Gå til innhold

Prisene før i tiden?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

enig, man rusher igjennom å legger det på hylla å starter på noe nytt

synd

For meg er det motsatt. Jeg tar meg god tid med spillene, men blir aldri ferdig. Lurer på hvor mange spill i samlinga mi jeg faktisk har fullført. Ikke mange. Det er ikke det at jeg ikke liker spillene, men heller det at jeg ikke vil at de skal ta slutt.

Lenke til kommentar

Haha, sykt som jeg kjenner meg igjen i akkurat det. Alle gode filmer, serier, spill og bøker har den ulempen. Derfor hater jeg gode spill osv. Jeg elsker dem fordi de er så fantastiske, men jeg hater dem fordi de tar slutt. Sitter alltid igjen med en "tom" følelse i etterkant. Tenker liksom "Hva nå?"

 

Du aner ikke hvor mange serier/anime jeg ikke har sett de siste episodene av, eller bokserier hvor jeg har brukt en evighet på siste bok. Det har også blitt en del spill jeg ikke har turt å spille ferdig. Merkelig det der egentlig.

 

Men for å komme til poenget. Når noe klarer å trekke meg inn så fullstendig, og frembringe så sterke følelser, så bryr jeg meg ikke om det koster 200 eller 2000. Man kan ikke sette en pris på kjærligheten, og det samme gjelder nesten like mye for gode opplevelser og minner. Spillene kostet mer før, og penger hadde man mindre av, men opplevelsene og minnene de ga er uvurderlige.

Lenke til kommentar

Konsollspill har blitt biligere igjennom årenes løp mye takket være att det har blitt knallhard konkuranse mellom selskapene, husker godt når Nintendo hadde tronen da kosta de nye spilla opp i mot 900 kr og hvis man også tar i betrakning inflasjon så var den kostnaden veldig stor.

 

Når det gjelder datapsill, tenker da mest primært på commandore, pc spill osv så har disse hatt en liten prisøkning hvis man tenker i direkte kroner men hvis man tar inflasjon med i denne betraktningen så ligger de stort sett på samme nivå nå som for 20 år siden.

 

Skrev et passelig langt svar, men det forsvant i tomme intet takket være noe ustabilt 3G på toget. :/

 

 

Godt å se at det er noen andre som tar inflasjon/prisstigning med i beregninga. Tar man utgangspunkt i prisene for 15-20 år sida, som var høyere i rene kroner (ikke minst konsollspill), og regner om til dagens kroneverdi vil man se at vi slipper greit unna i dag. Det var ingen sjeldenhet at spill kosta både 7, 8 og 900 kroner tidligere. 900 kroner i 1995 tilsvarer like over 1 200 kroner i dag, noe jeg tviler på at mange ville vært villige til å betale for et spill nå. Siden den gang har vi begynt å tjene mer, samtidig som det som står på prislappen har falt betraktelig. Spill har altså blitt langt billigere.

 

Også enig i at man gjerne får langt mer underholdning for pengene med et spill til 4-500 kroner, enn man gjør om man ser en film på kino for en hundrelapp, eller kjøper en dvd/blu-ray til et sted mellom 100 og 200 kroner.

 

Egentlig har det aller meste vi omgir oss med blitt langt billigere. Sjelden har vi vel hatt muligheten til å kjøpe oss så mye unødvendige (og morsomme) ting som i dag. Ikke minst har elektronikk blitt latterlig billig de siste 10-20 årene, men også andre varer har jo falt mye i pris.

 

 

Lenke til kommentar

Men for å komme til poenget. Når noe klarer å trekke meg inn så fullstendig, og frembringe så sterke følelser, så bryr jeg meg ikke om det koster 200 eller 2000. Man kan ikke sette en pris på kjærligheten, og det samme gjelder nesten like mye for gode opplevelser og minner. Spillene kostet mer før, og penger hadde man mindre av, men opplevelsene og minnene de ga er uvurderlige.

Jeg er helt enig! :)

Lenke til kommentar

Men for å komme til poenget. Når noe klarer å trekke meg inn så fullstendig, og frembringe så sterke følelser, så bryr jeg meg ikke om det koster 200 eller 2000. Man kan ikke sette en pris på kjærligheten, og det samme gjelder nesten like mye for gode opplevelser og minner. Spillene kostet mer før, og penger hadde man mindre av, men opplevelsene og minnene de ga er uvurderlige.

