Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Må vi virkelig ha nynorsk?


Stem :D  

60 stemmer

  1. 1. VIL DERE LÆRE NYNORSK?



Anbefalte innlegg

Jeg skjønner ingen ting jeg, hva er virkelig meningen med og lære nynorsk? Jeg vedder på at flertallet av elevene hater det og sitter helt sikkert og gjør noe annet i timene.

Jeg skulle ønske at alle i Norge hadde en stemme der de kunne skrive ja/nei til nynorsk, eller at de som ihvertfall ville lære det kunne gå på et universitet oppe i Nord-Norge

 

Jeg går i 9. klasse og skal snart ha tentamen i nynorsk og jeg vedder på at jeg kommer til og få en 2-3 hvis jeg er heldig, og vi har heller ikke hat mye om det som jeg kan huske !

 

Jeg ville heller ha lært

KINESISK

eller PAKISTANSK ! :w00t:

 

Det går også ann og stemme, jeg har laget det på dette innlgget :D

Endret av UkePlan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg skjønner ingen ting jeg, hva er virkelig meningen med og lære nynorsk? Jeg vedder på at flertallet av elevene hater det og sitter helt sikkert og gjør noe annet i timene.

Jeg skulle ønske at alle i Norge hadde en stemme der de kunne skrive ja/nei til nynorsk, eller at de som ihvertfall ville lære det kunne gå på et universitet oppe i Nord-Norge

 

Jeg går i 9. klasse og skal snart ha tentamen i nynorsk og jeg vedder på at jeg kommer til og få en 2-3 hvis jeg er heldig, og vi har heller ikke hat mye om det som jeg kan huske !

 

Jeg ville heller ha lært

KINESISK

eller PAKISTANSK ! :w00t:

 

Det går også ann og stemme, jeg har laget det på dette innlgget :D

Det finnes ikke noe eget språk som heter verken pakistansk eller kinesisk...

 

Men vi lærer nynorsk fordi det er regnet som en kulturell verdi og fordi at hvis vi blir statsansatte så skal vi kunne svare på brev på nynorsk..

Lenke til kommentar

Fordi bokmål er dansk. Nynorsk er norsk. Vi skal lære norsk i Norge, ikke dansk. (<-- Subjektivt)

 

edit: Muligens litt off-topic, men vi kjører på uansett. Om du skal komme her og klage på nynorsk, så burde du i det minste lære deg å skrive grammatisk korrekt bokmål (å/og).

 

Det er bra å kunne skrive og lese nynorsk.

Endret av Christiαn
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Man kan egentlig si Kinesisk (jeg sikter til mandarin, iflg wiki så heter det "Standard Kinesisk". nok ot

 

Men vi trenger ikke så å si Ny-Norsk, vill jeg lære det ? (ikke pokker) men jeg synes det burde være et sidemål, slik at man kan velge å lære nynorsk eller bokmål. Jeg leste om Moren til en gutt på forumet her som var ansatt i staten, hun brukte et eget oversettelses program.

 

Man trenger generelt ikke Nynorsk noen andre ganger, de aller fleste klarer å skjønne ny norsk, bortsett fra noen spesielle ord, som f.eks andlete (som betyr ansikt, har alltid trodd at det har betydd håndledd :/ )

 

Men det er jo mest "norsk" da. og det har en liten viss historisk verdi....

 

Bokmål er ikke DANSK. Det har bare innslag av det. De danske tallene f.eks ER HEEEEEEEEEEELT FORSKJELLIGE. Kartet ser noe tvilsomt ut, noe overasket at nynorsk blir snakket så nærme oslo, men vestlandet har en nesten ny norsk dialekt.

Endret av sindre_sniper
Lenke til kommentar

Lurer på hva TS har drevet på med i geografi-timene. Kan nevne at i Kirkenes har de det talespråket som er nærmest skriftsspråket bokmål. Kirkenes ligger i Finnmark. Fylket lengst i nord.

Jeg synes ikke de skal fjerne nynorsk fra skolen. Men jeg er enig med Itek at nynorsk kun burde være en del av norskfaget, men ikke så lite som 10%.

Lenke til kommentar
Stiller meg også litt skeptisk til kartet. Hvor gammelt er det??

Eksakt dato er ukjent, men det ble tegnet på en datamaskin, så alt for gammelt er det nok ikke. Men jeg tror nok det ville vært kjent om Nord-Norge snudde helt om og favoriserte Nynorsk.

Lenke til kommentar

Kvar var Aasen på ferdene sine?

Dette kartet syner kvar Ivar Aasen var på innsamlingsferdene sine (merkt med grønt). Aasen hadde òg gode kunnskapar om målføra på dei fleste stadene der han ikkje var innom. Nynorsken er med andre ord tufta på målføre frå heile Noreg, og er difor ein samnemnar for alle dei norske dialektane.

kart.jpg

 

http://gamal.nynorsk.no/nmu/nynorsken/kva/kart.shtml

Endret av Flodec
Lenke til kommentar

En eller annen gang kommer det til å bli slutt på det, vi utsetter jo bare det umulige :/

Ja, men det at engelsken omsider vil verta eit verdsspråk (iallfall om utviklinga idag held fram) er ikkje eit godt argument for å avskaffa norskfaget umiddelbart. Likeins er ikkje det at nynorsken døyr ut eit argument for å påskynda prosessen.

 

Ikkje at eg er spesielt imponert av sidemålsundervisinga idag, altså.

Lenke til kommentar

Ville heller spurt om vi trenger sidemål. Selv kunne jeg tenkt meg sidemål som et valgfag, slik at de som vil ha det kan få det, og de som ikke vil ha det, kan bruke tiden sin på noe annet. Da blir det win-win. Slik det er nå blir det veldig mye styr med to skriftspråk som er veldig like hverandre, to eksamener/tentamener og alt det der. Kort sagt, vi trenger ikke to skriftspråk når det er nok med ett. Men for all del, de som vil ha det bør få ha det.

Lenke til kommentar

Vell, noe kom kanskje litt feil ut, men ihvertfall jeg synes at alle burde ha en stemmerett der man kan stemme ja eller nei, og hvis flertallet stemte nei kunne det ha blitt bygd et universitet eller at man kunne velge selv om man ville lære nynorsk eller ikke.

Når man begynner på videregående SKAL MAN HA: NORSK,ENGELSK, 2 FREMMEDSPRÅK OG I TILLEGG NYNORSK, jeg synes ihvertfall at på videregående skal det være frivillig ! :D

Lenke til kommentar

Det blir litt urettferdig for bokmålsfolket når me som skriv og snakkar nynorsk lærer bokmål flytande via fjernsyn og radio, mens bokmålsfolket er heldige om dei sit og ser på noko Engelsk krimm på ein laurdagskveld med nynorsk undertekst. Eg skriv mykje bedre bokmål enn nynorsk og, så for min del kan nynorsken berre stikke av.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...