Gå til innhold

[Løst] Roadtrip i Norge


Anbefalte innlegg

Hei

 

Grunnet litt labert feriebudsjett i år tenkte jeg å dra med typen på roadtrip i Norge! Det er jo duket for mange fine opplevelser, men jeg har også en del spørsmål/problemstillinger.

 

Første utfordring er soving. Jeg tenkte å sove i bilen (da vi som sagt har litt labert budsjett og det fort blir dyrt å sove på campingplass/hytte hver natt i et par uker) og jeg kjører en Toyota Carina E. Hehe.. Så vi må vel enten finne noen med combicamp (tips til hvor?) eller låne oss en kassebil..? Noen som har erfaring med å sove baki kassebil med madrass osv? :D

 

Andre utfordring er dusj. Jeg tenker at vi sikkert kommer til å kjøre forbi en del campingplasser med betalingsdusj og en del (forhåpentligvis ikke iskalde) vann på turen, og med hjelp av våtservietter og tørrshampoo skal jeg nok klare å ikke dusje hver dag (!) Noen som har prøvd sånn dusj-pose eller no? Eller vasket seg ute? Funker det? Hehe.. (høres helt grønn ut her nå) :p

 

Tredje utfordring er reiseruten. Det er vel den som er mest interessant å få noen forskjellige syn på. Alltid folk som har reist litt rundt og vet hva som er verdt å få med seg! :D

Jeg har foreløpig laget en liten liste over ting jeg vil se/oppleve:

 

Prekestolen

Kjeragbolten

Geirangerfjorden

Jostedalsbreen

Trolltunga

Vøringsfossen

en tur innom Bergen for å besøke familien (?)

 

Tenkte å ikke kjøre alt for langt nord med andre ord. Er det noen ting jeg bare MÅ få med meg som ikke er på lista? Noen tips til hvordan ruta burde gå (kjøre mest mulig effektivt) og hvor vi kan sove og dusje/bade? Kanskje noen fine fiskesteder langs ruta? Fine ting å ta bilder av? Er nok klar for noen dager med bare slappe-av og kos da vi kommer til å være helt ødelagt i beina etter gå/klatreturer på 3 timer hver vei osv på flere av severdighetene.. :D

 

 

Er det ellers noen tips dere vil dele? Hva burde man pakke? Hva gjør vi med mat? Hva med lading av kamera osv? Når burde vi dra? Juni? Juli? August?

 

Takknemlig for alle tips og innspill! Gleder meg fælt til denne turen og vil sååå gjerne få det til å bli en bra opplevelse for oss begge! :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg hadde satset på telt/campingplass istedet for å kjøre kassabil. Prøvde å sove på madrass i en transit i russetiden - kan ikke akkurat si at det var en høydar.

Prismessig, så er det vel snakk om en 2-300,- per natt for en bil med telt, så ikke allverdens avskrekkende. Og er du i frimark, så er det jo bare å sette opp telt der du føler for.

Eventuelt, så kan du jo også vurdere et medlemskap i turistforeningen. De har hytter i nærheten av mange av de stedene du har lyst til å se på, så kanskje du kan bruke de som overnattingsted: http://ut.no/hytte?&facility.1=sommerbil

For en 50 lapp så får du i all fall dusj, kjøkken og teltplass ordnet der.

 

Skal du kjøre langt, så er det jo også mye kjekkere å kjøre i en Carina enn i en kassabil da :)

 

For lading av kamera og slikt, så kan du jo undersøke hva du greier å utnytte med sigarett-tenneren; eventuelt, så kan du vurdere å overnatte på turisthytte/kjipahotell hver fjerde natt for å fylle batterier og for å få seg en grundig vask :p

 

Mat burde vel gå greit med primus?

Lenke til kommentar

Jeg hadde satset på telt/campingplass istedet for å kjøre kassabil. Prøvde å sove på madrass i en transit i russetiden - kan ikke akkurat si at det var en høydar.

