Gå til innhold

Spillåret 2010 – våre favoritter (Multi)


Anbefalte innlegg

da adjektivet "episk" bare er en betegnelse på noe som er, eller minner om, episke verk. Alle som har fullført videregående vet jo dette.

 

Og om man fortsetter litt til får man også med seg forskjellen på normativt og deskriptivt språk.

 

Episk har per i dag en deskriptiv betydning som strekker seg et stykke utenfor den normative du viser til, noe blant annet det svenske språkrådet har fått med seg.

 

Så kan man jo selv velge om man vil ta innover seg at språk er i konstant endring og utvikling - til tross for at den blå ordboken på hyllen ikke magisk endrer seg for å reflektere dette - eller om man vil springe rundt og forsøke å score billige internettpoeng på å vifte med ordbokdefinisjoner.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

RDR er det eneste spillet jeg har orket å spille på ps3 faktisk, og det er sabla bra, good call.

 

Men civilization 5 som jeg har nevnt flere ganger var et veldig uferdig produkt, jeg vil faktisk gå så langt å sammenlikne det med elemental war of magic. Det hadde selfølgelig vært helt uhørt å gi en pris til elemental, men siden det er civ5 får det automatisk hyllest overalt. Og det poenget som blir trukket frem som gjør spillet så bra er one unit pr tile er i utgangspunktet et spennende konsept. Men har du spilt spillet litt, så merker du fort hvor banalt og elendig det egentlig er. Bare se hvor mye kritikk, og hvor stort oppstyr det har vært rundt detet spillet - det er ikke uten grunn. Skikkelig irriterende at "seriøse" gaming reviews, og utviklerne forsetter å smile og brukke, og ignorerere problemene som så tydlig er der. Aldri før har det vært så mye bråk rundt et civilization spill. Det er teknisk et dårlig spill, med enda verre og patetiske dlc'er.

 

For selv om jeg er uenig i mye annet på lista, så går det mer på hva spill\sjanger jeg liker og ikke liker.

Lenke til kommentar

Grei liste der der, men er litt skuffa over at Machinarium ikkje er nemnd i lista over beste lyddesign. Meir passande og velfungerande lydspor skal ein jammen leite lenge etter, sjølv om det ikkje er så komplekst som dei andre konkurrentane. Men er uansett sjeleglad for at Gamer fortsatt anmelder dei få adventure-spela som kjem ut for tida. :)

Endret av huf
Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke hvordan RDR kan dominerer så totalt når minst halvparten av dommerne ikke engang har det på sin topp fem, og jeg stusser også over hvordan SC2 klarte å unngå å vinne "beste konkurranseopplevelse". Men for all del, det var en fin liste, selv om jeg helst skulle sett ME2 toppe to av kategoriene.

Endret av Skarstad
Lenke til kommentar

Grei liste der der, men er litt skuffa over at Machinarium ikkje er nemnd i lista over beste lyddesign. Meir passande og velfungerande lydspor skal ein jammen leite lenge etter, sjølv om det ikkje er så komplekst som dei andre konkurrentane. Men er uansett sjeleglad for at Gamer fortsatt anmelder dei få adventure-spela som kjem ut for tida. :)

 

Machinarium kom ut i fjor, og diskvalifiseres følgelig. Om det er noen trøst så vant det en pris for beste grafikk da :)

 

Jeg kan for øvrig bekrefte at jeg har fullført både God of War III og Enslaved, og synes sistnevnte er et adskillig mer spennende spill på samtlige punkter. Kampsystemene i begge spillene er pinlig grunnleggende i praksis, men Enslaved bød i hvert fall på flere taktiske utfordringer. Samtidig er historien interessant og dialogene meningsfulle. Kratos grynter for det meste og gulper opp machovrøvl før han denger de ulike gudene. Jeg likte også Enslaveds grafiske stil langt bedre, der spillet greier å presentere en dyster og forfallen verden med et svært variert og fargerikt palett. Når det er sagt så ser GoW 3 også fantastisk ut.

