Gå til innhold

Android`s fordeler over iPhone iOS!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
I tillegg står utviklerne fritt til å gjøre beskjeddetaljer leselige bak en låst skjerm, noe iPhone kun kan gjøre med telefonens originale applikasjoner.

 

Nei, det kan alle applikasjoner som vil det.

 

iPhone har desverre ikke noe filbehandler.

 

Det er mulig og fikse. Bare og laste ned en app.

 

Ulempen med iPhone er at den ikke støtter all verden med filtyper.

 

Det er en app for det også.

 

Med nyeste versjon av Android, så er det mulig å opprette et trådløst nettverk via mobilen som kan dele internett opptil 6 enheter.

Dette kan iPhone også via bluetooth eller kabel. Vet ikke hvor mange man kan dele til.

 

Taleaktivisering

 

Talekontroll er også på iPhone.

 

EDIT: Når det er snakk om iPhone kan man ikke snakke om hva som er integrert i telefonen. Appstore er 99% av hva telefonen er god for!

 

Med iPhone kan jeg feks. spill med vennene mine via. gamecenter. Se hvilke spill de har, achievements osv. Kan også spille online med tilfeldige personer.

 

Jeg kan fjernstyre PCen min med iPhone. Altså bruke telefonen som en mus, eller bruke iPhone som en ekstra skjerm med touch. Jeg kan få se hvor mye jeg har brukt så langt denne måneden hos telenor. Jeg kan sjekke saldoen i sparebank 1 sin moblibank. Jeg kan se TV med NRK sin nett-TV app.

 

Alt dette får jeg via. apps. Det som er med apple er at man ofrer frihet for en veldig fin integrering av alle apps. Siden de kontrolerer alt, er det ingenting som failer!

Endret av backstabber
Lenke til kommentar

backstabber:

 

Du kan få til mye av det som android har implementert inn i sitt operativsystem ved å jailbreake. Men dette er ikke originalt, og skal derfor utelates av en diskusjon som måler android opp mot iOS. Jailbreak er forøvrig et hån mot Steve Jobs og det som Apple`s filosofi. Jeg skjønner godt at det er flere som jailbreaker for å få lignende funksjoner som kommer med Android originalt..

 

Svar og spørsmål på din post:

- På en iPhone så kan du ikke ha beskjeder kjørende i bakgrunnen. Du vil hele tiden oppleve å få en beskjed som popper opp.

- Du kan ikke ha en filbehandler på samme måte som på android og windows mobile. Er du uenig, så må du gjerne forklare meg hvordan du lagrer et dokument på en iPhone når du er borte fra din pc/mac.

- Det fins applikasjoner som lar deg spille mange filtyper med iPhone. Kan du forklare hvordan du legger inn en .avi fil og spiller den av på en iPhone?

- Du sier at iPhone kan dele internet til flere. Med tillegsutstyr? Mao. Ikke implementert i OS.

- Ellers sier du at det er talekontroll på iPhone. Jo det er det, men mål denne opp mot Android sin.

 

Jeg kan fjernstyre PCen min med iPhone. Altså bruke telefonen som en mus, eller bruke iPhone som en ekstra skjerm med touch. Jeg kan få se hvor mye jeg har brukt så langt denne måneden hos telenor. Jeg kan sjekke saldoen i sparebank 1 sin moblibank. Jeg kan se TV med NRK sin nett-TV app.

Alt dette gjør Android på en glimrende måte untatt NRK`s nett-tv applikasjon. Noe jeg veldig gjerne kunne ønsket meg.

 

Poenget er at mange operativsystem kan gjøre mye, men er det ikke åpenbart at Android banker iOS på samtlige punkter i første innlegg? Den røde tråden i dette emnet er Android`s fordel med tanke på produktivitet. Er du enig at dette er tilfelle? Gjerne forklar litt om du skulle vær uenig.

 

Mvh. Marius.

Endret av Marius Aarre
Lenke til kommentar

Ser ikke helt hvorfor trådstarter sammenligner Android og iPhone så til de grader som det blir gjort. Jeg vil si at operatisystemene har vidt forskjellige mål.

 

iPhone er mer for entertainment (men prøver å tilnærme seg en mer businessorientert løsning for de som ønsker det) og Android er motsatt.

