Gå til innhold

Gruppesaksøker Google for geo-sporing


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Google has maintained that the collection of the location data is entirely opt-in. “We provide users with notice and control over the collection, sharing and use of location in order to provide a better mobile experience on Android devices,” Google spokesperson Randall Safara told Ars last week. However, the class action lawsuit claims that Google very well knew that “ordinary consumers acting reasonably would not understand the Google privacy policy to include the extensive location tracking at issue in this case.”

 

Med andre ord sendes ikke denne informasjonen hvis du ikke aktiverer plasseringstjenesten? Noe jeg ikke har aktivert for å holde datatrafikk nede..

Lenke til kommentar

Hva er dette for noe kødd!?

 

Det står at google har fått gjennomgå... Mener man med det å si at de har gjort samme tabben som Apple?

På android er man nødt til å godta at lokaliseringsinformasjon skal samles inn, dessuten kan det når som helst deaktiveres.

Eller er det noe jeg har gått glipp av her? Hvis ikke er da dette både idiotiske søksmål, og idiotiske nyheter (For det første: Hva er så spesielt med et nytt idiotisk amerikansk søksmål. For det andre: Hvorfor kommenterer ikke skribenten at lokaliseringsfunksjonen i android er noe man selv må skru på?).

Lenke til kommentar

Jeg håper Google saksøker disse idiotene tilbake for trakkasering eller noe sånt.

 

For det står klart og tydelig om du vil slå på eller av dette lokaliserings greia som dere har skrevet om lengere opp.

 

Om Google taper denne saken, så er det ameraikanske rettsystemet helt ødelagt og ubrukelig.

 

Men tar jeg ikke mye feil, så gjør disse karene dette her KUN for å komme i media.

Endret av Vindicator
Lenke til kommentar

Jeg håper de vinner søksmålet, jeg.

Apple og Google går for langt når de lagrer slik data. Hva skal man med DLD når Google gjør jobben gratis?

 

Om de vinner dette søksmålet vil det være en hel skokk griske amerikanere som også går til søksmål, da retten allerede har "sagt" at Google har trådd over streken. Noe som igjen vil føre til at de store selskapene blir mer forsiktige med denne typen data.

 

Creds til de som faktisk gidder å ta på seg jobben å gå i mot kjempene!

Endret av lockdog
Lenke til kommentar

Jeg håper de vinner søksmålet, jeg.

Apple og Google går for langt når de lagrer slik data. Hva skal man med DLD når Google gjør jobben gratis?

 

Om de vinner dette søksmålet vil det være en hel skokk griske amerikanere som også går til søksmål, da retten allerede har "sagt" at Google har trådd over streken. Noe som igjen vil føre til at de store selskapene blir mer forsiktige med denne typen data.

 

Creds til de som faktisk gidder å ta på seg jobben å gå i mot kjempene!

Ehm, beklager å måtte spørre, men har du brukt Android før?

 

Om du har brukt Android før, så ville du ha visst at du kan slå av lokaliserings tingene i Android i motsetning til hva du kan med iOS.

 

Så lenge det kommer opp svart på kvitt over hele skjermen som spør om du vil la Google få anonyme posisjonsdata bli sent til Google eller ikke, så er ikke dette noe problem.

 

Sier du nei til det, så blir ikke lokaliseringen din registrert hos Google. Og dermed er det fullstendig galt i å gå til søksmål mot Google.

 

Ta iOS som et eksempel. Selv om du faktisk har slått av muligheten for å samle opp lokaliseringsdata til Apple, så blir den ikke slått av uansett hva du gjør. Slikt er grunnlag for å gå til søksmål. Men ikke når du er så vanvittig dum og sier ja til Google med å la dem få posisjonen din for så senere å klage på at Google gjør noe ulovlig når det er brukerens egen dumme feil.

 

Og ikke nok med det, men vet du hva Google faktisk driver på med og hva dem har gjort i mange år?

Endret av Vindicator
Lenke til kommentar

Leser du ikke det som blir skrevet over deg i tråden?

 

Dette er en funksjon som saksøkerene selv har skrudd på. Da de gjorde det stod det klart og tydelig at posisjonsdata ville sendes inn (anonymt) til google.

googlelocation.png

 

Jeg ser absolutt ikke hva google angivelig gjør galt her.

