Gå til innhold

Barn med minner fra tidligere liv


Anbefalte innlegg

Jeg så tilfeldigvis på Schrödingers katt på NRK for ikke så lenge siden, og der ble vi kjent med en tre år gammel gutt som påstod at han hadde levd tidligere, at hans foreldre ikke var hans ekte foreldre, at fødselsdagen hans var en annen, og ikke minst at han egentlig var en manusforfatter eller lignende, bosatt i Hollywood. Under følger en oppsummering, men se gjerne episoden selv, da den ligger på NRK Nett-TV. Gutten påstod at:

 

 

 

- Fødselsdagen hans var den 26. juni (som han forøvrig sa etter å ha sett at hans fars bursdag var denne dagen),

- Moren hans ikke het Jennifer, det var det datteren som het

- Han sa han het Coe og ikke Cole (som var mellomnavnet hans)

- Han hadde mareritt om at en bil var "oppå armen hans"

- Han var redd for å bli klemt/most

- Han døde 48 år gammel

- Og kom til slutt på at han hadde skrevet manuset til filmen "Gone with the wind".

 

Sistnevnte stykke informasjon fører deg til Sidney Howard, en amerikansk manusforfatter som blant annet:

 

- Jobbet i Hollywood og skrev manuset til nevnte film

- Var sønn av en Helen Coe

- Ble født den 26. juni

- Døde 48 år gammel av at en traktor kjørte over ham

- Hadde en datter ved navn Jennifer

 

I løpet av programmet besøkte man også forskere som har studert en hel haug unger med samme type forestillinger, og det ble påstått at visse ting gikk igjen hos disse barna: De skal ha hatt unaturlige dødsfall i sine tidligere liv, de har ofte fobier, gjerne relatert til døden og til måten de skal ha dødd på i et tidligere liv, uvanlige fødselsmerker - igjen knyttet til hvordan de døde i sine tidligere liv, og de skal ha levd ikke langt unna der de bodde i sine tidligere liv.

 

 

Selv om jeg er rimelig skeptisk til slikt og ikke akkurat sluker det rått med én gang, så ble jeg litt fascinert og synes kanskje det er litt mange sammentreff her. En gyldig teori er jo at det er en form for svindel, satt igang av foreldrene eller andre, eller at ungen har plukket opp forskjellige biter med informasjon og mikset det med en kraftig dose fantasi - eventuelt er det kun fantasi, og bare enorme tilfeldigheter.

 

Er det noen som har noen andre forklaringer på dette, eller noen meninger rundt dette fenomenet i det hele tatt? Er den lille forskningen som er utført på dette feltet "akseptert"/godkjent, eller er det mer som en form for "pseudoscience"?

Endret av Mokko
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
En gyldig teori er jo at det er en form for svindel, satt igang av foreldrene.

Det er helt utrolig hva enkelte mennesker gjør for oppmerksomhet, det har skjedd flere ganger at det har kommet frem at foreldrene har startet det.

Jepp, det er sant som du sier. For en patetisk måte å tjene penger på.

Lenke til kommentar

Antall historier om barn med erfaringer fra tidligere liv er helt som vi skulle forventet det dersom fenomenet ikke stemte:

 

http://xkcd.com/718/

 

Det finnes nok helsprø foreldre med en agenda, samt nok medier med mulighet til å publisere dritten, til at slike historier bare er svada.

 

Barnevernet burde bli koblet inn i slike saker omgående, for en forferdelig måte å oppdra et barn på.

Lenke til kommentar

Antall historier om barn med erfaringer fra tidligere liv er helt som vi skulle forventet det dersom fenomenet ikke stemte:

Hva baserer du dette på? Jeg sier ikke at det ikke stemmer, jeg bare lurer på hvor du har hentet det fra.

Les linken, og bytte ut "alien encounter" med tidligere liv.

Lenke til kommentar

Les linken, og bytte ut "alien encounter" med tidligere liv.

Jeg har sett programmet, men bare lurte på hvor man hadde tallene og beregningene fra.

Ligningen er en slags parodi på Drakes ligning, som gitt de riktige variablene vil fortelle noe om antall sivilisasjoner utenfor jorden.

 

Tallene er "guesstimates" (er tross alt en satirisk/humoritisk/romantisk tegneserie), men ser ut som de er plausible - merk at selv med lave estimater så burde man se en relativt stor mengde tilsynelatende sjokkerende rapporter om høyst usannsynlige fenomen.

 

Hele greia er egentlig bare ment å illustrere at det å hevde at "ingen røyk uten ild" er feil, men ligningen i seg selv må jo tas med en klype salt.

Lenke til kommentar
En gyldig teori er jo at det er en form for svindel, satt igang av foreldrene.

Det er helt utrolig hva enkelte mennesker gjør for oppmerksomhet, det har skjedd flere ganger at det har kommet frem at foreldrene har startet det.

I det tilfellet som var i med i Schörodingers katt så hadde ikke foreldrene kontaktet fjernsynskanalen, de ville visstnok ikke bli intervjuet i det hele tatt. De hadde kun kontaktet en professor som studerte fenomenet. De tjente ikke penger på intervjuene.

 

I forhold til det programmet var disse de eneste hendingene som jeg ikke har hørt om. F.eks. nær døden opplevelsene har tidligere blitt påvist også å komme under påvirkning av store G-krefter.

 

Det er et spennende felt, men jeg stiller meg svært skeptisk til denne typen påstander, men her skal altså ikke foreldrene kunnet få noe ut av det.

Lenke til kommentar

Hele greia er egentlig bare ment å illustrere at det å hevde at "ingen røyk uten ild" er feil, men ligningen i seg selv må jo tas med en klype salt.