 

Skarstad: Det vitner vel bare om hvor variert spillsmak vi i redaksjonen har. :)

Endret av Odesseiron
Lenke til kommentar

Synes RDR ble veldig... langtrukkent. Elsker spillet, men det tok lang tid for ting tok seg opp, og følte at de fleste oppdragene var for det meste 'tjenester' man gjorde for andre. Synd å ikke se Heavy Rain eller Alan Wake her, synes de begge fortjener en plass innenfor lyddesign, de har begge to et fantastisk soundtrack.

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hva det er med meg, men jeg føler ikke at spillåret 2010 er så mye å skrive hjem om. For å ta en kort liste for min del:

 

Red Dead Redemption er kanskje spillet som forandret sandkassesjangeren til det mest positive på en god stund, men som spill følte jeg det også var det første i Rockstars katalog som begynner å vise frem slitasjen i deres måte å lage spill på, både historiemessig og karaktermessig. Derfor sitter jeg igjen med en litt blandet følelse for det spillet, selv om det jo var underholdende til tusen.

 

Metro 2033 ventet jeg med til jeg hadde fått lest boka, og når det var gjort begynte jeg på spillet. Vet ikke hva det var som skjedde, men jeg datt dessverre fort av vogna og har enda ikke kommet meg på igjen.

 

S.T.A.L.K.E.R. Call of Pripyat fungerte ikke etter 3 installasjoner, og coveret har stått urørt i hylla siden den gang. Lovte meg selv å prøve det igjen etter installasjonen av Windows 7, men her sitter jeg nå uten å ha spilt det.

 

StarCraft 2 var moro det også, men jeg opplevde aldri at hypen min kunne forsvares noen gang. Jeg greide sågar å karre til meg en rank i sølv i 1v1 og hvor mange 3v3 og 4v4 jeg har med venner vet jeg ikke - men enspillerdelen jeg hadde gledet meg slik til falt igjennom. Det er meget mulig jeg har fått et annet syn på saken om et par år når Legacy of the Void er ute, men per dags dato føler jeg at StarCraft 2 ikke helt leverte varene.

 

BioShock 2 derimot, BioShock 2 husker jeg best fra året som har gått. Jeg vet ikke hvorfor og jeg aner ikke for hva, men jeg husker dette spillet med så gode minner at det nok er mitt favorittspill fra i år. Det er den perfekte oppfølger som i steden for å tråkke opp stiene det første spillet gikk velger å gå egne veier og stå på egne ben - og resultatet er nesten like friskt som BioShock, selv om den biten med gleden av å utforske Rapture var tapt.

 

Limbo må jo selvfølgelig nevnes med den utrolige stemningen det leverer, og det fikk sin korte renessanse i høst hvor det ble en drikkelek å ta seg en slurk hver gang den som spilte døde - noe som jo ble en del alkoholenheter. Nydelig spill, men ikke nok til å bli årets spill for min del.

 

God of War 3 var moro, men etter å ha spilt igjennom GoW 2 (som kom ut på nytt) ble det åpenbart at det tok noen steg bakover hva historie, historieformidling og våpen angår. Det var liksom aldri noe mer en sånn passe kult (det har allikevel årets desidert beste åpning).

 

Fable 3 likte jeg veldig godt, men det var aldri noen stor hit for meg. Det var morsomt, hadde noen gode øyeblikk med herlig humor - dessverre var det ett eller annet som bare ikke sa klikk.

 

Splinter Cell Conviction ble kjøpt på impuls, og jeg har aldri angret. Et utrolig kult spill hvor gameplay og historieformidling virkelig vant frem, det til tross for at historien var så-som-så. Det vinner aldri priser for hverken lyd eller bilde, men det er scorer høyt på det som i min bok virkelig betyr noe: underholdningsverdi.

