Gå til innhold

Ta opp telefonsamtaler


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er ikke lov til å ta opp en telefonsamtale uten at du informerer samtalepartneren din om at samtalen blir tatt opp. Dersom du ikke gjør dette vil opptaket stort sett bli diskvalifisert som bevis i enhver rettsak. Derimot blir alle telefonsamtaler tatt opp av teleleverandøren din, og på henvendelse fra politiet skal teleleverandøren kunne levere dette. Dersom du er utsatt for telefonterror på noen måte, og du ender opp i en rettsak mot vedkommende som gjør dette mot deg vil dermed absolutt alt av kommunikasjon dere har hatt gjennom telefonen kunne hentes ut som bevis i saken.

Lenke til kommentar

Det er ikke lov til å ta opp en telefonsamtale uten at du informerer samtalepartneren din om at samtalen blir tatt opp. Dersom du ikke gjør dette vil opptaket stort sett bli diskvalifisert som bevis i enhver rettsak. Derimot blir alle telefonsamtaler tatt opp av teleleverandøren din, og på henvendelse fra politiet skal teleleverandøren kunne levere dette. Dersom du er utsatt for telefonterror på noen måte, og du ender opp i en rettsak mot vedkommende som gjør dette mot deg vil dermed absolutt alt av kommunikasjon dere har hatt gjennom telefonen kunne hentes ut som bevis i saken.

 

Det var da litt av en påstand. For det første så er det ingen klare rettsregler om du kan ta opp en samtale når du er deltar selv. Man har tolket det slik at sålenge man deltar i samtalen er opptak tillatt. Det er derimot forbudt å avlytte andres samtaler..

Resten av det du skriver er bullshit. Teleleverandøren tar ikke opp samtaler uten rettslig kjennelse. De registrerer info om bruken, men ikke samtalen.

Lenke til kommentar

§ 145a. Med bøter eller fengsel inntil 6 måneder straffes den som

1. ved hjelp av hemmelig lytteapparat avlytter telefonsamtale eller annen samtale mellom andre, eller forhandlinger i lukket møte som han ikke selv deltar i, eller

2. ved hjelp av lydbånd eller annen teknisk innretning hemmelig gjør opptak av samtale som foran nevnt eller av forhandlinger i lukket møte som han enten ikke selv deltar i, eller som han har skaffet seg adgang til ved falske foregivender eller ved å snike seg inn, eller

3. anbringer lytteapparat, lydbånd eller annen teknisk innretning i øyemed som foran nevnt.

Medvirkning straffes på samme måte.

Offentlig påtale finner bare sted når det kreves av almene hensyn

 

Lovdata

 

Derimot blir alle telefonsamtaler tatt opp av teleleverandøren din

Her prater du vel om en evt. fremtid med Datalagringsdirektivet?

Endret av Bertelsen
Lenke til kommentar

Det er lovlig å ta opp en samtale man selv deltar i, og naturlig nok andre samtaler dersom man får samtykke til dette.

 

Når det gjelder bruk av samtaleopptak i en rettssak, beror dette på den ulovfestede bevislæren som følger av rettspraksis. Hovedregelen i norsk rett er fri bevisførsel, men bevis som er å anse som ulovlig ervervet kan nektes ført (eks. Rt. 1999/1269). Høyesterett har imidlertid også avskåret bruk av lydopptak som ikke var å anse som ulovlig ervervet (eks. Rt. 1997/795). Dette beror på en vurdering av motstridende hensyn, og blir altså en mer konkret vurdering i hver enkelt sak.

 

Men som hovedregel: ja, du kan benytte lydopptak i retten, så lenge det ikke er ulovlig ervervet, og heller ikke kan anses som "illojalt og støtende".

 

Det er forresten ikke slik at en teleoperatør tar opp alle samtaler, og dette vil heller ikke skje ved innføring av datalagringsdirektivet. Dette ville for øvrig være i strid med strl. § 145a, som er sitert ovenfor. Politiet kan innhente teledata, og avlytte en samtale, men kun etter kjennelse fra retten.

 

Mvh. jurist.

Lenke til kommentar

Jeg har nok sett for mye på film. At ikke opptakene fra samtalene blir lagret av teleoperatørene stemmer nok, dem blir vel kun mellomlagret etterhvert som samtalen pågår eller noe da vil jeg tro, uten at jeg vet hva jeg prater om rundt teknologien som blir brukt der. Beklager feilinformasjon.

 

@ojs85, jeg vet ikke helt om jeg tar din første setning korrekt. Du mener at vi kan ta opp en samtale vi deltar aktivt i uten å be samtalepartnerne om lov til dette? Det er vel ikke helt korrekt, jeg må vel aktivt informere mine samtalepartnere om at jeg tar opp en samtale dersom jeg gjør det? Det kommer jo forholdsvis godt frem av paragrafen det linkes til i et innlegg lenger oppe her.

 

Mulig jeg tolker den feil altså, generelt sett vil jeg jo aldri kunne tenke meg at jeg kan ta opp en samtale jeg har med f.eks Olsen uten å informere Olsen om det uten at det bryter med loven. Hva det kommer inn under er jeg mer usikker på, men det vil vel være noe under datatilsynet. Søkte der, og kom frem til følgende:

 

http://datatilsynet.no/templates/article____1071.aspx

 

Så vidt jeg kan se der kommer det forholdsvis klart frem at Personopplysningsloven skal tolkes på en slik måte at man skal hente samtykke fra samtalepartner for å ta opp en samtale.

Endret av Atle
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei er det noen som vet om det finnes en mobil program slik at jeg kan ta opp telefonsamtaler?

 

For Nokia N900 (med Maemo) finnes programmet Recaller fra Maemo extra (i.e. vanlig release, ikke test)

"A widget to record all audio, be it as Dictaphone, Voicecalls or System sounds (FM and internet radio, game audio etc.) in various formats (e.g. AAC, 1 MB/min). Auto-recording of GSM voicecalls. Please be aware of local laws guiding the recording of telephone conversations! Recordings can be played back through e.g. the File Manager. Please donate if useful (see Settings>Donate)."

Har ikke testet programmet selv, er heller ikke av de mest nedlastede.

Litt spesiell telefon, kan være fordel å være teknisk anlagt/kjent med linux.

En av brukekommentarene til recaller; "uncle sam" nevner "I used TotalRecall earlier on my S60 device". I.e. antagelig tiilgjenglig for andre Nokia telefoner, men sikkert best å sjekke med noen andre før man kjøper en telefon pga dette.

Ref: http://maemo.org/downloads/product/Maemo5/recaller/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...