Gå til innhold

Anmeldelse: Need for Speed: Hot Pursuit (X360, PC, PS3)


Anbefalte innlegg

Nå er vel dette den eksakte demografien EA sikter etter med dette spillet også. Dette er en rendyrket arkaderacer, og har ingenting med sim-sjangeren å gjøre :)

Det var jeg forsåvidt også klar over. Men jeg trodde allikevel jeg kunne forvente at de gjorde det mest gunnleggende som kreves for at spillet kan nytes med skikkelig ratt og pedaler, samt at spillet skulle gjøre noe for å belønne de som kan litt om hvordan en bil oppfører seg. Hadde de klart det er det fullt mulig jeg kunne klart å nyte spillet for det det er. Jeg elsket det første Hot Pursuitspillet i sin tid, og hadde også mye moro med nummer to. Siden den gang har jeg blitt voksen og blitt hakket mer seriøs hva bilspill angår., men håpte at dette spillet allikevel kunne bli verdt å få med seg. Så det er på en måte litt trist å måtte skille lag.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om årsaken til ingen split-screen er at utviklerne ikke vil la det gå utover det grafiske så kan en jo stille seg spørsmålet de da legger for mye vekt på det grafiske i forhold til underholdningsverdien i å gi tilgang på split-screen for de som liker dette valget. Skalering av grafikk er ingen ny oppfinnelse i så måte.

Men blir jo bare spekulasjoner. Den tekniske geeken i meg er dog nysgjerrig på om årsaken ligger i tekniske restriksjoner eller om det er andre praktiske grunner :)

Som nevnt er det snakk om tid og ressurser. De har gjort dette på tidligere spill som Burnout. Altså er det ikke snakk om teknologien, men bevisst valg fra utvikler. Autolog har de nok brukt en del tid på.

 

Kort sagt, hvis du har noe som kan minne om et seriøst forhold til bilspill er ikke dette spillet for deg, men hvis du kan overse spillets åpenbare mangler og bare er ute etter å leke politi og røver i 300 km/t kan dette sikkert være noe for deg.

Det er jo hele poenget med serien. NFS har primært alltid vært arcade. bare Shift endret på det. Tror nok de fleste simulasjons-spillende folk skjønner dette.

Lenke til kommentar

Shift var så arkade som du kan få det, med måten du får poeng for å kjøre både pent og stygt, biler som styrer veldig urealistisk og i det hele tatt måten det ble presentert på. Men det hadde fortsatt force feedback og prøvde i alle fall å tilrettelegge for oss med skikkelig ratt. Jeg hadde håpt at Hot Pursuit også skulle ha dette og derfor var skuffelsen stor da jeg fant ut at Hot Pursuit var designet 100% med tanke på dem med gamepad eller tastatur.

 

Jeg kan da umulig være den eneste som eier et skikkelig ratt men som også vet å verdsette et godt arkadespill.

Lenke til kommentar

Dette var mildt sagt et skuffende hot pursuit. Gameplayet er ikke ille, det er jo tidvis veldig morsomt, men du verden så ensformig! En annen ting som er helt ufattelig er disse "kule" mellomsekvensene. Hver gang du låser opp noe eller går opp i rank så må du sitte og tvinne tommeltotter i en evighet før du kan fortsette å spille, det går nemlig ikke an å hoppe over disse! Hvis man skulle være så uheldig å låse opp to biler og gå opp i rank i et race så må man f**n meg sitte og vente i overkant av 45sek! Og sånn er det i alle spill nå for tiden, men spesielt ille her! Argh, jeg blir gal!

Endret av OpusNR1
Lenke til kommentar
Kort sagt, hvis du har noe som kan minne om et seriøst forhold til bilspill er ikke dette spillet for deg, men hvis du kan overse spillets åpenbare mangler og bare er ute etter å leke politi og røver i 300 km/t kan dette sikkert være noe for deg.

