Gå til innhold

Slik er spillbransjen om 10 år


Anbefalte innlegg

Skjult tekst: (Marker innholdet i feltet for å se teksten):

Jeg er veldig mye enig med deg her, nerdene synes ikke spesielt godt. Men jeg er fortsatt uenig i at spill som Deus Ex (har ikke spilt det, er for ung, bare lest om det på wikipedia, så kan ta litt feil) kommer til å komme ut sjeldnere. Ett voks i spill markedet kommer på lang sikt (minst 10 år) til å sørge for en generell oppgang i HELE spillmarkedet, jeg tror om mulig at spill som Deus Ex kommer til å komme ut oftere og bedre.

 

For å si det på denne måten ble Deus Ex regnet som nyskapende og svært originalt, og mange elsket det. Da Deus Ex 2 kom var de fleste enige i at det bare var mer av det samme, men retter mer mot massene. Det var ikke i nærheten like nyskapende og originalt som det første. Deus Ex 3 kommer endelig om en liten stund, men fra det jeg har lest i previews osv er det bare en oppdatering av Deus Ex 1 og 2. Historien er selvsagt ny, men selve spillmekanikken er bare en finpussing av de to første. Det trenger ikke være negativt i seg selv, men jeg tviler sterkt på at vi får noe nyskapende.

 

Men se på spillene som har kommet de siste ti årene. Hvor mange av dem har vært geniunt annerledes enn det andre vi har spilt? Call of Duty? Bulletstorm? Medal of Honor? FPSer er og blir de samme. Det eneste unntaket jeg kan tenke meg er Bulletstorm med det der Skill Shot greiene, men bortsett fra det er det et rett-frem FPS. Og selv Skil Shot er bare en variant av Headshot og Limb Shot (Dead Space lot deg f.eks skyte av kroppsdeler.) RTSer har gitt oss en co-op multiplayer, fjernet basebygging og så videre, men alt dette er bare en naturlig variant av vanlige RTS-spill. Dune 2 hadde basebygging, ressurser og bygging av hærer. Age of Empires Online tar hele greia online i et MMO, men selv det er bare standard formel med flere spillere. Så hva er nytt i spillbransjen?

 

Og ta for eksempel Resident Evil: The Mercenaries 3D. Vi kan gå og skyte samtidig (dog uten å sikte) i vanlig tredje person pluss i første-person, gyroskopet vil bli aktivt brukt (så vidt jeg vet) og hele greia er i 3D uten bruk av briller. Selve spillformen blir å drepe så mange som mulig så kreativt som mulig på så kort tid som mulig. Men til tross for dette, hvor for skjellig er det egentlig fra Resident Evil 1 til playstation?

 

Ta så indiespill. Denne bransjen har gitt oss en lang rekke nyskapende spill, fra Lemmings til Worms til Minecraft, og nye, kreative spill kommer jevnlig slikt det har gjort i over et tiår allerede.

 

I tillegg synes jeg det er litt feil av deg å si at selv om nerdene ikke gjør seg selv spesielt synlig betyr at de ikke blir lagt merke til. Spesielt store selskaper kommer til å ha markedsavdeling som holder ett øye med en såpass kjøpekraftig markedsgruppe. Man kan jo allerede se at selskaper som EA investerer i flere ambisiøse spill, som The Secret World og at de satset så heftig på Bioware. Bioware har selv sagt at EA gir deg veldig frie tøyler når det gjelder spillene sine, kanskje nettopp fordi de innser verdien av kreative og gode ideer.

 

Ja, jeg mener nerdene er og blir en undergrunnsbransje som ikke gjør seg spesielt synlige, men det jeg sa er at noen av dem vil vokse og bli større selskaper. Vi har allerede Telltale Games og Paradox Interactive for å nevne noen, og flere vil komme. Men indiebransjen er langt, langt større enn de fleste tror, og selv om vi får hundre Telltales og Paradoxer er det bare en brøkdel av bransjen. Om så en million indie-nerder slår seg sammen i store selskap vil det fortsatt bare være en brøkdel av hele bransjen. Vi snakker faktisk om alt fra enslige gutter og jenter fra 10-årsaldren som vil lage noe til godt voksne folk som seriøst går inn for å lage spill de kan selge via diverse nettsteder. Det eneste de har til felles er at alle har et brennende engasjemang, er svært kreative og vil lage noe for å vise at de kan. Og med programmer som Game Maker, LittleBigPlanet og WarioWare: D.I.Y. blir det bare flere og flere av dem.

Ah, så det er her vi bascily er uenige. Du mener nerdene kommer til å fortsette å være en usynlig undergrunnsbransje (pågrunn av at nerdemarkedet er en folkeky og virkelighetsfjern gruppe? (sånn som de er i dag etter min mening)), mens jeg tror de kommer mye mer frem i lyset og blir mange flere av de (som konsekvens av hverandre).

Gleder meg til å finne ut om hvem som har rett :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror at det vil bli økt fokus på spill som Farmville og Angry Birds. Enkle spill, som er billige å utvikle, men samtidig drar inn enorme inntekter. Til kontrast fra Farmville etc vil vi få mastodoner, som CoD 15 og FIFA 2021, som lever videre på etablerte merkenavn. Generelt vil vi også se en forenkling av alle spill, for å gjøre dem mer attraktive for ikke-gamere.

 

Jeg er ikke helt sikker på dette, for hver angry birds er det en trillion småspill som ikke gjør det bra. For all del, mange kommer nok til å lage spill, men jeg tror vil vil se mange profesjonelle spill også i framtiden.

 

Ellers håper jeg kategorien "indie" forsvinner. Ikke spillene, men navnet. Indie, hva skal det liksom bety? Det sier lite om spillenes innhold, om noe så brukes det bare som en unnskyldning for at noe er dårligere.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg tror at spill blir meir og meir avhengig av spillerene. Altså dei utvikler spill som utnytter alle dei 5 sansene våre (eventuelt 6 stk.) Jeg tror også at spill blir meir dominerande i hverdagen vår, vi kjem til å spille overalt, være online overalt, kontrollere alt som skjer med alle dei elektroniske tingene dine som er koblet til denne såkalte "clouden". Eg tror også at vi får fleire spill som er fantastisk og dyp historie i, fleire spill som du kan lære av og fleire meinangslause spill (som minecraft). ;P

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...