Gå til innhold

Anbefaling: Bytt ut objektivet på kameraet ditt


Anbefalte innlegg

Må si meg enig med ventle - jeg bruker nesten bare 50mm fastobjektivet mitt nå, Sony's f1,4. Bruker det nesten utelukkende også på Panasonic GH1 til filming. Men skal en sikre seg litt så er et godt objektiv rundt 17-55mm fint å ha. Jeg vil anbefale Sigma's 17-50 f2,8 EX DC. Og ja, det finnes også til Sony, da uten bildestabilisator siden det som sagt ligger i kameraet.

 

Dere som vurderer å kjøpe slikt, det er mye å spare på å handle fra f.eks. B&H Photo Video. Selv etter toll og avgifter har du tusenlapper til gode kontra norske priser. Ellers er vel Japan Photo og Foto Knudsen Pro side om side med å være billigst på slikt av norske (nett)butikker.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Meh... Skal det ikke snart komme noe brukbart til micro 4/3? :hrm:

 

Hvis ingen av fastobjektivene som er tilgjengelige fenger deg, syns jeg Panasonic 14-42 (som er det eneste mft-objektivet jeg har prøvd) leverer overraskende bra - det er i hvertfall i en helt annen liga enn Canon 18-55. God bildekvalitet, skikkelig fokusring (i hvertfall så skikkelig som det er plass til på en så liten objektivkropp), rask autofokus og frontelement som ikke roterer ved fokusering. Den dekker selvfølgelig ikke behovet om du har f/2.8-psykose, om det er tilfellet ville jeg definitivt heller vurdert noe fast, som 20mm f/1.7 eller en av Panaleicaene om du har lommebok til det.

Lenke til kommentar

Dere som vurderer å kjøpe slikt, det er mye å spare på å handle fra f.eks. B&H Photo Video. Selv etter toll og avgifter har du tusenlapper til gode kontra norske priser.

Men er man uheldig, blir det langt dyrere. For man mister fem års reklamasjonsrett, og du må selv besørge fraktkostnadene tilbake til USA om det skulle bli noe feil i garantitiden (som normalt bare er ett år). Langt fra alle produsenter tilbyr verdensgaranti. Og det er DYRT (!) å sende en pakke fra Norge til USA.

 

En del objektiver, spesielt Sigma, bør eller må justeres litt for å gi et optimalt resultat. Enkelte må til og med justeres for å i det hele tatt gi et brukbart resultat. Er du uheldig og må sende et objektiv tilbake til USA for justering, har du allerede tapt det meste eller alt du sparte, og må fortsatt leve med mye dårligere vilkår.

 

Man må se på om besparelsen er verdt risikoen. Husk at du må beregne

 

(pris + frakt) *1,25% + noen hundrelapper i gebyr (varierer normalt fra 200 til 500 kroner).

Lenke til kommentar

Dere som vurderer å kjøpe slikt, det er mye å spare på å handle fra f.eks. B&H Photo Video. Selv etter toll og avgifter har du tusenlapper til gode kontra norske priser. Ellers er vel Japan Photo og Foto Knudsen Pro side om side med å være billigst på slikt av norske (nett)butikker.

FK Pro parkerte vel tøflene i fjor engang?

Lenke til kommentar

...og for å fullføre den diskusjonen er det kanskje på sin plass å bemerke at du jobber hos en større norsk fotokjede? ;)

Faktaopplysningene er allikevel reelle, uansett hvor jeg jobber. Om en eller annen (eller flere) på forumet kjøper fra USA eller Norge er akkurat det samme for meg. Men det er verdt å opplyse om fallgruvene ved å handle fra utlandet, når en annen kun fremhever det positive.

Lenke til kommentar

Meh... Skal det ikke snart komme noe brukbart til micro 4/3? :hrm:

 

Hvis ingen av fastobjektivene som er tilgjengelige fenger deg, syns jeg Panasonic 14-42 (som er det eneste mft-objektivet jeg har prøvd) leverer overraskende bra - det er i hvertfall i en helt annen liga enn Canon 18-55. God bildekvalitet, skikkelig fokusring (i hvertfall så skikkelig som det er plass til på en så liten objektivkropp), rask autofokus og frontelement som ikke roterer ved fokusering. Den dekker selvfølgelig ikke behovet om du har f/2.8-psykose, om det er tilfellet ville jeg definitivt heller vurdert noe fast, som 20mm f/1.7 eller en av Panaleicaene om du har lommebok til det.

Jo, jeg bruker (bare) 20mm F/1.7 på mitt GF-1 foreløpig ;) Men fastzoom er ikke alltid det man trenger.

Jeg ser etter en normalzoom med relativt grei lysstyrke. Som f.eks. en µ-4/3 utgave av Olympus' 14-54mm f/2.8-3.5 eller lignende.

Lenke til kommentar

Ser ut som noe "brukbart til m43" er på vei ;)

 

Panasonic confirms Leica branded 25mm f1.4

 

Det er spennende det der. I motsetning til det eksisterende 25/1.4 til 4/3 vil det nye ha en brennvidde som er lenger enn fatningsdybden, og det burde kunne være en god del mindre, selv om de har indikert at Leica-merkede objektiver ikke skal være avhengige av softwarekorreksjon (en ekstra bonus for de som har tenkt å bruke det på Olympus-hus). Haterne som ikke lot seg sjarmere av 20/1.7 får prøve på nytt på 25/1.4. Jeg lover at de kommer til å klage på at det er dyrere enn et Nikon 50/1.4 med optisk konstruksjon fra 1967.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...