Gå til innhold

Her er supernettet!


Anbefalte innlegg

En server i oslo er jo egentlig unødvendig å teste mot (da linjene går fra oslo til vikingskipet).. Hva å teste mot microsoft sine update servere, de har ganske hyfsad båndbredde? Eller hva med å finne en stor fil seedet av mange for å se om båndbredden er 100 gigabit internett, eller bare juks og fanteri slik at det ikke er 100gbit mot Gix.

 

En person alene kan neppe presse ut mer enn 2Gbit (eller hva hver enkel switch har begrensing på). Og å kjøre torrent vil i teorien og ikke telle da du vil koble deg på andre på TG som vil gi "feil" hastigheter.

 

Edit: Er det forresten noen hastighetsmålere som er beregnet på gigabit-nett? En vil jo trenge å sende en temmelig stor fil for å kunne teste hastigheten på så "bredt" nett.

Endret av Jg.a
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En person alene kan neppe presse ut mer enn 2Gbit (eller hva hver enkel switch har begrensing på). Og å kjøre torrent vil i teorien og ikke telle da du vil koble deg på andre på TG som vil gi "feil" hastigheter.

 

Edit: Er det forresten noen hastighetsmålere som er beregnet på gigabit-nett? En vil jo trenge å sende en temmelig stor fil for å kunne teste hastigheten på så "bredt" nett.

Hastigheten inn og ut fra hver bordswitch er vel 2 Gbit etter hva jeg har forstått, og linken til hver pc er på maks 1 Gbit, så 1Gbit er vel begrensningen om en er tilkoblet en slik.

Tror tptest.se og speedtest.net er det beste mht. serverlokasjon og størrelse på testfiler, men de er vel ikke optimalisert for 1Gbit-forbindelser.

 

Om en kobler til en torrent med mange svenske brukere (f.eks en overseedet svensk storfilm el.) og passer på at en ikke kobler til folk fra lokalnettet, burde vel det kunne gi god mulighet for å makse linja. Eventuelt kan en i tillegg laste ned en linuxdistro fra uio el. f.eks en DVD herfra ftp://ftp.uninett.no/pub/linux/slackware/slackware-13.1-iso/ og se i network i task manager hvor mange prosent av linja en klarer å bruke.

Lenke til kommentar

Den hallen drar vel nå mer strømm enn en fabrikk. Ikke særlig grønnt. LOL

 

Saint Gobain i Lillestrøm som produserer silisium bruker 200 megawatttimer om dagen... Tror ærlig talt ikke dere slo (slår?) det

 

Men er nok fremdeles lite miljøvennlig

 

Hvordan kan det være lite miljøvennelig når 99.x% av all strøm i Norge kommer fra fornybar vannenergi og resten fra andre fornybare kilder? (f.eks. vind)

Lenke til kommentar

Den hallen drar vel nå mer strømm enn en fabrikk. Ikke særlig grønnt. LOL

 

Saint Gobain i Lillestrøm som produserer silisium bruker 200 megawatttimer om dagen... Tror ærlig talt ikke dere slo (slår?) det

 

Men er nok fremdeles lite miljøvennlig

 

Hvordan kan det være lite miljøvennelig når 99.x% av all strøm i Norge kommer fra fornybar vannenergi og resten fra andre fornybare kilder? (f.eks. vind)

 

Ser man året som helhet, produserer Norge ca 2/3 av sin egen strøm, ved vannkraft. Resten er gasskraft/kullkraft fra Tyskland, og litt atomkraft fra Sverige. "99% vannkraft" er dessverre er myte, og gjelder bare for lite strøm-forbrukende uker om sommeren, og under regntunge uker på høsten. Bortsett fra det har vi underskudd og må importere.

 

Derfor bruker dessverre TG kullkraft fra Tyskland, dersom om vi antar at alle "nødvendige" anlegg (boliger, industri, osv) bruker opp den tilgjengelige vannkraften og vell så det.

 

Men det er ikke meninga å være festbrems ;)

Lenke til kommentar
Solid utstyrt

 

Vi blir vist rundt blant utstyret av både Marcus og Daniel Husand, Nettsjefen på The Gathering. De to prater i vei om begreper som har lagt over hodet for de fleste. Det er uansett ikke tvil om dette kan de, det hele er i trygge hender. Marcus har hatt jobben som Teknisk sjef de 5-6 siste årene.

Om dere har mulighet hadde det vært fint med en utviddet artikkel om arkitekturen brukt på TG for de av oss som har kunnskaper "la(n)gt over hodet for de fleste". Jeg vil tippe 50% av HW's lesere faller godt innenfor 90'ende percentil av befolkningen på datakunnskaper.

 

600-700Mbit/s målt med speedtest er vell opp mot hva en realistisk kan forvente fra integrerte 1Gbit nettverkskort?

Har noen på TG testet fart med DC mot folk på samme bord eller i andre siden av hallen?

Er det mulig å få 2 nettkoblinger om man har dual Gbit ethernet som støtter samkjøring?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Selv om man har Gbit nettverkskort, er det ikke sikkert man klarer å makse det (Altså ~950Mbit) Man MÅ ha PCI-E nettverkskort, ellers vil PCI bussen redusere ytelsen noe. Jeg har et Sabertooth HK fra ASUS med Gbit nettverkskort. Skulle sjekke hastigheten, men klarte ikke mer enn ca 500Mbit. Feilen var at nettverkskortet ikke var PCI-E.

