Gå til innhold

Lønnsoppgjør for nyutdannet Master (IT konsulent)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

... og lønnsoppgjøret er 1. juli.

Tenker du på tariffoppgjøret eller på andre ting. Er du organistert slik at tariffavtalen også gjelder deg?

 

Hei,

 

Jeg er ikke organisert, er det en fordel ? Ser at jeg kvalifiserer meg både til Tekna og Nito, men er usikker på hva forskjellen er, og hvem jeg skal velge.

 

Bedriften jeg jobber for har lønnsregulering 1 gang i året (ifølge personalhåndboken), og jeg lurte på om jeg kunne forvente / forlange å få litt lønnsøkning (evt hvor mye).

Lenke til kommentar

Dette kommer helt an på selskapet, som oftest vil det stå i kontrakten din om du vil være inkludert i det første lønnsoppgjøret når det kommer så nært på.

 

I store konsulenthus er det ofte lite du kan gjøre med lønnen din de første årene. Du blir gitt et tillegg and that is it. Det du må fokusere på er ratingen din, og sikre deg gode reviews. Det er veien til opprykk så tidlig som mulig, og det er der pengene ligger. Noen gir også spesielle tillegg ved gode ratings.

 

Nå avhenger dette av selskap til selskap da, og jeg vet ikke hvor du jobber, men i de internasjonale konsulenthusene er dette vanlig i alle fall.

Lenke til kommentar

De tre store på IT-consulting i Norge er Capgemini, Accenture og IBM. Selv har jeg jobbet noen år i Capgemini og kan trygt anbefale det. Lønnen er helt OK, men de er ikke lønnsledende. Men det som er minst like viktig, spesielt tidlig i karrieren, er at de gir veldig gode muligheter for personlig utvikling og kursing. Husk at det du gjorde i studietiden er kun relevant for din første og kanskje andre jobb. Når du skal søke den tredje jobben er det kun "track record" fra dine tidligere arbeidsforhold som er interessant.

Lenke til kommentar

De drifter datahallene til det internasjonale finanskonsernet jeg jobber i, men jeg har ingen direkte erfaring med dem. Min oppgave er å spesifisere hva vi skal ha av databasejern, så får andre se til at det kommer på plass.

 

Noen innkjøringsproblemer har det vært etter at de overtok kontrakten om datahallene, men kompleksiteten tatt i betraktning så virker det som de har håndtert det rimelig greit.

 

Jeg kjenner altså ikke noe til dem utover dette, men de er jo en tung og seriøs aktør med mange store kunder. Jeg tror absolutt det er et OK sted å jobbe, med mulighet for mange spennende oppgaver og god personlig utvikling.

Lenke til kommentar

De tre store på IT-consulting i Norge er Capgemini, Accenture og IBM. Selv har jeg jobbet noen år i Capgemini og kan trygt anbefale det. Lønnen er helt OK, men de er ikke lønnsledende. Men det som er minst like viktig, spesielt tidlig i karrieren, er at de gir veldig gode muligheter for personlig utvikling og kursing. Husk at det du gjorde i studietiden er kun relevant for din første og kanskje andre jobb. Når du skal søke den tredje jobben er det kun "track record" fra dine tidligere arbeidsforhold som er interessant.

 

Enig. I tillegg har du Steria, samt at Deloitte har en den IT-konsulenter i Norge (stort internasjonalt selskap, men ikke så store på it consulting i Norge).

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Der jeg jobber fikk jeg hvertfall ikke noe lønnsøkning før etter å ha jobba i jobben i over ett år. Fikk heller ikke økt lønn etter prøvetid. Min erfaring er at man kun får økt lønn etter prøvetid om man får unormalt lav lønn i selve prøvetiden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...