Ja, jeg skal som sagt ikke bastant påstå at dette er reelt, dvs at antall barn som har slike erfaringer overstiger hva man ville forventet om det var en tilfeldighet. Samtidig synes jeg også det blir litt feil å påstå at "Antall historier om barn med erfaringer fra tidligere liv er helt som vi skulle forventet det dersom fenomenet ikke stemte", samt utsagn om svada og barnevernet utfra en humoristisk webtegneserie. ;)

Lenke til kommentar
En gyldig teori er jo at det er en form for svindel, satt igang av foreldrene.

Det er helt utrolig hva enkelte mennesker gjør for oppmerksomhet, det har skjedd flere ganger at det har kommet frem at foreldrene har startet det.

I det tilfellet som var i med i Schörodingers katt så hadde ikke foreldrene kontaktet fjernsynskanalen, de ville visstnok ikke bli intervjuet i det hele tatt. De hadde kun kontaktet en professor som studerte fenomenet. De tjente ikke penger på intervjuene.

 

I forhold til det programmet var disse de eneste hendingene som jeg ikke har hørt om. F.eks. nær døden opplevelsene har tidligere blitt påvist også å komme under påvirkning av store G-krefter.

 

Det er et spennende felt, men jeg stiller meg svært skeptisk til denne typen påstander, men her skal altså ikke foreldrene kunnet få noe ut av det.

Foreldrene får oppmerksomhet. Det er nok for veldig mange mennesker der ute.

Lenke til kommentar

Ja, jeg skal som sagt ikke bastant påstå at dette er reelt, dvs at antall barn som har slike erfaringer overstiger hva man ville forventet om det var en tilfeldighet. Samtidig synes jeg også det blir litt feil å påstå at "Antall historier om barn med erfaringer fra tidligere liv er helt som vi skulle forventet det dersom fenomenet ikke stemte", samt utsagn om svada og barnevernet utfra en humoristisk webtegneserie. ;)

 

Du har et poeng, men inntil det foreligger fakta om at hjernen/sinnet kan spontant forflyttes inn i en annen kropp så er det naturlig, og til barnets beste, å anta at såkalte barn med erfaringer fra tidligere liv er et resultat av foreldrenes handlinger/maipulering (enten bevisst eller ubevisst).

 

Det å manipulere et barn til å tro at det ble drept i en eller anen ulykke samt å anta at de har en helt annen identitet enn seg selv er definitivt noe som burde kvalifisere til å miste foreldreretten.

 

Jeg ville satset mye på at sjansen for at lille Cole vokser opp med en seriøs identitetskrise er relativt mye høyere enn andre barn som vokser opp i hjem hvor de ikke blir manipulert på samme måte.

edit: la til sitering

Endret av soulless
Lenke til kommentar

Jeg vil heller si at siden man ikke vet i detaljer hva disse historiene kommer av, så trenger man å forske mer nettopp for å finne ut hvilke faktorer som kan ligge bak, ikke automatisk anta at det er snakk om manipulasjon fra foreldrenes side (selv om jeg ikke skal avfeie at det forekommer, bare at man ikke kan anta noe slikt uten at man har undersøkt).

Lenke til kommentar

Jeg vil heller si at siden man ikke vet i detaljer hva disse historiene kommer av, så trenger man å forske mer nettopp for å finne ut hvilke faktorer som kan ligge bak, ikke automatisk anta at det er snakk om manipulasjon fra foreldrenes side (selv om jeg ikke skal avfeie at det forekommer, bare at man ikke kan anta noe slikt uten at man har undersøkt).

Har du en forståelse om hvordan hjernet og sinnet fungerer så vil du også forstå hvordan dette bare er tull.

Lenke til kommentar

Har du en forståelse om hvordan hjernet og sinnet fungerer så vil du også forstå hvordan dette bare er tull.

"Tull" er ikke en god vitenskapelig forklaring. Jeg er interessert i årsakene og de ulike faktorene som ligger bak. Vi kan spekulere her i hva som ligger bak, men vi vet det ikke. Ergo ønsker jeg mer forskning nettopp for å finne forklaringer på slike historier og fenomener.

Lenke til kommentar

Det ligger ingen forklaringer bak, sinnet ditt er en rekke neuroner som fyrer av strøm i hjernen din, når du dør så slutter de å fyre og bom du er død. Når hjernen råtner er oppskriften borte.

 

Ser du nå hvorfor det bare er tull, det finnes ingenting å forske på.

Lenke til kommentar

Jeg tror du misforstår meg. Antar du at jeg mener dette "beviser" reinkarnasjon? Vi har et fenomen - barn som prater om minner som om de har et annet hjem. I noen av disse tilfellene kan de gi detaljer som kan spores tilbake til noen som faktisk har levd.

 

Er det flere slike tilfeller som passer enn at det kan forklares med tilfeldighet? Er det foreldrene som har, bevisst eller ubevisst, plantet dette hos barna? Er det barn med høyt utviklet fantasi? Er det barn som lider av vrangforestillinger eller andre psykologiske lidelser? Dette er det jeg ønsker at man forsker på.

Lenke til kommentar

Om det har en sammenheng som kan spores til folk som faktisk har levd, så er det ytre påvrkning. Avhengig av alder er det nesten bare foreldre som kan prente dette så hardt inn hos barna.

 

Jeg er enig i at barna burde få en medisingsk og psykologisk vurdering (det har de vel også fått alle sammen), men om ingenting vises opp så er det enten for mye tv, eller foreldrene som holder på med noe rart.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...