Gå til innhold

Trenger innføring i Total War-spillene

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg gadd aldri sette meg inn i Total War-serien da den kom, men etterhvert kjøpte jeg Total War: Eras og trodde jeg skulle ha mange timers moro. (vi snakker TW: Shogun, Medieval og Rome pluss expansions til alle tre samlet i en pakke). Problemet var bare at etter å ha prøvd alle tre hadde jeg ikke klart å komme gjennom en eneste tutorial engang. :blush: Jeg satte bueskytterne på en bakketopp, fyrte av buene mot sverdfolkene, klarte ikke å ta dem på første forsøk og ble drept. Gang på gang.

Nå har jeg bestemt meg for å sette meg inn i det på nytt, eller i det minste prøve. Total War: Medieval installeres mens jeg skriver dette, og jeg har tenkt å ta natten til hjelp. Derfor kunne jeg trengt noen tips. Hva var det jeg gjorde feil i tutorialene? Har jeg bare glemt å ladde om buene, og i såfall, hvordan gjør jeg det? Er det noen andre triks jeg bør huske på?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

:nei:

Det er ikke meningen at bueskyttere skal kunne drepe alle enhetene i en bataljon før de når frem, men de kan tynne dem ut litt slik at det blir enklere når du sender inn infanteriet. Bueskyttere (de aller fleste av dem hvertfall) er hjelpeløse i nærkamp, så du må aldri sette dem i en ubeskyttet posisjon der fienden bare kan gå rett på. Du må hvertfall ha én bataljon med infanteri foran dem - dvs. sverdmenn, spydmenn, øksemenn og lignende.

Det virker som du slåss uten å tenke formasjon, det går ikke engang i tutorialen. Hvilken formasjon som er best avhenger veldig av situasjonen der og da, men den mest klassiske er å ha infanteri-bataljoner linet opp foran for å ta hovedstøyten, bueskytterne bak dem slik at de er beskyttet og kavaleri på venstre og høyre ytterkant slik at fienden ikke får sendt sine hester rundt hæren din og slått deg i ryggen. Generalen har du vanligvis i midten bak.

Husk også at spydmenn er effektive mot hester, sverdmenn mot andre infanteritropper, og bueskyttere burde fokusere på enheter som har lite rustning og om mulig hester. Bruk kavaleriet enten til å stoppe fiendens hester fra å ri bak dine linjer, eller til å ri rundt fiendens linnjer og slå enhetene hans i ryggen etter at eller samtidig som infanteriet ditt støter sammen med hans. Det fører ofte til at fienden får panikk og flykter og er etter min mening den taktikken som er mest nyttig i spillet. Pass på at du ikke sender kavaleriet inn for tidlig, de fleste kavaleri-enheter varer ikke lenge i en stillestående nærkamp og du burde først og fremst bruke dem som sjokk-tropper og til å ri ned folk som flykter. Generalen din gir moral-boost til troppene dine så sørg for å ha ham i nærheten av der de fleste slåss. Pass på at han ikke dør for da vil troppene dine ha lett for å flykte, det samme gjelder selvfølgelig fienden så ta generalen deres fort er alltid en god ide hvis det er mulig.

• Liker 1
Skrevet

Takk for tips. Klarte ett og annet oppdrag i tutorialen, men det var ikke akkurat lett. Selvsagt er det ikke meningen at bueskyttere skal ta alle fiendene før de kommer frem, men når alt jeg fikk i oppdraget var bueskyttere blir det noe annet. Jeg har en gruppe bueskyttere. Fienden har en gruppe sverdfolk. That's it. Da har jeg ikke så mye valg. ;)

Men droppet hele greia igjen og gikk tilbake til Lego Star Wars. Det er mindre taktisk, men mye mer moro. Denne tråden kan stenges for min del, jeg trenger den ikke lengre.

Skrevet

Gått på en tutorial smell du. Du hadde nok fått mye mer igjen for det om du hadde hoppet over den biten. Bare rota rundt i selve spillet. Total war spillene er egentlig ikke avangsert overhode, rimelig lett å sette seg inn i.

Start et nytt game, velg et land. Å bare prøv deg frem, en mongo tutorial som setter deg fast uten å at du har fått testet spillet... nei nei nei, ikke la deg selv miste sjangsen til å prøve ut det den råeste strategi sjangeren som finnes.

Å ja, Lego star wars er faktisk ganske artig :)

Skrevet

En tutorialsmell ja, obviously. Lego Star Wars er kanskje morsommere, fordi tutorials er ikke ment til å være særlig morsomme, jeg spiller sjeldent tutorials. Da er det nesten bedre å bare hoppe inn i det og heller feile litt. Bare start et vanlig game og så prøv deg fram, begynn på Rome da det er i mine øyne det beste av de og det er svært enkelt og du får en naturlig progresjon i hva du burde gjøre. Da vil du aldri finne deg i en posisjon hvor du skal gjentatte ganger prøve å vinne en kamp med bare bueskyttere.

Ja, begynn på Rome, begynn som Julii og ekspander mot barbarene nordvest. Så kommer det av seg selv, ikke la potensialet i Total War bli ødelagt av kjipe tutorials.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...