 

Nå er vel dette den eksakte demografien EA sikter etter med dette spillet også. Dette er en rendyrket arkaderacer, og har ingenting med sim-sjangeren å gjøre :)

 

Greit nok at det ikke er ment for sim-sjangeren, men du kan jo for svarte ikke skifte gir selv engang jo! Akkurat nå bruker jeg girspaken på MOMO'n til nitro og håndbrekk. Er det virkelig ikke ment for folk som kan kjøre bil med gir?

 

Men jeg har det da veldig gøy for det, men gi meg gir! :D

Lenke til kommentar

Spilte det i en del timer nå. Ikke helt imponert, men mulig jeg må spille det online for å få med hele moroa. En god del frustrerende elementer i spillet. Noe kan jeg venne meg til, men ikke AI som gjør ting som man ikke skal kunne gjøre. Spesielt akselerere fra 0 til 200 på få sekunder og ligge som støpt på veien i svinger.

 

Hva som plager meg mest er all aliasingen på 360 (mulig PS3 har det også). Gjør det til en pine å se langt framover. Bare bilene har antialiasing ser jeg. Skulle nesten ha skaffet meg dette på PC istedet. Får se om jeg bytter det.

 

 

Lenke til kommentar

Satt på LAN med dette 6 timer på lørdag, det var en rå opplevelse. Kjørte kun "smokey and the bandit" (2 polis mot en banditt) mode og det holdt i massevis. Manuell giring hadde bare blitt bry, for det var mer enn nok å henge fingrene i ellers. Det var også veldig enkelt å sette opp for LAN så lenge man har internett. Bare legg til venner og velg venners løp. Da er det låst for alle andre.

 

Men, glem alt som heter realisme, dette er arcade så det holder, "pure and simple"! :D

 

Dette var så absolutt en solid opptur for NFS serien!

Lenke til kommentar

Det er jo hele poenget med serien. NFS har primært alltid vært arcade. bare Shift endret på det. Tror nok de fleste simulasjons-spillende folk skjønner dette.

 

 

Jeg spiller mye bilspill(arcade og sim), og jeg kjenner meg ikke igjen i din uttalelse. Nfs har for meg i tidligere år vært den perfekte balansen mellom arcade og sim.

 

Selv om 3-4-5(!!) var arcadespill var det med en bismak av sim, det lønte seg å gire selv, du måtte foreta sporvalg og kjørte du bajas kunne du snurre. Nfs shift var et slags siste forsøk på å nå gammel storhet, men de glemte at vi ikke ville kjøre på bane, vi ville kjøre på landeveien.

 

Dette er det første spillet som ikke har manuelt gir som mulighet, som tilbyr våpen og som ikke har et fnugg av realisme what so ever. Så vi kan jo begynne å snakke om endringer TCi.

Lenke til kommentar

Jeg lastet ned spillet i går, og jeg er glad jeg ikke brukte noe penger på det. Som en semi-seriøs sim racer er jeg utrolig skuffet. Det største problemet er at det eneste som hinter om force feedback er at rattet rister litt når jeg kræsjer. Det er heller ingen mulighet for å stille inn dødsoner og sånt med rattet. Shift hadde i alle fall dette, selv om force feedbacken var forferdelig dårlig. Å ikke ha dette i det hele tatt er helt utilgivelig for et bilspill ansett hvor "casual" det liker å være.

 

Kjørefysikken er også veldig dårlg. Bilene svinger som Formel 1-biler, men bremsene er helt elendige. Og siden bilene knapt tar skade av kollisjoner er det ofte like greit å bare dundre inn i veggen i en skarp sving.

 

Allikevel er det jo morsomt å slenge en spikermatte på en politibil i 300 km/t, og spillet har helt klart gjort mye bra på presentasjonssiden. Men det er fryktelig irriterende å bli avbrutt av små kuttsekvenser midt i et løp og gjerne midt i en sving. Det tar meg helt ut av kjøringen.