 

2010 er nok kanskje det året jeg ikke har spilt spill fra i år, og har tilgode å oppleve perlene som nevnes på flere av listene, som Enslaved, Mass Effect 2 (det har jeg i hvert fall kjøpt, selv om det ligger i plast enda) og Assassin's Creed: Brotherhood (som jeg ærlig talt må innrømme kom som jula på kjerringa på meg).

Lenke til kommentar

Artikler som dette skal jo skape litt kontrovers, jeg vil derfor benytte denne anledningen til å uttrykke min frustrasjon og sorg over at lavbudsjettsperlen "Deadly Premonition", ikke ble nevnt. Dette spillet fortjener ikke bare en anmeldelse av eminente gamer, men burde også være en klar kvalifikasjon til tronen innenfor humor-kategorien.

 

Jeg vil også benytte meg av anledningen til å applaudere og hylle samtlige av dere for å ikke ta med den gigantiske bæsjen re-inkarnert som et spill som runker seg gjennom verdenen; Heavy Rain. Kudos, folkens. Kudos!

Endret av J@cob
Lenke til kommentar

Må også si meg enig i at "årets konkurransespill" valgene ikke henger helt på greip for min del. Greit nok at Hot Pursuit har speed walls og skal ha en skryt for hvordan de oppfordrer til kniving i onlinevennegjengen, men dette spillet har i nåværende form null rankering, ladders og lignende utover den lokale venne lista. At et spill med så begrensede online muligheter kommer foran SC2, BC2 og enkelte andre spill jeg mener burde ihvertfall vært på lista er for meg et mysterium :]

Lenke til kommentar

Bare det å plukke ut 3 favoritter blant alle spillperlene vi fikk servert i 2010 virker som en nesten umulig oppgave. Alltid gøy å lese slike kåringer, selv om man selvsagt ikke nødvendigvis er 100% enig om vinnerne.

 

Helt enig i at det har vært mange spill perler i 2010, men å plukke 2-3 favoritter har ikke vært vanskelig for min del. Mass Effect 2 er uten tvil årets beste spill, et episk romeventyr med et univers som knuser det vi får i Star Wars. Nr. 2 på listen min er like klar som nr. 1; Red Dead Redemption. Fantastisk open world western spill med nydelig grafikk og en spennende story. Kanskje litt vanskeligere å rangere nr. 3. Spill som BC 2, Just Cause 2, Mafia II, GoW III, Bioshock 2, Halo Reach, Darksiders, Splinter Cell Conviction, Alan Wake, F1 2010, NFS Hot Pursuit og Sports Champions har alle gitt meg mye spill glede.

 

Godt å høre, men jeg syns likevel det var ganske fornøyelig å se at du i samme utpust som du sier det var lett å velge 2-3 favoritter, kommer med ikke mindre enn 14 favorittspill for 2010. ;)

 

Edit: For min del er jeg delt mellom ME2 og FF13 som mitt valg for årets spill 2010. Jeg mistenker at om jeg hadde kjøpt New Vegas på PC istedet for PS3 hadde sistnevnte slått begge to. Værste PS 3 port noensinne.. :/

Endret av Couchfighter
Lenke til kommentar

Selv har jeg fiklet for mye med tidligere års spill til å kunne komme med noen særlig liste over hva jeg synes har vært best i år, men jeg har nå spilt en del av årets utgivelser allikevel. Av disse kan jeg si at det er spesielt to spill som skiller seg ut, og disse er Starcraft 2 og Mass Effect 2. Sistnevnte var etter min mening adskillig bedre enn sin forgjenger, noe som ikke sier så lite. Joda, det ble litt mer actionpreget i kampsystemet, men dette punktet var ikke noe særlig å skrive hjem om i eneren uansett, så generelt var Mass Effect 2 et stort løft på de fleste punkter. Enkelte av karakterene var kanskje ikke fullt så spennende som man kunne håpet på fra Bioware (brydde meg aldri større om Jack, Samara eller gråpapiret Jacob, selv om jeg falt litt for Thane, Mordin og de returnerende fra eneren), men til gjengjeld traff man på mange interessante personligheter utenfor skipet også. Uansett står Mass Effect 2 som en av de beste enspilleropplevelsene jeg har hatt noensinne.

