Gå til innhold

Sniktitt: Dragon Age 2 (X360, PC, PS3)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg er sikker på at det er flere av meg der ute enn dere rpg purister, og det er vel derfor Bioware går i den retningen. Jeg gleder meg enormt ihvertfall!

 

Men himmel, det er da hele Poenget. Og selge til flere betyr ABSOLUTT ikke bedre kvalitet, i veldig mange tilfeller betyr det motsatt både innen musikk, film og spill. Også her betyr det motsatt av kvalitet også (intet unntak virker det som). Spillet blir lettere, mer linjært, strippet for detaljer, vansklighetsgraden settes ned det blir lagt til masse cutscenes og andre effekter for å holdet interessen oppe hos Massene slik at de ikke blir for vansklig eller komplisert for dem. Det for selsvagt en RPG fan til å gråte, som nevnt er det hele Poenget.

Endret av SimalarioN
Lenke til kommentar

Det er definitivt 10 år det skal være, ja.

 

http://social.bioware.com/forum/1/topic/141/index/3084805/2#3085166

Lead Writer tar ikke feil.

 

 

 

Jeg er sikker på at det er flere av meg der ute enn dere rpg purister, og det er vel derfor Bioware går i den retningen. Jeg gleder meg enormt ihvertfall!

 

Men himmel, det er da hele Poenget. Og selge til flere betyr ABSOLUTT ikke bedre kvalitet, i veldig mange tilfeller betyr det motsatt både innen musikk, film og spill. Også her betyr det motsatt av kvalitet også (intet unntak virker det som). Spillet blir lettere, mer linjært, strippet for detaljer, vansklighetsgraden settes ned det blir lagt til masse cutscenes og andre effekter for å holdet interessen oppe hos Massene slik at de ikke blir for vansklig eller komplisert for dem. Det for selsvagt en RPG fan til å gråte, som nevnt er det hele Poenget.

Så leit om de ikke lenger leverer spill som passer til deres utsøkte smak og lynende intelligens da!

 

BioWare driter nok i slike holdninger, slik elitisme. For dem er en kunde en kunde, det spiller ingen rolle hvor hardcore eller old school eller konsollfiendtlig man er. Og det gidder jeg ikke gråte for.

Endret av Cyberfrog
Lenke til kommentar
Så leit om de ikke lenger leverer spill som passer til deres utsøkte smak og lynende intelligens da!

 

hehe voldsomt til hissig fremtoning det skulle være på deg da. Behøver heller ikke være lynintelligent for å faktisk gidde å sette seg inn i et spill å bruke tid på annet en å se på cutscenes og cut and slash.

 

Ja, det er ikke bare jeg som synes konsoliering er synd. Det er jo nettop det du skriver som er poenget så du har jo ikke et, bioware blir mainstream og konsoliserer spillenen sine. Så fint for deg at du er en av de som ikke bryr seg om det men du behøver ikke grense til trolling av den grunn.

 

For dem er en kunde en kunde

 

Det er i alle fall holdningen til de som skal ha penger inn, de som lager spill, film, musikk med stolthet tenker ikke først og fremst på salg men på å lage så høy kvalitet som mulig derav utrykket yrkes-stolthet (Store selskaper tar over betyr det tilpassing og stripping endreing av slutter etc for at produktet skal passe massene. Her EA). Når det mistes mister man også sin faste fanskare for kvaliteten man er vant det er ikke der mer. Faren er at mainstream pubklikumet glemmer og de glemmer fort, når de ikke lager et kvalitetsprodukt lenger blir det ikke spilt av fans 10 år etterpå som feks Baldursgate, så de må fortsette å spy ut meainstream prodkukter noe de nå har startet med med en haug tillegspakker som kommer raskt etterhverandre osv osv.

 

Det er litt trist må du forstå, når du venter på Baldursgate kvalitet, så kommer det et spill som er veldig forenklet men fungerer greit men så bestemmer de seg for å strippe det for resten i en 2"er.

Endret av SimalarioN
Lenke til kommentar

Jess, vi som ikke gidder å spille med mus og tastaur er lite gjennomtenkte, tilbakestående fjols som ikke takler en utfordring. Likevel blir spill utviklet for oss, og vi er happy campers :)

 

Mye misforstått nostalgia her.

