Gå til innhold

Grotesk straff, men rettferdig?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vet ikke om jeg synes dette er en bra straff, rettferdig er det nok men fortsatt. Det er ikke noe poeng i og permanent skade noen på den måten.

 

Øye for øye (i dette tilfellet bokstavelig), tann for tann var noe man praktiserte for lenge siden av ren hevnlyst. Det er lenge siden vi skjønte at det finnes betydelig bedre straffemetoder. Hvis denne kvinnen får helle syre i øynene på en mann som riktig nok har gjort en forferdelig handling, vil det på ingen måte gjøre det bedre for henne. Det eneste man oppnår er å helt unødvendig påføre en mann enorm smerte og varige skader. Sett han heller i fengsel, og hvis han har noe penger bør han betale oppreisning.

 

Jeg synes det er helt sykt at noen kan støtte en slik handling.

 

Dere snakker om at det ikke er poeng i å gjøre en peranent skade og at dette er unødvendig. Det var 100% hans vilje å påføre henne en enorm unødvendig smerte som vil ødlegge resten av livet hennes.

 

En liten oppreisning og et par år i buret? Jeg blir lei meg når jeg leser sånt. Det har ikke med hevn å gjøre, det har med rettferdighet å gjøre.

Endret av MrLG
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dere snakker om at det ikke er poeng i å gjøre en peranent skade og at dette er unødvendig. Det var 100% hans vilje å påføre henne en enorm unødvendig smerte som vil ødlegge resten av livet hennes.

 

En liten oppreisning og et par år i buret? Jeg blir lei meg når jeg leser sånt. Det har ikke med hevn å gjøre, det har med rettferdighet å gjøre.

Jada, det suger hardt å bli utsatt for en slik handling. Men jeg mener i alle fall at rettssystemet ikke bør være basert på hevnlyst. Det viktigste er at personer som utfører grusomme handlinger ikke skal gjøre dem igjen, i tillegg til det allmennpreventive der det har noe for seg. Nå vet jeg ikke detaljene rundt dette, men å helle syre i ansiktet på noen virker som noe en gal mann ville gjøre. Og gale menn tenker vanligvis ikke over konsekvensene av handlingene sine.

 

Vel, en slik straff gjør i hvert fall at jeg ALDRI hadde funnet på å kaste syre på noen om jeg var iransk statsborger.

 

Nå er det vel de færreste som ville kastet syre på noen uansett straff.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

En liten oppreisning og et par år i buret? Jeg blir lei meg når jeg leser sånt. Det har ikke med hevn å gjøre, det har med rettferdighet å gjøre.

 

Livstid.

Right. Det glemte jeg i farta da jeg svarte innlegget til MrLG. Straffeutmålingen kommer kommer selvsagt an på omstendighetene, men hvis det er snakk om et tilfeldig, uprovosert overfall, ville jeg nok synes at 6 år, som er strafferammen for legemsbeskadigelse i Norge, virker fornuftig.

 

Edit: Dette er altså basert på min rettsoppfatning og basert på norsk lov, siden den er den eneste jeg har relativt go kjennskap til. Iran har åpenbart andre lover.

Endret av Dauemannen
Lenke til kommentar

Dere snakker om at det ikke er poeng i å gjøre en peranent skade og at dette er unødvendig. Det var 100% hans vilje å påføre henne en enorm unødvendig smerte som vil ødlegge resten av livet hennes.

 

En liten oppreisning og et par år i buret? Jeg blir lei meg når jeg leser sånt. Det har ikke med hevn å gjøre, det har med rettferdighet å gjøre.

 

Hva er rettferdig? Er det rettferdig at jeg skyter broren til personen som skyter min bror? Det er jo rettferdig, øye for øye osv.

 

Det er ikke noe poeng i å tillate slike grove overgrep mot mennesker, selv om de har gjort det mot andre. De skal straffes ja, men det gir ikke oss rett til å mishandle dem. I realiteten så gir man seg selv retten til å påføre andre stor skade for ingen annen grunn enn hevn og det er ikke legitimt.

 

Det er forskjellen mellom siviliserte samfunn og barbariske samfunn, siviliserte samfunn finner en straff som ikke er grusom pga. hevngjerrighet. Vi er bedre enn de som utfører udådene, derfor er det ikke vår oppgave å være like ille som de grusomme.

Endret av Rampage
  • Liker 9
Lenke til kommentar

Satt litt å tenkte over denne saken og kom til å tenke på om det hadde vært motsatt. Ser at folk er "enig" i straffen, og lurer på om hvis det hadde vært kvinnen som hadde kasta syre i ansiktet på mannen, hadde folk da vært enig i straffen hun da hadde fått?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Dere snakker om at det ikke er poeng i å gjøre en peranent skade og at dette er unødvendig. Det var 100% hans vilje å påføre henne en enorm unødvendig smerte som vil ødlegge resten av livet hennes.

 

En liten oppreisning og et par år i buret? Jeg blir lei meg når jeg leser sånt. Det har ikke med hevn å gjøre, det har med rettferdighet å gjøre.

Hvordan definerer man da rettferdighet? Å bli utsatt for samme straff som forbrytelsen man har begått? Dette er jo ganske vanskelig i teorien. For eksempel med forskjellig alder på offer og gjerningsmann, så betyr det at de vil gå med vansiret ansikt forskjellig mengde med tid uansett. I tillegg antar jeg at forbryteren har sittet i fengsel mens rettssaken har pågått som også er en tilleggsstraff.

 

Med det sagt så er jeg kritisk til all slags straffer som involverer vold/tortur og spesielt permanent skade. Dette er hovedsakelig i tilfelle justismord. Mange vil argumentere for at i noen saker er man 100% sikre, i andre ikke, men så er det jo også sånn at tvil skal komme tiltalte til gode. Er man ikke sikker nok til at en person skal dømmes til permanent skade så vil jeg påstå at man ikke er sikker nok til å dømme han i det hele tatt. Da er det et bedre prinsipp å ha ikke-skadelig straff og fokusere på rehabilitering og preventive hensyn i stedet. De aller aller fleste som begår slike forferdelige forbrytelser som i saken her er det et eller annet galt med, og å påstå at det var "100% hans vilje" vil ofte være langt fra sannheten.

Endret av Invisible_Elf
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Når jeg tenker meg om, hadde noen kastet syre i mitt ansikt, ødelagt det slikt som skjedde her og trolig også "ødelagt" resten av livet mitt; jeg hadde selv kastet syre tilbake, akkurat på samme måte, om ikke Staten gjorde det for meg. Koste hva det koste vil.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Når jeg tenker meg om, hadde noen kastet syre i mitt ansikt, ødelagt det slikt som skjedde her og trolig også "ødelagt" resten av livet mitt; jeg hadde selv kastet syre tilbake, akkurat på samme måte, om ikke Staten gjorde det for meg. Koste hva det koste vil.

 

Og staten ville straffet deg for det, for forbrytelsen din er like ille som forbrytelsen som ble begått mot deg. Selv om intensjon og motivasjon er forståelig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...