 

Faren min har en Android-telefon, jeg har en iPhone, og gjett hva, vi er begge best fornøyd med vår telefon! Men hvordan kan det være? Etter all denne diskusjonen så er alt som egentlig står igjen "Operatisystem A er bedre enn operatisystem B". Nei, det er helt feil, begge er gode på hver sine områder. iOS4 passer mye bedre for meg som bruker telefonen for skøy og moro, mens android passer bedre for faren min som bruker sin mobil til business.

 

Det å si at det ene er bedre enn det andre blir for dumt mener jeg. Blir som å sammenligne Xbox360 og Wii. Begge er gode konsoller, men de passer for hver sine målgrupper.

 

Ellers skal du ha kudos for en fantastisk post i starten, med mange gode argumenter (selv om jeg ikke nødvendigvis er enig). Var faktisk så mye bedre skrevet enn en gjennomsnitts forumpost at jeg nesten begynner å lure på om dette er et slags salgstriks :p

Lenke til kommentar

Takk for god kritikk Error:)

 

Jeg ser poenget ditt. Du har helt rett når du sier at ingen av operativsystemene kan kalles best i den forstand. Dette er jo helt klart en individuelt valg ut ifra bruksbehov og ønske. Jeg kommer aldri til å si at android er best for deg. På den andre siden mener jeg at det kanskje hadde vært best for samtlige å hatt mange av de punktene implementert i operativsystemet.

 

Ellers kan jeg si at innlegget/artikkelen ikke har noe med reklame eller salg å gjør, men heller en opplysning av de positive sidene til android. Jeg tviler på at det første innlegget ville konvertert iPhonebrukere over til android, men jeg tror at det kan være med å påvirke de som er i tvil om hvilket OS man bør gå for. Passer bruksmønsteret bedre med tanke på punktene i første post, så håper jeg å kunne bidra til å opplyse om dette. Det er heller ikke noen hemmelighet at jeg selv heller mot android.

 

IPhone er absolutt ikke en dårlig telefon. Jeg har bare tatt meg tid til å forklare fordelene med android og hvorfor jeg har valgt den retningen.

 

Mvh. Marius

Lenke til kommentar

backstabber:

 

Du kan få til mye av det som android har implementert inn i sitt operativsystem ved å jailbreake. Men dette er ikke originalt, og skal derfor utelates av en diskusjon som måler android opp mot iOS. Jailbreak er forøvrig et hån mot Steve Jobs og det som Apple`s filosofi. Jeg skjønner godt at det er flere som jailbreaker for å få lignende funksjoner som kommer med Android originalt..

 

Svar og spørsmål på din post:

- På en iPhone så kan du ikke ha beskjeder kjørende i bakgrunnen. Du vil hele tiden oppleve å få en beskjed som popper opp.

- Du kan ikke ha en filbehandler på samme måte som på android og windows mobile. Er du uenig, så må du gjerne forklare meg hvordan du lagrer et dokument på en iPhone når du er borte fra din pc/mac.

- Det fins applikasjoner som lar deg spille mange filtyper med iPhone. Kan du forklare hvordan du legger inn en .avi fil og spiller den av på en iPhone?

- Du sier at iPhone kan dele internet til flere. Med tillegsutstyr? Mao. Ikke implementert i OS.

- Ellers sier du at det er talekontroll på iPhone. Jo det er det, men mål denne opp mot Android sin.

 

Jeg kan fjernstyre PCen min med iPhone. Altså bruke telefonen som en mus, eller bruke iPhone som en ekstra skjerm med touch. Jeg kan få se hvor mye jeg har brukt så langt denne måneden hos telenor. Jeg kan sjekke saldoen i sparebank 1 sin moblibank. Jeg kan se TV med NRK sin nett-TV app.

Alt dette gjør Android på en glimrende måte untatt NRK`s nett-tv applikasjon. Noe jeg veldig gjerne kunne ønsket meg.

 

Poenget er at mange operativsystem kan gjøre mye, men er det ikke åpenbart at Android banker iOS på samtlige punkter i første innlegg? Den røde tråden i dette emnet er Android`s fordel med tanke på produktivitet. Er du enig at dette er tilfelle? Gjerne forklar litt om du skulle vær uenig.

 

Mvh. Marius.

Jeg har ikke nevnt jailbreak i min post...... Ei noe som er relatert til jailbreak.