 

JEG er så dritkul at jeg har spella siden NES, DA var det vanskelig da. Man kunne for eksempel ikke lagre. Døde man døde man. Og modding? Sug meg - det var umulig. DLC? HAH! Internett var et rykte. Finne ut av ting på nett? PØH! Man måtte abbonere på blader og sende inn BREV!! (sånne ting man putter i konvolutter) for å få svar dersom man satt skikkelig fast, eller for å finne ut hvordan man kom fortest mulig fra A til B; det gikk tross alt ikke an å lagre og en ville jo helst slippe å bare spille begynnelsen på spillene hele tiden.

 

Alt etter det er for pyser og sengevætere. Disketter, modding, kopiering. Bortskjemte kids! (see what I did there)

 

Så har det vært 20 år med spilling på PC, og nå min andre konsoll; en X360. Tro meg - jeg gir faan i folk som mener alt var bedre før. Jeg er uenig. Og jeg har vært med i alle fall en stund. Mainstream og kommersielt trenger ikke være synonymer med dårlig; og indie og "laget på fritiden i en garasje" trenger ikke bety kvalitet. Med mindre man skal være annerledes da, men da er det det som er problemet, og ikke alle andre.

 

Vil du spille Baldur's Gate så spill for all del Baldur's Gate. Det har vært mulig å få tak i det ganske lenge. Og hadde det blitt utviklet i dag hadde det sannsynligvis hatt både tale og cutscenes, ikke bare fordi det er mainstream og alle kidsa vil ha det, men fordi det ikke var et valg den gangen, i motsetning til i dag hvor lagringsplass ikke er et problem.

 

Jeg spiller nå kun horisontalt. Kontrollere for seier'n. Og det er rett og slett minst mas å få til på konsoll. (jepp, innser at jeg må finne på noe lurt når Diablo 3 kommer, og jeg ser også for meg at halvparten av folka her maser om at det er for mainstream lyssetting der)

 

Og jeg gleder meg til å ligge og spille DA2 ;)

Lenke til kommentar
Jeg spiller nå kun horisontalt. Kontrollere for seier'n. Og det er rett og slett minst mas å få til på konsoll.

 

At det er enklere å sendet E-post en Brev er helt klart og har helt klart sin store fordel, MEN at jeg slipper å spille selv har ikke sin store fordel i mine å mange andres øyne (for å sette det på spissen, men er sikker på du forstår nøyaktig hva jeg mener), du er helt åpen for forekling her også så poenget blir fortsatt NØYAKTIG det samme.

 

edit:

Må du huske på at det her er snakk om et spill mange forventet skulle bli skikkelig rpg spill tirettelagt PC, så ender det helt motsatt. Haddet det vært snakk om feks FABLE haddet jeg ikke ofret det en tanke en gang.

Endret av SimalarioN
Lenke til kommentar

Jeg mener heller ikke at alt var bedre før, det har jeg heller ikke sagt. Mye er bedre nå, men andre ting var bedre før. Tale og cutscenes er ikke nødvendigvis dårlige ting, hvis det passer inn. Jeg ønsker bare at spill som følger en god oppskrift (som jeg likte) ikke skal bytte oppskrift i oppfølgeren. Dette oppfølgersyndromet som tar livet av så mange serier. Som det kjente ordtaket sier. "If it ain't broke, don't fix it". Du ville for eksempel ikke fjernet bowser fra Super Mario 64.

 

BioWare driter nok i slike holdninger, slik elitisme.

Elitisme! :o Det får da være grenser, når ble det å ønske at et spill man likte ikke skal bli endevendt i oppfølgeren synonymt med elitisme? Den oppdateringen har jeg gått glipp av.

 

Ikke et eneste ord fra min munn har antydet at jeg mener min smak er så mye bedre en alle andres, men når et spill jeg med min smak likte, blir endret for å tilpasses en annen smak har jeg da all mulig rett til å klage. Og ingen kan legge skjul på at det er en tendens for akkurat det, kommer det et spill som passer min smak perfekt blir den raskt forandret for å treffe et bredere publikum. Det levnes ingen tvil om at penger er en stor faktor her. Og ikke prøv å si at det er positivt. Variasjonen forsvinner, og som jeg sa tidligere blir alle spill mer eller mindre like.