Endret av madsc90
Lenke til kommentar

Jeg håper de vinner søksmålet, jeg.

Apple og Google går for langt når de lagrer slik data. Hva skal man med DLD når Google gjør jobben gratis?

 

Om de vinner dette søksmålet vil det være en hel skokk griske amerikanere som også går til søksmål, da retten allerede har "sagt" at Google har trådd over streken. Noe som igjen vil føre til at de store selskapene blir mer forsiktige med denne typen data.

 

Creds til de som faktisk gidder å ta på seg jobben å gå i mot kjempene!

Ehm, beklager å måtte spørre, men har du brukt Android før?

 

Om du har brukt Android før, så ville du ha visst at du kan slå av lokaliserings tingene i Android i motsetning til hva du kan med iOS.

 

Så lenge det kommer opp svart på kvitt over hele skjermen som spør om du vil la Google få anonyme posisjonsdata bli sent til Google.

 

Sier du nei til det, så blir ikke lokaliseringen din registrert hos Google. Og dermed er det galt i å gå til søksmål mot Google.

 

Ta iOS som et eksempel. Selv om du faktisk har slått av muligheten for å samle opp lokaliseringsdata til Apple, så blir den ikke slått av uansett hva du gjør. Slikt er grunnlag for å gå til søksmål. Men ikke når du er så vanvetting dum og sier ja til Google med å la dem få posisjonen din for så senere å klage på at Google gjør noe ulovlig når det er brukerens egen dumme feil.

 

Ja, jeg har en HTC Desire

Ja, jeg vet at det går ann å skru av

Ja, du missforstår innlegget mitt.

 

Jeg sier ikke at det er greit at folk saksøker for filleting.

 

For å spørre deg om noe tilbake;

Er det greit at Google lagrer posisjonsdataen til folk i det hele tatt?

 

Husk at det er all slags type folk som kjøper disse mobiltelefonene. 14åringer, folk med null teknisk innsikt, eldre folk, you name it.

Og det er mange som leser ikke alt som dukker opp på skjermene. Noen er letter dyslektiske.

Poenget mitt er at alternativet aldri skulle vært der. Det kunne heller vært en app, om noen på død og liv vil bidra til slikt.

 

Og poenget med et slikt søksmål er ikke nødvendigvis å bli rik.

Poenget er å straffe google, og penger er omtrent den eneste måte en forbruker kan straffe de på.

 

Et oppgjør i et søksmål består av en erstattningsdel og en straffedel.

I dette tilfellet er det ikke snakk om en stor erstatningssum til de som saksøker for "lidelsene" dems.

Det er snakk om at google (og apple) må straffes. Jovisst burde kanskje summen gått til myndighetene eller noe i stede for disse to.

Men igjen, de tok opp kampen, i motsetning til de millionene av andre som ikke gadd/turde/kunne, så ja, kanskje de bør belønnes litt for det og.

 

Og det beste med at om de vinner, så åpner de for haugetalls søksmål.

Og det er ikke bra fordi folk kan bli rike.

Det er bra fordi det gir en klar beskjed fra forbrukerne og domstolene til google, apple og alle andre som ønsker å lagre slik data at "Dette finner vi oss ikke i".

 

Ja, USA har mye teite søksmål, men nei, jeg syntes ikke dette er en av de.

Lenke til kommentar

Greit nok at man kan slå av lokalisering, men da mister man funksjonalitet. Man burde kunne ha på lokalisering uten at data blir sendt til Google (eller i alle fall lagret av Google).

 

Det som ikke er helt klart for meg, er om Android fortsatt lagrer disse data lokalt på telefonen. Om jeg f.eks. blir stoppet etter en tur til dealeren min, så vil jeg ikke at politiet skal kunne finne ut hvor jeg har vært vha lokaliseringsdata på telefonen (vet at dem fortsatt kan gjøre det ut fra data fra teleselskapene).

 

[EDIT]

Manglet litt info i innlegget mitt. Jeg mener selvfølgelig å spørre om lokasjonsdata blir lagret lokalt på telefonen, selv om man skrur av lokalisering via wifi/gps.

