Gå til innhold

Anbefalinger til spennende/skumle filmer


jke

Anbefalte innlegg

Jeg har lyst på nye filmer å se. Trenger tips til både spennende filmer(filmer man sitter og lurer på hva som skal skje i hele filmen) og skumle/syke skrekkfilmer(eks. hostel).

 

De behøver ikke å være de aller beste og mest kjente filmene, men filmer som man kan se for å ha noe kos å se på.

 

 

Trenger mange forslag :new_woot:

 

 

Edit: Tar gjerne også bankran/kapring/gissel/kidnappingsfilmer og FBI/CIA filmer

Endret av jke
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du synes Hostel er "kos å se på", er det noe alvorlig som feiler deg:P

 

Kan nevne en haug med splatterfilmer som går under kategorien kult/"gladvold", samt noe litt mer bisarre greier. Få av de har dog mysterie-elementet som i f.eks. Saw. Er det sånn å forstå at du gjerne vil ha det voldelige aspektet i filmen, og ikke de mildere mindfucks som Memento, Inception, Shutter Island, The Butterfly Effect etc?

 

Av gørrete thrillers kan jeg i farta nevne (ingen spesiell rekkefølge):

- Masters of Horror-serien (lavbudsjettsfilmer med småkul historie)

- Captivity

- Suspiria (og stort sett alt annet av den italienske regissøren Dario Argento)

- Dead Silence

- One Missed Call (den japanske orginalen, styr for guds skyld unna den amerikanske remaken som suger svette kamelballer)

- Haute Tension

- Identity (kanskje ikke "gory", men husker jeg likte historien veldig godt)

 

Har en hel haug mer i filmsamlinga hjemme som jeg ikke kommer på i farta. Kan også nevne noen virkelig ufyselige splatters om det skulle være ønskelig - japanske splatter-regissører hører hjemme på lukka avdeling hele gjengen.

 

Edit: Glemte jaggu meg Se7en! Shame on me.

 

Edit 2: Og to av de beste filmene jeg noensinne har sett: "Sympathy for Mr. Vengeance" og "Oldboy". Anbefales varmt uansett filmsmak!

Endret av gaasart
Lenke til kommentar

Er ikke helt sikker på om dere skjønte meg. Jeg tenker på to forskjellige typer filmer som jeg vil ha anbefalinger på.

 

Den ene er spennende thrillere(?) som man sitter i spenning helt fra begynnelse til slutt. Jeg vet ikke om denne er en slik film, men the butterfly effect er et godt eksempel på en slik film.

 

På en annen side syntes jeg Memento og The shutter island var kjipe.

Det kan gjerne være litt fart i filmene.

 

Se7en er også en slik film jeg likte.

 

Jeg har nylig sett Dead Silence og jeg liker ikke slike filmer så godt.

Liker ikke skrekkfilmer med overnaturlige ting som spøkelser o.l.

 

Den andre type film er skrekkfilmer som f.eks Hostel som også bør være spennende.

 

Flere tips?

Lenke til kommentar

Skal prøve å kategorisere de sånn høvelig inn i det jeg tror er de to forskjellige typene du etterspør. Har da styrt unna store mengder med extraterrestials/spøkelser med unntak av aliens-filmene som rett og slett er for gode til ikke å ha med.

 

Action/gyser med spenningsmoment:

Grindhouse

La Horde

Haute Tension

One Missed Call

Alien

Aliens

The Abominable dr. Phibes

Vacancy

Wrong Turn

Wolf Creek

Cabin Fever (Eli Roth, samme karen bak Hostel-filmene)

House of Wax

Saw-filmene

 

 

Reinspekka thriller:

Identity

Frailty

The Usual Suspects

The Hitcher (den fra 80-tallet)

The Bone Collector

Jacob's Ladder (mer dramatisk enn spennende, men definitivt en god film)

Sympathy for Mr. Vengeance

Oldboy (sammen med forgjengeren Sympathy for Mr. Vengeance mine to absolutte favoritter i denne lista)

Phone Booth

The Dead Zone (Aspekter av overnaturlige evner, men er en super film med Crhistopher Walken i hovedrollen, så har den med likevell)

 

 

Gikk tom for tid midt i galskapen, så lista er langt fra komplett. Burde dog være noe der å bryne seg på.

Lenke til kommentar

The Strangers (Liv Tyler) er ganske bra! :D

Handlingen er at Tyler og mannen hennes bor på et relativt øde sted, ved skogen. Av en eller annen grunn må mannen kjøre til butikken og kjøpe noe. Det er kveld. Så dukker det opp et menneske som ser inn i huset... :O lol

Endret av wergz
Lenke til kommentar

Takk for svar, gaasart. Vacancy og Wrong Turn som jeg har sett før er gode eksempler på slike filmer jeg mener.

 

Vet dere også om noen skikkelig syke torturfilmer som Hostel(og 2)? Helst ikke eldre enn 1990.

Jeg startet å se Bad Taste, men slo av dritet etter 5. min.

Lenke til kommentar

Guinea Pigs-serien er ca. så sykt som du får det, dog eldre enn du ønsker. Personlig har jeg lite til overs for denne sjangeren, og vet derfor lite om hva som finnes der ute. Utvalget er dog utvilsomt stort for de som orker å lete litt.

Sick-films.com er uansett en ok plass å starte.

 

Elsker derimot gladvold/kultfilmer av typen Bad Taste/Braindead +++, der blod og gørr blir brukt i en form som gjør det hele useriøst (akkurat som Tarantino gjorde i Kill Bill). Dette i motsetning til eksempelvis Hostel, hvor poenget med hele filmen virker for å være så blodig og gørrete som overhodet mulig, og samtidig opprettholde en seriøs setting.

 

Edit: la til link

Endret av gaasart
Lenke til kommentar

Executive Desicion var perfekt. Ikke lenge siden jeg så den etter at jeg søkte etter kapringfilmer.

 

Paranormal Activity er ikke min type film. Syntes ikke den var skummel og var veldig skuffet etter å ha hørt mange rykter om den.

 

Skal sjekke ut linkene, gaasart.

 

 

Kom gjerne med flere tips til syke eller spennende filmer som jeg kan se. :w00t:

 

Jeg startet å se Bad Taste, men slo av dritet etter 5. min.

 

Sykt, jeg gjorde nøyaktig det samme i dag. I tillegg kjedet jeg meg gjennom første 30 minuttene av Evil Dead før den tok seg opp noe veldig.

 

 

Hehe, for et sammentreff. Var forresten ikke i dag jeg "så" den ;)

Lenke til kommentar

Guinea Pigs-serien er ca. så sykt som du får det, dog eldre enn du ønsker. Personlig har jeg lite til overs for denne sjangeren, og vet derfor lite om hva som finnes der ute. Utvalget er dog utvilsomt stort for de som orker å lete litt.

Sick-films.com er uansett en ok plass å starte.

 

Elsker derimot gladvold/kultfilmer av typen Bad Taste/Braindead +++, der blod og gørr blir brukt i en form som gjør det hele useriøst (akkurat som Tarantino gjorde i Kill Bill). Dette i motsetning til eksempelvis Hostel, hvor poenget med hele filmen virker for å være så blodig og gørrete som overhodet mulig, og samtidig opprettholde en seriøs setting.

 

Edit: la til link

 

Det er de filmene jeg helst ser etter. Helt sinnsyke, men prøver å opprettholde en seriøs setting :w00t:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...