Gå til innhold

Anbefaling til spill, til datamaskin


Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Som overskriften sier, så er jeg på jakt etter et spill, av typen RPG (rett?). Altså, et spill hvor man starter med en karakter, og bygger denne videre, utforsker dungeons, dreper monstre, finner våpen/skatter og utvikler seg etterhver som man kommer videre i spillet med skills etc etc.

 

Jeg satt her om dagen og så på en venn spille Fable 3 og syns dette så fantastisk artig ut. Har tidligere sett på en annen venn spille Diablo 2 og likte også dette veldig godt - men ønsker selv ikke å spille dette da jeg omtrent så på hele spillet :)

 

Har dere noen anbealinger å gi meg? Gi gjerne litt utdypende info slik at alt samler seg på et sted, istedenfor ren viderelinking.

 

På forhånd takk :)

Endret av The Very End
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, ut i fra hva du beskriver er det ikke mmo, men Rpg du ser etter :) . Rpg utelukker ikke mmo, men er ikke nødvendigvis det samme. MMO = Massively multiplayer online game

 

RPG: Role playing game.

 

Men uansett. Ettersom du syntes Diablo 2 så ok ut, kan det jo hende du kan titte på noen klassikre som Baldurs Gate 1&2. Fallout 1 og 2. Av nyere spill bør du ta en titt på RISEN.

 

MMORPG. Har jeg ingen erfaringer med, så det kan sikkert andre svare på. Mine anbefallinger er altså Singel Player Rpg spill. (Men baldurs gate spillene kan også spilles i multiplayer).

Lenke til kommentar

Flott, takker, har endret beskrivelsen i post en noe for å få rett spørsmål :)

 

Baldours gate har jeg hørt om tidligere, er det spilellet som er basert på Neverwinter Nights? Er usikker, men mener jeg spilte toeren på PS2 i sin tid, kan det stemme at det var en PS2 spill?

 

Risen har jeg faktisk ikke hørt om, men er det samme konseptet der? Altså løpe rundt, drepe monster, plukke opp gjennstander og utvikle karakteren sin?

Lenke til kommentar

Hvis det ikke er viktig for deg at spillet er spesielt nytt, er vel Oblivion et bra valg. Nå er ikke jeg noen stor RPG-spiller, men av det jeg har prøvd er vel dette det som gir den største frihetsfølelsen. Fallout3 har mange likheter (og er nyere), men foregår i et post-apokalypisk univers med skytevåpen osv, så hvis du er mest interessert i den klassiske fantasy-settingen med sverd, drager osv, så er kanskje ikke Fallout3 tingen (Men det kan jo hende du kommer til å digge det selv om du tror det ikke er det du vil ha ;) )

 

Det finnes vel et utall spill som går ut på å bygge karakter, finne skatter og slakte monstre uten at verdenen er å så åpen og "innlevende" som i de jeg har nevnt. (Det er ihvertfall mitt inntrykk av mange av "point and click" RPG'ene, Diablo-kloner osv) Spørs litt hva du er ute etter..

Endret av Riboflavin
Lenke til kommentar

Point og click er litt gammeldags, og ikke helt det jeg har tankene, må være liknende Fable hvor man har realtime / automatiske angreps.. greie lol.. Men at ting er i 3D og man går rundt å jakter skatter, levler, monstre og utstyr :)

 

Jeg ble i først omgang veldig nysgjerrig i Risen, som hørtes ut som et bra spill? Har ikke lest så mye om det, men antar at det er skill / utvikligssystem.

 

Jeg simpelten elsker spill hvor man utforsker dype grotter med dyp steming, slakter monstre, finner våpen og items, blir bedre, blir rævkjørt av stygge bosser og får PHAT lewt samt at det er en historie som driver hele galskape videre.

 

Jeg er dårlig på å forklare, men på jakt etter en skikkelig stemnings rollespill som har en god historie og som er spennende og spille :)

Lenke til kommentar

Bare så det er sagt, med point and click mener jeg ikke gamle adventure spill av typen Space Quest osv, men f.eks. typen Diablo2, altså spill hvor man klikker med en musepeker hvor man vil gå, hvilke fiender man vil angripe osv, og så går resten "av seg selv".. Mange kjente og moderne RPG'er er av denne typen.

Endret av Riboflavin
Lenke til kommentar

Flott, takker, har endret beskrivelsen i post en noe for å få rett spørsmål :)

 

Baldours gate har jeg hørt om tidligere, er det spilellet som er basert på Neverwinter Nights? Er usikker, men mener jeg spilte toeren på PS2 i sin tid, kan det stemme at det var en PS2 spill?

 

Risen har jeg faktisk ikke hørt om, men er det samme konseptet der? Altså løpe rundt, drepe monster, plukke opp gjennstander og utvikle karakteren sin?

 

 

Angående Baldurs Gate, nesten riktig. Men det er Neverwinter Nights som bygger på Baldurs gate. Eller eksisterer i samme univers, men baldurs gate kom nå i alle fall først. Nei Baldurs gate er til pc. Men det kom to spinoff spill til ps2, Baldurs gate dark allianse 1 og 2. Helt grei spill det også, men er hack and slash spill i samme stil som Diablo 2. Altså såkalt action rpg. Baldurs Gate til pc er tunge rpg med tonn av quests og dialog. Men også masse fantastisk kamp.