Dokumenter kan du lagre via. dropbox appen (noe som ikke er optimalt). Man kan også bruke AirShare http://lifehacker.com/5047136/air-sharing-transfers-files-between-iphones-and-any-system som er mye bedre.

Misforsto hva du mente med beskjeder i bakgrunnen.

Her står det at man kan spille av .avi filer. http://theappleblog.com/2010/09/21/a-new-hope-vlc-is-in-the-app-store/

Nederst på denne siden står det at man kan dele internett uten ekstrautstyr. http://www.apple.com/no/iphone/features/more-features.html

Forstår hva du mener når du sier at det ikke alle funksjonene er i OSet fra før. Skulle gjerne hatt alt integrert, men jeg er veldig fornøyd slik det er nå, og apple har vert flinke på å integrere ting etter hvert.

Lenke til kommentar

Ingenting er bedre en når en forbruker er fornøyd med sitt eget produkt:)

Dropbox er bra, noe jeg også bruker mye. Det eneste minuset er at vi må være tilkoblet til nettet for å kunne hente informasjonen fra serveren. Så jeg setter utrolig stor pris på å kunne ha en del filer med meg i lommen konstant. VLC er kun til iPad. Men det kommer snart til iPhone også. Det er noe jeg tror mange vil sette stor pris på. Ja iPhonen kan dele internett, men kun til en pc/mac. Med en androidenhet så kan du dele internett opptil 6 enheter.

Endret av Marius Aarre
Lenke til kommentar

Ingenting er bedre en når en forbruker er fornøyd med sitt eget produkt:)

Dropbox er bra, noe jeg også bruker mye. Det eneste minuset er at vi må være tilkoblet til nettet for å kunne hente informasjonen fra serveren. Så jeg setter utrolig stor pris på å kunne ha en del filer med meg i lommen konstant. VLC er kun til iPad. Men det kommer snart til iPhone også. Det er noe jeg tror mange vil sette stor pris på. Ja iPhonen kan dele internett, men kun til en pc/mac og det med en ledning. Med en androidenhet så kan du dele internett opptil 6 enheter og det trådløst.

 

 

Feil. Den støtter BT tethering.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Android åpent og fritt med 0 kontroll på hva brukere laster ned til sine mobiltelefoner. I en perfekt verden så ville det vært topp...synd vi ikke lever i en perfekt verden. Ville gått glatt for Apple sitt mer kontrollerte system, men da igjen så liker jeg Windows og sverger ikke til Linux som dem fleste Android brukere virker til å gjøre. Lenge leve fri kildekode...etc etc...yeah what ever.

 

 

Lenke til kommentar

Jeg har ikke så mye til overs for de totalitære ideene til teknokratene verken hos Google eller Apple, men denne tråden framstår likevel som en ren sales pitch for Android. Jeg kjøper ikke at noen kan være så fanatisk opptatt av et miniatyroperativsystem at de føler de må ut blant folk og frivillig misjonere for å stille sin formidlertrang.

 

... Og jeg kjøper uansett ikke av noen som ikke behersker genitivsformen i norsk språk. Lawd.

Endret av Zealuu
Lenke til kommentar

Jeg har ikke så mye til overs for de totalitære ideene til teknokratene verken hos Google eller Apple, men denne tråden framstår likevel som en ren sales pitch for Android. Jeg kjøper ikke at noen kan være så fanatisk opptatt av et miniatyroperativsystem at de føler de må ut blant folk og frivillig misjonere for å stille sin formidlertrang.

 

... Og jeg kjøper uansett ikke av noen som ikke behersker genitivsformen i norsk språk. Lawd.

 

Synes trådstarter har sitt på det tørre. Jeg er veldig pragmatisk når det gjelder hva jeg vil bruke. Jeg har også benyttet iPhone, men foretrekker HTC Desire. Teknisk er jeg imponert over skjermen til iPhone 4, som jeg synes er særdeles bra. Jeg liker også designet på iPhone 4. Derimot liker jeg ikke apple sin proprietære plugg. Her er det enklere med miniUSB, men også den setter begrensninger. Helst burde det vært hdmi på begge. Når det gjelder bruk av telefonen, synes jeg android er hakket kvassere med muligheter og finesse. For meg fremstår iPhone som enklere å bruke for de som kommer rett fra en tradisjonell mobil med tastatur og ikke stiller like store funksjonsmessige krav. Enkelhet er akseptabel grunn nok for meg til å velge iPhone. Men å påstå at funksjonaliteten til iPhone er på høyde med android blir feil for meg. I stor grad støtter jeg det trådstarter beskriver som forskjeller og som android vitterlig har fortrinn for.

