Gå til innhold

Karakterer nyutdannet


Anbefalte innlegg

Nå trodde jeg dette var en diskusjon omkring jobbmuligheter. Mulig jeg har misforstått.

 

Jeg kan ikke uttale meg om forskjeller mellom karaktersetting, det har jeg ikke noe grunnlag for. Ei heller kan jeg si hva som er "best" av en praktisk retning eller en mer teoretisk retning. Å sammenligne enkeltfag har en viss verdi, men nå har hver høyskole og hvert universitet fag som har strykprosenter over 40%.

 

Men litt samlet talldata har jeg. Her er strykprosenter totalt ved forskjellige høyskoler/universitet. http://www.tu.no/jobb/article242514.ece NTNU ligger nok litt kunstig høyt med tanke på studentkvalitet. Samme tall fra 2008 http://www.tu.no/jobb/article202245.ece. Men faktisk er NTNU og Fakultet for ingeniørvitenskap og teknologi også stedet der flest studenter får toppkarakteren A.

http://www.tu.no/jobb/article280254.ece (Siste avsnitt)

 

Uansett hvis man har dårlige karakterer i rent teoretiske fag bør man kanskje ikke tenke på en fremtid innenfor dette?

 

Angående trådstarter spørsmål om poenggrenser på høyskoler vs NTNU ønsker jeg å sitere meg selv.

Det NTNU uansett har en fordel av er at søkermassen har høy kvalitet. De kan derfor lettere produsere gode kandidater enn andre, og derfor muligens også stille noe høyere krav.

 

En annet moment er forskjell i undervisningsform. Friheten man typisk får på et norsk universitet gjør ikke underverker for studievaner, det har kanskje noen og enhver fått erfare, spesielt de som har hatt semestre i USA og møtt en undervisningsform med småprøver og mye mer oppgaveløsning underveis.

Endret av Thorsen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Angående trådstarter spørsmål om poenggrenser på høyskoler vs NTNU ønsker jeg å sitere meg selv.

Det NTNU uansett har en fordel av er at søkermassen har høy kvalitet. De kan derfor lettere produsere gode kandidater enn andre, og derfor muligens også stille noe høyere krav.

 

Hvorfor skal de stille høyere krav enn andre? jfr redsox innelgg

Karakterstatistikken fra matte1 ved UiS sier jo sitt når 49% får A, men kun 5% av de fra NTNU som samtidig hadde bedre karakterer fra vgs får A.

 

På NTNU der de studentene som var bedre ved opptak var 53% av studentene spredt fra A-D. 47% fik E eller F. Ved UiS fikk 5.8% av studentene E eller F.

 

På UiS er A den vanligste karakteren i matte1 og det skal den ikke være, NTNU sin skala er for hard da alt for mange havner på D/E. UiS sin virker direkte useriøs når 48% får A.

Lenke til kommentar

Angående trådstarter spørsmål om poenggrenser på høyskoler vs NTNU ønsker jeg å sitere meg selv.

Det NTNU uansett har en fordel av er at søkermassen har høy kvalitet. De kan derfor lettere produsere gode kandidater enn andre, og derfor muligens også stille noe høyere krav.

 

Hvorfor skal de stille høyere krav enn andre? jfr redsox innelgg

Karakterstatistikken fra matte1 ved UiS sier jo sitt når 49% får A, men kun 5% av de fra NTNU som samtidig hadde bedre karakterer fra vgs får A.

 

På NTNU der de studentene som var bedre ved opptak var 53% av studentene spredt fra A-D. 47% fik E eller F. Ved UiS fikk 5.8% av studentene E eller F.

 

På UiS er A den vanligste karakteren i matte1 og det skal den ikke være, NTNU sin skala er for hard da alt for mange havner på D/E. UiS sin virker direkte useriøs når 48% får A.

 

Matematikk er ett av de letteste fagene å vurdere, og karaktergrensene er klare. Forskjellen mellom skolene ligger nok i fagets innhold. Med tanke på at NTNU har opptakskrav i forhold til matematikk er det ganske svakt av NTNU studentene om 47% får E eller F. Det er nok endel som ikke klarer overgangen til en skole som stiller større krav til innsats og selvstendig jobbing med faget.

