden. Med kamerahuset fulgte et

14-42mm objektiv med i pakken (samt en bag og litt til..).

Etterhvert følte jeg at jeg burde kjøpe et zoom objektiv for å finne ut hvordan bilder jeg ville ta, men det var liksom ikke min greie å bære rundt med et gigant-objektiv i henda.

(Litt mer detaljert, så tror jeg objektivet heter "ED 70-300mm 1:4.0-5.6". Det var hvertfall 70-300mm av Olympus)

 

Nå har jeg blitt litt mer erfaren etter de 2 årene med et speilrefleks-kamera, og jeg har litt lyst til å selge mitt "Olympus E-420", 14-442mm objektivet og zoom-objektivet.

Jeg betalte noe rundt 2000kr for zoom-objektivet og kjøpte med et UV-filter.

Jeg vurderer dette fordi jeg er mer interessert i macro-fotografering.

 

Så mine spørsmål er:

 

1. Bør jeg selge alt dette, til fordel for Canon?

2. Får jeg tilbake (nesten) like mye penger som jeg ga for alt utstyret?

 

Hvis noen syntes jeg bør gjøre dette: Hvilket Canon speilreflekskamera kan jeg kjøpe, som medfølger et vanlig objektiv og som har over 10.0 megapixler, til prisen rundt 3000-4500kr?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal du gå over til Canon (eller andre) i den prisklassen du skisserer, så må du satse på brukt i prisklassen 3-4.500,-. Det er mulig du klarer å finne en ny 500D med standard kit til rundt 4500,-. Da kommer makro-objektiv og tele i tillegg.

 

Med det i bakhodet, så er mine svar som følger:

 

1. Jeg vet ikke. Jeg tror det er rimeligere å finne et nytt eller brukt makro-objektiv til Olympus.

 

2. Nei. E-420 + 14-42mm får du neppe noe særlig mer enn 1500,- får. Ettersom 70-300mm-en nå koster ca 3000,- så er det mulig at du kan få 2000,- for den.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For å være helt ærlig, så er ikke 1000D (eller 1100D) noe alternativ for E-420. jeg har erfaring fra både Canon og Olympus. Og skal du ha et hus som er en reell oppgradering (og ikke noe som er anderledes), så må du opp på EOS 500D eller nyere.

 

Hvis du bruker livewview mye, så bør være klar over at ingen modeller fra Canon eller Nikon er like rask på AF i liveview mode. Og liveview er viktig i makrosammenheng.

Lenke til kommentar

Fra 3000-4500kr inklusiv et kit objektiv tror jeg du skal greie å finne 450D og 40D.

Strekker du deg bitte litt til så finner du Nikon D90 som også er et svært godt kamera.

 

Har personlig ikke så mye til overs for 500D/50D, på grunnlag av bildebrikken, 450D er betydelig bedre her, med en langt mer behagelig støy. 500D/50D husene rent praktisk har jeg ikke noe å utsette på bortsett fra at 500D og de modellene som føyer seg under samme størrelse er litt for små for meg og blir derfor litt awkward å holde i.

Lenke til kommentar

Det ser ut som jeg har postet denne tråden FIRE ganger! Hvordan fjerner jeg dem, sånn at jeg ikke spammer?

Ta gå inn på en av postene - klikk på rapporter og fortell hva som er skjedd - så blir de ubesvarte trådene slettet av en moderator.

 

edit: Rapporter er en knapp under hver post.

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar
Det ser ut som jeg har postet denne tråden FIRE ganger! Hvordan fjerner jeg dem, sånn at jeg ikke spammer?

Det er bare å trykke rapporter-knappen så kommer en moderator for å hjelpe til. Jeg oppdaget trådene og fjernet alle unntatt denne.

 

Ok, takk! :)

Lenke til kommentar

Sett litt på noen speilreflekser nå. Er Canon EOS 1100D et godt valg?

4500,- kr for det, men etter at jeg har solgt det andre er jeg godt på vei (+ jeg har faktisk pengene til kameraet, men jeg vil bare ikke bruke for MYE på sånt. :) )

 

Her er en test av Canon EOS 1100D: Ehh.. OK det var nå jeg skulle linke en test, men jeg ser at tomsi42 allerede har kommentert på artikkelen! :p :p

 

Jaja, hva syntes du tomsi42 ? :)

Lenke til kommentar

Jeg hadde ikke kjøpte en Canon i 1000D serien (enten det er en 1000D eller 1100D) - jeg synes de er rett og slett for simple. Ekkel plastfinish og noe redusert funksjonalitet.

 

Jeg synes du skal sette deg ned og notere hva som du savner på E-420, som det nye kameraet skal ha. Samtidig skal du lage en liste over de tingene du liker med E-420 som det nye kameraet også skal ha.

 

Da kan vi gi deg noen nye råd.

 

Men som jeg prøver å få frem; du må regne med å legge en del penger i dette for å få et kamera som er klart bedre enn en E-420.

 

Og det er ikke sikkert at Canon er det rette for deg å bytte til.

Endret av tomsi42
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sett litt på noen speilreflekser nå. Er Canon EOS 1100D et godt valg?

4500,- kr for det.

 

Merker jeg får litt panikk når jeg leser det. Blir jo litt dødfødt når du får for eksempel dette på brukten:

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=28523766

 

Du gjør forsåvidt godt å høre på Tomsi42, ta deg litt mer tid til å tenke og reflektere over den eventuelle oppgraderingen.