Prismessig, så er det vel snakk om en 2-300,- per natt for en bil med telt, så ikke allverdens avskrekkende. Og er du i frimark, så er det jo bare å sette opp telt der du føler for.

Eventuelt, så kan du jo også vurdere et medlemskap i turistforeningen. De har hytter i nærheten av mange av de stedene du har lyst til å se på, så kanskje du kan bruke de som overnattingsted: http://ut.no/hytte?&facility.1=sommerbil

For en 50 lapp så får du i all fall dusj, kjøkken og teltplass ordnet der.

 

Skal du kjøre langt, så er det jo også mye kjekkere å kjøre i en Carina enn i en kassabil da :)

 

For lading av kamera og slikt, så kan du jo undersøke hva du greier å utnytte med sigarett-tenneren; eventuelt, så kan du vurdere å overnatte på turisthytte/kjipahotell hver fjerde natt for å fylle batterier og for å få seg en grundig vask :p

 

Mat burde vel gå greit med primus?

 

Jeg har vært innom tanken på telt ja, men med min tålmodighet på sene kvelder hvis jeg er trøtt og kald, er ikke den beste.. (kanskje jeg kan lure typen til å sette det opp da, hehe) :p

 

Hmm.. Skal sjekke ut medlemsskap i Turistforeningen! Takk for tips! :D

 

Se om jeg får tak i en converter så vi får ladet litt i bilen eller så blir det nok lading på no hytter eller no ja!

 

Tror stefaren min har en primus så vi kan nok låne den :D

Ellers får vi leve på frukt og brød, hihi :p

 

Tusen takk! (noen andre som har lyst til å slenge inn noen reisetips??) ;)

Lenke til kommentar

Soving i kassebil kan være ok, men kassebiler er ikke så stas å reise på tur med. Slitsom sittestilling i lengden og manglene muigheter for å legge ned passasjersetet for en liten lur trekker ned.

Telt fungerer ofte bra. Du trenger jo ikke campngplass heller, mange fine steder å slå opp et telt for natta, og ta et lite morgenbad i vannet/sjøen. Eventuelt dra innom en svømmehall eller lignede for en "full vask". Kan gjerne kombineres med en natt i telt i naturen og neste natt på turisthytte/campingplass/hotell el.

 

Ellers er det nok mye fint å se på reiseruta di, skal du se intererssant natur kan jeg også anbefale å gå over besseggen, men den ligger vel ikke i ruta di. Husk at vestlandet kan være ganske kaldt på natta tidlig på sommeren...

Lenke til kommentar

Soving i kassebil kan være ok, men kassebiler er ikke så stas å reise på tur med. Slitsom sittestilling i lengden og manglene muigheter for å legge ned passasjersetet for en liten lur trekker ned.

Telt fungerer ofte bra. Du trenger jo ikke campngplass heller, mange fine steder å slå opp et telt for natta, og ta et lite morgenbad i vannet/sjøen. Eventuelt dra innom en svømmehall eller lignede for en "full vask". Kan gjerne kombineres med en natt i telt i naturen og neste natt på turisthytte/campingplass/hotell el.

 

Ellers er det nok mye fint å se på reiseruta di, skal du se intererssant natur kan jeg også anbefale å gå over besseggen, men den ligger vel ikke i ruta di. Husk at vestlandet kan være ganske kaldt på natta tidlig på sommeren...

 

Vi får se om det blir kassebil eller den gode gamle Carinaen (skal inspisere en Transit min far har stående nå til helgen for å se om den duger) :grin:

 

Ellers var svømmehall en god idé jeg nok kommer til å ta med meg! Det hadde jeg ikke tenkt på :D

Man føler seg ganske rein etter et par timer i klorvann etterfulgt av en god dusj ja! :grin:

 

Skal sjekke ut Besseggen (har hørt om, men vet ikke hvor er) så kanskje vi svinger innom der også! Ruta er jo ikke akkurat planlagt enda..

