Gå til innhold

Bør jeg kjøpe Sony A55?


Anbefalte innlegg

Jeg har ikke hatt noen problemer med søker på 10 fps på min A55. Brukt den mye og treffer så godt som alltid. Ja, det tar litt tid å tømme bufferen etter en sekvens. Og videomodusen er heller ikke perfekt. Men det er, som nevnt lenger oppe, ikke et kamera til 30.000,- +, men til godt under 10.000 lappen. Har vært flere proffotografer, blant annet en natgeo fotograf som etter å har prøvd A55 i mange situasjoner ikke tar sitt fullformat kamera, men heller en A55.

 

Men, som og er nevnt over, det er Døgnvill som skal bruke kamera og være fornøyd med det. Så beste er å gå i butikken og prøve. Eller få lånt diverse kamera av kjent å prøve sånn, hvis man har mulighet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, jeg vurderer å kjøpe meg en Sony A55 med standard objektiv(18-55) som en start.

Har lest tester av kameraet og er imponert over hva man får for pengene.

 

Det jeg imidlertid er litt skeptisk til er utvalget av objektiver, og muligheten til å kjøpe brukte objektiver.

 

Hadde jeg ikke måtte ta hensyn til det med objektiver så hadde jeg nok allerede kjøpt kameraet.

 

 

Noen som har litt peiling på utvalget av objektiver til Sony og eventuellt om det er noe særlig å få tak i på bruktmarkedet?

 

Hei, liker du å holde i A55 er det bare til å kjøpe. HAr selv kameraet og er meget fornøyd. Optikk får du tak i nok av både orginal og 3. parts.

 

Vil anbefale minolta 50mm 1.7 og minolta 70-210 F4. Disse får du tak i gode eksemplarer av på nett for en billig penge.Minolta 70-210 F4 er ikke så kjapt objektiv men gir veldig veldig god bildekvalitet. Tror ikke du finner bedre optisk ytelse til denne prisen uansett hvilket merke du skulle kjøpe.

 

klyts

Lenke til kommentar

Hei, jeg vurderer å kjøpe meg en Sony A55 med standard objektiv(18-55) som en start.

Har lest tester av kameraet og er imponert over hva man får for pengene.

 

Det jeg imidlertid er litt skeptisk til er utvalget av objektiver, og muligheten til å kjøpe brukte objektiver.

 

Hadde jeg ikke måtte ta hensyn til det med objektiver så hadde jeg nok allerede kjøpt kameraet.

 

 

Noen som har litt peiling på utvalget av objektiver til Sony og eventuellt om det er noe særlig å få tak i på bruktmarkedet?

 

Hei, liker du å holde i A55 er det bare til å kjøpe. HAr selv kameraet og er meget fornøyd. Optikk får du tak i nok av både orginal og 3. parts.

 

Vil anbefale minolta 50mm 1.7 og minolta 70-210 F4. Disse får du tak i gode eksemplarer av på nett for en billig penge.Minolta 70-210 F4 er ikke så kjapt objektiv men gir veldig veldig god bildekvalitet. Tror ikke du finner bedre optisk ytelse til denne prisen uansett hvilket merke du skulle kjøpe.

 

klyts

 

 

Har akkurat samme kamera og objektiv vi..

Anbefales

Lenke til kommentar

Ja, fordi du sikkert vil bli fornøyd, for E-PL2 er et godt kamera som passer det behovet du har skissert (natur, landskap, alt mulig annet, med prioritet på lav vekt og størrelse).

 

A55 har andre fordeler og ulemper, men det høres ut som du har funnet et kamera som passer bedre for deg. (Også sparte du vist et par tusenlapper)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hei, jeg vurderer å kjøpe meg en Sony A55 med standard objektiv(18-55) som en start.

Har lest tester av kameraet og er imponert over hva man får for pengene.

 

Det jeg imidlertid er litt skeptisk til er utvalget av objektiver, og muligheten til å kjøpe brukte objektiver.

