Gå til innhold

Dell XPS 8300, et smart valg av spill/media PC?


Anbefalte innlegg

Er på utkikk etter ny stasjonær.

- Jeg har behov for en PC hvor jeg kan spille de nyeste spillene.

- Behøver også en PC som kan håndtere harde bilderedigeringer.

- Trenger tastatur

- Skjerm hadde vert fint, men kan nedprioriteres.

- Budsjett: under 10.000

 

Jeg har ingen erfaring med bygging av egen PC, så ønsker et ferdig oppsett hvor jeg etterhvert kan bytte ut minne og skjermkort.

 

Jeg har lite kunnskaper når det gjelder hardware, jeg liker ikke å handle i blinde. Ønsker derfor hjelp av The Counsel of Geniuses.

 

DELL XPS 8300 (9 470,00 kr)

- Intel® Core™ i5-2500 Processor (3.30GHz, 6MB)

- DVD +/- RW Drive (read/write CD & DVD) with Roxio and DVD Burn software

- 8192 MB (4 x 2 GB) 1333 MHz tokanals DDR3-minne

- 1 TB (7200 rpm) SATA-harddisk

- 1GB ATI® Radeon™ HD 5670 graphics card

 

Er dette en fair pris? Hvordan står den opp mot f.eks. Acer's Aspire M5?

Er det andre maskiner som tilbyr det samme eller bedre til lavere pris?

Endret av willy313
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann. Ser du ønsker et ferdig oppsett.

 

Men les denne guiden først. http://www.hardware.no/artikler/bygg_pc-en_selv/45552/1

 

Kanskje du ombestemmer deg da ? ;)

 

Viss ikke, så har jo komplett.no ferdig bygde pcer som er ganske gode for hva du betaler. Men du får mest ytelse av å bygge selv.

 

Feks denne er jo en god ferdigbygget pc fra komplett.no: http://www.komplett.no/k/ci.aspx?sku=10452

 

Eneste du må legge til er en skjerm, å der har jo komplett.no tilbud på en nå til 999kr.

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=477711

 

 

Men som sakt, bare noen eksempel dette her ;)

 

Så hva er budsjettet ditt, å trenger du skjerm, tastatur og mus ?

Endret av sveibuen
Lenke til kommentar

Takk!

 

Har oppdatert emnet; har et budsjett på under 10 000kr, skjerm er ikke nødvendig.

 

Hvordan er prosessor, minne og skjermkort fra ditt komplett forslag, i forhold til XPS 8300 sitt?

 

Jeg har aldri kjøpt fra komplett før. Hvordan står de i forhold til DELL og andre store distributører. Jeg tenker på i brukerstøtte, kvalitet og garanti.

Endret av willy313
Lenke til kommentar

Okei. Se på den ferdigbygde pcen jeg linket til deg der da.

 

Så finner du mus å tastatur selv. da dette er opp til hver enkel å velge selv.

 

Noen liker sånt å andre sånt viss du skjønner.

 

Men kan anbefale denne musa sterkt, bruker den selv også å passe i hånden min perfekt.

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=351141

 

 

ang tastatur, så har ikke jeg noen store krav, sitter selv på et tastatur til 79kroner fra clas ohlson ;)

 

Men som sakt, bare noen anbefalinger ;)

Lenke til kommentar

Takk!

 

Har oppdatert emnet; har et budsjett på under 10 000kr, skjerm er ikke nødvendig.

 

Hvordan er prosessor, minne og skjermkort fra ditt komplett forslag, i forhold til XPS 8300 sitt?

 

Jeg har aldri kjøpt fra komplett før. Hvordan står de i forhold til DELL og andre store distributører. Jeg tenker på i brukerstøtte, kvalitet og garanti.

 

 

Viss det er den du har valgt til 5000kroner der, så jo, er nå en grei kontor, film pc det ;)

 

Men viss du skal spille noen store spill titler, så klarer du det ikke med den.

 

Ang service osv, så er jo komplett.no norges største nettbutikk med ekstremt god service, men her må du jo sende pcen inn til dem viss det skjer noe. Kvaliteten er god den :)

 

 

For å si det sånt, jeg hadde aldri handlet fra dell.no da dem er ekstremt dyre i forhold til hva du får, men i gjengjeld så har dem ekstremt god service, men dette mener jeg selv ikke går opp i opp i forhold til prisen.

Endret av sveibuen
Lenke til kommentar

Dell-maskinen har en noe kvassere prosessor fremfor komplett-maskinen Sveibuen linker til, men den vil ikke duge spesielt godt til spill.