 

Veldig godt sagt. Bare for å ta et eksempel, så var jeg ikke helt sikker på om jeg skulle ha meg Oblivion da det kom ut. Rett og slett fordi jeg ikke visste nok om det, ei heller var RPG blandt mine favoritter da. Men jeg kjøpte det til 399,- på elkjøp til pc, kom hjem og installerte det. Begynte på det, og vips så var jeg sugd inn. Tok flere uker før jeg var ferdig, og det er det første spillet jeg noen gang har drømt om om natten. At det kostet meg så lite som 400,- er helt utrolig. Hadde jeg visst hvor mye underholdning og hvor mange minner og opplevelser jeg skulle få fra det spillet kunne jeg gladelig betalt betydelig mer. I tillegg fikk Oblivion meg til å virkelig like RPG. Nå er RPG en av mine absolutte favorittsjangre, sammen med pek-og-klikk spill (som alltid har vært en favoritt).

Endret av nouse4aname
Lenke til kommentar

Sega Mega Drive spill kostet vertfall 1200 på vår lokale Brio. Konsollen kostet 999. Og 1200 var mye mer penger for 10+ år siden en hva det er nå :)

Nå for tiden tar det sjeldent mer en to måneder før et spill kan bestiltes fra fks. Play.com til under tollgrensa.

Som noen tidlegere har nevnt hadde jeg nok mer glede av spillene før. Har kjøpt et par sykt dårlige spill opp gjennom tiden til fks. Nintendo 64 til 800 flis, og disse kunne jeg spille i måneder før jeg fikk et nytt spill, uansett hvor dårlig spillet var. Når jeg ser i hyllen min med ca. 90 Xbox 360 spill kan jeg uten problemet telle spillene jeg har rundet på to hender. På Nintendo 64 hadde jeg 12 spill og alle 12 var fullført flere ganger.

Lenke til kommentar

Ok. Se på hvor lang tid du har brukt i single player da. Multiplayer blir som bonusmateriale på en DVD-film.

 

EDIT: Replays av SP, blir det samme som å se filmen en gang til.

EDITEDIT: Det at en filmopplevelse er passiv, er sant. Men ofte en like god opplevelse hver gang du ser filmen.

 

Hæ? Så 12 år med bonus materiale for SC1 sin del da? Aner ikke hvor mange år counterstrike har vært ute, men det er da endel år. Tror ikke man spilte det i strekk år etter år for singelplayer sin del.

 

Spill idag er billig, Lexiboij klager på kvaliteten, men det fantes da virkelig bedritne spill solgt for 700 i N64 tiden også husker jeg. Så det eneste som har forandret seg der er vel også prisen. Antall timer per spill var større før fordi spill markedet var mindre, og det var dyrere.

 

Prisene før i tiden var grusomme, om cartridges var det som utgjorde det store, eller bare begrenset konkurranse aner jeg ikke. Men slik det er idag kan man enkelt velge og vrake i gode spill til en billig penge.

Lenke til kommentar

Ok. Se på hvor lang tid du har brukt i single player da. Multiplayer blir som bonusmateriale på en DVD-film.

 

EDIT: Replays av SP, blir det samme som å se filmen en gang til.

EDITEDIT: Det at en filmopplevelse er passiv, er sant. Men ofte en like god opplevelse hver gang du ser filmen.

 

Hæ? Så 12 år med bonus materiale for SC1 sin del da? Aner ikke hvor mange år counterstrike har vært ute, men det er da endel år. Tror ikke man spilte det i strekk år etter år for singelplayer sin del....

Jeg kan ikke huske at CS hadde noen form for SP annet enn kjedelige matcher mot boter. Jeg prøver bare å ammenligninge en DVD-film mot et spill. Det er tydeligvis noen som ikke klarer å skjønne sammenligninger.

Lenke til kommentar

Det er forskjell på å skjønne og være enig. Jeg er enig i at å spille singelplayer opp igjen blir tilnærmet likt å se en film på nytt. Multiplayer derimot er svært annerledes siden andre mennesker er med og det ofte er konkurranse og ferdighets relatert, og kan være like morsom i kamp nr 250 som kamp nr 1, kanskje til og med mer?

 

Svært få filmer kan påstå det samme.

 

Apropo, hva var prisene på VHS?

Lenke til kommentar

Det er ikke noen tvil om at selv om vi oppfatter spill som dyre så er de faktisk veldig rimelig priset her i Norge. Som nevnt i innlegget over meg er det veldig ofte en ser at butikker kjører kampanjer som setter prisen rundt veldig akseptable 400 kroner. Ellers er vel heller ikke 500 kroner særlig mye for et nytt spill egentlig. Normalt sett vil du få iallefall over 8 timer med spilletid, og i veldig mange tilfeller langt, langt mer. Er det da virkelig så dyrt med 500 kroner for 10+ timer med spilletid kontra 100 kroner for 1-3 timer med film?

