Gå til innhold

Vannkjøling VS luftkjøling


Anbefalte innlegg

kan H60 anbefales?

ønsker å overklokke en i5 2500k til 4GHz, ca.

og ønsker greie tempraturer, samt mindre støy

bruker i dag stock-kjøleren. (bråker denne? usikker på hvor støyen kommer fra.)

 

har Fractal Design R3, og skal putte inn et par vifter til. +1 i front(innsug) og en i bunn eller topp (utblåsing) når jeg først er i gang.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

kan H60 anbefales?

H60 klassifiseres ikke som vannkjøling, det er en CPU-kjøler som monteres utradisjonelt.

 

Dette er vannkjøling.

DSC_0111_NX_098-Edit.jpg

 

Kjøleevnen til en CPU-kjøler avhenger hovedsaklig av overflateområdet til varmesprederene. Hvorvidt disse varmesprederene befinner seg i form av en radiator eller ikke er lite relevant.

 

Grunnen til at vannkjøling kjøler bedre er at man, i de aller fleste tilfeller, har MYE (6-10 ganger) større overflateareal sammenlignet med en tradisjonel CPU-kjøler.

 

H60, derimot, har ikke det.

Endret av vhaarr
Lenke til kommentar

kan H60 anbefales?

Vet ikke om H60, men jeg kjøpte nå en intel i7 2600K + corsair H80 for ca 1mnd, ligger stabilt på 4.8Ghz ved 1.425V og holder idle temp på 27-33 grader og load på 58-62 grader og jeg er MEGET godt fornøyd etter å ha vært på "ren" viftekjøling i alle år.

Er du bekymret for støy så kan jeg hinte om å skaffe deg en billig viftekontroll som du kobler alle vifter på så har du full kontroll på all støy og temp.

Lenke til kommentar

kan H60 anbefales?

Er du bekymret for støy så kan jeg hinte om å skaffe deg en billig viftekontroll som du kobler alle vifter på så har du full kontroll på all støy og temp.

skal vurder H80.

skal ha viftekontroll.(https://prisguiden.no/produkt/revoltec-viftekontroll-sort-91418)

 

@vhaarr

skal vurdere full vannkjøling viss jeg skaffer et ekstra skjermkort (crossfire) og overklokker dem. eventuelt overklokke rammen også.

 

men for at det i heletatt skal være god kjøling bør det vel være en god luftgjennomstrømning(?), funker dårlig vis radiatoren "avkjøles" med varm luft. Så hva er det beste?

Lenke til kommentar

Om du senere skal konvertere til full vannkjøling så hvorfor ikke bare starte med en gang.

 

skal vurdere full vannkjøling viss jeg skaffer et ekstra skjermkort (crossfire) og overklokker dem. eventuelt overklokke rammen også.

 

dvs. det er ikke sikkert jeg skaffet meg ekstra skjermkort, og ønsker å overklokke dem. En H80 funker sikkert godt for meg.

Endret av oddgeira
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...