Lenke til kommentar

Hvorfor skal de stille høyere krav enn andre? jfr redsox innelgg

Karakterstatistikken fra matte1 ved UiS sier jo sitt når 49% får A, men kun 5% av de fra NTNU som samtidig hadde bedre karakterer fra vgs får A.

 

På NTNU der de studentene som var bedre ved opptak var 53% av studentene spredt fra A-D. 47% fik E eller F. Ved UiS fikk 5.8% av studentene E eller F.

 

På UiS er A den vanligste karakteren i matte1 og det skal den ikke være, NTNU sin skala er for hard da alt for mange havner på D/E. UiS sin virker direkte useriøs når 48% får A.

Hvis gjennomsnittet ligger på A er problemet at eksamen er for lett.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Matematiske metoder 1, UiS, 2010:

 

# %

 

A: 67,0 13,6

 

B: 52,0 10,5

 

C: 116,0 23,5

 

D: 50,0 10,1

 

E.: 70,0 14,2

 

F: 139,0 28,1

 

Matematikk 1, NTNU, 2010.

 

# %

 

A: 99,0 7,1

 

B: 166,0 11,9

 

C: 415,0 29,8

 

D: 239,0 17,2

 

E: 217,0 15,6

 

F: 257,0 18,4

 

 

 

 

Kilde: http://dbh.nsd.uib.no

 

 

 

 

Hvor folk har fått "halvparten A" fra, vet ikke jeg ... Tallene ovenfor gjelder for alle som tar fagene, ikke bare petroleumsteknologi. Man kan ikke sammenlige tall fra små klasser som 5-årig master i petroleum, der rundt 30 stk. tar eksamen i matematiske metoder 1 (!). Fagene har i tillegg forskjellig pensum, og omfang.

 

Beklager til trådstarter at jeg sporer av tråden.

Endret av Jude Quinn
Lenke til kommentar

Matematiske metoder 1, UiS, 2010:

 

# %

 

A: 67,0 13,6

 

B: 52,0 10,5

 

C: 116,0 23,5

 

D: 50,0 10,1

 

E.: 70,0 14,2

 

F: 139,0 28,1

 

Matematikk 1, NTNU, 2010.

 

# %

 

A: 99,0 7,1

 

B: 166,0 11,9

 

C: 415,0 29,8

 

D: 239,0 17,2

 

E: 217,0 15,6

 

F: 257,0 18,4

 

 

 

 

Kilde: http://dbh.nsd.uib.no

 

 

 

 

Hvor folk har fått "halvparten A" fra, vet ikke jeg ... Tallene ovenfor gjelder for alle som tar fagene, ikke bare petroleumsteknologi. Man kan ikke sammenlige tall fra små klasser som 5-årig master i petroleum, der rundt 30 stk. tar eksamen i matematiske metoder 1 (!). Fagene har i tillegg forskjellig pensum, og omfang.

 

Beklager til trådstarter at jeg sporer av tråden.

 

Det er TS som har tatt digresjonen ..

 

Poenget med å sammenligne petroleum på UIS og på NTNU er at petroleum er en av de få linjene på UIS hvor det stilles krav om et noenlunde greit snitt fra vgs for å komme inn (forsatt langt lavere enn ved NTNU).

 

Petroleum/indøk på UIS har hvert år elever med ca 4.3-4.7 i snitt fra vgs (uten tilleggspoeng). Disse elevene får fantastiske karakterer i forhold til de andre linjene, som har studenter med 3-4 i snitt fra vgs (som vist med at ca halvparten av petroleumsstudentene fikk A i matte nå før jul).

 

Karaktererne du la ut viser bare at UIS har dårligere elever, men gjør det karaktermessig like bra som studentene ved NTNU.

 

Jeg har bare hørt masse bra om UIS sine ingeniørlinjer, men selvfølgelig blir det lettere å få gode karakterer der (i forhold til NTNU), når elevene ikke er like flinke.

Endret av redsox
Lenke til kommentar

Is it better to be a big fish in a small pond or a small fish in a big pond?

 

Its good to be a big fish in a small pond

Its also good to be a small fish in a big pond that people find it's impressive you have been in

 

Virker ganske hipp som happ

Også enig med den som påpekte at "NTNU er så vanskelig" argumentet er særdeles svakt.

