Gå til innhold

– Vi trenger ikke nye konsoller


Anbefalte innlegg

Folk som sier spill på 80,90 og tidlig 00-tallet er bedre enn spill som kommer no er, etter min mening, litt feil.

 

Greit nok, no spyr spillselskap ut spill i hytt og pine, og veldig mange av spillene er dårligere. Er selv ingen grafikkwhore. Men gode gamle spill var gode da de kom ut.

Mario hadde ikke noe god story, var bare avhengighetsdannende gameplay. At grafikken er god nok er bare sprøyt. Det er alltid noen som tenker KUN på grafikk, noen som tenker KUN på gameplay, og ofte blir ingen av de gode. Men det kommer dog spill som har i pose og sekk. Og det er det utviklerene burde satse på.

 

Sier det bør være en viss balanse mellom GP og grafikk. Riktignok balansert mest på gameplay'en sin side.

 

Når man ser på metacritic så er de beste spillene: GTA IV(2008), Super Mario Galaxy(2007), Super Mario Galaxy 2 (2010), Tony Hawk Pro Skater 3(2001), GTA 3(2001), Half-Life 2(2004)

 

Sier ikke at spillene er bedre enn feks klassikere som de gamle Mario-spillene, Zelda-spillene osv var i sin tid, men sier at de er bedre spill NO. Det sier jeg uten nøling. Ikke bare grafikken som har blitt bedre, er gameplay også.

 

Spillutvikling handler om nyskaping på alle fronter, gameplay, valgmuligheter, grafikk, størrelse, story... Stagnere på nåværende grafikk og satse på gameplay er bare tull. Tenk om de hadde gjort det med feks GoldenEye eller Zelda (som etter min mening er noen av de to beste spillene noen gang lagd). Har på en følelse av at man hadde gått lei da. Spesiellt når man VET at det er mulig at spillgrafikk kan forbedre seg.

 

 

No har jeg gått rundt grøten mye, men trur likevel jeg fikk sagt det jeg mente, om ikke flere ganger.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er enig i det noen sier: NINTENDO TRENGER EN NY KONSOLL.

Resten er greit.

 

Men når jeg ikke kan spille nintendo på en NORMAL 50 tommer LCD tv, fordi fargene jukser fordi de har basert hele dritten sin på en forbanna gammel kasse-tv.... Det blir bare feil. Jeg skjønner ikke hvorfor de valgte det elendige hardwaret i systemet sitt. På n64 hang de jo ikke etter playstation på noe område. De var suverene. Gamecube var heller ikke ille, men wii? Nei.

Lenke til kommentar

Dette er bra.... FOR PC! Håper og tror dette vil føre til litt større fokus på pc spill igjen. Grafikken på dagens konsoller ser IKKE ekstremt bra ut lenger. Håper pc for litt muligheten til å ta igjen litt tapt marked

 

Nei, det blir ikke noe mer fokus på pc selv om det drøyer enda noen år før vi får neste generasjon konsoller. Grunnen til det er at nesten alle spill som utvikles er multiplatformtitler hvor grafikken bestemmes av det svakeste ledd, konsollene. Bare se på CryEngine 2 hvor Crytek har lagd en grafikkmotor som er DÅRLIGERE enn forrige version, kun for at spillene også skulle kunne kjøres på xbox360 og ps3. Spillselskapene vil selvsagt ikke at det lages nye konsoller. De tjener mest på å resirkulere grafikkmotorene sine år etter år, samt at kundegrunnlaget er adskillig større nå, enn de første par årene etter et nytt generasjonsskifte.

 

Jeg vil påstå at dette kommer til å skade pcspillerne enda mer enn det konsollene allerede har gjort. Det er fortsatt få spill som utnytter DirectX 10 til det fulle, til tross for at dx10 kom i 2006. DirectX 11 kom for ett år siden, og vi har enda til gode å se et spill som benytter seg av de nye funksjonene i særlig stor grad. Ny teknologi blir altså ikke tatt i bruk fordi spillselskapene er opptatt med å lage multiplatformspill som skal fungere på 5 år gammel hardware.