 

Skjermkortet på komplett-maskinen er derimot veldig godt og vil dra det aller meste. Du kan jo forøvrig trykke på konfigurer selv-knappen og velge en i5 2500k istedet. I så tilfelle har du også muligheten til å overklokke, noe som med disse komponentene er tilnærmet like enkelt som å slå på maskinen.

 

Sett i forhold til kundeservice så er nok ikke Komplett noe dårligere enn Dell, uten at jeg har noen som helst erfaring med sistnevnte. Det er uansett en av Norges mest populære nettbutikker så det sier sitt.

Endret av Komakino
Lenke til kommentar

Det å ha en i5-2500 CPU og et 5670-skjermkort gjir liten mening i en gamer PC. Jeg kjører selv et 6970-skjermkort, og en i7-2600K CPU, og hos meg er skjermkortet flaskehalsen. Så du kan da selv tenke deg at et skjermkort av forrige generasjon, og i billig-segmentet vil neppe dra spill særlig godt. (I alle fall ikke på høye oppløsninger.)

 

Når det er sagt er Dell kjent for å ha god service og god byggekvalitet, og høye priser på stasjonære PCer.

 

Jeg ville nok enten ha bygget selv, eller bestilt en ferdigbygget PC fra komplett. Komplett har etter min erfaring svært god kundeservice, og dersom du bor i nærheten av et Pickup-point betaler du bare 39 kr i frakt.

 

Men vil anbefale deg å bygge selv, og å kjøpe en i5-2500K, da den kan overklokkes en del lettere enn en i5-2500. KJøper du et Asus P8P67-kort vil kortet overklokke for deg i tilleg ;)

Lenke til kommentar

Ok takk for hjelpen!

 

Virker som dere drar meg i retning en ferdigbygget komplett.

 

Jeg er litt forvirret når det gjelder sammenligninger mellom komplett og Dell maskinen. Jeg tror jeg har en illusjon hvor høyere tall = bedre maskinvare. Kan dere verifisere at komplett maskinen er bedre på disse punktene:

 

Prosessor Komplett

Intel Core™ i5 Quad Processor i5-2500 3,3GHz, Socket LGA1155, 6MB, Boxed

 

Prosessor XPS 3800

Intel® Core™ i5-2500 Processor (3.30GHz, 6MB)

 

Skjermkort Komplett

Sapphire Radeon HD 6950 2GB GDDR5 PCI-Express 2.0, 2xDVI, HDMI, 2xmini-DisplayPort

 

Skjermkort XPS 3800

1GB ATI® Radeon™ HD 5670 graphics card

 

Minne komplett

Corsair Vengeance™ DDR3 1600MHz 4GB CL9 4GB XMS3 module, CL9-9-9-24, 1.5V, Vengeance Heatspreader, 240 pin

 

Minne XPS 8300

8192 MB (4 x 2 GB) 1333 MHz tokanals DDR3-minn

 

Det kan også virke som komplett gir meg en så åpen valgfrihet, at dersom jeg konfigurerer noe av innholdet kan jeg risikere å gjøre noe feil. Jeg tenker på advarslene i menyen som jeg ikke forstår.

 

"DDR3 minne (OBS! For full utnyttelse av 4GB minne eller mer kreves 64bit operativsystem)"

"Harddisk SSD – OBS! Husk å velge monteringsramme dersom dette ikke medfølger disken!"

 

Jeg antar jeg kan se bort ifra det når jeg velger en ferdigbygget, men jeg endrer på prosessoren til "Intel Core™ i5 Quad Processor i5-2500 3,3GHz, Socket LGA1155, 6MB, Boxed" Etter deres anbefaling.

Lenke til kommentar

Konfigurer komplett-maskinen slik:

 

Cooler Master CM 690 II Advanced Sort

Silver Power SP-SS500 500W PSU

Intel Core™ i5 Quad Processor i5-2500

ASUS P8P67 B3, Socket-1155

Kingston ValueR. DDR3 1333MHz 8GB, CL9

Sapphire Radeon HD 6950 2GB GDDR5

Corsair SSD Force Series™ F60A, 60GB

Samsung SpinPoint F3 1TB

 

Så får du en maskin som er omtrent tre ganger raskere i spill og en SSD på 60GB som gjør at maskinen vil oppleves langt raskere enn den Dell-maskinen vil være. Prismessig betaler du 100 kr mer for dette, men du får langt mer for penga.

