Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Ny regel om legitimasjonskrav for alkoholsalg for alle?


FnoFFen

Anbefalte innlegg

Jeg har et spørsmål om krav til å vise legitimasjon ved kjøp av alkohol. Kona har kommet opp i en diskusjon med noen venninner der noen av dem påstår hårdnakket at polet og butikker som selger øl nå skal spørre etter legitimasjon uansett hvor gamle kjøperen ser ut. En jente påstår at hennes svigerforeldre som må være over 50 er blitt spurt om legitimasjon på polet fordi det angivelig er en ny lov som påbyr dette for alle aldersgrupper. Vi finner ikke noe om dette på nettet. Selv er jeg 44 og er innom polet nå og da og har aldri blitt spurt legitimasjon.

 

Vi tror påstanden er bare tull. Eller kan noen opplyse oss om det kan være noe som helst i dette. Det høres jo LITT for utrolig ut at personalet skal spørre en 50-60-70-åring etter legitimasjon....?

 

Det siste vi har funnet er en regel fra 1989 som sier noe om at alle som er under 25 oppfordres om å vise leg. Vet noen om det er kommet noe etter dette?

Endret av FnoFFen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er bare sprøyt. Hadde en slik lov eksistert ville polet garantert håndhevet den og vi ville alle fått høre om den.

 

Det er derimot slik en del steder i USA. Er man 70år må man vise legitimasjon. Diskrimineringspolitikk som har gått litt for langt eller noe i den dur.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Ser ut under 25"

 

Men grensen er jo 18 for vin.

 

Utrolig irriterende opplegg. Stalinistisk. Den siste sovjetstat.

Nå er det ikke altid man ser forskjell på en 18 åring og en 22 åring, derfor denne grensen.

 

Er man under 25 skal man vise legitimasjon uansett, er man over kan man vise hvis man blir spurt om det.

Lenke til kommentar

Jeg viser uoppfordret legitimasjon(noe man skal gjøre om man er under 25 år, som påpekt, det er riktig), mest fordi jeg hater ordet "legg", orker ikke å høre det ordet, selv gamle damer bruker det. Jeg har lyst til å vise de et par hårete.

 

Det fineste er når de behandler deg som et barn og gir deg en kjærlighet på pinne for at du var så flink til å vise legitimasjon uten at de ble nødt til å spørre, mens du da drar videre med whiskyen din.. og kjærlighet på pinne.

Lenke til kommentar

Alle under 25 skal vise legitimasjon uoppfordret, heter det. Når det gjelder polet så skal de spørre personer som ser ut som de er 25 år eller yngre. Noe som etter min mening er helt greit, er du 25 år så har du jo legitimasjon og kan vise dette og få kjøpt det du vil. Hva er vitsen å klage på det?

Men når gamle bestemor kommer inn og skal ha seg ei flaske spirt så ser du at vedkommene er gammel nok.

Lenke til kommentar

Det er ingen lov som krever at alle skal vise legitimasjon, men den som selger alkoholen kan kreve å få sjå legitimasjon dersom vedkommande er i tvil. Det er då opp til kunden å bevise at ein er gammal nok til å handle.

 

Så i teorien kan man som 50 åring bli spurt om legitimasjon for å kjøpe ei flaske med øl, dersom vedkommande då ikkje har med seg legitimasjon kan salget nektes med bakgrunn i at kunden ikkje kunne dokumentere alderen sin.

 

Men i praksis er ikkje dette ei aktuell problemstilling.

Lenke til kommentar

Ikke et problem i praksis?

 

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=193316

 

Mange rare mennesker som sitter i kassen på diverse dagligvarebutikker. Dette har skjedd i Norge også.

 

Derimot tvilsomt at noe lignende noen gang har skjedd på polet.

 

Hvor mange mennesker er det som ikke går med en eller annen form for leg i lommeboka? Jeg tar det som et kompliment om noen spør.