 

Personlig driter jeg ganske hardt i grafikk, men jeg liker allikevel ikke den teknologiske hengemyra vi pcspillere har levd i de siste 3-4 åra. Med unntak av noen få dårlig opptimaliserte drittspill, er det lite som ikke kan kjøres på max med et skjermkort til 1200,- ATI relanserer 5xxx serien som 6xxx med minimal endring i ytelse. Det er rett og slett ingen vits å lage noe som er markant raskere, for nesten alle spill som lanseres i nærmeste fremtid bruker Unreal Engine 3 eller en annen multiplatformmotor uansett. Selv om grafikk ikke betyr så veldig mye for meg, er det allikevel positivt at man hele tiden presser grensene for hva som er mulig. Hadde det ikke vært for denne utviklingen, ville mange sjangere som feks FPS ikke eksistert i dag. Vi ville heller ikke hatt fysikk eller ai utover pong og pacman nivå. Hele sjangere og nye måter å spille på er altså resultatet av mulighetene bedre hardware har gitt utviklerne. Uheldigvis må vi som spiller mest på pc, pent vente på at de lobotomerte konsolltullingene blir lei og krever noe nytt. Det kan ta mange år...

Lenke til kommentar

Vi trenger ikke nye konsoller på flere år, som nevnt trenges det bedre spill en floraen av hjernedøde fps spill. Som Bill Gates nevnte for en stund siden så venter han og forøvrig jeg på en software revolusjon. Den har egentlig allerede startet på iPhone om en ser på demonstrasjon av Rage og Epic Citadel.

 

Når en kan pushe kode til å levere så heftig grafikk på så "svak" hardware så er det nesten skummelt å tenke på hva en kan få til med en X360 eller en PS3.

 

Jeg og sikkert mange andre er sjeleglad for at en slipper dette hardware racet som har plaget pc gamere i alle disse årene, det er jo ikke å skyve under teppet at det satses mer på hardware en forbedring av software til Pc. Det er innen hardwaren pengene ligger for pc markedet...slik er det heldigvis ikke på konsoller da det er software som får all fokus.

 

Her er et par klipp av Rage og Epic Citadel som kjører på en iPhone..helt utrolig.

 

 

Lenke til kommentar

Dette er bra.... FOR PC! Håper og tror dette vil føre til litt større fokus på pc spill igjen. Grafikken på dagens konsoller ser IKKE ekstremt bra ut lenger. Håper pc for litt muligheten til å ta igjen litt tapt marked

 

Virkelig? Har du tenkt over at det å lage bedre grafikk krever større teams, mer arbeid som igjen medfører større utgifter som betyr større risiko? Om du mener det er positivt at det å lage konkurransedyktige spill til PC blir enda dyrere så tror jeg du er ganske så alene.

 

Akkurat det er en sannhet med modifikasjoner. Veldig mye tid og ressurser går til å optimalisere rett og slett fordi ikke hardwaren er god nok. Lage modeller med FÅ nok polygoner, lyseffekter som fakes fordi ikke hardwaren kan rendre det selv etc. Mye er dessuten datagenerert og ikke laget "for hånd", og bare begrenset av maskinkraften. Hadde hardwaren taklet raytracing, radiosity, subsurface scattering osv. hadde utviklerne kunne brukt mye mindre tid på å lage smarte workarounds for å få ting til å se bra ut.

Lenke til kommentar

 

 

 

At kinect og move skal forlenge levetiden på min konsoll, er bare sprøyt.

Jeg spiller tv-spill for å slappe av, ikke for å trimme. da ville jeg trimmet.

Å måtte reise seg fra sofaen er no dritt. Jeg synts det er pes bare å bytte spill, men har skal jeg altså hoppe og sprette rundt som en jævla idiot for å simulere hva noen knapper og et par spaker løser helt utmerket UTEN å måtte bevege seg? nei, det er ikke helt meg.