 

Til sist kommer en forferdelig overdrevet rubber band AI. At spillet gir bonus for å ligge i dragsuget til bilen foran medfører en naturlig rubber banding, som for øvrig er til å leve med, men jeg gjorde et eksperiment med å vente i 20 sekunder på starten av et løp, og litt over halvveis hadde jeg tatt igjen lederen. I det samme løpet var det umulig å skaffe seg mer enn 1-2 sekunders ledelse, og AI brukte 20 sekunder lengre tid på løpet etter at jeg hadde ventet i 20 sekunder.

 

Kort sagt, hvis du har noe som kan minne om et seriøst forhold til bilspill er ikke dette spillet for deg, men hvis du kan overse spillets åpenbare mangler og bare er ute etter å leke politi og røver i 300 km/t kan dette sikkert være noe for deg.

 

Det må være de dummeste argumentene jeg noengang har hørt. Alt du trekker frem som negativt her (ekskludert dette med FF, noe jeg faktisk driter i) er faktisk ting som gav meg glede! Slipstream, fantastisk arkadisk kjørefysikk proppfull med action, bremser som ikke er elendige som du sier, men heller mer tilpasset gameplayet. Nei jeg må si at dette spille faktisk gav meg den gamle NFS nostalgien jeg har lett lenge etter :)

Lenke til kommentar

Endelig fått testet NFS: HP på PC. Snakk om forskjell. Problemet mitt på konsoll viser seg å være input lag etter som spillet er i 30fps der. På PC får jeg 60fps stabilt og det gjør underverker. Synd at de har måtte gjøre dette på konsoll. Derfor skal jeg få byttet min kopi til PC.

 

 

 

Jeg spiller mye bilspill(arcade og sim), og jeg kjenner meg ikke igjen i din uttalelse. Nfs har for meg i tidligere år vært den perfekte balansen mellom arcade og sim.

 

Selv om 3-4-5(!!) var arcadespill var det med en bismak av sim, det lønte seg å gire selv, du måtte foreta sporvalg og kjørte du bajas kunne du snurre. Nfs shift var et slags siste forsøk på å nå gammel storhet, men de glemte at vi ikke ville kjøre på bane, vi ville kjøre på landeveien.

 

Dette er det første spillet som ikke har manuelt gir som mulighet, som tilbyr våpen og som ikke har et fnugg av realisme what so ever. Så vi kan jo begynne å snakke om endringer TCi.

Som sagt, primært arcade spill. Finnes selvsagt unntak. Som f.eks. Porche Unleased og Shift. Shift var et forsøk på å konkurrere mot Gran Turismo og Project Gotham Racing, altså simuleringssjangeren. Giring har vel lite med sim direkte å gjøre. NFS i sin storhetstid var arcade (1,2,3,4), ikke noe annet. Du har rett i at folket ønsker landeveiskjøring. Noe jeg selv har savnet siden Porche Unleashed.
Lenke til kommentar
Det er lenge siden det har vært så gøy å kjøre bil! PC / PS3 / X360

:huh:

 

Hva skjer med at så å si alle anmeldere av dette spillet later som om en spillplatform ikke finnes?

Er det en boikott på gang?

http://www.gamer.no/produkter/60973/need-for-speed-hot-pursuit-wii/

nfshp-wii.jpg

 

Hei. Dette er noe vi konsekvent gjør når det kommer ut multiplattformspill hvor ulike versjoner er laget av ulike utviklere. Wii-versjonen av multiplattformspill er ofte laget av et helt annet selskap, og blir følgelig et helt annet spill, og det blir dermed urettferdig å skulle karakterisere det som samme produkt.

Lenke til kommentar

Hei. Dette er noe vi konsekvent gjør når det kommer ut multiplattformspill hvor ulike versjoner er laget av ulike utviklere.

Så svaret på boikott av Wii er altså ja.

Men jeg syns begrunnelsen Deres er syltynn og direkte feil i dette tilfelle.

Plattform: PlayStation 3

Utvikler: Criterion Studios

http://www.gamer.no/produkter/60973/need-for-speed-hot-pursuit-wii/

Utvikler: Criterion Studios

 

Og hvis Wii versjonen virkelig er så forskjellig fra alle de andre, hadde det ikke vært et poeng å nevne det i anmeldelsen?