 

Det er min rett til å få beholde noen spill som passer meg best, jeg kjemper for. Det gjør meg da saktens ikke til en elitist.

 

 

Må du huske på at det her er snakk om et spill mange forventet skulle bli skikkelig rpg spill tirettelagt PC, så ender det helt motsatt. Haddet det vært snakk om feks FABLE haddet jeg ikke ofret det en tanke en gang.

Meget godt poeng.

Endret av Rider of Reason
Lenke til kommentar

Dere kan godt klage over sleip markedsføring, som skapte for høye forventninger hos dere. Det er også selvfølgelig full lovlig å ikke like et spill, uansett hvilke grunner man har. Selv foretrekker jeg skepsis eller forsiktig optimisme fremfor å bli med i pre-release hylekor. Hvis DA2 skuffer, og det er det fullt mulig at det vil gjøre, så går livet raskt videre. Hvorfor sitte med forventninger om at klassikerne vil vende tilbake med nesten identiske mekanismer/funksjonalitet og det hele? Det er urealistisk. Spesielt fra EA/BioWare. Men dette er mer nostalgi enn elitisme.

 

Det som derimot gjør meg flau som PC-bruker, er håningen av "massene" av konsollbrukere, disse late og dumme stutene som ikke ønsker å sette seg inn i spill, noe som vi l33te PC-brukere i all vår fortreffelighet glatt klarer (moderne spill MÅ nærmest ha tutorials nå, fordi folk ikke gidder lese manualer - jeg ler!). Dette vil mange kalle elitisme. Vi vet hva som er gode spill, vi, det gjør ikke disse tåpene av noen konsolleiere. Så når utviklere tenker på dem, ja, da skal der gråtes og jamres.

 

Jeg liker ikke som PC-bruker at noen setter oss i et dårlig lys, og siden enkelte ikke ser det slik må jeg nesten bli flau på deres vegne, da.

Lenke til kommentar

Eneste jeg ikke likte med Dragon Age var kampene, samme som The Witcher. Kan ha blitt geniale spill men jeg må ha action orientert kampsystem. Virker som dem prøver å rette på det denne gang, men ser igjen pause muligheter....... vi spiller ikke brettspill lenger :(

 

Da regner jeg med at du liker/vil like Risen og Gothic bedre. Jeg like Risen, da det hadde veldig bra stemning, kunne nok ha forbedre kampsystemet sitt noe, men stort sett likte jeg det. Gothic 3 med community patch er også meget fint. Dog har ikke hatt tid til å spille det mer en noen timer ennå.

 

Når det gjelder The Witcher og Dragon Age, så bruker begge BioWare motorer (dog ikke samme) noe som merkes i forhold til stemning. Jeg syns Dragon Age kom bedre fra det, for i The Withcer er det forferdelig mange avbrytelser med cut-scenes. Det var noe som fikk meg til å legge spillet på hylla til senere.

 

The Witcher 2 blir også mindre rpg og mer film-spill etter det jeg har hørt...

 

Når det gjelder Mass Effect, så har jeg begge, men bare spilt litt av Mass Effect 1. MS 2 kjøpte jeg på salg i steam for jeg kommer til å spilel begge før eller siden :-) Dog de er ikke øverst på lista... Særlig ikke om Gothic 4 kommer i løpet av året...

Lenke til kommentar

Det som derimot gjør meg flau som PC-bruker, er håningen av "massene" av konsollbrukere, disse late og dumme stutene som ikke ønsker å sette seg inn i spill, noe som vi l33te PC-brukere i all vår fortreffelighet glatt klarer (moderne spill MÅ nærmest ha tutorials nå, fordi folk ikke gidder lese manualer - jeg ler!). Dette vil mange kalle elitisme. Vi vet hva som er gode spill, vi, det gjør ikke disse tåpene av noen konsolleiere. Så når utviklere tenker på dem, ja, da skal der gråtes og jamres.

 

Jeg liker ikke som PC-bruker at noen setter oss i et dårlig lys, og siden enkelte ikke ser det slik må jeg nesten bli flau på deres vegne, da.