 

Baldurs Gate 1 har ganske dårlig grafikk etter dagens standart. BG 2 holder seg bedre i så måte. Men historiene henger såpass sammen at det kan være litt dumt å ikke spille igjenom 1 før 2. Men skal du prøve deg på et par klassiske rollespill finner du nesten ikke noe bedre.

 

 

Risen er også akkurat hva du ber om. Pent moderne spill med bra grafikk. Store åpne landskaper å utforske. Også huler hehe :)

 

hehe noen ganger kunne jeg ønske at jeg kunne fått hukommelses tap, slik at jeg kunne få oppleve disse spillene på nytt igjen. Missunner deg i så måte. Lykke til, håper du finner noe du liker, finnes ikke bedre spill sjanger enn RPG :D

 

 

PS: så noe av det du skrev over mens jeg skrev denne posten. Kan hende Balders Gate blir for gammeldags for deg (men synes uansett du bør prøve de ;) ). Men Risen er nok midt i blinken for deg. Les litt om det på nettet før du bestemmer deg. Finnes en god Anmeldese av det her på Gamer.no

Endret av GrinderX9
Lenke til kommentar

Er litt i samme båt som trådstarter her, lyst til å spille et BRA rpg spill i samme setting som han beskriver.. Jeg er ikke interessert i å være en dverg eller alv, heller ikke veldig interessert i magi.. Har sett litt på Risen, The Witcher og Dragon Age nå, men hvilket av disse er det som passer best tror dere? Og hvilket skal være best? :) Holder på å installere ultima 8 nå, men noe sier meg at det ikke er like gøy som det var for 15 år siden.. :)

 

Edit: Er jo gothic serien også, men de siste har ihvertfall ikke fått noen gode kritikker på metacritic.. any thoughts?

Endret av Vincento
Lenke til kommentar

Er litt i samme båt som trådstarter her, lyst til å spille et BRA rpg spill i samme setting som han beskriver.. Jeg er ikke interessert i å være en dverg eller alv, heller ikke veldig interessert i magi.. Har sett litt på Risen, The Witcher og Dragon Age nå, men hvilket av disse er det som passer best tror dere? Og hvilket skal være best? :) Holder på å installere ultima 8 nå, men noe sier meg at det ikke er like gøy som det var for 15 år siden.. :)

 

I Risen og the Witcher slipper du valgmuligheten til å være dverg eller alv, men Dragon Age tvinger deg ikke til å være det. Risen er eneste spillet hvor det ikke finnes dverger og alver.

 

Hvem er best? Det tror jeg bare er en smaks sak når det gjelder disse tre, som alle er veldig gode spill.

I Risen kan du bare løpe rundt og nyte landskapet og alle de spennende stedene å opptage. Fantastisk stemning. Dialogene er nok ikke var de beste som finnes ute der, kanskje ikke så mange super spennende personligheter å møte.

 

The Witcher er også veldig pent, men man har ikke like stor bevegelsesfrihet som i Risen, men mer spennende personligheter og bedre skrevet historie.

 

Dragon Age har jeg egentlig ikke spilt så mye. Falt ikke helt i smak. Men har jo fått veldig bra anmeldelser, så det er her personlig smak kommer inn.

 

Finnes vel kanskje demoer til ett eller flrere av disse spillene. Kan jo være lurt å prøve før man eventuelt kjøper?

 

Fallout

Planescape: Torment

Arcanum

Vampire: The Masquerade - Bloodlines

Baldur's Gate 2

Icewind Dale

Knights of the Chalice

Temple of Elemental Evil

Wizardry 8

Gothic 2 + NotR

Risen

 

D:

 

+1 liste :)

Lenke til kommentar

Fallout

Planescape: Torment

Arcanum

Vampire: The Masquerade - Bloodlines

Baldur's Gate 2

Icewind Dale

Knights of the Chalice

Temple of Elemental Evil

Wizardry 8

Gothic 2 + NotR

Risen

 

D:

 

Bra liste!

 

Jeg vil legge til Dungeon Siege II på denne listen. Det ble utgitt i 2006 og har eldres med verdighet. Dette er en Diablo klone hvor man utforsker huler, ørkener og skoger mens man slakter monstre og bosser. Det følger mekanikken til Diablo, men tar også noen egne retninger som at man styrer et party hvor man kan spesialisere de innenfor forskjellige klasser som kriger, magiker, buemann/rogue og healer. Disse bygger man opp ved å bruke ferdighetene deres, og det vil si at man teknisk sett kan gjøre hvilken som helst karakter om til sin egen. Man har også pets som man kan ta med seg som man utvikler med å fore de med alt av items. Fantastisk gøy når man vil drepe litt hjerneceller.

 

Ellers anbefaler jeg Sacred. Har ikke testet nr 2 i serien. Dette er også en Diablo klone, med mye av den samme substansen. Gjør quester, level opp character, finn våpen, etc. etc. Har meget deilig grafikk, og effektene er ganske najs. Har varierte klasser, og kjører bra på de fleste PC'er. Anbefales! :)

Lenke til kommentar

Om du bestemmer deg for å spille Baldur's Gate, så finnes det en mod kalt Tutu som gjør at du kan spille gjennom BG1 i BG2-motoren. Det blir ikke akkurat hypermoderne av den grunn, men forskjellen er merkbar, og det betyr også at du får et litt nyere reglesett som er felles for begge spillene å forholde deg til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...