Lenke til kommentar

En venn av meg sitter i HR avdelingen hos et av de større konsulenthusene i Norge (finans), når de ansetter så bryr de seg lite om hvilken skole de kommer fra, mer om karakterene. Dette gjelder i den første screeningen av kandidatene før intervju, de tar kun inn kandidater med B eller bedre i snitt. Dersom du har en B fra høgskolen i hakkispann så blir du fortsatt kalt inn på intervju til fordel for en med C i snitt fra NHH.

Lenke til kommentar

Studerer selv bachelor elektro(automasjon), og alle i sisteårskullet(automasjon) har vist fått seg jobb...tror snittlønna lå på rundt 400k, litt høyere for noen.

 

Har selv brukt tidligere eksamensoppgaver fra NTNU elektro/kyb linja, og på de tekniske fagene kan jeg ikke si at det er så stor forskjell.

Matten er litt hardere, men en oppegående student fra høgskolen skal ikke henge så mye lenger bak enn en lik student fra NTNU (eller andre universitet)

Lenke til kommentar

Jeg tror NTNU bakgrunn kun har noe å si om arbeidsgiveren selv kommer fra NTNU. Jeg vet UiB og NTNU har hatt et par konkurranser innen programmering, der UiB vant begge.

 

Dere som har gått på NTNU: Tror dere at dere har mye vanskeligere pensum enn resten av landet? Er det noe foreleserene på NTNU prøver å få dere til å tro? For etter min oppfatning er mange som kommer fra NTNU ganske "blærete".

Lenke til kommentar

Dere som har gått på NTNU: Tror dere at dere har mye vanskeligere pensum enn resten av landet? Er det noe foreleserene på NTNU prøver å få dere til å tro? For etter min oppfatning er mange som kommer fra NTNU ganske "blærete".

 

Det er noe som henger igjen fra det gamle NTH (en tid da skolen også hadde mange flere internasjonalt anerkjente forskere). Nå er vel NTNU likt som andre universiteter i norge, men opptakskravene er høyere. En konkurranse sier forøvrig lite om nivået generelt på skolen, da du bare trenger en eller noen få veldig flinke for å vinne.

 

De fleste sammenlikningene her er vel gjort med høyskoler og ikke andre universiteter.

Endret av Reg2000
Lenke til kommentar

Dere som har gått på NTNU: Tror dere at dere har mye vanskeligere pensum enn resten av landet? Er det noe foreleserene på NTNU prøver å få dere til å tro? For etter min oppfatning er mange som kommer fra NTNU ganske "blærete".

 

Jeg har sett gjennom gamle eksamenoppgaver fra reguleringsteknikk fra hio, i tillegg har de også alle hjelpemidler tillat på eksamen.

Jeg kan løse et hvert problem og trenger knapt nok tenke.

Tittet på en gammel eksamensoppgave fra NTNU reg.tek og skulle jeg tatt det nå hadde jeg nok fått stryk.

 

Pensum er hardere fordi det inneholder mye mer og tyngre matematikk. De første 2,5 årene ved NTNU er det kun matte/kjemi/fysikk/.

Lenke til kommentar

Pensum er hardere fordi det inneholder mye mer og tyngre matematikk. De første 2,5 årene ved NTNU er det kun matte/kjemi/fysikk/.

 

Det inneholder nok mer realfag ja, men du må likevel sammenligne epler med pærer. Sivilingeniør er tross alt 2 år lengre og får dermed plass til en del ekstra realfag. Men likevel tror jeg tradisjonelle ingeniørlinjer er mer praktisk rettet, og vil følgelig ha bedre praktisk kompetanse, hvertfall dersom tradisjonelle ingeniører tar master.

 

Jeg tviler ikke på at NTNU er en god skole. Men poenget mitt er at det er mange bra høyskoler og universitet i landet, og det er vanskelig, eller umulig å måle forholdet mellom de forskjellige skolene. Jeg går selv på HiB, og er godt fornøyd med både opplegget og foreleserene. Det jeg lurer på er hvordan folk fra NTNU kan påstå at det er "eliteskolen" i Norge med vanskeligere pensum enn resten? Det eneste som er fakta, er at NTNU studenter har et høyere snitt for å komme inn sammenlignet med andre skoler.