 

Takk for tips! :)

Lenke til kommentar

Når det gjelder opphold er kassebil det beste dersom den har madrass eller nedfellbare seter. Har 650 mil (ca 1,5 måned) på veiene i Australia det siste halvåret med en 8 seters bil hvor vi la ned de to bakerste seteradene og sov på de i sovepose. Ikke luksus, men fikk sove mer enn godt nok. Hadde også med telt på par av turene, men det krever oppsetting og egnet sted å sette det opp. Og det er ikke alltid like lett å finne teltplass etter min erfaring(sett bort fra campingplasser). Bil kan stå hvor som helst og krever med andre ord minimalt med planlegging hva gjelder stoppested.

 

Har ingen erfaring med combicamp, men tror det er mer stress å sette opp enn et telt som er oppe på 5 minutter.

 

Dusj bør ikke bli noe problem på sommeren. Dere kan bade i havet/vann eller, som du sier, stikke innom campingplasser eller svømmehaller. Og er man på roadtrip må man klare å frasi seg noe av den daglige hygienen man er vandt med. Men man kommer langt med en klut, litt såpe og en flaske vann. :p

 

Når det kommer til planleggin av rute er google maps genialt. Har dessverre ingen tips til destinasjoner men du kan jo sjekke ut http://www.tripadvisor.com/Tourism-g190455-Norway-Vacations.html

 

Bare spør om det er noe annet du lurer på. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når det gjelder opphold er kassebil det beste dersom den har madrass eller nedfellbare seter. Har 650 mil (ca 1,5 måned) på veiene i Australia det siste halvåret med en 8 seters bil hvor vi la ned de to bakerste seteradene og sov på de i sovepose. Ikke luksus, men fikk sove mer enn godt nok. Hadde også med telt på par av turene, men det krever oppsetting og egnet sted å sette det opp. Og det er ikke alltid like lett å finne teltplass etter min erfaring(sett bort fra campingplasser). Bil kan stå hvor som helst og krever med andre ord minimalt med planlegging hva gjelder stoppested.

 

Har ingen erfaring med combicamp, men tror det er mer stress å sette opp enn et telt som er oppe på 5 minutter.

 

Dusj bør ikke bli noe problem på sommeren. Dere kan bade i havet/vann eller, som du sier, stikke innom campingplasser eller svømmehaller. Og er man på roadtrip må man klare å frasi seg noe av den daglige hygienen man er vandt med. Men man kommer langt med en klut, litt såpe og en flaske vann. :p

 

Når det kommer til planleggin av rute er google maps genialt. Har dessverre ingen tips til destinasjoner men du kan jo sjekke ut http://www.tripadvisor.com/Tourism-g190455-Norway-Vacations.html

 

Bare spør om det er noe annet du lurer på. :)

 

 

Takk for veldig bra svar! :grin:

 

Er helt enig med deg i at kassebil nok er det enkleste og beste. Jeg vil helst unngå å måtte lete etter egnet plass for så å fikle med et telt/combicamp i en halvtime når jeg er trøtt og sliten liksom! Også er det vel egentlig mindre sjanse for å bli ranet av disse "skumle menneskene" som min kjæres mor er så redd for når man ligger i en kassebil tror jeg. :roll:

(det hørtes forreten veldig spennende ut med 1,5 mnd på Australias landeveier, *sukk*)

 

Har lagt inn punktene på Google Maps nå (laget eget kart eller no) og der kan man så vidt jeg forsto legge inn streker/knytte disse sammen..? Får man med reiselengde osv da?

 

Takker igjen for veldig bra svar! :grin:

Lenke til kommentar

Update:

 

Vi var en tur i Bergen i helgen og kikket på en gammel Transit min far har stående, men jeg ble ikke akkurat overbegeistret. Den har stått stille i mange år, har ikke skilter (må sveise no greier for å få den godkjent) og må omregistreres til personbil da den nå er registrert som minibuss..