 

Hadde jeg ikke måtte ta hensyn til det med objektiver så hadde jeg nok allerede kjøpt kameraet.

 

 

Noen som har litt peiling på utvalget av objektiver til Sony og eventuellt om det er noe særlig å få tak i på bruktmarkedet?

 

Jeg endte opp med å kjøpe Canon T3i (=EOS 600D) i Canada for 5400 kroner med "standardobjektivet". Var meget usikker og er det ennå. Men her er hvordan jeg tenkte:

 

Fordel Sony:

1. 10 bilder pr sek

2. Faseskift autofokus mens man filmer

3. Innebygd HDR (meget nyttig, faktisk- har det på kompaktkameraet mitt)

4. Kan kjøre meget høy ISO ved bruk av en slags teknikk der flere bilder legges oppå hverandre for støyreduksjon- også noe som funker bra, men motivet må være stillestående.

5. Faseskift autofokus i liveview

 

Ulemper med SOny:

1. Dårligere batteritid

2. Lavere oppløsning og mer støy på høy ISO (så vidt jeg har sett på div tester)

3. Ingen manuell kontroll under filming

4. Dårligere linseutvalg

5. "Ghosting", men uklart om det egentlig betyr noe

6. Ikke 24p valg til filming i full HD

7. Mulige problemer med overoppheting under filming(?)

 

Alt i alt et meget vanskelig valg.

 

Jeg burde nok tenkt på Nikon D5100 også, men var så happy over å kommer over det supre tilbudet på 600D ;-/, og min datter har 550D, så linser betyr en del- siden vi da kan dele på dem.

 

CD

Lenke til kommentar
  • 11 måneder senere...

Til Bolson som er så skeptisk til a55;

Var det Sandisk Extreme III SDHC som ble brukt da DPreview testet kamera? Jeg er ikke spesielt imponert over det kortet; https://prisguiden.no/produkt/sandisk-secure-digital-extreme-iii-sdhc-4-gb-class-6-94488. Lesehastigheten er 20 Mb/s og tilhører Class 6.

Det er mulig at det kan være forklaring på at bufferen ble full tidlig og at a55 knakk sammen på 10FPS.

Sandisk finnes med lesehastighet på 95Mb/S og dette bør brukes her.

 

Verre er det med manuelle muligheter på Video. AF kun på største blender og ingen justering av lukker er dårlig nytt for videografer med litt ambisjoner... Der støtter jeg innvendingene til Bolson. Batterikapasiteten er mager og ekstra batteri er dyrt.

 

Trådstarter kjøpte Oly PL2. Gratulerer! Det forstår jeg.

Lenke til kommentar

Trådstarter kjøpte Oly PL2. Gratulerer! Det forstår jeg.

 

Jeg fant etterhvert ut at E-PL2 ikke dekket mine behov, jeg ønsket søker og flere knapper uten å benytte menyen. Kjøpte da en brukt GH-2 og solgte Olympusen.

Har også nylig supplert med et GF-2 m/14mm for å ha et lommevennlig alternativ slik at jeg oftere kan ha med meg kamera :)

Lenke til kommentar

Til Bolson som er så skeptisk til a55;

Var det Sandisk Extreme III SDHC som ble brukt da DPreview testet kamera? Jeg er ikke spesielt imponert over det kortet; http://www.prisguide...b-class-6-94488. Lesehastigheten er 20 Mb/s og tilhører Class 6.

Det er mulig at det kan være forklaring på at bufferen ble full tidlig og at a55 knakk sammen på 10FPS.

Sandisk finnes med lesehastighet på 95Mb/S og dette bør brukes her.

 

Det er nå reell skrivehastighet som er interessant. Men for et år siden var faktisk ikke de raske SDXC-kortene på markedet - mener de ble lansert i september i fjor. Det var noen 45 MB/s kort tilgjengelig - til litt for stiv pris.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...