Gå til innhold

Vannkjøling VS luftkjøling


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vifte:

+ billig

+ enkelt å installere

+ lite vedlikehold

 

- Støy

 

 

Vann:

+ MYE mer effektiv (kjøle) enn vifte.

 

+/- Avhengig av model så kan vann også ha mye støy. Mens de som er dyre er nesten helt stille.

 

- Svært dyrt

- Vanskligere å installere

- Krever vedlikehold (utskifting av vann osv)

- Krever mye plass/stort kabinett

 

 

 

Konklusjon:

Dersom du skal drive med seriøst overklokking av systemet ditt, så gå vann.

Ellers så holder det fint med vifte, særlig om du kjøper en dyr og stor kjøler.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Arni90, bynner å bli lei av at du er biased mot at luftkjøling > H70 da jeg faktisk har vist til en video i en annen tråd der de sammenlignet NH-D14, H70 og custom vannkjøling og H70 vant og flere andre tester viser til det samme.

Jeg klarer ikke se for meg at H70 skal "vinne" over custom vannkjøling, hvertfall ikke hvis

er videoen du tenker på...

 

Når det gjelder H70 vs NH-D14 så er de gjevngode og koster omtrent det samme(H70 er 50,- dyrere), men man må kanskje legge i litt mer for å kunne regulere/bytte viftene til H70, da disse bråker en del.

 

For å svare TS, så ville jeg gått for Noctua om du planlegger å klokke litt(Jeg kjører 2600K på 4.5GHz med 65grader@load).

Kjøp heller et dyrere custom vannkjølingssett om du tenker å dra det lenger og er villig til å legge ned det dette koster. :new_woot:

Endret av SuperRipper
Lenke til kommentar

Jepp det er videoen, skulle formulert meg litt annerledes men trodde det var åpenbart at H70 ikke skal vinne mot custom vannkjøling...

 

Jeg snakket om NH-D14 vs H70 der i flere tråder Arni90 har sagt at NH-D14 gir bedre kjøling og det var dette jeg pekte til og refererte til videoen i en tidligere tråd for å vise det, så fortsatte han med det i denne tråden.

Lenke til kommentar

Jepp det er videoen, skulle formulert meg litt annerledes men trodde det var åpenbart at H70 ikke skal vinne mot custom vannkjøling...

 

Jeg snakket om NH-D14 vs H70 der i flere tråder Arni90 har sagt at NH-D14 gir bedre kjøling og det var dette jeg pekte til og refererte til videoen i en tidligere tråd for å vise det, så fortsatte han med det i denne tråden.

 

Med 2x Gentle Typhoon 1850RPM på NH-D14 og H70 vinner NH-D14. Med stock-vifter er NH-D14 stillere og kjøler bedre.

 

Jeg har testa selv her...

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Min erfaring...

 

Romtemperatur har mye å si uansett type kjøling.

 

Vannkjøling: Stillere og mer stabile tempraturer mellom idle og load, men gjennomsnitt en grad eller to høyere temp enn med viftekjøling.

 

Viftekjøling: Mer bråk og temperaturvariasjon mellom idle og load, men litt kjøligere temp i idle enn med vannkjøling.

 

 

Viftestøy i lengere perioder er veldig irriterende, så da vet du hva jeg holder en knapp på ;)

Lenke til kommentar

Min erfaring...

 

Romtemperatur har mye å si uansett type kjøling.

 

Vannkjøling: Stillere og mer stabile tempraturer mellom idle og load, men gjennomsnitt en grad eller to høyere temp enn med viftekjøling.

 

Viftekjøling: Mer bråk og temperaturvariasjon mellom idle og load, men litt kjøligere temp i idle enn med vannkjøling.

 

 

Viftestøy i lengere perioder er veldig irriterende, så da vet du hva jeg holder en knapp på ;)

lolwut?

 

Skikkelig vannkjøling (ikke sånn "vannkjøling" som Hydro-serien til Corsair) er langt bedre kjøling enn luftkjøling. Med vannkjøling kan man forvente loadtemperaturer på 40-50°C så lenge du har nok radiatorer.

Lenke til kommentar

Min erfaring...

 

Romtemperatur har mye å si uansett type kjøling.

 

Vannkjøling: Stillere og mer stabile tempraturer mellom idle og load, men gjennomsnitt en grad eller to høyere temp enn med viftekjøling.

 

Viftekjøling: Mer bråk og temperaturvariasjon mellom idle og load, men litt kjøligere temp i idle enn med vannkjøling.

 

 

Viftestøy i lengere perioder er veldig irriterende, så da vet du hva jeg holder en knapp på ;)

så vifte har en mindre idle temp enn vann, nei der tar du feil, hadde cooler master v8 kjøler og nå bruker jeg coolit evo c240 vannkjøling og der e idle temp lavere enn v8.

Lenke til kommentar

Har veldig dårlig erfaring med luft selv (ikke at jeg har prøvd vann for så vidt). Sitter på en dyr NH-D14 selv, som ikke kjøler godt i det hele tatt. Selv uten overklokk blir temperaturene farlig høye ved spilling, og nå står sommeren for døra...Har heller ikke opplevd noen forskjell mellom den beste og en relativt mye dårligere løsning. Like varmt uansett, og så godt som uavhengig av overklokk. Mulig jeg har hatt uflaks, men opplever ihvertfall ikke at luftkjøling er effektivt overhodet. Hadde jeg kjøpt PC-en min nå hadde jeg kjøpt en vannløsning, hadde stolt mer på at det fungerer etter årevis med varme maskiner.

Endret av Dellers
Lenke til kommentar

Har veldig dårlig erfaring med luft selv (ikke at jeg har prøvd vann for så vidt). Sitter på en dyr NH-D14 selv, som ikke kjøler godt i det hele tatt. Selv uten overklokk blir temperaturene farlig høye ved spilling, og nå står sommeren for døra...Har heller ikke opplevd noen forskjell mellom den beste og en relativt mye dårligere løsning. Like varmt uansett, og så godt som uavhengig av overklokk. Mulig jeg har hatt uflaks, men opplever ihvertfall ikke at luftkjøling er effektivt overhodet. Hadde jeg kjøpt PC-en min nå hadde jeg kjøpt en vannløsning, hadde stolt mer på at det fungerer etter årevis med varme maskiner.

 

Du har ikke vurdert kjølepasta xD? Det må være noe virkelig galt hvis en så god kjøler når farlige temperaturer:)

Lenke til kommentar

Har veldig dårlig erfaring med luft selv (ikke at jeg har prøvd vann for så vidt). Sitter på en dyr NH-D14 selv, som ikke kjøler godt i det hele tatt. Selv uten overklokk blir temperaturene farlig høye ved spilling, og nå står sommeren for døra...Har heller ikke opplevd noen forskjell mellom den beste og en relativt mye dårligere løsning. Like varmt uansett, og så godt som uavhengig av overklokk. Mulig jeg har hatt uflaks, men opplever ihvertfall ikke at luftkjøling er effektivt overhodet. Hadde jeg kjøpt PC-en min nå hadde jeg kjøpt en vannløsning, hadde stolt mer på at det fungerer etter årevis med varme maskiner.

 

Da har du ett luftgjennomstrømmings problem eller så har du noe rart med monteringen.

Om det er like varmt uansett kjøleløsning så ville ikke verdens beste kjøler hjelpe deg å flytte varmen om det er glohett der fra før.

Du må forsøke å få den ventilert ut og bort ifra kassa.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...