Gå til innhold

Inspill på ny fet gamerpc (selvbygg)


Anbefalte innlegg

Hei Dere. Har tenkt å kjøpe en ny datamaskin i slutten av måneden,eller kanskje strekke det ut over 2 måneder,men iallefall har jeg tenkt til å bygge den selv.

 

 

Jeg har ikke enda vært så nøye med å søke rundt på priser,men vet Dere om et sted som gjør det billigere sier jeg ikke nei takk til litt tips. Denne maskinen skal være,å vil bli rå.

 

 

Her er det jeg har tenkt til å kjøpe!

 

 

 

Skjermkort: Gainward GeForce GTX 580 3072MB PhysX på komplett for 4100,-

Prosessor: Intel Core™ i7 Quad Processor i7-2600 på komplett for 2250,-

Hovedkort: ASUS Maximus IV Extreme B3, Socket-1155 på komplett for 2490,-

SSD: Corsair SSD Force Series™ F120, 120GB på komplett for 1499,-

Skjerm: Samsung 24" LED FX2490HD, HDTV-tuner på komplett for 2395,-

RAM: Corsair Dominator DHX+ DDR3 1600MHz 6GB på Dustinhome 849,-

Strøm: Fractal Design Newton R2 800W PSU på Dustinhome 999,-

OS: Microsoft Windows Home Premium 7 på komplett for 995,-

Harddisk Western Digital Caviar® Green™ 2TB på komplett til 629,-

Kabinett: Antec Dark Fleet DF-85 Big Tower Sort på komplett til 1549,-

 

Dette har jeg funnet så langt iallefall.

En jeg kjenner sa at Western Digital "Green" var sikkelig dårlig.

Noen andre som har opplevd noe lignende med den? =)

Takker for alle inspill.

Mvh Morten Løkkemoen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1) 1155-sokkelen er dual channel, så gå heller for et RAM-kit med 2 brikker.

2) Må du ha skjerm med TV-tuner?

3) Personlig hadde jeg heller investert i en Vertex 3 e.l. i stedet for Corsair F120 (den er lizzm så 2010). Samtlige av de nye SSDene basert på SF-2xxx yter gjevnt over nevneverdig bedre enn forige generasjon.

 

Når det kommer til Green-disken er det en ypperlig lagringsdisk når den funker. De slet iallfall i starten med at disken plutselig kunne svikte. Har ikke hørt noe de siste månedene, så kan godt være problemene er fiksa, men selv ville jeg nok heller investert i enten WDC Black, Samsung Spinpoint eller Hitachi Deskstar 7K2000.

 

Det øvrige har jeg lite eller ingen kjennskap til.

Lenke til kommentar

vel, å velge ekstremhovedkort, og en prosessor som ikke kan overklokkes henger ikke på greip. vel heller i5-2500k fremfor den i7 saken. og om du skal ha i7 prosessor så gå for i7-2600K

 

jeg tror bygget ditt koster mer enn det smaker da forsovidt. og du får litt ekstra ytelse for mye mer penger på en måte. men har du rikelig med penger, så fyr løs;) er man entusiast så er man entusiast.

Lenke til kommentar

Hei takker for svar Dere,og tusen takk til deg Ar'kritz for at du tok deg tid med forskjellige oppsett.

 

Jeg er veldig enig med Dere på mange måter.

Dama liker fint lite at jeg brenner opp alle pengene på datamaskin,men igjen sa jeg at jeg skulle ha en datamaskin som varte litt.

 

Forrige maskinen jeg hadde var en jeg bygget for 4-5 år siden for å takle Age of Conan,Crysis osv og klarte seg forbluffende nok selv idag. Men jeg gav den bort til søskenbarnet mitt i konfirmasjon for en unnskyldning til å kunne oppgradere =)

 

Jeg likte veldig godt 17000,- budsjettet.

Så langt går jeg nok for den :]

 

Hei takker for svar Dere,og tusen takk til deg Ar'kritz for at du tok deg tid med forskjellige oppsett.

 

Jeg er veldig enig med Dere på mange måter.

Dama liker fint lite at jeg brenner opp alle pengene på datamaskin,men igjen sa jeg at jeg skulle ha en datamaskin som varte litt.

 

Forrige maskinen jeg hadde var en jeg bygget for 4-5 år siden for å takle Age of Conan,Crysis osv og klarte seg forbluffende nok selv idag. Men jeg gav den bort til søskenbarnet mitt i konfirmasjon for en unnskyldning til å kunne oppgradere =)

 

Jeg likte veldig godt 17000,- budsjettet.

Så langt går jeg nok for den :]

 

PS: Hvorfor bør jeg velge Gigabyte GeForce GTX 580 1536MB PhysX fremfor Gainward GeForce GTX 580 3072 PhysX? =)

Endret av Fjomsen
Lenke til kommentar

Gigabyte-kjøleren er best.