Endret av cazber
Lenke til kommentar

Jeg håper de vinner søksmålet, jeg.

Apple og Google går for langt når de lagrer slik data. Hva skal man med DLD når Google gjør jobben gratis?

 

Om de vinner dette søksmålet vil det være en hel skokk griske amerikanere som også går til søksmål, da retten allerede har "sagt" at Google har trådd over streken. Noe som igjen vil føre til at de store selskapene blir mer forsiktige med denne typen data.

 

Creds til de som faktisk gidder å ta på seg jobben å gå i mot kjempene!

Ehm, beklager å måtte spørre, men har du brukt Android før?

 

Om du har brukt Android før, så ville du ha visst at du kan slå av lokaliserings tingene i Android i motsetning til hva du kan med iOS.

 

Så lenge det kommer opp svart på kvitt over hele skjermen som spør om du vil la Google få anonyme posisjonsdata bli sent til Google.

 

Sier du nei til det, så blir ikke lokaliseringen din registrert hos Google. Og dermed er det galt i å gå til søksmål mot Google.

 

Ta iOS som et eksempel. Selv om du faktisk har slått av muligheten for å samle opp lokaliseringsdata til Apple, så blir den ikke slått av uansett hva du gjør. Slikt er grunnlag for å gå til søksmål. Men ikke når du er så vanvetting dum og sier ja til Google med å la dem få posisjonen din for så senere å klage på at Google gjør noe ulovlig når det er brukerens egen dumme feil.

 

Ja, jeg har en HTC Desire

Ja, jeg vet at det går ann å skru av

Ja, du missforstår innlegget mitt.

 

Jeg sier ikke at det er greit at folk saksøker for filleting.

 

For å spørre deg om noe tilbake;

Er det greit at Google lagrer posisjonsdataen til folk i det hele tatt?

 

Husk at det er all slags type folk som kjøper disse mobiltelefonene. 14åringer, folk med null teknisk innsikt, eldre folk, you name it.

Og det er mange som leser ikke alt som dukker opp på skjermene. Noen er letter dyslektiske.

Poenget mitt er at alternativet aldri skulle vært der. Det kunne heller vært en app, om noen på død og liv vil bidra til slikt.

 

Og poenget med et slikt søksmål er ikke nødvendigvis å bli rik.

Poenget er å straffe google, og penger er omtrent den eneste måte en forbruker kan straffe de på.

 

Et oppgjør i et søksmål består av en erstattningsdel og en straffedel.

I dette tilfellet er det ikke snakk om en stor erstatningssum til de som saksøker for "lidelsene" dems.

Det er snakk om at google (og apple) må straffes. Jovisst burde kanskje summen gått til myndighetene eller noe i stede for disse to.

Men igjen, de tok opp kampen, i motsetning til de millionene av andre som ikke gadd/turde/kunne, så ja, kanskje de bør belønnes litt for det og.

 

Og det beste med at om de vinner, så åpner de for haugetalls søksmål.

Og det er ikke bra fordi folk kan bli rike.

Det er bra fordi det gir en klar beskjed fra forbrukerne og domstolene til google, apple og alle andre som ønsker å lagre slik data at "Dette finner vi oss ikke i".

 

Ja, USA har mye teite søksmål, men nei, jeg syntes ikke dette er en av de.

Du vet tydligvis ikke hva Google driver på med og hva dem har holdt på med i massevis av år du.

 

Kanskje du skal sette deg ned å lese hva Google er for noe og komme tilbake og si meg om det er rett eller galt om noen saksøker Google for noe som Google alltid har holdt på med.

Lenke til kommentar

 

Du vet tydligvis ikke hva Google driver på med og hva dem har holdt på med i massevis av år du.

 

Kanskje du skal sette deg ned å lese hva Google er for noe og komme tilbake og si meg om det er rett eller galt om noen saksøker Google for noe som Google alltid har holdt på med.

 

Haha, så du mener det er GREIT at de gjør det? :p

Har da ikke noe å si hvor lenge det har gjort noe, hvis det er galt.

Lenke til kommentar

 

Du vet tydligvis ikke hva Google driver på med og hva dem har holdt på med i massevis av år du.