Lenke til kommentar

Det som er viktig for meg:

- Skarphet i bildet (10 eller flere megapixler etter min opplevelse av E-420)

- Muligens video - dette er jo egentlig bare en fin bonus for 1100d

- Rask fokus (mangler noe i E-420)

- Innebygd blitz (e-420)

 

Lettere sagt: Mer basic ting, enn avanserte funksjoner slik som dere bruker. :D

For meg, som har begynt å ta bilder i noen år nå, tror jeg at Canon 1100D kan funke fint til mitt behov. Og kameraet holder seg til en veldig fin prisklasse. :)

Lenke til kommentar

Det som er viktig for meg:

- Skarphet i bildet (10 eller flere megapixler etter min opplevelse av E-420)

- Muligens video - dette er jo egentlig bare en fin bonus for 1100d

- Rask fokus (mangler noe i E-420)

- Innebygd blitz (e-420)

 

Lettere sagt: Mer basic ting, enn avanserte funksjoner slik som dere bruker. :D

For meg, som har begynt å ta bilder i noen år nå, tror jeg at Canon 1100D kan funke fint til mitt behov. Og kameraet holder seg til en veldig fin prisklasse. :)


  •  
  • Skarphet har ikke så mye med antall piksler, men hvor gode objektivene er. Og at du ikke har bevegelses-uskarphet. 10MP er minimum i dag, og holder egentlig lenge -jJeg har forstørret 8MP til 50x70cm. men idag er 12MP eller høyere vanlig.
  • Video er kjekt å ha; men blir du bitt av basillen, så må du sannsynligvis opgpradere rimelig raskt.
  • Bedre autofokus er jeg enig i at kan være en grunn til å oppgradere. Særlig i dårlig lys er AF-en til E-420 laber. Men hvis du tenker på AF hastighet i live-view (bruk av skjerm, ikke søker), så er alle de billige modellene til Canon og Nikon tregere enn en E-420. Selv de dyrere modellene mener jeg er tregere.
  • Nesten alle speilrefleks har innebygget blits. Men jeg mener at en ekstern blits er fortsatt en fornuftig investering.
     

Lenke til kommentar

Det som er viktig for meg:

- Skarphet i bildet (10 eller flere megapixler etter min opplevelse av E-420)

- Muligens video - dette er jo egentlig bare en fin bonus for 1100d

- Rask fokus (mangler noe i E-420)

- Innebygd blitz (e-420)

 

Lettere sagt: Mer basic ting, enn avanserte funksjoner slik som dere bruker. :D

For meg, som har begynt å ta bilder i noen år nå, tror jeg at Canon 1100D kan funke fint til mitt behov. Og kameraet holder seg til en veldig fin prisklasse. :)


  •  
  • Skarphet har ikke så mye med antall piksler, men hvor gode objektivene er. Og at du ikke har bevegelses-uskarphet. 10MP er minimum i dag, og holder egentlig lenge -jJeg har forstørret 8MP til 50x70cm. men idag er 12MP eller høyere vanlig.
  • Video er kjekt å ha; men blir du bitt av basillen, så må du sannsynligvis opgpradere rimelig raskt.
  • Bedre autofokus er jeg enig i at kan være en grunn til å oppgradere. Særlig i dårlig lys er AF-en til E-420 laber. Men hvis du tenker på AF hastighet i live-view (bruk av skjerm, ikke søker), så er alle de billige modellene til Canon og Nikon tregere enn en E-420. Selv de dyrere modellene mener jeg er tregere.
  • Nesten alle speilrefleks har innebygget blits. Men jeg mener at en ekstern blits er fortsatt en fornuftig investering.
     

 

 

Ja, det med megapixler var usaklig i forhold til skarpheten. :p Måtte bare si det som kom opp i hodet mitt..

Lenke til kommentar

Et par ting til som bør legges på vektskålen.

 

Kit-objektivet til Olympus (14-42mm) er klart bedre enn tilsvarende fra Canon og Nikon. Samtidig har Canon og Nikon andre alternativer som kan være interessante.

En viktigere grunn enn video til å oppgradere, er muligheten for bildestabilisering. Men det kan du også få ved å kjøpe en brukt E-620.

Hvis AF i liveview er viktig, så er det nok bedre å se på et speilløst systemkamera.

Lenke til kommentar

Ja, det med megapixler var usaklig i forhold til skarpheten. :p Måtte bare si det som kom opp i hodet mitt..

Usaklig vil jeg ikke si, men men megapiksler er kun en faktor av mange. Og blir først viktig når det skal printes digert.

 

Liveview brukes sjeldent. Jeg kommer forhåpentligvis til å kjøpe et nytt kamera snart. :)

Hvis du er bsetemt på å bytte merke, så tror jeg du er mer tjent med å se på Nikon D3100 eller Pentax K-r. Det er de beste entry-level modellene der ute.

 

Edit K-r mente jeg. K-x er en eldre modell, men ser ut til å være utsolgt nå.

Endret av tomsi42
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Greit, tusen takk for hjelpen. Kanskje det kun blir et innkjøp av macro-objektiv og ikke noe mer. Kanskje få en rens på kamerautstyret og teste litt til! :D

Se om du finner ZD 35mm f/3.5 brukt. Det er en rimelig måte å begynne med makro på. Eneste ulempen er at på grunn av den korte brennvidden, så er den ikke velegnet til insekter. (De stikker av fordi du kommer for nærme). Det bør også være mulig å finne Sigma 105mm f/2.8 Macro for FourThirds brukt. Den er fin til insekter.

 

Edit. Apropos rens - det er ikke sikkert du trenger det. Olympus er en av de få merkene som har en støvrens som faktisk virker.

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...