Gå til innhold

Nytt forumsøk


Anbefalte innlegg

Flott at dere jobber med å forbedre dette. :)

 

Dere burde lage en "avansert søk"-funksjon hvor man kan sette inn tittel, emne, tid, forfatter, kategori osv. Det kan gjøre søket mye mer treffsikkert. Man vet ofte mange forskjellige ting om tråden. I tillegg burde det gå an å velge mellom å søke etter post eller tråd. Dette ville jo være ideelt, krever ikke dette av dere, men hadde bare vært fint å hatt slike søkeverktøy. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Flott at dere jobber med å forbedre dette. :)

 

Dere burde lage en "avansert søk"-funksjon hvor man kan sette inn tittel, emne, tid, forfatter, kategori osv. Det kan gjøre søket mye mer treffsikkert. Man vet ofte mange forskjellige ting om tråden. I tillegg burde det gå an å velge mellom å søke etter post eller tråd. Dette ville jo være ideelt, krever ikke dette av dere, men hadde bare vært fint å hatt slike søkeverktøy. :)

De hadde det før om jeg ikke husker helt feil.

Lenke til kommentar

Joda.. Klarte å søke meg frem til denne tråden og det er jo bra :)

 

Prøv gjerne andre søk også og fyr løs med ris eller ros :-)

 

Målet er at vi skal kunne gi riktig treff uten at man er nødt til å krysse av i mange ulike valgbokser, men om vi ikke klarer å prioritere treffene riktig skal vi selvsagt se på hvilke valgmuligheter som må legges til.

Lenke til kommentar

Finnes det noen form for "lure" søkefraser slik man har i feks. google?

 

Tenker spesielt på å ekskludere enkelte ord fra søket :)

 

Nei, vi har ikke dette i dag, men det er fullt mulig å legge inn støtte for "minus-ord". Har du et godt eksempel hvor dette kunne vært nyttig?

Lenke til kommentar

Hvis jeg søker etter avatar kommer det svært få tilfredsstillende resultat opp, i alle fall på første side.

 

Her forventet jeg vel å finne avatartråden, bedøm avataren til brukeren over deg, en tråd om filmen Avatar osv.

 

Men det er vel en av de vanskeligere termene å optimalisere for ;)

 

Oppdatert: Hvis jeg søker for avatar og får url-en https://www.diskusjon.no/sok/?query=avatar , så får jeg servert dette resultatsettet:

Skjermbilde 2011-05-05 kl. 14.36.20.png

 

Men hvis jeg trykker søk-knappen en gang til, slik at jeg får denne url-en: https://www.diskusjon.no/sok/?f=all&start_year=all&sort=relevance&author=&query=avatar

 

Får jeg et mer presist resultat, men fortsatt ikke helt det jeg så for meg.

Skjermbilde 2011-05-05 kl. 14.37.30.png

 

I teorien skulle vel de to lenkene gjort det samme i og med at jeg regner med parametrene i den andre søkelenken er det som er ment å være standardalternativene.

Lenke til kommentar

Målet er at vi skal kunne gi riktig treff uten at man er nødt til å krysse av i mange ulike valgbokser, men om vi ikke klarer å prioritere treffene riktig skal vi selvsagt se på hvilke valgmuligheter som må legges til.

Noen ganger vet man ikke trådtittel, da ender man bare opp med masse andre urelaterte søkeresultater som man ikke trenger. Jeg synes derfor man burde kunne velge å bruke en avansert søkefunksjon.

 

De hadde det før om jeg ikke husker helt feil.

Med mindre alternativer. Husker jeg savnet en del.
Lenke til kommentar

Nei, vi har ikke dette i dag, men det er fullt mulig å legge inn støtte for "minus-ord". Har du et godt eksempel hvor dette kunne vært nyttig?

Selv om man vanligvis ikke trenger slike ekstra søkefunksjoner, så er det alltid noen som kommer opp i situasjoner hvor det vanlige søket ikke er godt nok. Da må det flere søkemuligheter til. Jeg kommer ikke på så mye nå, men husker jeg har slitt med søkingen før. Og det er sjeldent jeg husker trådtittelen, og det er ikke alltid jeg søker etter en tråd en gang. ;) Endret av Stian Aarskaug
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Oppdatert: Hvis jeg søker for avatar og får url-en https://www.diskusjon.no/sok/?query=avatar , så får jeg servert dette resultatsettet:

 

Men hvis jeg trykker søk-knappen en gang til, slik at jeg får denne url-en: https://www.diskusjon.no/sok/?f=all&start_year=all&sort=relevance&author=&query=avatar

 

Der har det sneket seg inn en liten feil. Hva bør være default sortering? "Nyeste først" eller "Relevans"? I dette tilfelle viser det første søket resultatene sortert på dato, mens det siste er sortert relevans.

 

Mvh,

Amund

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Irriterer meg så sykt at man ikke kan huke av for trådtittel lenger :ermm:

 

Det er veldig fint å få opp en liste med kun de trådene du faktisk leter etter, istedet for at alle trådene som inneholder ordet du søker på kommer under. Synes også at selve resultatsiden var mye mer oversiktlig før, med samme utseende som f.eks. mine innlegg

Lenke til kommentar

Dere kan jo gjøre det mulig å søke etter flere brukere på en gang på denne måten:

Bruker1; Bruker2; Bruker3;

I burde det vært mulig å krysse av (flere på en gang) om du vil søke etter innlegg eller tråd. Dere har jo "kun trådtitler", så dere kan jo legge til "kun innlegg".

 

I tillegg hadde det vært litt morro å kunne søke etter innlegg som har fått "en pluss".

 

Går det an å bruke søkemetoder som finnes f.eks. i Google Search? Da snakker jeg om OR, AND, *, "sitat" osv.

 

Her er det en del kritikk, det er ikke noe jeg personlig forventer, men heller steg mot et ideelt søk.

 

Det er kanskje for mye å forlange at søket skal kunne måle seg med Google, men får vi nok makt over søket får man mer makt over resultatene. Jo flere ting man kan krysse av på og begrense/luke bort, jo mer nøyaktige svar får man. Sier seg selv at man får mye mer relaterte resultater da. Et søk som skal kunne gjette hva man er ute etter går ikke, bare til en viss grad. På et forum er det også enklere med avanserte søkevalg om du skal søke etter noe helt bestemt. ;)

Endret av Stian Aarskaug
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Prøvde å søke på

The Recent Pic Post v2.0 - Les reglene! (Ingen posts uten bilde)

The Recent Pic Post v2.0 - Les reglene!

The Recent Pic Post v2.0

 

Alle søkene ble gjort etter jeg hukket av og på "Kun trådtitler" og alternativ søk i Sosial kategorien.

 

Ga ingen resulteter.

 

Har nå funnet ut at det er best å like godt gå til Google og skrive inn der istedenfor.

+The Recent Pic Post v2.0 - Les reglene! (Ingen posts uten bilde)+diskusjon.no

9 resultater (0,06 sekunder)

 

Øverst resultat

The Recent Pic Post v2.0 - Les reglene! (Ingen posts uten bilde ...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...