 

Hva Starcraft 2 angår, så er det vel ikke til å legge skjul på at jeg er en stor tilhenger av Blizzard og deres spill, men sånn sett ser jeg ikke på meg selv som noen typisk fanboy. Jeg stiller skyhøye forventninger til alt de gir ut, og blir svært skuffet om de skulle lage noe som ikke lever opp til forventningene, nettopp fordi dette veldig sjeldent skjer (for min del). Starcraft 2 skuffet så absolutt ikke, og jeg elsket både enspillerkampanjen (som var blottet for plotthull, hadde tidenes mest varierte oppdrag for et RTS og en engasjerende historie (@AltF4)) og flerspilleren. Jeg har spilt mange, mange timer i flerspilleren, og er nærmest fascinert over hvor ekstremt langt unna jeg er å bli noe særlig "god" i det allikevel. Hadde det ikke vært for at det er så mye annet der ute man må prøve, hadde jeg antakeligvis fortsatt kunne sittet og spilt det i mange timer hver dag.

 

Andre titler som for meg har skilt seg ut i år er Heavy Rain og Limbo, som begge var passe nyskapende og passe fantastiske på hver sine måter. Passe fantastisk var det forøvrig også å få alle andre til å ta en slurk ildvann hver gang jeg døde i sistnevnte, tenker vi kjører Super Meat Boy neste år!

Endret av ShampooMacTavish
Lenke til kommentar

Jeg kan for øvrig bekrefte at jeg har fullført både God of War III og Enslaved, og synes sistnevnte er et adskillig mer spennende spill på samtlige punkter. Kampsystemene i begge spillene er pinlig grunnleggende i praksis, men Enslaved bød i hvert fall på flere taktiske utfordringer. Samtidig er historien interessant og dialogene meningsfulle. Kratos grynter for det meste og gulper opp machovrøvl før han denger de ulike gudene. Jeg likte også Enslaveds grafiske stil langt bedre, der spillet greier å presentere en dyster og forfallen verden med et svært variert og fargerikt palett. Når det er sagt så ser GoW 3 også fantastisk ut.

Ok, greit å vite :)

God begrunnelse i hvertfall selv om vi er uenige; det som plagde meg mest med enslaved var ensformigheten jeg opplevde i omgivelser (veldig vakre, men etterhvert blir det bare kjedelig "robotland") og spesiellt kamper, veldig få og kjedelige combat moves.. Spillte både god of war 3 og enslaved på hard og mener førstnevnte hadde mye mer utfordrene, og selvsagt mye mer varierte kamper.. enslaved ruslet jeg fint gjennom uten noe særlig banning :)

Endret av Fenixen
Lenke til kommentar

Absolutt enig i det meste i de store kategoriene her! Men for min del ville Bad Company 2 toppet kategorien for beste konkurranseopplevelse. Det er vel dog rett og slett fordi ingen av kompisene spiller Hot Pursuit, så jeg mangler, og savner, konkurranseaspektet der. Pluss at jeg synes BC2 er totalt fantastisk, riktignok!

Lenke til kommentar

Grei liste der der, men er litt skuffa over at Machinarium ikkje er nemnd i lista over beste lyddesign. Meir passande og velfungerande lydspor skal ein jammen leite lenge etter, sjølv om det ikkje er så komplekst som dei andre konkurrentane. Men er uansett sjeleglad for at Gamer fortsatt anmelder dei få adventure-spela som kjem ut for tida. :)

 

Machinarium kom ut i fjor, og diskvalifiseres følgelig. Om det er noen trøst så vant det en pris for beste grafikk da :)

 

Jammen gjorde det ikkje det, ja! My bad!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...