Gå til innhold

PC til mor - <4000kr,


Anbefalte innlegg

Hei,

da har tiden hvor mor i huset vil ha ny bærbar, og oppgaven har så klart falt på eldstesønnen... Jeg har lest andre poster med lignende emnetittel, uten at de gav meg noen særlig gode tips til hva jeg burde se på. So here we go.

 

Iom. at jeg selv sitter på mac-platformen, har jeg mista helt oversikten over hva som finns på bærbarmarkede hva PC (i betydningen "alt bortsett fra mac"). Hun har noen få krav:

 

* Billig, under 4000kr.

* Surfring, epost, wimp, skype (kamera + mic/høyttalere). Helst n-nettverkstandard, da jeg kan unnge g-trafikk (jeg vet ikke hva man kan forvente seg i billigpcer i dag..)

* Batteritiden er ikke veldig viktig, da mor har en fæl uvane av å la ladekabelen stå i 24/7, og dermed "ødelegge" batteriet uansett...

 

Hvilke merker burde en se på? Acer, HP? Jeg regner ikke med det er veldig lett å svare på en post som dette, men om dere kunne pekt meg i riktig retning (Acer eMachines feks.) Så jeg kan minske søkearealet.

 

Konkret spm: Vil Acer eMachines E732 passe bra til min mor, eller er det andre alternativer til denne som passer bedre?

 

På forhånd takk =)

Endret av Anterialis
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor ikke se på Samsung sine. Flere i akkurat samme målgruppen som jeg kjenner har kjøpt seg rimelige Samsung bærbare PC-er, og de er alle godt fornøyde. De ser heller ikke ille ut designmessig, noe som for enkelte betyr litt.

 

F.eks. Samsung R540-JA05, som du faktisk får på Elkjøp til litt over 4 000 kr. Den har også i3 380M prosessor, og således av de rimelige med noe bedre ytelse. Har ellers HDMI og n-trådløst.

 

Andre alternativer du kan se på er:

Lenovo G560

Toshiba Satellite C660-1F1

 

Hverken Acer, eMachines eller HP synes jeg har noe særlig i dette sjiktet (under 4 000 kr - dvs jeg regner med at litt over kan godtas om argumentene er gode). Prøv å finne tak i noe med i3 prosessor, dvs ikke med Celeron eller Pentium. Alternativt har HP noen med OK Athlon X2 prosessor.

 

N(draft) er standard på omtrent alt i dag av bærbare.

 

eMaschines E732 er grei nok, har noe gammel prosessorgenerasjon, men bedre skjemkort enn mange andre i samme sjiktet. Dog tror jeg ikke skjermkort er det som spiller mest rolle her.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Ser ut som en veldig grei maskin til en veldig grei pris det.

 

Hovedsaklig bør du se etter noe med minst 3-4 GB RAM og prosessor med to eller flere kjerner som ikke heter Atom/Zacate. Harddiskkapasitet, skjermstørrelse og skjermoppløsning blir en smakssak, som dere får finne ut av selv.

 

De rent spesifikasjonsmessige kravene bør være temmelig enkle å oppnå, selv på maskiner til under 4000 kr (som Roald! over meg viste). Imidlertid kan det være andre ting ved en bærbar PC som kan være relevante, som f.eks. responisivitet på tastatur, antall USB-porter, byggekvalitet osv. Det greieste er nok å ta din mor med til en forhandler så hun kan fysisk se de ulike modellene før hun bestemmer seg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...