Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Er dette (virkelig) angstsymptomer?


carebearr

Anbefalte innlegg

Hei :-)

 

Jeg har nå vært syk i en måned nå etter å ha oppleved noe som legene mente var et panikk anfall, og ingen av legene klarer å finne ut om hva som feiler meg og sier at jeg har angst/depresjon. For en uke siden begynte jeg med Zoloft.

 

Jeg er usikker på om alle symptomene jeg opplever skylles angst derfor hadde det vært hyggelig å høre om noen opplever noe lignende som meg.

 

Symptomene jeg opplever er:

 

Svimmelhet (opplever det nesten 24/7)

 

Stikkende smerter i brystet (var verst i første uken, nå kommer de bare avogtil)

Hard puls i halsen, brystet, magen

Vibrering (indre skjelving) i hele kroppen som jeg merker godt liggende

Følelse av svakhet og være syk

Vondt i hode/panna

Leamus og små rykningen i kroppen

Tett, klump, trykk på i halsen som gjør at blir vanskelig å svelge (kommer avogtil)

Urolig i magen (føles ut som noe beveger seg der eller rister og bobler)

 

Er det noen som opplever dette? Og det å være svimmel nesten hele tiden?

Endret av carebearr
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis ikke dette har vært langvarig eller alvorlig synes jeg det å begynne med Zoloft kanskje var litt overraksjon, men nå vet jeg ikke hva legen har oppfattet og vurdert, for jeg kan bare relatere til det du skriver. Preparatet han har skrevet ut til deg har indikasjonsområder som depresjon, tvangslidelse, panikkangst, posttraumatisk stresslidelse og sosial fobi, noe som forsåvidt stremmer ganske bra med flere av symptomene du nevner.

 

De fleste har panikk anfall i løpet av livet sitt uten at det nødvendigvis trenges medikamentell behandling, men du har jo en ganske lang symptomliste, så det virker som du neppe har fått dette i løpet av noe få dager, heller at det har bygget seg opp over tid nok til at legen vurderer medikamentell behandling som tilrådelig.

 

Ut i fra symptomene du nevner har du med all sannsynlighet i alle fall selenmangel, så du kan sikkert med fordel ta en godt multimineral/vitamin tilskudd samt en god Omega-3 olje og ekstra C-vitaminer. Kostholdsendring og det å spise kylling/cachewnøtter vil også være bra for deg om du tåler det. Prøv å unngå mye søte ting (høy glykemisk indeks) og brød/melk.

Avspenningsøvelser/stressreduksjon og fysisk fostring som styrketrening og kondisjonstrening vil også med stor sannsynlighet være positivt for deg.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 1 måned senere...

Har selv slitt med angst, panikk og depresjon(har diagnosen PTSD med depresjon). Symptomene du nevner stemmer nok godt med angst, og angst behøver ikke kobles til depresjon. Prøvde selv diverse medikamenter, legene har ofte veldig lett for å skrive ut medisin når det gjelder psykiske problemer. Har helt sluttet med medisiner nå da jeg ikke orker å være zombie, og vil heller takle problemene mine istedet for å synke dem med piller. Men de er verdt et forsøk, men husk at de trenger tid til å fungere skikkelig.

Lenke til kommentar

Gikk på en kjempesmell for en del år siden (møtte veggen som det så populært heter). I forkant av dette hadde jeg flere panikkangstanfall, og det du beskriver passer veldig bra med angst, spesielt svimmelhet, stikkende smerter i brystet, klump i halsen og generelt følelsen av å være helt i tåka (klarer ikke tenke klart/rasjonelt). Man føler seg rett og slett så syk at man selv tror man kommer til å daue, men legene finner ingenting galt (det er utrolig hvordan kroppslige fysiske symptomer utløses av psyken).

 

Klarte heldigvis å styre unna alt som hadde med antidepressiva, selv om også min lege var veldig kjapp med å skrive ut slikt. Da fikk det heller bli en laaaang sykemelding i stedenfor.

 

Håper ting bedrer seg :thumbup:

Endret av bas
Lenke til kommentar

Svimmelhet (opplever det nesten 24/7)

 

Stikkende smerter i brystet (var verst i første uken, nå kommer de bare avogtil)

Hard puls i halsen, brystet, magen

Vibrering (indre skjelving) i hele kroppen som jeg merker godt liggende

Følelse av svakhet og være syk

Vondt i hode/panna

Leamus og små rykningen i kroppen

Tett, klump, trykk på i halsen som gjør at blir vanskelig å svelge (kommer avogtil)

Urolig i magen (føles ut som noe beveger seg der eller rister og bobler)

 

Er det noen som opplever dette? Og det å være svimmel nesten hele tiden?

(Går ut fra at resten av symptomene dine ikke foregår 24/7)

 

Typiske angstsymptomer. De to siste symptomene er helt normale opplevelser som du muligens overreagerer og som kanskje er en kilde til noe av angsten din?

 

Når du sier det startet plutselig virker det litt rart at du ikke nevner noen forklaring på hvorfor. Hvis det hele ble trigget av en traumatisk opplevelse er det ganske åpenbart angst.

 

Det blir uansett ganske urimelig å lete etter hjelp fra oss. Foreslår at du tar zoloften din og ser om den funker før du prøver å finne andre forklaringer.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-16183

jeg hadde angst og depresjon før. Etter at jeg hadde gått på møllers total i 2 måneder ble alle symptomer borte.

 

Hvis du ikke spiser som kostsirkelen sier så kanskje du kan prøve denne løsningen?

Lenke til kommentar
  • 4 år senere...

Hei :-)

 

Jeg har nå vært syk i en måned nå etter å ha oppleved noe som legene mente var et panikk anfall, og ingen av legene klarer å finne ut om hva som feiler meg og sier at jeg har angst/depresjon. For en uke siden begynte jeg med Zoloft.

 

Jeg er usikker på om alle symptomene jeg opplever skylles angst derfor hadde det vært hyggelig å høre om noen opplever noe lignende som meg.

 

Symptomene jeg opplever er:

 

Svimmelhet (opplever det nesten 24/7)

 

Stikkende smerter i brystet (var verst i første uken, nå kommer de bare avogtil)

Hard puls i halsen, brystet, magen

Vibrering (indre skjelving) i hele kroppen som jeg merker godt liggende

Følelse av svakhet og være syk

Vondt i hode/panna

Leamus og små rykningen i kroppen

Tett, klump, trykk på i halsen som gjør at blir vanskelig å svelge (kommer avogtil)

Urolig i magen (føles ut som noe beveger seg der eller rister og bobler)

 

Er det noen som opplever dette? Og det å være svimmel nesten hele tiden?

Hei. Ser at dette er noen år gammelt nå men er nysgjerrig på hvordan det går med deg. Jeg kjenner igjen alle symptomene som du skriver om. Håper du kan svare :-) 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...