 

g_maZta "

 

Hehehe. jævli bra sagt. :)

Lenke til kommentar

 

At kinect og move skal forlenge levetiden på min konsoll, er bare sprøyt.

Jeg spiller tv-spill for å slappe av, ikke for å trimme. da ville jeg trimmet.

Å måtte reise seg fra sofaen er no dritt. Jeg synts det er pes bare å bytte spill, men har skal jeg altså hoppe og sprette rundt som en jævla idiot for å simulere hva noen knapper og et par spaker løser helt utmerket UTEN å måtte bevege seg? nei, det er ikke helt meg.

 

g_maZta "

Det er ganske rart at selv 4 år etter Wii at man får slike kommentarer. Er det noe spill jeg faktisk har slappet helt av med så er det Wii for min del. Man trenger ikke "hoppe rundt" for å spille. Det gjelder bare utvalgte titler som er laget for fysisk aktivitet. Noe jeg selv liker med Wii sin kontroller er det at du har hver del i hver hånd. På den måten er det veldig lett å slappe av med armene i en behagelig stilling. Å holde i en "vanlig" gamepad blir for meg stivt og rett og slett ond etter noen timer.

 

Samme gjelder Kinect og Move. Å bevege seg slik som reklamer viser er ikke et krav i det hele tatt. Nå er nok Kinect mer i den retningen av de tre riktignok. Reklamene overdriver for å få fram poenger bedre, slik har det alltid vært.

 

 

 

Lenke til kommentar

Akkurat det er en sannhet med modifikasjoner. Veldig mye tid og ressurser går til å optimalisere rett og slett fordi ikke hardwaren er god nok. Lage modeller med FÅ nok polygoner, lyseffekter som fakes fordi ikke hardwaren kan rendre det selv etc. Mye er dessuten datagenerert og ikke laget "for hånd", og bare begrenset av maskinkraften. Hadde hardwaren taklet raytracing, radiosity, subsurface scattering osv. hadde utviklerne kunne brukt mye mindre tid på å lage smarte workarounds for å få ting til å se bra ut.

Ja det du sier om optimalisering kan bety rimeligere produksjoner om man ikke legger grafikk lista særlig høyere enn dagens generasjon, eller mer tid og ressurser til gameplay, story og innovasjon. Eller Uncharted 2, Killzone 2/3, GT5 nivå grafikk på multiplattform uten skyhøyt budsjett og jobbe seg ihjel for å få det til. Det er en del ting nyere hardware kunne ha gjordt uten at det hadde kostet utviklerene nevneverdig mer, men utgjordt (etter min menig ihvertfall) stor forskjell. 1080p, 60FPS, mer AA, bedre texture filtering, lengre draw distance og langt mindre aggressiv LOD (som en del konsoll spill er plaget med).

Lenke til kommentar

Er faktisk ganske enig med THQ her som sier att vi ikke trenger nye konsoller, det eneste som kanskje hadde vært på plass er att vi hadde fått en oppgradert WII som bør opp på nivået PS3 og 360 men Nintendo har sin spesielle gimmick att de saster først og fremst på gameplay enn grafikk og på mange måter syntes jeg det er bra for ett spill kan se utrolig vakkert ut men spillbarheten suger balle.

 

Når det gjelder utviklingen på PC så har hardware produsentene bare pøst ut nye ting i hytt og pine som i og for seg er greit for det er slik utviklingen er men dette skaper også ett problem for utviklerne av spill som skal utvikles på pc fordi det finnes utallige ulike kombinasjoner av hardware i en PC mens på en konsoll så stiller alle helt likt og det er kanskje en av grunnene til att pc markedet når det gjelder spill har seilt akterut. Dessuten kan man også delvis gi skyld til piratvirksomhet som florerer og disse to faktorene sett under ett så kvier utviklerne seg for å lage spill som drar full utnyttelse av Direct X 11.

 

Eneste ny konsoll vi trenger etter min skalle er derfor en oppgradert Wii.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...