Lenke til kommentar

Er det så forferdelig å bli spurt om legitimasjon da ? Om en pensjonist blir spurt om legitimasjon så er det jo bare å humre litt av regelverket, alle ser jo at vedkommende er over 18. Dersom absolutt alle ble spurt om legitimasjon så hadde vi vertfall vært sikker på at alle som kjøpte var gammel nok! Det er 16 åringer som ser så pass voksen ut at de går for å være alt fra 20 til 30. Dersom vi skal ha en aldersgrense på alkohol og/eller tobakk så kan man jo like gjerne gjøre det skikkelig å kreve legitimasjon av alle ?

 

Hvor skal man sette grensen, skal de som jobber spørre de som ser ut som de er under 18, 19, 20 , 22, 25, 30, 40, 60 eller 100 år ? Eller enda enklere spørre alle ? Dersom absolutt alle må spørres så slipper en pinlige situasjoner og folk blir ikke fornærmet. For da kan den som jobber i kassen skylle på "men jeg må spørre ABSOLUTT alle", dersom det er en grinunge på 40 som skal kjøpe tobakk eller alkohol. Tror det er litt av tankegangen der man spør alle i USA.

 

Jeg har jobbet på butikk og kiosk tidligere. Min erfaring er at folk flest tar det lettvint dersom de blir spurt om bevis og er godt over 18. Den elstde jeg spurte om bevis var vel 26. Jeg syntes det var litt kleint som selv var 18, men hun tok det fint :)

 

Og alle i dag har jo bevis med seg. Dersom noen ikke har det så lærer de av den gangen de blir nektet. Så tenker de seg om før de går hjemmefra "røyker jeg?, skal jeg drikke i dag ?". Dersom svaret er ja, ta med bevis. Værre er det jo ikke. :thumbup:

Lenke til kommentar

Bosatt i USA og du må vise leg uansett her ja! Min mor på 50 må vise leg hver gang, og de taster fødselsdato inn i kassa så det er registrert. Amerikanske førerkort har også magnetstripe, som de scanner, så går det raskere/automatisk.

 

Uansett er det alltid like gøy å bruke norsk visakort som identifikasjon. Har ikke møt en eneste i kassa som skjønner det, og det ender alltid om at de SPØR meg om når jeg er født :p

Spesielt med tanke på at i USA skriver man MM/DD/ÅÅ.

Lenke til kommentar

Jeg har et spørsmål om krav til å vise legitimasjon ved kjøp av alkohol. Kona har kommet opp i en diskusjon med noen venninner der noen av dem påstår hårdnakket at polet og butikker som selger øl nå skal spørre etter legitimasjon uansett hvor gamle kjøperen ser ut. En jente påstår at hennes svigerforeldre som må være over 50 er blitt spurt om legitimasjon på polet fordi det angivelig er en ny lov som påbyr dette for alle aldersgrupper. Vi finner ikke noe om dette på nettet. Selv er jeg 44 og er innom polet nå og da og har aldri blitt spurt legitimasjon.

 

Vi tror påstanden er bare tull. Eller kan noen opplyse oss om det kan være noe som helst i dette. Det høres jo LITT for utrolig ut at personalet skal spørre en 50-60-70-åring etter legitimasjon....?

 

Det siste vi har funnet er en regel fra 1989 som sier noe om at alle som er under 25 oppfordres om å vise leg. Vet noen om det er kommet noe etter dette?

Polet og alle andre private selskaper kan nekte å levere tjenester eller selge noe til hvemenn de velge, (det er ingen rett å handle et sted, noe mange ikke vet/forstår), så kan være at en avdelingsleder in vinmonolpoet har inført et slikt lokalt krav.

 

Men det er ingen lov om noe slikt, men lurer på om FRP hadde et slikt forslag for en tid tilbake, (kan ha vært høyre), uansett er det pr. dags dato ingen formelle legitimasjonkrav, derimot er det en aldersgrense. altså loven påbyr ikke visning av ID men aldersgrensene de facto gjør at det er slik, det er formodentlig så straffbart for butikker/polet/utesteder å skenke mindreårige at ID-sjekk burde vært lovpåbudt på samtlige kunder/gjester.

 

-frank

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...