Gå til innhold

Hastighetsøkning i XP med pagefile på (rask) ekstern disk/SSD?


wear

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Usikker om denne skal under RAM, Lagringsmedier, Windows eller annet, vennligst flytt hvis den er postet feil.

 

Saken er den at jeg sitter ute hos kunde på en maskin som er virkelig gammel og sliten, er en T60p, 1GB RAM og XP, jeg er "vant til" win7, core i5, SSD og 8GB RAM, som funker "litt" bedre.

 

Jeg har ikke lyst til å spørre kunden om oppgradering da mange andre her sitter med samme maskin og tviler på at alle kan få oppgradert og da virker det bare som at jeg klager.

 

Derfor har jeg tenkt på at det som må være den største flaskehalsen her er RAM og HDD. Tror det vil se litt suspekt ut hvis jeg tar med RAM hjemmefra og begynner å skru opp maskinen, så det er vel egentlig et no-go. Det jeg derimot tenkte på var å eventuelt ta med en ekstern USB 2.0 2,5" hjemmefra, enten med bare en nyere og kjappere disk, eller eventuelt en SSD for å flytte pagefilen og eventuelle temp mapper over på den. Vet at jeg ikke vil få noe særlig mer enn kanskje 30MB/s i ren overføringshastishet, men disklampen her lyser konstant og tenkte at det vil være min eneste utvei. Spesielt da det ikke er snakk om store filer som skal overføres, men mye akkssessering.

 

Hva tror dere, er det ikke noe vits, andre muligheter/ideer?

 

EDIT: PS! Dette er ikke min PC, jeg jobber som konsulent ute hos kunde hvor de har meget strenge restriksjoner på utlåns-PCer til konsulenter (noe jeg i utgangspunktet forstår godt), har heller ikke mulighet/lov til å installere programmer på PCen.

Endret av wear
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er noen grep du kan gjøre selv uten å gå til anskaffelse av ny hardware.

  • Treeeg windows? Installere på nytt.
  • Partisjoner disken. Dette muliggjør kloning av windows-partisjonen på samme disk.
  • Opprett egen partisjon for småfiler. Dette er typisk temp-mappa i windows pluss profilmappa til diverse nelttlesere.
  • Anskaff et egnet defragmenteringsverktøy. Beste gratisverktøy er MyDefrag og betal-verktøy er UltimateDefrag (synes jeg)

Lenke til kommentar

Det er noen grep du kan gjøre selv uten å gå til anskaffelse av ny hardware.

  • Treeeg windows? Installere på nytt.
  • Partisjoner disken. Dette muliggjør kloning av windows-partisjonen på samme disk.
  • Opprett egen partisjon for småfiler. Dette er typisk temp-mappa i windows pluss profilmappa til diverse nelttlesere.
  • Anskaff et egnet defragmenteringsverktøy. Beste gratisverktøy er MyDefrag og betal-verktøy er UltimateDefrag (synes jeg)

Hei,

 

Takk for tipsene, jeg har temmelig solid IT-bakgrunn så jeg har relativt grei oversikt over reinstallasjon/defrag osv. Saken er det at jeg ikke får lov til å gjøre noenting med denne maskinen og den er helt nylig reinstallert. Det er bare meg som er "litt for vant" til raskere maskiner da de andre her ikke klager...

 

Har spesifisert litt videre i førstepost at dette ikke er min PC/en PC jeg kan gjøre noe "drastisk" med.

 

Den eneste muligheten jeg ser er derfor en enkel ekstern disk/SSD som ikke behøver noe inngrep i maskinen, ei heller installsjon av spesiell programvare :)

Lenke til kommentar

Hvis du bare har muligheten til USB-disk, og ikke eSATA eller Firewire, ville jeg droppet det. USB belaster CPUen hardt under bruk i forhold til de andre, og du vil dermed meget mulig få nok en flaskehals.

CPU har jeg nemlig "nok av", det er disken i denne maskinen som jeg tror ble laget før første verdenskrig og dermed så henger absolutt alt bare jeg forsøker å multitaske litt grunnet lite RAM. Jeg tror rett og slett at jeg bare prøver meg så ser vi hvordan det går!

Lenke til kommentar

Har selv vært eier av T6x i jobb sammenheng.

Treg disk (orginal HD) ble observert hos kolleger og meg selv.

 

1024MB ram er alt for lite og er det første som må addresseres.

Minne utvidelse til disse er billig.

En SODIMM DDR2 PC5300 fra crucial på 2GB ligger rundt 250,- og 1 GB modul rundt 150,-

 

Neste er disk.

Nyere 2.5" disker utstyrt med perpendikulær teknologi (kom 2006/2007) yter mye bedre.

 

Selv oppdaterte egen T61 med en 2.5" SATA WD Scorpio Black 320GB 7200.0 + utvidelse til 3GB ram.

2.5" WD Scorpio Black 7200.0 320GB koster i overkant av 400,-

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...