 

Dette blir egentlig litt off topc, men for min del er handler det ikke om dette regnestykke. Jo da, man får veldig mye igjen for pengene i forhold til en film, men 500-600 kroner er mye penger, og for de som ikke har jobb eller annen fast inntekt er det enda mer. Men jeg opplever heller ikke spill som dyrt i Norge i dag, særlig ikke fordi det er et vell av butikker både online og offline.

 

Jeg hadde ikke en spillkonsoll før etter konfirmasjonen min i 1997, men jeg hadde 3 kamerater med hver sin NES og jeg husker jeg var med han ene på butikken, hvor han kjøpte seg et spill til 600 kroner som viste seg å bare være dritt. Dette var vel i '93 eller '94. Men jeg husker også at en annen kamerat byttet til seg et spill mot en brus (og det var faktisk det aller første Metal Gear-spillet har jeg funnet ut i ettertid). Så nei, spill var ikke billigere før, og med tanke på inflasjon, kvaliteten på hvert enkelt spill nå kontra "gamle dager" og for min egen del har jeg langt bedre råd nå enn før, noe som gjør at jeg også kjøper meg flere spill.

Lenke til kommentar

Det er forskjell på å skjønne og være enig. Jeg er enig i at å spille singelplayer opp igjen blir tilnærmet likt å se en film på nytt. Multiplayer derimot er svært annerledes siden andre mennesker er med og det ofte er konkurranse og ferdighets relatert, og kan være like morsom i kamp nr 250 som kamp nr 1, kanskje til og med mer?

 

Svært få filmer kan påstå det samme.

 

Apropo, hva var prisene på VHS?

Alt dette varierer basert på de forskjellige spillene Gears 2 er like moro hver gang, og betyr at du har fått mye for de 400kr. Men hva med spill som Terminator Salvation og Lost?

 

VHS kosta vel rundt 100-200 de også.

Lenke til kommentar

NTSC versjoner av SNES spill kunne ofte være veldig myre dyrere enn det spillet ville koste, når det først ble utgitt i PAL versjon. Jeg husker at jeg betalte over tusen kroner for spill som Super Stree Fighter 2 Turbo, Super Metroid og Super Mario All Stars på gamle Akers Mic rundt 93-94. Tror de aller dyreste kostet 1299 eller noe sånt. Husker ihvertfall at Mega Man X var det dyreste spillet da det ble utgitt. Normalpris på SNES spill var som regel 649-798.

 

Det dyreste spillet til NES var i sin tid Gremlins 2, som kostet 649. NES spill kostet som regel 498 eller 598.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Konsollspill har blitt biligere igjennom årenes løp mye takket være att det har blitt knallhard konkuranse mellom selskapene, husker godt når Nintendo hadde tronen da kosta de nye spilla opp i mot 900 kr og hvis man også tar i betrakning inflasjon så var den kostnaden veldig stor.

...

Det blir jo solgt mye mer spill i dag enn det gjorde for 20 år siden også, så da er blir det også lettere for selskapene å ta mindre for spillene :)

Den største grunnen til at spill er billigere idag er at alt lagres på en plate som nesten ikke koster noe å produsere.Cartridges derimot kostet MYE mer og kommer fort oppi 900kr hvis spillet er stort/langt.Man kjente ofte vektforskjellen på Cartridgen hvis det var et spill som var dyrt.Good old times:)

Lenke til kommentar

Konsollspill har blitt biligere igjennom årenes løp mye takket være att det har blitt knallhard konkuranse mellom selskapene, husker godt når Nintendo hadde tronen da kosta de nye spilla opp i mot 900 kr og hvis man også tar i betrakning inflasjon så var den kostnaden veldig stor.

...

Det blir jo solgt mye mer spill i dag enn det gjorde for 20 år siden også, så da er blir det også lettere for selskapene å ta mindre for spillene :)

Den største grunnen til at spill er billigere idag er at alt lagres på en plate som nesten ikke koster noe å produsere.Cartridges derimot kostet MYE mer og kommer fort oppi 900kr hvis spillet er stort/langt.Man kjente ofte vektforskjellen på Cartridgen hvis det var et spill som var dyrt.Good old times:)

 

Den største grunnen er at man ikke har et defacto nintenfomonopol der nintendo utnytter posisjonen sin til å voldta både kunder og konurrenter.

