Gå til innhold

Anmeldelse: Fable III (X360)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Antar ingen vil lese dette, men uansett, vil ta meg en liten pause fra leksene: :rolleyes:

 

Ble ferdig med første halvdel av spillet i går kveld, og har bare "litt" å komme med, og et tips:

 

Når det gjelder bugs, tror jeg nok det hjelper å installere til hard driven. Bare slett noen demoer, installer det, så kan du bare avinstallere det igjen når du er ferdig. Selv gjorde jeg dette med en gang, og har ikke merket en eneste bug uten om hunden min som til tider heller insisterer på å løpe rundt i sirkler, enn å følge etter. Også 2 ganger hvor jeg måtte vente hele 5 sekunder på at quest-giverne så at jeg hadde kommet tilbake etter å ha gjort det de bad om. ;)

 

Når det gjelder meny-systemet, kan jeg ikke skaffe ord på hvor stort skuffet jeg er. Nei virkelig, det er etter min mening helt horribelt :angry: . En stall som selger bøker? Ja, da går du bort til den og ser på den ene store boka som ligger der. De andre bøkene kunne like gått ikke vært der. Også klær? Jeg antar at det er meny-systemet som har lagt en demper for dette, da butikkene ikke kan ha mer enn 5 drakter eller så om gangen. Men seriøst, KUN 21 DRAKTER? 13 HVIS MAN IKKE REGNER MED DE MINIMALE FORSKJELLENE PÅ GUTTE- OG JENTEKLÆRNE? Jeg håper virkelig det kommer mer senere i spillet, og at fable wikiet ikke har blitt ordentlig oppdatert enda, for det går aldeles ikke ann :( . Dette var en av yndlingsaspektene mine ved Fable 2, hvordan jeg kunne bruke flere timer (bokstavelig talt) på å lage det perfekte antrekk. Nå derimot går jeg rundt i en drakt fra en av de 3 klesbutikkene jeg har funnet så langt, som de også måtte resirkulere og bruke i et quest (som forsåvitt hadde vært greit, hadde det ikke vært for at der er så altfor lite variasjon i klærne fra før).

 

Storyen er hittil så som så; Fable 1 og 2 kunne jeg spille om igjen og om igjen og allikevel få frysninger (Music boxen og "Death is not your destiny today, Little Sparrow.", spesielt), men det her... vel, jeg er konge og står og baker pai for å redde verden. YIIIHAA! :thumbup: . Håper det tar seg opp nå etter hvert, men tviler nå på det. Får se!^^

 

En ting jeg tror(?) du glemte å si noe om er humoren. Den er helt FABELaktig (hurr hurr hurr)! De ondskapsfulle hønene som har sluppet ut og kan ta over verden og synger den sangen sin, gnomemannen som [HALVEISSPOILER] forlater familien sin for å samle på hagegnomer som han vekker til live, hvordan de henger på vegger og snakker til deg, og så UTROLOG MYE MER! ^_^

 

Jeg kunne ikke vært mer enig i konklusjonen om at Fable III er et spill jeg så gjerne vil elske, noe jeg også gjør, men det endrer ikke det faktum at jeg er dypt skuffet. Fable-verdenen er min yndlingsverden av alle verdener, og Fable 2 er tro det eller ei mitt favorittspill (Vet du antageligvis hater det, vet jeg har merkelig spillsmak). Derfor er jeg helt enig i karakteren anmelder gir det, men igjen, så er jo jeg maksimalt Fable-fanboi og ville gitt de andre to 15 og 20 av 10. Men kritikken min er vel valid uansett! =S Og ja, meget bra anmeldelse! Kjente meg veldig igjen i mye av det anmelder sa!

Endret av Eziom
Lenke til kommentar

Her kommer noen litt for lange tanker rundt fable 3:

Tror ikke det er noen spoilers her, kun tanker om mekanismene og designet av Fable 3

 

Guild seals og gold som er de to valutaene i fable 3 kunne vært bedre gjennomtenkt. Guild seals opparbeider man seg ved å queste, drepe fiender og hilse på mennesker. Guild seals brukes på emotions, farge klær og kjøp av nye levels i jobber. Gullet får man fra quests, kister og selge ting man finner og det brukes til kjøp av nye hus og potions.

 

Det jeg ikke liker er mangelen på ting man kan bruke gold på. Som det å farge klærte sine og nye levels i jobber må man bruk guild seals på. Ved å fjerne så mange ting fra albinion og putte dem inn i "the path to slottet" (hvor man må kjøpe det med guild seals) så føler jeg at det har blitt svært lite å utforske i butikkene i albinion.

Guild seals erstatter exp som man fikk i 2'eren og det er greit nok, men jeg liker ikke at exp valutaen må brukes på andre ting enn spells. Denne irritasjonen blir forsterket når man har masse gold som man ikke kan bruke på noe nyttig lenger.

 

De fleste butikker har maks 3-4 items, noe jeg føler er veldig lite. Man kan "browse " en hel butikk på 20 sekunder. Mange av tingene som man bruker guild seals på hadde det vært mer logisk at ble solgt for gold eller at de ble tilegnet gjennom quests.

 

Tilegnelse av farging av klær for eksempel burde vært noe man kjøpte med gold i butikker. Nye levels i jobbene burde vært som i toeren, eller at man måtte betale(kanskje dyrt?) for å gå på en pai-kokkeskole eller noe.

 

Men til det positive, jeg elsker sanctuary'en som et tredimensjonalt menysytem. Det går like fort som en vanlig meny, alt er visuelt så det er lett å se hva man driver med og man finner alle klærne og våpnene sine bare et tastetrykk unna. Noen anmeldere klager på loadingen men den er jo bare på sånn 1 sec eller noe, så det er for meg ikke noe problem. fra sanctuaryen er det jo også hotkey inn til de rommene man er mest i. :-)

 

Jeg synes det er kjempebra at de har vært såpass modige at de har prøvd å fjerne alle 2D menyer, noe som har skapt et kjempebra sanctuary, men igjen så har butikkene dårligere utvalg. Kanskje de finner en mellomting neste gang? Hvertfall så er det et spennende alternativ som jeg hvertfall synes fungerer veldig bra og jeg håper flere utviklere åpner øynene litt og lager lignende forbedrede systemer.

 

Questene er kjempebra, glimrende humor gjennom hele spillet, fargerik og fin verden, fin musikk.

 

Fable 3 er overall et bra spill, det har sine mangler, men jeg koste meg gjennom det :-)

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Forferdelig skuffet over spillet. Jeg følte at jeg var ferdig med det, før jeg hadde rukket å komme meg ordentlig inn i det. Det føles ut som om jeg brukte bare en femtedel av tiden på det, som jeg brukte på Fable II, eller, for gudenes skyld, Fable I.

 

Årets skuff for min del. i hvert fall når jeg bare har råd til to-tre spill i løpet av året. Damnid.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Elsker spillet, det er helt utrolig. Bra musikk, morsomme quests og masse frihet. Liker også at det kan ta utgangspunkt i spilleren du hadde i Fable 2 :D

 

Men jo, var en del småfeil. noe jeg la merke til var at selv om jeg var hvit, og mannen min var hvit fikk vi en svart unge. Jeg er ikke rasist eller noe, men det virker lame. O.O'' kjenner meg ellers igjen i mange av de andre feilene han listet opp også.

 

Noe jeg derimot likte spesielt godt var menyen i Fable. som også endrer seg underveis i spillet i forhold til hva som skjer når du tar pause:O

 

ps. John Cleese er med!!! :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...