 

Er ikke enig med din fremstilling. Jeg har ikke noe i mot konsoll-spillere, men jeg kan ikke like når bra PC-spill blir dårligere på PC for å kunne spilles på konsoll. De må gjerne lage to versjoner for meg, så lenge det ikke medfører at PC-versjonen får et konsoll-styringsystem. Dead Space f.eks gav jeg opp å spille på PC for det var så inn i hampen irriterende kontrollsystem som jeg aldri ble vant med. Spillet var ikke noe stort i seg selv, så det økte ikke interessen.

 

Det som er det størst problemet er at en rekke spill bare fungere bra på en plattform, men når utviklerene skal slippe det på flere så er det mange som lager noe som bare blir møl. For min del må gjerne Assasins Creed o.l. være utelukkende konsollspill så lenge vi får gode PC-spill for PC... En av grunnene til at jeg ikek har konsoll er at jeg ikke liker den typen spill som er typisk for konsoll. Da blir jeg litt sur når det som fungere bra på PC blir ødelagt...

 

Det andre som jeg ikke liker er at spill mer og mer blir "filmer-med-litt-interaktivitet". Håper dog Bioware holder det de har sagt før at de skal beholde styringsystemet på PC...

Lenke til kommentar
Det som derimot gjør meg flau som PC-bruker, er håningen av "massene" av konsollbrukere, disse late og dumme stutene som ikke ønsker å sette seg inn i spill, noe som vi l33te PC-brukere i all vår fortreffelighet glatt klarer (moderne spill MÅ nærmest ha tutorials nå, fordi folk ikke gidder lese manualer - jeg ler!). Dette vil mange kalle elitisme. Vi vet hva som er gode spill, vi, det gjør ikke disse tåpene av noen konsolleiere. Så når utviklere tenker på dem, ja, da skal der gråtes og jamres.

 

Merker her at du har hevet deg ut i lignendet diskusjoner lenge å dette føles nesten ut som noe copy paste fra deg. Her får du mange gode argumenter å meninger men du raver bare over dem igjen og generaliserer det hele, prøver å gjøre det om til at vi sier andre er teite og andre simple argumenter som ikke en gang er tifelle, og ja du grenser til troll forsøk flere ganger her i mine øyne. Med andre ord umulig å diskutere meg deg så virker som det er like greit å legge på.

 

Ja Lul Gothic 4 er forhåndsbestilg å gleder meg, håper bare det ikke er så mye bugs )

Endret av SimalarioN
Lenke til kommentar

Ja Lul Gothic 4 er forhåndsbestilg å gleder meg, håper bare det ikke er så mye bugs )

 

De har vel holdt på med spillet siden 2007, så håper det er bra... Litt mer bekymret for innholdet dog... Kommer til å se det an. Om det er mye bugs så venter jeg til det er patchet :-)

 

Ellers så ser DLCer ut til å være en fin kilde til bugs... Fallout 3 kræsjer forferdelig etter DLCer... Håper ikek DA vil gjøre det også.

Lenke til kommentar

Dere kan godt klage over sleip markedsføring, som skapte for høye forventninger hos dere. Det er også selvfølgelig full lovlig å ikke like et spill, uansett hvilke grunner man har. Selv foretrekker jeg skepsis eller forsiktig optimisme fremfor å bli med i pre-release hylekor. Hvis DA2 skuffer, og det er det fullt mulig at det vil gjøre, så går livet raskt videre. Hvorfor sitte med forventninger om at klassikerne vil vende tilbake med nesten identiske mekanismer/funksjonalitet og det hele? Det er urealistisk. Spesielt fra EA/BioWare. Men dette er mer nostalgi enn elitisme.

 

Det som derimot gjør meg flau som PC-bruker, er håningen av "massene" av konsollbrukere, disse late og dumme stutene som ikke ønsker å sette seg inn i spill, noe som vi l33te PC-brukere i all vår fortreffelighet glatt klarer (moderne spill MÅ nærmest ha tutorials nå, fordi folk ikke gidder lese manualer - jeg ler!). Dette vil mange kalle elitisme. Vi vet hva som er gode spill, vi, det gjør ikke disse tåpene av noen konsolleiere. Så når utviklere tenker på dem, ja, da skal der gråtes og jamres.

