Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

LASEROPERASJON - Noen som vet noe?=)


Nohcho

Anbefalte innlegg

Hei, jeg vurderer en laseroperasjon, eller, tenker på det i hvert fall. Jeg får si det rett fram, synes det er veldig skummelt å la noen gjøre noe med øyene mine)) Først da jeg så en video på youtube om hvordan dette utføres, da sa jeg til meg selv: ALDRI I LIVET! Syntes det så sykt ut da kirurgen skulle "løsnes et tynt lokk i den aller ytterste delen av hornhinnen." står det på nettet :)) Og det så nesten ut som om han skulle skjære av den ytterste delen av hornhinna, og det var også noe med sprøyte der, og det fikk meg til aldri mer oppsøke laseroperasjon som et tema))

 

Men nå er det mer og mer snakk om det i media, mye reklame og sånt. Og over alt står det "helt smertefritt" og alle er topp-fornøyde. Men, det er noe inni meg som fortsatt sier: NEI! :))

 

Er det noen som har tatt denne operasjonen, og som kan si noe om den? Er det virkelig helt smertefritt? Hva er det man ser under operasjonen, og hva gjør det du ser med deg?=) Kanskje litt rare spørsmål, men...:))

 

På forhånd takk

 

Nohcho, 18.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

 

Tok laser operasjon for et år og halvt år siden. Angrer ikke i det hele tatt! Kan gjerne si litt om hvordan jeg opplevde det.

 

Først grunnen til at jeg valgte å ta laser:

 

Var 20 år når jeg bestemte meg for å ta laser. Hadde brukt linser i 2-3 år da, både dags- og måneds linser (brukte også briller når jeg bare var hjemme eller skulle kjøre på butikken en rask tur). Og begynte å bli temmelig lei for å si det sånn.

 

Satt meg ned å så nærmere på laser. Leste utrolig mye angående hva folk hadde opplevd osv. Og hva slags resultater de hadde fått etter laser. Etter at jeg fant ut at sjansen for at det skulle gå dårlig var minimal, tok jeg et raskt regnestykke. Fant ut at hvis jeg tok laser og synet mitt ville holde i ti år, så ville jeg ha ligget likt sånn ca med hvor mye penger jeg ville ha brukt på linser på ti år.

Tror regnestykket ble noe sånt

 

3100 i året for linser x 10 = 31000

Laseroperasjon = 33000

 

 

Og det å slippe styret med linser er jo også et annet stort pluss! Spesielt ettersom jeg var innkalt til førstegangstjeneste.

 

Før operasjonen

 

Bestilte time hos Memira Hamar for en før undersøkelse. De sjekket synet mitt for å se om jeg kunne ta laser. Fikk svar på alle spørsmål jeg lurte på. De var veldig flinke og beroligende. Fikk samme dagen tilbud om jeg ville bestille time der og da. Eller om jeg ville tenke litt på det. Bestemte meg der og da for at jeg skulle fullføre operasjonen.

 

Selve operasjonen

 

Møte opp til avtalt tid. Måtte skrive under på noen ark og fikk sterk smertestillende. Tror jeg ventet en time eller noe sånt for at den skulle virke. Så tok de en ny test av synet mitt.

 

Selve operasjonen tok 5-10 minutter. Og det er vel nå jeg kan svare på spørsmålene dine

 

Er det virkelig helt smertefritt?

 

Jeg vil si ja. Eneste jeg kjente var et trykk mot øyet. Det gjør litt vondt, men det er ikke noe du ikke kan overleve.

 

Hva er det man ser under operasjonen

 

Kan ikke si at jeg husker helt. Er en stund siden og tenkte ikke noe spesielt over det der og da. Maskinen dekker det meste av øyet. Så eneste du ser er bare et rødt lys som kirurgen ber deg se på.

 

hva gjør det du ser med deg

 

Vet ikke helt om jeg skjønte det. Men hvis jeg skal tolke det på den måten jeg tror det er. Det jeg så gjorde svært lite på meg. Det hele var gjort på veldig kort tid. Det er ikke som å se beinet ditt bli knekt på plass.

 

Etter operasjonen

 

Satt i en time i avslappnings rommet deres. Kjente ingen smerte da. Var først en time etterpå at jeg kjente at det gjorde vondt. Kan ikke helt beskrive det. Men det var ikke en smerte som var utrolig vondt. Tok smertestillende når jeg kom hjem. Og etter 5-7 timer var smerten helt borte (hadde ligget i sengen til smerten ble borte). Var følsom mot lys, men det gikk over en time senere. Etter det

kunne jeg se på tv og gjøre som jeg ville.

 

PS: Fikk høre før jeg tok operasjonen at det var helt individuelt om hvor vondt det er etter operasjonen og hvor lenge smerten varer. Fikk høre om folk som ikke hadde hatt smerte i det hele tatt. Fikk også høre om andre som hadde at det i et døgn. Så jeg var vel en mellom ting. Dette er ikke for å skremme. Jeg anbefaler virkelig laser på sterkeste!

 

Bare å spørre hvis du lurer på noe, så skal jeg prøve å svare :)

 

Og som RIP skrev. De bruker ikke skalpell.

Endret av toy_man
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...