Gå til innhold

Sesjon 2


4gup

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du må få karakter 3/9 eller høyere på IQ-testen for å bli tjenestedyktig. Får du lavere sjekker de opp resultatet etter dine sivile skolekarakterer, så du ikke skal jukse deg til et dårlig resultat.

 

ok, så karakterene er ut av 9?

Lenke til kommentar

Ja, all score (syn, hørsel, IQ osv) måles fra 1 til 9.

 

hvor mye tid får du på IQ testen?. bare lurer:)

 

På IQ testen hopper man over karakteren 8. Så den måles fra 1-7 og 9 som regnes perfekt score.

 

For å bli erklært tjenestedyktig i fredstid trenger man en score på 5.

 

IQ testen er delt i 3 deler hvis jeg ikke husker feil. Man får 30 min per del. Matte, språk og formlikheter.

Lenke til kommentar

Ja, all score (syn, hørsel, IQ osv) måles fra 1 til 9.

 

hvor mye tid får du på IQ testen?. bare lurer:)

 

På IQ testen hopper man over karakteren 8. Så den måles fra 1-7 og 9 som regnes perfekt score.

 

For å bli erklært tjenestedyktig i fredstid trenger man en score på 5.

 

IQ testen er delt i 3 deler hvis jeg ikke husker feil. Man får 30 min per del. Matte, språk og formlikheter.

 

 

Du kan få karakteren 8 på de teoretiske testene jo. Ellers ville jo ikke skalaen hatt 9 poeng. Hvor har du forresten hørt det? Denne "IQ-testen" skal man forresten ta med ei klype salt, da noen plutselig går til topps, mens andre går til bunns uten at det samsvarer med personens intelligens. Selv fikk jeg 4 samlet, og er langt fra så dum.

 

Du må ha 3 eller bedre på teorien for å bli innkalt til førstegangstjeneste.

 

Husker ikke eksakt tiden på hver del, men det var i alle fall ikke 30 minutter på hver. Var vel heller 15 minutter.

Lenke til kommentar

Jeg mener å huske at det var mindre tid enn 30 minutter. Dessuten tester de deg ikke på matematikk, men i hoderegning. Typ "Toget reiser derfra klokka da, og kommer dit klokka da, et annet reiser da og da, når treffes de". "En fyr skal tapetsere et rom som er så så stort, det koster så så mye per m, hvor mye må han betale?" o.l.

Lenke til kommentar

Jeg mener å huske at det var mindre tid enn 30 minutter. Dessuten tester de deg ikke på matematikk, men i hoderegning. Typ "Toget reiser derfra klokka da, og kommer dit klokka da, et annet reiser da og da, når treffes de". "En fyr skal tapetsere et rom som er så så stort, det koster så så mye per m, hvor mye må han betale?" o.l.

 

var det altså ingen ganging og deling?

Lenke til kommentar

Jeg mener å huske at det var mindre tid enn 30 minutter. Dessuten tester de deg ikke på matematikk, men i hoderegning. Typ "Toget reiser derfra klokka da, og kommer dit klokka da, et annet reiser da og da, når treffes de". "En fyr skal tapetsere et rom som er så så stort, det koster så så mye per m, hvor mye må han betale?" o.l.

 

var det altså ingen ganging og deling?

 

Nei, det er først en del med hoderegning slik som det er gitt eksempler på over. Den får du ganske lang tid på. Så er det figurer, som du får noe kortere tid på. De oppgavene er for eksempel en strek, to streker, også er neste tre streker. Til slutt er det ord, som du får kortest tid på. Da skal du finne synonymer. Hund - bikkje. Sokk - strømpe. Er en del militærrelaterte uttrykk, så kan være greit å lese litt på det.

Lenke til kommentar

Som nevnt så skal man bare ta disse IQ testene med en klype salt. IQ testene går ikke på tjenestedyktighet, det er det bare en militær lege som kan avgjøre! Tjenestedyktighet går omtrent kun på det den militære legen vurderer av dine helsetilstander (sykdommer, skader etc) og testene som gjøres (altså blodtrykk, hørsel, syn og fargesyn, i tillegg til vekt).

Lenke til kommentar

På papiret så må man få minimum 5 på teori-testen for å utdanne seg til fallskjermjeger. Jeg har en i klassen som er innkalt til opptak i fallskjermjeger med karakteren 3 fra sesjon. Selv ble jeg tilbudt BS med karakteren 4 fra teoritestene.

Lenke til kommentar
  • 10 måneder senere...

Regner med at de som spurte her allerede har vært på sesjon del 2, men det kan kommer folk senere som lurer på det samme :)

 

Du får til sammen 70 min på de psykologiske testene. Gjennomsnittet på testene er 5/9. Selv fikk jeg 7/9.

 

Matte.

De starer veldig enkelt typ: Per har 3 epler og Kari har 2. Hvor mange epler har de til sammen?

Alle matteoppgavene står i tekstform, noe som kan være en utfordring for noen. Her får du litt under ett min på hver oppgave, så det kan være lurt å være rask i begynnelsen, så du har mer tid på de mer krevende oppgavene.

 

Figurlikhet.

De var ikke spesielt vanskelige. Hvis man vil øve seg litt, og komme litt "inn i det", kan det være lurt å ta hjemmetesten på www.mensa.no. Her gjelder det samme som på mattedelen når det kommer til tid.

 

Ordlikhet.

Dette var, etter min mening, den vanskeligste delen. Mange av svaralternativene betydde mer eller mindre det samme.. Du får 8 min på å løse rundt 20 oppgaver. Her kan det være lurt å ta testen på illustrert vitenskap sine nettsider.

Selv om det ikke er de samme spørsmålene, får man en bedre forståelse av hvordan slike tester er.

 

Fysisk test.

Har du lyst til å gjøre det bra her, er det lurt å ta den samme testen man skal ta på sesjon del 2. Du finner den på forsvarets nettsider.

 

Her får du også karakter fra 1-9. Gjennomsnittet for gutter er karakter 4/9 og 3/9 for jenter. Selv fikk jeg karakter 4/9.

 

Da jeg var inne på sesjon, ble vi ikke testen i noe annet enn kondis. Dette var, i følge dem, fordi de ikke hadde fått apparatene enda. Så hvis du skal på sesjon del 2, kan det være lurt å trene push-ups, sit-ups og pull-ups i tillegg til kondisjon i tilfelle de har fått apparatene nå.

 

Legesjekk.

Her skal en lege måle blodtrykket ditt, sjekke hørsel og syn, sjekke ryggen din, veie deg og måle høyden din (vet ikke om det gjelder for gutter også). Legen kommer til å stille diverse spørsmål om narkotika, psykologiske lidelser og spørre deg litt om svarene dine fra sesjon del 1.

 

Sånn ellers var sesjonsdagen lang, med veldig mye venting. Spesielt for min del, ettersom jeg var sist på gruppa til å få samtale med sesjonsoffiseren (som var veldig hyggelig).

 

Håper dette kommer til nytte for noen :)

Lenke til kommentar
  • 11 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...