 

Så folkens, etter grafene over nettverkslasten til TG, så skal det ikke stå på internettet ihvertfall. Det virker som bordswitchene er flaskehalser, om ikke dere har begrensede nettverkskort. Noen som veit om bordswitchene er med fiber til core? De bør jo være det. Men når folk får hastigheter nede i 10/1. så begynner jeg å lure.

Lenke til kommentar
Solid utstyrt

 

Vi blir vist rundt blant utstyret av både Marcus og Daniel Husand, Nettsjefen på The Gathering. De to prater i vei om begreper som har lagt over hodet for de fleste. Det er uansett ikke tvil om dette kan de, det hele er i trygge hender. Marcus har hatt jobben som Teknisk sjef de 5-6 siste årene.

Om dere har mulighet hadde det vært fint med en utviddet artikkel om arkitekturen brukt på TG for de av oss som har kunnskaper "la(n)gt over hodet for de fleste". Jeg vil tippe 50% av HW's lesere faller godt innenfor 90'ende percentil av befolkningen på datakunnskaper.

 

600-700Mbit/s målt med speedtest er vell opp mot hva en realistisk kan forvente fra integrerte 1Gbit nettverkskort?

Har noen på TG testet fart med DC mot folk på samme bord eller i andre siden av hallen?

Er det mulig å få 2 nettkoblinger om man har dual Gbit ethernet som støtter samkjøring?

 

Enig, jeg savner egentlig en dybde artikkel om hvordan TG har bygget opp nettverk etc for de av oss som har litt kunnskaper om nettverk og ønsker å se hvordan et så stort nettverk er planlagt/satt opp.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Helt enig! TG sitt nettverk er jo av vanvittige dimensjoner, og slike ting er spennende å lese om. Bilder er også veldig morsomt og interessant.

 

Halvveis OT: Hva slags software bruker de for å generere mappet over skipet med trafikkinfo/load? Er det custom made?

Endret av AnaXyd
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis jeg tolker bildet rett, slik at den kabelen støtter 100 gbit trafikk, hva er da teoritesk maks for en slik kabel?

 

Rekorden så langt er 69.1 Tbit/s - altså 700 ganger raskere enn TG. Dette er ting i labben men det finnes nok råere linjer enn TG sin som brukes til å knytte verden sammen som ingen "sluttbruker" vil se. Likevel ganske imponerende og et tegn på hvordan fremtiden blir - vi kommer til å ha så stor båndbredde at vi ikke klarer å bruke den opp...

Lenke til kommentar

Selv om man har Gbit nettverkskort, er det ikke sikkert man klarer å makse det (Altså ~950Mbit) Man MÅ ha PCI-E nettverkskort, ellers vil PCI bussen redusere ytelsen noe. Jeg har et Sabertooth HK fra ASUS med Gbit nettverkskort. Skulle sjekke hastigheten, men klarte ikke mer enn ca 500Mbit. Feilen var at nettverkskortet ikke var PCI-E.

 

Så folkens, etter grafene over nettverkslasten til TG, så skal det ikke stå på internettet ihvertfall. Det virker som bordswitchene er flaskehalser, om ikke dere har begrensede nettverkskort. Noen som veit om bordswitchene er med fiber til core? De bør jo være det. Men når folk får hastigheter nede i 10/1. så begynner jeg å lure.

Vanlig 32bits 33MHz PCI bus ligger på ligger på 133MB/s, så dette stemmer ikke.

 

Helt enig! TG sitt nettverk er jo av vanvittige dimensjoner, og slike ting er spennende å lese om. Bilder er også veldig morsomt og interessant.

 

Halvveis OT: Hva slags software bruker de for å generere mappet over skipet med trafikkinfo/load? Er det custom made?

Søk etter network weathermap på google, da finner du frem :)

Lenke til kommentar

Selv om man har Gbit nettverkskort, er det ikke sikkert man klarer å makse det (Altså ~950Mbit) Man MÅ ha PCI-E nettverkskort, ellers vil PCI bussen redusere ytelsen noe. Jeg har et Sabertooth HK fra ASUS med Gbit nettverkskort. Skulle sjekke hastigheten, men klarte ikke mer enn ca 500Mbit. Feilen var at nettverkskortet ikke var PCI-E.

 

Så folkens, etter grafene over nettverkslasten til TG, så skal det ikke stå på internettet ihvertfall. Det virker som bordswitchene er flaskehalser, om ikke dere har begrensede nettverkskort. Noen som veit om bordswitchene er med fiber til core? De bør jo være det. Men når folk får hastigheter nede i 10/1. så begynner jeg å lure.

Vanlig 32bits 33MHz PCI bus ligger på ligger på 133MB/s, så dette stemmer ikke.

 

Helt enig! TG sitt nettverk er jo av vanvittige dimensjoner, og slike ting er spennende å lese om. Bilder er også veldig morsomt og interessant.

 

Halvveis OT: Hva slags software bruker de for å generere mappet over skipet med trafikkinfo/load? Er det custom made?

Søk etter network weathermap på google, da finner du frem :)

Stemmer at PCI bussen ligger på en teoretisk hastighet på 133MB/s, men merk mine ord; teoretisk. PCI bussen deles med flere forskjellige ting, og en realistisk hastighet er ca 80MB/s.

 

Link: http://www.enterprisenetworkingplanet.com/netsysm/article.php/3485486/Squeeze-Your-Gigabit-NIC-for-Top-Performance.htm

 

Så, dette er jeg HELT sikker på at stemmer! Har akkurat drevet på noe fælt med å løse samme problem selv, og det løste seg ved å benytte et PCI-E nettverkskort istedet.

 

Takk for tips ang weathermap! Dette skal jeg se nærmere på! :)

Endret av AnaXyd
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...