 

AtW

Lenke til kommentar

Spillene har i nesten de aller fleste tilfellene blitt biligere og det tror jeg att monopolet som Nintendo hadde på konsollmarkedet er borte men på en annen side iallefall for min del så hadde jeg kanskje ikke så veldig mange spill men de spillene jeg hadde rundet jeg mange ganger flere ganger. I dag har jeg en haug som jeg tror jeg ikke kommer til å runde for jeg har hele tiden lyst til noe nytt.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Synes på en måte at de eldre spillene var veldig mye billigere enn dagens spill. Rettere sagt, gidde mye mer for pengene.

 

Satt å spilte igjennom de gode gamle xxx ganger og drar det frem fortsatt hele tida. Av dagens spill blir jeg fort lei, og ser ikke for meg at jeg drar frem fks ps3en igjen om 10 år for å spille COD eller uncharted igjen.. Den blir vel heller støvlagt og SNES`en o.l blir tatt frem igjen.

 

Er ikke det at jeg har gått lei av gaming, tvert imot, har 2-3 spill jeg er dedikert til, og som sagt, drar frem det gode gamle i ny og ne også.

 

Sitter vel med den følelsen at fokuset er helt feil på dagens spill (grafikk?) og virker som alle spill har vært et hasteoppdrag for å være først ute og for å lage masse spill på kort tid, også blir det slengt ut noen ekstra søpplete patcher og expansions som skal ha enda mer penger fra deg.

 

Kanskje konsollkrigen skal ta litt av skylden ? trur ting kunne blitt bedre hvis ting roa seg ned i leirene.

 

Menmen, just my opinion :)

 

P.S Vil nevne at Donkey Kong Returns var en hyggelig overraskelse! morro!

Endret av Barliman
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Det er vanskelig å huske tilbake, men mener at f.eks Kixx-releasene på C64 ikke kostet skjorta? (eller man kunne bruke en dobbel kassettspiller/Action Replay osv ;) )

 

Men jeg var kanskje heldig som hadde c64? Sega/NES/Atari/Amiga spilte jeg kun hos kompiser, hadde ikke selv.

 

Husker derimot spill jeg kjøpte til PC som Wing Commander III og Gabriel Knight. Og de var rimelig dyre (men så var de vel av de dyreste å lage også, med mye FMV og av de første man ikke fikk på diskett men kun på flere CD'er)

Endret av mtw
Lenke til kommentar

Det er forskjell på å skjønne og være enig. Jeg er enig i at å spille singelplayer opp igjen blir tilnærmet likt å se en film på nytt. Multiplayer derimot er svært annerledes siden andre mennesker er med og det ofte er konkurranse og ferdighets relatert, og kan være like morsom i kamp nr 250 som kamp nr 1, kanskje til og med mer?

 

Svært få filmer kan påstå det samme.

 

Apropo, hva var prisene på VHS?

 

 

Har flere gamle VHS fra tidlig slutten av 80-tallet/90-tall og de er priset opp til 299 kr.

 

PC rocket ifølge byens blokker den gang, men mye av grunnen til at ting var så dyrt var at det ofte var lokalesjapper som satt på softwaren og de tok blodpris for å tjene en lusen slant. Jeg fikk stort sett minespil fra Tilbudskassa på TybringGjedde/Obs (midten av 90-tallet). Dreamcast/Saturn spill eks. De ble overpriset grunnet dens lille popularitet og kun et knippe sjapper førte den.

Lenke til kommentar

De som mener at spill er dyre i dag burde virkelig kjøpt noen spill på 80 og 90-tallet. Husker at NES-spilla på Ringo (lekebutikken) kosta 899,-

 

Selv nyere konsoller som N64 hadde noen hissige priser, mange spill kostet 698,- og noen av de siste spillene som kom ut i Norge var oppe i NES-priser. Da tenker jeg på Resident Evil 2 og Conkers Bad Fur Day spesiellt, da begge disse kostet 899,- da jeg kjøpte dem.

 

Nå om dan' er det jo lanseringspris hos Spaceworld på 499,90 på alle nye titler, og nettbutikkene kan ikke vente på å kaste nye spill etter oss til bunnpriser. Forhåndsbestilte Gears of War 3 her om dagen for 398,- på Spaceworld.no og den koster garantert i det samme området hos Elkjøp osv.

 

Er vel bare Gamestop og Game jeg vet om som fortsatt tar 599 for nye spill konsekvent. De har dog noen fordelaktige byttedealer, men da jeg liker å samle på spillene mine er ikke dette noe for meg.

Endret av Sersjant SEGA
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...