 

Så jeg tror kanskje jeg skal poste et desperat rop om hjelp på Facebook eller lignende og håpe på at noen har en oppegående bil vi kan låne et par uker! :!:

 

Combicamp har vi i bakhodet som en reserveløsning da vi helst vil unngå å måtte finne egnet sted å slå opp denne på hver kveld.. :)

Lenke til kommentar

Har ikke noen andre råd enn de som har blitt gitt allerede.

Vil bare ønske dere lykke til og ta mange bilder =)

Hadde vært kjekt om dere la de ut her på diskusjon.no :thumbup:

 

Takk! Jeg er veldig glad i å ta bilder så denne turen blir nok dokumentert! :grin:

Skal se om jeg kan legge ut noen bilder eller evt link.. :)

Lenke til kommentar

Norge er et vakkert land for roadtrip. Trenger ikke å dra til USA for det. Jeg personlig har veldig sans for campinghyttene som finnes over det ganske land. Og man må ikke kjøre på E6 hele tia. Turistforeningen er nevnt, det kan absolutt anbefales å tegne seg et medlemskap der. Ofte gir det rabatter selv om overnattingsstedet ikke tilhører Turistforeningen. Det finnes også Turistforeningshytter tett inntil veier. Gjendesheim er et eksempel, og derfra kan man ta båt over Gjende til Memurubu og Gjendebu hvor man også kan overnatte. Så man behøver egentlig ikke å gå noe særlig for å få en fin naturopplevelse. Båtturen over Gjende er verdt pengene i seg selv. Lengre syd har man Bygdin hvor man kan ta båt over Bygdin fra Bygdisheim til Torfinnsbu og Eidsbugarden. Så mitt tips er er å parkere bilen på Gjendesheim, ta båten inn til Gjendebu for å overnatte og ta båten tilbake igjen om dere ikke ønsker å gå Besseggen eller er instillt på noen flotte fjellturer. Memurubu er ofte mer stappfull av folk som skal gå Besseggen dagen etterpå, men standarden på Memurubu er litt høyere enn på Gjendesheim og Gjendebu da det er ikke Turistforeningen som eier Memurubu. Men man får rabatt for medlemskap der allikevel.

Lenke til kommentar

Norge er et vakkert land for roadtrip. Trenger ikke å dra til USA for det. Jeg personlig har veldig sans for campinghyttene som finnes over det ganske land. Og man må ikke kjøre på E6 hele tia. Turistforeningen er nevnt, det kan absolutt anbefales å tegne seg et medlemskap der. Ofte gir det rabatter selv om overnattingsstedet ikke tilhører Turistforeningen. Det finnes også Turistforeningshytter tett inntil veier. Gjendesheim er et eksempel, og derfra kan man ta båt over Gjende til Memurubu og Gjendebu hvor man også kan overnatte. Så man behøver egentlig ikke å gå noe særlig for å få en fin naturopplevelse. Båtturen over Gjende er verdt pengene i seg selv. Lengre syd har man Bygdin hvor man kan ta båt over Bygdin fra Bygdisheim til Torfinnsbu og Eidsbugarden. Så mitt tips er er å parkere bilen på Gjendesheim, ta båten inn til Gjendebu for å overnatte og ta båten tilbake igjen om dere ikke ønsker å gå Besseggen eller er instillt på noen flotte fjellturer. Memurubu er ofte mer stappfull av folk som skal gå Besseggen dagen etterpå, men standarden på Memurubu er litt høyere enn på Gjendesheim og Gjendebu da det er ikke Turistforeningen som eier Memurubu. Men man får rabatt for medlemskap der allikevel.

 

Norge er et vakkert land indeed! Derfor vi tenkte å ta en roadtrip. Få tatt litt bilder og opplevd fin, norsk natur! :grin:

 

Skal vurdere Gjendesheim (googlet det nå) selv om jeg tror vi dropper å gå Besseggen, hehe. Det får vi heller ta en annen gang, denne turen blir "slitsom" nok.. :grin:

 

Takk for tips! :)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...