 

Kanskje du skal sette deg ned å lese hva Google er for noe og komme tilbake og si meg om det er rett eller galt om noen saksøker Google for noe som Google alltid har holdt på med.

 

Haha, så du mener det er GREIT at de gjør det? :p

Har da ikke noe å si hvor lenge det har gjort noe, hvis det er galt.

Hadde det vært galt så hadde dem blitt saksøkt for maaaaaaaaaasevis av år siden. Og nei, jeg har ingen problem med at dem får ANOMYME posisjons data i fra meg. ÅNEI ÅNEI, dem gjør noe som gjør at mye av demmes produkter og services blir bedre. It's the end of the world.

 

Er du redd at Google politiet skal komme å ta deg om du laster ned Android apps ulovlig til telefonen din eller?

Endret av Vindicator
Lenke til kommentar

 

Du vet tydligvis ikke hva Google driver på med og hva dem har holdt på med i massevis av år du.

 

Kanskje du skal sette deg ned å lese hva Google er for noe og komme tilbake og si meg om det er rett eller galt om noen saksøker Google for noe som Google alltid har holdt på med.

 

Haha, så du mener det er GREIT at de gjør det? :p

Har da ikke noe å si hvor lenge det har gjort noe, hvis det er galt.

Hadde det vært galt så hadde dem blitt saksøkt for maaaaaaaaaasevis av år siden. Og nei, jeg har ingen problem med at dem får ANOMYME posisjons data i fra meg. ÅNEI ÅNEI, dem gjør noe som gjør at mye av demmes produkter og services blir bedre. It's the end of the world.

 

De er saksøkt for "maaaaaaaaaaaaaaaaaaaasevis" av år siden, "maaaaaaaaseveis" ganger og.

Greit, du ser kanskje ikke problemet og det er greit.

Jeg derimot mener det er et problem at vi godtar at mer og mer personopplysninger lagres på denne måten.

 

Er du redd at Google politiet skal komme å ta deg om du laster ned Android apps ulovlig til telefonen din eller?

 

Altså.. nå må jeg virkelig konsentrere meg for å holde normal nettetikette.

Lenke til kommentar

 

Du vet tydligvis ikke hva Google driver på med og hva dem har holdt på med i massevis av år du.

 

Kanskje du skal sette deg ned å lese hva Google er for noe og komme tilbake og si meg om det er rett eller galt om noen saksøker Google for noe som Google alltid har holdt på med.

 

Haha, så du mener det er GREIT at de gjør det? :p

Har da ikke noe å si hvor lenge det har gjort noe, hvis det er galt.

Hadde det vært galt så hadde dem blitt saksøkt for maaaaaaaaaasevis av år siden. Og nei, jeg har ingen problem med at dem får ANOMYME posisjons data i fra meg. ÅNEI ÅNEI, dem gjør noe som gjør at mye av demmes produkter og services blir bedre. It's the end of the world.

 

De er saksøkt for "maaaaaaaaaaaaaaaaaaaasevis" av år siden, "maaaaaaaaseveis" ganger og.

Greit, du ser kanskje ikke problemet og det er greit.

Jeg derimot mener det er et problem at vi godtar at mer og mer personopplysninger lagres på denne måten.

 

Er du redd at Google politiet skal komme å ta deg om du laster ned Android apps ulovlig til telefonen din eller?

 

Altså.. nå må jeg virkelig konsentrere meg for å holde normal nettetikette.

Og selv etter å ha blitt saksøkt maaaaaaaasevis av ganger for dette (ifølge deg) så får dem enda lov til å gjøre det dem gjør nå.

 

Om det ikke har nyttet før, hva får deg da til å tro at dem må stoppe nå på grunn av et lite søksmål?

 

EDIT. Du sa dette: Jeg derimot mener det er et problem at vi godtar at mer og mer personopplysninger lagres på denne måten. Ehm, når startet anonymitet å bli personopplysninger?

 

Vet du i det hele tatt hva anonymitet er?

 

Blir jo det samme som når du skal stemme på ditt parti som f.eks Høyre, FrP eller Arbedierpartiet eller andre. Når du sender inn din stemme, så er du anonym. Er ingen som kan finne ut på hva du har stemt så lenge du ikke sier det selv til noen.

Endret av Vindicator
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...