 

Reg2000: Helt enig. En konkurranse sier svært lite. Dette skrev jeg kun for å understreke at NTNU er ikke noen suveren ener i Norge. På rangeringer over skoler, der høyskoler ikke er inkludert, ser jeg at både UiO og UiB er bedre rangert enn NTNU. (Kilde: http://www.tu.no/jobb/utdanning/article225495.ece )

 

Når det er sagt, tror jeg ikke noe på rangeringer heller ;)

Endret av vebbiii
Lenke til kommentar

Rangeringer av hele universitetet sier ingenting om kvaliteten på realfags- og teknologistudiene, siden det tar hensyn til hele universitetet. Det er ingen hemmelighet at de samfunnsvitenskapelige og humanistiske studiene ved NTNU er mindre anerkjent enn ved UiB og UiO.

Lenke til kommentar

På rangeringer over skoler, der høyskoler ikke er inkludert, ser jeg at både UiO og UiB er bedre rangert enn NTNU. (Kilde: http://www.tu.no/jobb/utdanning/article225495.ece )

 

Når det er sagt, tror jeg ikke noe på rangeringer heller ;)

 

Da er spørsmålet hva som ligger til grunn for rangeringen. Vanligvis går det på (antall) publikasjoner som i de fleste tilfeller har lite med undervisningen å gjøre.

Lenke til kommentar

Pensum er hardere fordi det inneholder mye mer og tyngre matematikk. De første 2,5 årene ved NTNU er det kun matte/kjemi/fysikk/.

 

Det inneholder nok mer realfag ja, men du må likevel sammenligne epler med pærer. Sivilingeniør er tross alt 2 år lengre og får dermed plass til en del ekstra realfag. Men likevel tror jeg tradisjonelle ingeniørlinjer er mer praktisk rettet, og vil følgelig ha bedre praktisk kompetanse, hvertfall dersom tradisjonelle ingeniører tar master.

 

Jeg går selv på HiB, og er godt fornøyd med både opplegget og foreleserene. Det jeg lurer på er hvordan folk fra NTNU kan påstå at det er "eliteskolen" i Norge med vanskeligere pensum enn resten? Det eneste som er fakta, er at NTNU studenter har et høyere snitt for å komme inn sammenlignet med andre skoler.

 

Vanlig ingeniørlinjer og studenter som går der har definitivt mer praktisk kompetanse enn det vi har på NTNU. Det gjør det nok også lettere å få gode karakterer. Dere har sikkert flere delvurderinger underveis og karakteren baseres ikke kun på eksamen.

 

NTNU studentene må som du sier ha høyere snitt for å komme inn.

->Når de kommer ut blir kandidatene på hvert kull normalfordelt på karakterer.

->Samme for høyskolene->de normalfordeles.

 

Hadde man gitt en HIO eksamen i reg.tek på NTNU ville det blitt inflasjon av Aer, mens på Hio vil kandidatene normalfordeles.

Endret av Nyutdannet
Lenke til kommentar

De 2 sivilingeniørene jeg kjenner som har høyest lønn og mest attraktive stilligner er faktisk de som først tok fagbrev(automasjon og prosess), så høgskoleingeniør og jobbet litt...for til slutt å bygge på M.Sc/Siv.Ing ved NTNU og UiS.

 

Sterke på praksis og sterke på teori, selv om det ikke ble så mye praktisk arbeid etter Siv.Ing stillingene... :)

 

Men point is: Det er egentlig ikke noen stor bakdel med å først ta bachelor i ingeniørfag, før du bygger på Master. Spesielt ved NTNU kan det være lettere å komme inn på 2 årig masterstudie, enn vanlig 5 årig løp.

 

Er du godt motivert for utdanningen, så er det ingenting som stopper deg for å ta ekstra fag heller.

Lenke til kommentar

Driver å søker jobb nå. Har faktisk avtalt tre intervju, men har ikke sendt inn noen karakterer. De som etterspurte det har jeg ikke sendt det til, så ingen intervju der.

Snakket med flere aktuelle bedrifter og tre ville gjerne ta et intervju.

 

Problemet blir bare når jeg skal ta med karakterene, da er jeg fucked.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...