 

Derimot er det altså ikke alle argumentene som er like viktige for den jevne bruker. For han bryr seg katta om det er filbehandler eller ikke på iPhone, dette handler apple bra på sin måte, og du skal ha litt peiling utover vanlig bruk for å benytte filbehandler i android. Apple har vært meget flinke med design og utforming, og er du glad i dette framfor funksjonalitet så velger du iPhone. Behovene er forskjellige, og konkurranse er sunt. Nå er Windows Phone 7 her med et nytt spennende grensesnitt. Kjempebra! Selv har jeg blitt bortimot forelska i min iPad, selv om jeg ser at dette er bare en forvokst iPhone og mulighetene er begrenset på noen områder. Likevel leder apple dette segmentet nå og jeg tror dette kommer for fullt som et redskap/leketøy som plasserer seg mellom mobiltelefon og pc/tv. Også her kommer nok android som plattform til å utfordre apple. Konkurranse vil drive dette fram til glede for oss som digger slike dingser :)

Lenke til kommentar

Apropos iPad, jeg har også blitt glad i den. Men nå har jeg hatt Samsung Galaxy P1000 Tab en ukes tid, og iPaden har fått ligge i fred. Galaxy er, i motsetning til iPad, egnet når man er ute. Den funker utmerket med enhåndsgrep og tar lite plass i veska. Brukeropplevelsen er like god, og mulighetene mange flere. Den tar så godt som alle video og lydformater, fungerer sømløst med Amazon Kindle, har utmerket skjerm og finger langt bedre enn iPad som lesebrett. Android 2.2 fungerer utmerket også i dette formatet, på tross av at Google understreker at det er laget for smartphones og først i versjon 3.0 vil være optimalisert for tabs. Jeg tror det blir lenge til jeg slår på iPaden igjen.

Lenke til kommentar

Her ser dere hvor seriøs trådstarter er.

 

Vi gjør oppmerksom på at minst fire av brukerne i denne tråden, inklusive trådstarter (Marius Aarre), SolbergMobil og HTC Nyheter er en og samme person og altså har backet opp egne utsagn ved hjelp av fiktive brukere. Alle disse er for en tid siden utestengt fra forumet. Deltagere og lesere i tråden får i lys av dette selv vurdere troverdigheten til de utsagn som er fremmet.

 

Vi kan selvsagt ikke gardere oss mot slike ting, selv om vi gjør vårt beste for å fange opp når det skjer. Det er beklagelig at enkelte føler det nødvendig og produktivt å "jukse" i en debatt her på forumet, spesielt når vi vet at folk bruker den informasjon og de meninger som postes her som veiledning ved anskaffelse av mobiltelefon.

 

Jeg minner om at dette ikke er en konkurranse, hva vi sier og skriver her på forumet gir hverken stjerne i boken eller personlig vinning. (Minner også om at dersom noen har kommersielle interesser av dette så skal det fremgå, og at reklame er forbudt.)

 

Fra diskusjon.no

Lenke til kommentar

Hvorvidt trådstarter underbygger egen argumentasjon ved å poste under ulike navn er for meg fullstendig uinteressant. Tråden inneholder interessante poenget, helt ulikt tråder om Apple vs Windows gjerne gjør. Jeg bruker, og har brukt, IOS (iPhone 3GS, IPhone 4, iPad) og Android (Samsung Galaxy S, Galaxy P1000 Tab). Begge har styrker og svakheter, og det er interessant å lese andres erfaringer. Personlig tipper jeg nok mot Android, jeg opplever det som morsommere og mer spennende og ikke minst mindre rigid enn Apples proprietære verden. Jeg tror det er Google og Apple som kommer til å drive mobile plattformer i overskuelig framtid, og som tidligere nevnt av andre, det kan bare være bra for oss teknointeresserte konsumenter. La de nå for all del drive hverandre mot ny utvikling og innovasjon. Dette handler om mobiltelefoner og nettbrett, ikke krig, fred og kjærlighet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...