 

Jeg liker ikke som PC-bruker at noen setter oss i et dårlig lys, og siden enkelte ikke ser det slik må jeg nesten bli flau på deres vegne, da.

Hvor kommer dette fra? :huh: Jeg har ikke hånet konsollspillere, ikke noen andre her heller som jeg kan se. Det som er sagt er at det er en helt annen måte å spille på på konsoller, derfor passer et spill tilpasset konsoll dårlig på PC, og vice versa. Det er det som har vært poenget til mange her, så enten har du missforstått eller ikke brydd deg om argumentasjonene her. Lurer nesten på om du har lest innleggene mine.

 

Bare for å ha det sagt så spiller jeg like mye på konsoll som på PC, selv om jeg liker PC best. Enkelte spill passer best på konsoll, andre på PC. Og du kan ikke benekte at det er langt flere av spillene som passer til konsoll. Men så har ikke det vært mitt hovedpoeng heller, jeg vil bare at Dragon Age skal føles som Dragon Age når jeg spiller det.

 

Og som jeg har sagt tidligere, jeg kommer til å kjøpe DA2 uansett (som den RPG entusiasten jeg er), og gjør min endelige vurdering da, men enkelte tendenser kan jeg jo se allerede.

 

Mange andre RPGs jeg venter på utover. Gothic 4 er bestilt, samme er også Two Worlds 2 og min personlige favoritt The Witcher 2.

Endret av Rider of Reason
Lenke til kommentar

Jeg var ny i sjangeren og har som Neptjune over her ikke god nok PC til spillet. Derfor kjøpte jeg det til PS3. Når jeg tenker over det så er jeg enig i at dette er et spill som fungerer ypperlig på PC, i forhold til på konsoll. Når DA2 kommer har jeg fortsatt ikke god nok PC og vil måtte ta meg til takke med en konsollversjon.

Lenke til kommentar

Hvor kommer dette fra? :huh: Jeg har ikke hånet konsollspillere, ikke noen andre her heller som jeg kan se.

Det er holdningene som finnes hos en del PC-brukere jeg ville utfordre. Detaljene om hvem som sa hva er mindre viktig for meg. Beklager at dette ikke var spesielt åpenlyst.

 

 

Det som er sagt er at det er en helt annen måte å spille på på konsoller, derfor passer et spill tilpasset konsoll dårlig på PC, og vice versa. Det er det som har vært poenget til mange her, så enten har du missforstått eller ikke brydd deg om argumentasjonene her.

Jo, jeg skjønner det, men jeg synes problemet har en tendens til å bli overdramatisert. Selvfølgelig hadde det vært flott med flere kvalitetsspill eksklusivt til og tilpasset spesielt til PC, men konsollene er kommet for å bli. Det er dermed en naturlig utvikling (gitt multiplattform utgivelser) at en del særpreg kan forsvinne... dessverre, får man vel si. Men det utgis fortsatt spill jeg liker til PC, flere enn jeg har tid til å spille, så denne gameren lider ingen nød. Ennå.

 

 

jeg vil bare at Dragon Age skal føles som Dragon Age når jeg spiller det.
Generisk, ganske livløst, med et interface litt svakere enn det kunne vært, altså ;). Nei, seriøst, det er et fantastisk bra spill. Jeg hadde ikke hatt noe imot mer av det samme selv, med forbedringer heller enn til dels radikale forandringer. Men det vi får kan fortsatt bli bra. Jeg orker ihvertfall ikke fortvile og forhåndsdømme det nord og ned. Og det vil også si: Ingen forhåndsbestilling her i gården.

 

 

Mange andre RPGs jeg venter på utover. Gothic 4 er bestilt, samme er også Two Worlds 2 og min personlige favoritt The Witcher 2.

Ser også frem til TW2. Men spillet har, utifra det vi har fått se til nå av gameplay, et temmelig enkelt brukergrensesnitt som ville følt seg ganske hjemme på konsoll. Spillet kommer til PC først, men også dette spillet er garantert designet med konsoller i bakhodet.

 

Uansett, du lider visst heller ingen nød. Ennå.

Endret av Cyberfrog
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...