Eller skrive en egen anmeldelse av Wii utgaven?

Etter PC har vel flest folk en Wii hjemme. Nå selger dette spillet sikkert mest på de andre platformene, men når alle? anmeldere holder et spill "hemmelig" for forbrukerne, så skulle det bare mangle om ikke salget ble deretter.

 

 

Hilsen en som lurer på om "spillet som ikke finnes på Wii" er noe bra....på Wii.

Lenke til kommentar

Vi har aldeles ingen boikott av Wii, men det er ingen hemmelighet at vi anmelder adskillig færre Wii-spill enn hva vi gjør spill til Xbox 360, PC og PlayStation 3. Dette har flere årsaker. En av grunnene er at våre skribenter selv ytrer interesse for spillene de vil anmelde. Ingen av våre nåværende anmeldere ser ut til å ha helt den store interessen for Wii-spill, og da vil vi følgelig ikke dekke stort til konsollen heller. Dette er selvsagt beklagelig.

 

Hva det du siterer fra produktdatabasen vår angår så er det en menneskelig feil fra vår side. Utvikleren av Wii-versjonen er Exient Entertainment. Dette er nå rettet opp. Og jo, det kan selvsagt argumenteres for at å nevne at Wii-versjonen er annerledes, og dette er noe jeg vil vurdere å inkludere som et avsluttende poeng i liknende artikler fremover. Om noen ønsker å anmelde Wii-utgaven så er det selvsagt helt i orden det også.

 

Ja, Nintendo Wii er den mest populære av denne generasjonens stuekonsoller. Det er ikke nødvendigvis gyldig for Gamer.no og våre lesere. Det er ingen hemmelighet at vi i utgangspunktet har en profil som henvender seg til kjernespilleren, selv om vi gjør vårt ytterste for å dekke både bredt og snevert. Derfor er det ikke nødvendigvis slik at en Wii-anmeldelse er like relevant her hos oss som hos andre spillmedier, eller for spilleren i gata.

 

Det virker som om du tror at vi har en agenda når vi unnlater å anmelde en alternativ versjon av et spill, og det er noe jeg kan avkrefte med en eneste gang. At vi ikke anmelder denne versjonen av Need for Speed: Hot Pursuit skyldes rett og slett en kombinasjon av manglende ressurser og andre prioriteringer, i tillegg til at jeg er usikker på om vi engang mottok et anmeldereksemplar.

 

Om det skulle levne noen tvil om at versjonene er ulike så kan du ta en titt på denne videoen av Wii-versjonen:

 

http://www.youtube.com/watch?v=j6tUt_vB0aU

Endret av Odesseiron
Lenke til kommentar
Utvikleren av Wii-versjonen er Exient Entertainment. Dette er nå rettet opp.
Aha. Det var oppklarende. Takk for info.

 

Og jo, det kan selvsagt argumenteres for at å nevne at Wii-versjonen er annerledes, og dette er noe jeg vil vurdere å inkludere som et avsluttende poeng i liknende artikler fremover.
Bare det å nevne at spillet finnes på Wii, men med en annen utvikler og kvalitet, skulle vel være en grei sak. :)
Lenke til kommentar

Hvorfor nevner ikke anmeldelsen det håpløse "Online Pass" løsningen til NFS Hot Pursuit (eller forbanna EA kanskje) ? Seriøst, hadde det stått i anmeldelsen hadde jeg ikke kjøpt detta spillet.

 

Her kan jeg altså ikke låne ut spillet til kamerater pga at de kun kan spille online i 2 dager eller bruke 800 poeng på "Online pass" som EA krever for å i det hele tatt kunne spille online. Spillets verdi er redusert i forhold til andre spill da de ikke har denne begrensningen.

 

Jeg skal jammenma studere COVER når jeg kommer hjem for å se om dette står på coveret, for da vet jeg hva jeg skal holde meg borte fra neste gang jeg kjøper et spill.

 

 

Hilsen en forbannet kjøper.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...