Gå til innhold

Objektiv til bryllupsfotografering


Anbefalte innlegg

Hei!

Skal fotografere litt i et bryllup i sommer, og tenkte å oppgradere objektiv til denne dagen slik at jeg kan få best mulig bilder. Noen erfarne bryllupsfotografer som kan anbefale meg et billig og bra objektiv til dette? Bruker Canon. :)

Endret av EmilFabian
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Til bryllup ønsker du god optikk - skarpe, detaljerte bilder som kan blåses opp i store bilder.

Du vil typisk ønske å ta gode portrettbilder med stor blender for å få utvisket bakgrunn, og innendørs i kirken og festen er det typisk dårlig lys, så du vil også her ønske lyssterke objektiver.

 

Gode bryllupsobjektiver:

- Lyssterk f/2.8 normalzoom.

- Lyssterke portrettobjektiver - til fullframe en 70-200/2.8 zoom, evt en 85mm og/eller en 135mm - til crop en 50mm og/eller en 85mm

- Vidvinkel til oversiktsbilder i kirken.

 

The Digital Picture har en fin liste her.

 

 

Hvilke objektiver? Hvis du skal være "tilleggsfotograf" kan du kanskje snevre deg inn på hvilke bilder du vil ta hvordan, og gå for objektiver etter det.

 

Til bilder fra festen og generelt etterpå er en god ekstern blits en veldig god idé.

 

 

Ville unngått en superzoom - dårlig optisk, med krumme linjer i vidvinkelenden, dårlig lysstyrke og dårlig detaljnivå.

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Tror du burde kjøpe deg en Canon 50mm f/1.8 til og begynne med, et såpass skarpt objektiv krever endel øvelse for og mestres, du må lære deg komposisjon og bruk av spesifikke fokuspunkter. I tillegg kan du kjøpe deg en Canon 430 EX II og en reflektor, begge fungerer like fint innendørs som til de utendørsbildene tatt i sterkt sollys "fyll inn lys".

 

Den 75-300 du har hvilken fabrikat og benevnelse har den ?

 

Ser ingen grunn til og bruke flere tusen kroner i objektiver bare for å ta noen bryllups-bilder.

Lenke til kommentar

Noe ala 24-70 f.2.8 som Nikon har er vel beste allround alternativet med mindre man må holde seg litt i bakgrunnen ?

Glemte helt å skrive at jeg bruker Canon ;)

 

Så at du skrev Canon, derfor jeg skrev noe ala Nikon sitt. Sett mange som anbefaler 70-200 til bryllupsbilder, har ikke fått testet den brennvidden på annet enn en revy selv. Skal ta noen bryllupsbilder framover selv så har sjekket litt på nettet, og er vel som det meste sånn at ulike fotografer gjør ting på sin måte. Noen bruker feks Leica med ett objektiv med fast brennvidde, mens andre har 2 tonn med objektiver og utstyr til alle slags formål, avstander og lys som måtte dukke opp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tror du burde kjøpe deg en Canon 50mm f/1.8 til og begynne med, et såpass skarpt objektiv krever endel øvelse for og mestres, du må lære deg komposisjon og bruk av spesifikke fokuspunkter.

 

Enig der, Nautica ;) Tror nok mest sannsynlig at jeg går for Canon 50mm f/1.8 og Sigma 18-200mm F/3.5-6.3 DC, men får se litt hvordan pengene strekker til. Syntes det er greit å kjøpe det litt i forkant, slik at jeg får god tid til å lære meg å bruke det.

 

Den 75-300 du har hvilken fabrikat og benevnelse har den ?

 

EF 75-300 1:4-5.6 III heter det :thumbup:

Lenke til kommentar

Den 18-200 burde du unngå, bildekvaliteten blir mer laber en det du får av dine nåværende objektiver, ville nok heller kjøpt en Canon 55-250 IS og bytte objektiver etter behov da får du et bedre optimalisert brennvidde-spekter. 18-200 OS vs 55-250 IS.

 

Men hvis du vil ha kun et objektiv burde du heller vurdere Tamron 18-270 VC, det gå for å være blandt de skarpeste superzoom-objektivene, litt dyrt men bildekvaliteten forsvarer prisen.

Lenke til kommentar

Ville selv som sagt ikke gått for en superzoom som 18-200.

 

Med en 18-55 og 75-300 (med "grei" optisk kvalitet, men du får dekket brennviddene hvis du gidder bytte objektiv) tror jeg ville vurdert:

 

For å supplere:

- EF 50/1.8 - plastic fantastic, men gir mye bildekvalitet for pengene. Vil kunne ta fine portretter med dem.

- 430 EXII - en god blits som kan bounces i taket - innebilder blir noe helt annet.

 

Kanskje også vurdere:

- EF 85/1.8 - en lang portrettele - glimrende bildekvalitet til hodeportretter.

- Vidvinkelzoom - en 10-20 av noe slag.

 

 

Ville tatt flere bilder med det du har - finn ut hvilke brennvidder du liker best å bruke. Ikke poeng å kjøpe en fast 85mm hvis du foretrekker 50mm.

 

 

Skulle du oppgradert et av objektivene dine, hvis du vil ha enda bedre bildekvalitet, så ville jeg kikket på hhv Tamron 17-50/2.8 (den uten VC) og EF 70-200/4L.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei igjen!

Tenkte kanskje å kjøpe nytt utstyr imorgen, men på grunn av begrenset budsjett har jeg bestemt meg for å bare kjøpe en av delene. Så hva anbefaler dere, 50mm f/1.8 eller blitz? ;)

 

Nå som det er lyst til langt på kvelden er det bedre og kjøpe et objektiv, blits kan du vente med til høsten :)

Lenke til kommentar

Spør deg først. Er du fornøyd med 18-55 (både zoom område og billedkvalitet). har du det som trengs. Du kan vurdere blits (430 EXII) er et bra alternativ og henger meg på et tillegsobjektiv EF 50/1.8. Men dette er innkjøp som ikke lopper deg og du får glede av i tiden fremmover. Men når vi snakker om 18-200mm lurer jeg på hvilke bryllup man har vært i. Der jeg har vært trenger man ikke så mye tele (i tilleg har du jo en tele du kan bruke om så trengs).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...