Lenke til kommentar
Konfigurer komplett-maskinen slik:

 

Cooler Master CM 690 II Advanced Sort

Silver Power SP-SS500 500W PSU

Intel Core™ i5 Quad Processor i5-2500

ASUS P8P67 B3, Socket-1155

Kingston ValueR. DDR3 1333MHz 8GB, CL9

Sapphire Radeon HD 6950 2GB GDDR5

Corsair SSD Force Series™ F60A, 60GB

Samsung SpinPoint F3 1TB

 

Så får du en maskin som er omtrent tre ganger raskere i spill og en SSD på 60GB som gjør at maskinen vil oppleves langt raskere enn den Dell-maskinen vil være. Prismessig betaler du 100 kr mer for dette, men du får langt mer for penga.

 

Jeg ville kjørt en 2500K på det hovedkortet. Overklokking er bare å trykke på en knapp og da snakker vi fort 20 % overklokking. Mitt P8P67 Deluxe har overckloket min 2600K med 42 % til 4800 Mhz på luftkjøling.

Lenke til kommentar
Konfigurer komplett-maskinen slik:

 

Cooler Master CM 690 II Advanced Sort

Silver Power SP-SS500 500W PSU

Intel Core™ i5 Quad Processor i5-2500

ASUS P8P67 B3, Socket-1155

Kingston ValueR. DDR3 1333MHz 8GB, CL9

Sapphire Radeon HD 6950 2GB GDDR5

Corsair SSD Force Series™ F60A, 60GB

Samsung SpinPoint F3 1TB

 

Så får du en maskin som er omtrent tre ganger raskere i spill og en SSD på 60GB som gjør at maskinen vil oppleves langt raskere enn den Dell-maskinen vil være. Prismessig betaler du 100 kr mer for dette, men du får langt mer for penga.

 

Jeg ville kjørt en 2500K på det hovedkortet. Overklokking er bare å trykke på en knapp og da snakker vi fort 20 % overklokking. Mitt P8P67 Deluxe har overckloket min 2600K med 42 % til 4800 Mhz på luftkjøling.

 

Den funksjonen ville jeg holdt meg langt unna. De pleier å sette alt for høye spenninger og tar lite hensyn til temperaturer. Det betyr at du vil få betydelig senket levetid på brikka di.

Enten overklokker du gjennom UEFI og gjør det på gamlemåten, eller så lar du vær.

Lenke til kommentar
Den funksjonen ville jeg holdt meg langt unna. De pleier å sette alt for høye spenninger og tar lite hensyn til temperaturer. Det betyr at du vil få betydelig senket levetid på brikka di.

Enten overklokker du gjennom UEFI og gjør det på gamlemåten, eller så lar du vær.

 

Den fungerer faktisk overraskende bra. Jeg tenkte å bare bruke den til jeg fikk satt meg ned å gjort en skikkelig OC-jobb. Men har hatt et stabilt system med temps på max 60/65 grader. Nå er det riktignok på en Zalman kjøler, og ikke stock luft-kjøling da.

Lenke til kommentar
Den funksjonen ville jeg holdt meg langt unna. De pleier å sette alt for høye spenninger og tar lite hensyn til temperaturer. Det betyr at du vil få betydelig senket levetid på brikka di.

Enten overklokker du gjennom UEFI og gjør det på gamlemåten, eller så lar du vær.

 

Den fungerer faktisk overraskende bra. Jeg tenkte å bare bruke den til jeg fikk satt meg ned å gjort en skikkelig OC-jobb. Men har hatt et stabilt system med temps på max 60/65 grader. Nå er det riktignok på en Zalman kjøler, og ikke stock luft-kjøling da.

Flott det da. Hvilke spenninger snakker vi her da? Alt over 1.35V skal visstnok ta livet fortere.

Lenke til kommentar

Ok, takk for hjelpen!

 

Vurderer å fjerne SSD, sparer da 1 000kr. Er det lite klokt- må man ha SSD?

 

Jeg kan godt vente litt lengre for programmer og OS skal starte opp, så lenge de ikke presterer dårligere når de først er oppe.

Av hva jeg har lest på disse forumene, er det intel SSD'er som gjelder, de andre kan ha problemer med OS. Men det vet jeg lite om.

 

Kanskje komplett har lagt til en dårligere harddisk som forhåndssalg for å kompensere, må da kanskje oppgradere den. Hvordan er denne (forhåndssalget i komplett):

"Western Digital Caviar® Blue 1TB SATA 6Gb/s (SATA 3.0), 32MB, 7200RPM"?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...