GTX 580 er dog et kort med forferdelig pris/ytelse, GTX 570 er ca 10% bak og koster over 1000 kr mindre. HD 6950 er 15-20% bak et sted og koster under 2000 kr.

 

750W holder dog ikke til SLI med to GTX 580, om det er planen og det er også overkill deluxe til en GTX 580, enten 850W eller 550W. HX 750W hadde jeg heller aldri gått med på å betale 1200 kr for, da kan du heller dra på Dustin.no og kjøpe en Antec Truepower Quattro 850W som er bedre og noe billigere.

 

i7-2600k vil ikke gi deg noen fordeler i gaming, om målet er å få bygget til å vare lengst mulig kan jeg si deg at en i5-2500k vil begynne å slite akkurat samme dag som i7-2600k vil slite.

 

DF-85 er et forferdelig dårlig kabinett til prisen. Antec-kabinetter var the shit i 2007, kabinettene deres er like gode i dag som de var da, men Cooler Master, NZXT og Bitfenix har alle dratt forbi dem i dag. Når du kjøper Antec i dag går 40% til kabinettets byggekvalitet og 60% til navnet Antec.

 

Må du ha akkkurat den skjermen med HDTV-tuner? Du finner langt bedre skjermer til den prisen. Dog ikke på komplett.no, Dell Ultrasharp U2311H er en mye bedre skjerm med IPS-panel, bildekvaliteten på denne skjermen overgår praktisk talt alt annet av vanlige TN-paneler.

 

Skal du drive med videoredigering? Isåfall er Z68-chipsett et lurt valg. For spilleren er det like bra å kjøpe et P67-chipsett og spare penger til annet. P8P67 PRO er like funksjonelt som P8Z68-V PRO er, Z68 lar deg bruke det integrerte grafikkortet på prosessoren i tillegg til et dedikert grafikkort.

 

Alle kommentarene mine er basert på 17 000-oppsettet Ar'Kritz linka til.

Lenke til kommentar

Arni,vis du hadde tid,kunne du laget ett oppsett som tilsvarer mitt,med samme/bedre ytelse til en billigere penge.

 

Jeg trenger absolutt ikke den skjermen med hd-tuner,men har alltid likt designet til Samsung.

Dog likte jeg også veeeldig godt den Dell skjermen

 

Takker for alle svar

Lenke til kommentar

886928.jpeg :thumbup:

 

 

EDIT: Hvilke spill er det du spiller? 570 drar det meste, men det er ingenting i veien for å legge på ett til og kjøre SLi med en 850watters psu. Vær obs på at ASUS sin DCII kjøler tar opp tre slots, vet ikke hvordan det ser ut på Pro-kortet, men teorien er iallfall å bruke det første blå og det hvite pci-e 16x på hovedkoret for SLi. Kabinettet er smak og behag, det fungerer utmerket til luftkjøling, men veier rundt 15kg.

Endret av leetabix2
Lenke til kommentar

Arni,vis du hadde tid,kunne du laget ett oppsett som tilsvarer mitt,med samme/bedre ytelse til en billigere penge.

 

Jeg trenger absolutt ikke den skjermen med hd-tuner,men har alltid likt designet til Samsung.

Dog likte jeg også veeeldig godt den Dell skjermen

 

Takker for alle svar

 

Sånn:

 

 

Dette oppsettet har bedre kabinett, bedre strømforsyning, bedre grafikkytelse (HD 6950 Crossfire = 130-160% av et GTX 580 avhengig av om du overklokker eller ikke og om spillet du kjører ikke blir flaskehalset av prosessor til "bare" 150+ fps), bedre kjøling for prosessor.

SSDen valgte jeg fordi det var den beste på lager. Om du kan vente på Vertex 3, så gjør dette da den yter noe bedre.

Jeg la også en Spinpoint F3 1TB med slik at du får litt plass å boltre deg med. Du kan lett kjøre 4-5 harddisker på denne maskinen uten problemer, så om du trenger mer plass kan du kjøpe noen 2TB-disker.

 

Jeg glemte helt Windows 7 HP SP1 OEM, men du ender fortsatt på under 17 000 kr.

Lenke til kommentar

Tusen takk for tiden dere har brukt på å finne en liste som jeg kan bruke.

Jeg likte begge 2 veldig godt,men jeg ender nok opp med å velge listen til Arni90 =)

 

<3

 

Edit: @leetabix2

 

Spiller spill som bf bc 2,Crysis 2, The witcher 2 assassins of Kings, og mange andre krevende programmer.

Endret av Fjomsen
Lenke til kommentar

Takk,joda trenger litt ytelse i skjermkortet vettu.

 

Skal spille tunge spill som Battlefield 3, The witcher 2 og mange andre krevende spill.

Skal bli digg å atter en gang kunne kjøre alt på utra high uten å merke noe ;D

alt takket være dere =)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...