Gå til innhold

Kamerahus + 2 objektiver


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Glemte støvrens-funksjonen. Den er vel på E-420? Jeg prøver meg frem!

Den er der. Og den er normalt slått på slik at hver gang du slår på kamera, så ristes støvet av sensoren.

 

Hvis du lurer på om det er støv på sensoren, så sett objektivet på f/16 eller f/22 og ta et uskarpt bilde av en hvit vegg, eller et hvitt tak. Er det noen grå flekker der, så har du støv på sensoren. Ta så eventuellt og slå av og på kamera et par-tre ganger. La det gå 5-10 sekunder mollom av og på slåing, slik at at rensen får tid til å virke.

 

Ta så nytt bilde og se om støyen er borte. Hvis ikke, kan du vurdere en rens.

Lenke til kommentar

For en stund siden fikk jeg trykkluft på en sprayboks av en som anbefalte dette som rens. Det var noe hvitt som kom ut på linsen, og dette har skjedd noen flere ganger. Det sitter et gjennomsiktig merke igjen etter væsken/gassen på linsen. Er det det hvite som skal hjelpe, eller er det en gammel/utdatert flaske? :S

Lenke til kommentar

For en stund siden fikk jeg trykkluft på en sprayboks av en som anbefalte dette som rens. Det var noe hvitt som kom ut på linsen, og dette har skjedd noen flere ganger. Det sitter et gjennomsiktig merke igjen etter væsken/gassen på linsen. Er det det hvite som skal hjelpe, eller er det en gammel/utdatert flaske? :S

Da er det noen som har lurt deg, tenker jeg. Trykkluft på flaske anbefales normalit ikke til rens da de har ofte stoff i seg som ikke er bra for optikk og sensorer. Det kan også bare være rim, men da er det rart at det blir flekker etter den. Objektivene rengjør jeg med men myk mikrofiberklut som er beregnet for briller og optikk.

Lenke til kommentar

Hva vil et Canon/Nikon kamera m/standard-objektiv og macro-objektiv koste?

Først ca 3500,- kr for kameraet, og så 1000-2000,- kr for macro? :)

 

Har såvidt begynt å selge unødvendig elektronikk jeg ikke trenger. (Ikke Olympus-kameraet da)

Lenke til kommentar

Ja, dette er bare hobby. Men kanskje en dag kunne jeg tjent noen kroner i tillegg til jobb. Dette er jo flere år til, men jeg er godt igang. Blandt annet med å komme på forsiden av et naturblad 2 ganger. Er ganske fornøyd med det, fordi det kommer i et opplag av 4200. :)

 

Er det en start for freelancing? :)

Endret av wergz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...