Gå til innhold

Utviklerdagbok: Guild Wars 2 (PC)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Til tross for at disse folka har vært på et "kundebehandlings" kurs og lært hvordan å selge produktet dems, er jeg sterkt tvilsom på alt de sier. Vi har hørt denne type "boasting" om og om igjen hver gang et spill kommer ut.

 

Men den ser flott ut. Og så lenge det forblir gratis å spille, komme jeg til å teste det ut. Guild Wars 1 likte jeg ikke, men gir 2ern en skjanse.

Lenke til kommentar

Hmm.. Jeg likte absolutt ikke Gw1, men jeg kommer til å kjøpe dette. Hvis det de sier er sant, og at grinding systemet faktisk har blitt fjernet i GW2, kommer jeg til å kjøpe det. Og jeg hørte også litt om Combat-Systemet her om dagen. "Hvis du lager en ildvegg rundt fienden, så kan en annen person skyte gjennom ildveggen for å så ta mere skade." Det høres tøft ut :D

Lenke til kommentar

har en følelse at jeg får en del flame mot meg nå, men måten jeg ser dette på er at det kan gå i to retninger.

 

Hvis de skal gå for en tradisjonell MMO modell hvor levelingen av en character hovedsaklig er fyll av tid og for at folk skal lære seg klassen sin ser ikke helt hvordan de skal lykkes med målet sitt. MMO spill lever av att spillerne som spiller får en følselse av å oppnå noe. Uansett hvor mye folk sier de hater grinding så er faktumet det at uten grinding så er det ikke noe som differansierer spillere fra hverandre. Noen legger mer tid i et spill enn andre og de som legger mest tid inn i det er ofte de som sitter igjen med mest.

 

At det ikke skal være noen grinding kan jo bety forskjellige ting. At det ikke skal være repetativt å levele opp en character er vel og bra siden i et MMO har du ekstremt sjeldent bruk for noen av tingene du får mens du levler opp. Alikevel, når du har kommet til høyeste nivå vil det føles meningsløst å spille et spill hvor alle får tak i de samme tingene på grunn av at utviklerne vil fjerne alt det kjedelige ved spillet. Materialer til diverse utstyr kommer også fra grinding, hele det økonomiske systemet bygger på hvem som bruker mest tid på å samle diverse ressurser.

 

Grinding har også begynt å skifte over til et begrep som også betegner hvor mye tid man bruker i en instance. Det tok nesten to måneder før noen klarte å drepe Lich King på heroic i 25man i WoW. Flere av toppguildene spilte 4-6 timer 4-5 dager i uken hvor de prøvde å drepe han. At du bare hadde 35 trys på han gjorde lite ettersom de hadde alt raids hvor de først brukte opp sine trys for så å fortsette på sine mains.

 

Poenget mitt er at uansett hvor mye spillerne sier at de hater disse tingene så er det disse tingene som får så mange til å spille. Ting tar lang tid og det er en utfordring. Hvis du fjerner disse tingene så sitter du ikke igjen med mange spillere etter en stund. No pain, no gain.

 

Den andre retningen de kan gå er at de går for single player formelen til rollespill og setter den i verk i en MMO verden. Selve spillet går ut på at du skal utforske historien til hver enkelt klasse og igjen en egen historie for den samme klassen i en annen rase. Noe lignende Borderlands gjorde bare at i større skala. Hvor mange hadde ikke elsket å spille en samarbeidsmodus i Fallout 3?

 

Av de to alternativene har jeg mest tro på den siste, ihvertfall hvis de har planer om å holde liv i spillet en stund.

Lenke til kommentar

har en følelse at jeg får en del flame mot meg nå, men måten jeg ser dette på er at det kan gå i to retninger.

 

Hvis de skal gå for en tradisjonell MMO modell hvor levelingen av en character hovedsaklig er fyll av tid og for at folk skal lære seg klassen sin ser ikke helt hvordan de skal lykkes med målet sitt. MMO spill lever av att spillerne som spiller får en følselse av å oppnå noe. Uansett hvor mye folk sier de hater grinding så er faktumet det at uten grinding så er det ikke noe som differansierer spillere fra hverandre. Noen legger mer tid i et spill enn andre og de som legger mest tid inn i det er ofte de som sitter igjen med mest.

 

At det ikke skal være noen grinding kan jo bety forskjellige ting. At det ikke skal være repetativt å levele opp en character er vel og bra siden i et MMO har du ekstremt sjeldent bruk for noen av tingene du får mens du levler opp. Alikevel, når du har kommet til høyeste nivå vil det føles meningsløst å spille et spill hvor alle får tak i de samme tingene på grunn av at utviklerne vil fjerne alt det kjedelige ved spillet. Materialer til diverse utstyr kommer også fra grinding, hele det økonomiske systemet bygger på hvem som bruker mest tid på å samle diverse ressurser.

 

Grinding har også begynt å skifte over til et begrep som også betegner hvor mye tid man bruker i en instance. Det tok nesten to måneder før noen klarte å drepe Lich King på heroic i 25man i WoW. Flere av toppguildene spilte 4-6 timer 4-5 dager i uken hvor de prøvde å drepe han. At du bare hadde 35 trys på han gjorde lite ettersom de hadde alt raids hvor de først brukte opp sine trys for så å fortsette på sine mains.

 

Poenget mitt er at uansett hvor mye spillerne sier at de hater disse tingene så er det disse tingene som får så mange til å spille. Ting tar lang tid og det er en utfordring. Hvis du fjerner disse tingene så sitter du ikke igjen med mange spillere etter en stund. No pain, no gain.

 

Den andre retningen de kan gå er at de går for single player formelen til rollespill og setter den i verk i en MMO verden. Selve spillet går ut på at du skal utforske historien til hver enkelt klasse og igjen en egen historie for den samme klassen i en annen rase. Noe lignende Borderlands gjorde bare at i større skala. Hvor mange hadde ikke elsket å spille en samarbeidsmodus i Fallout 3?

 

Av de to alternativene har jeg mest tro på den siste, ihvertfall hvis de har planer om å holde liv i spillet en stund.

 

 

 

ah kom an! Greit nok at det der passer inn i wow, noe du har klare referanser til i det du skriver. Men har du noen som helst slags peiling på guild wars, så vet du det at det kan ta like lang tid å lære seg en level 5 character, som en level 20 character. Fordi du har kun 8 ferdigheter du får lov å bruke.

I guild wars 2 har du 10 ferdigheter, der 5 av dem bestemmes av hvilke våpen du har med deg. De fem andre er stort sett valgfrie. Jeg skjønner godt at det er vanskelig å spille en level 70 warlock på wow, der du får velge og vrake i alle ferdighetene du har (hurra, 1234567123456723456723456 + masse hotkeys), og det må du kunne ut inn, bakvendt og i blinde. Men Guild wars har vel egentlig hatt et litt mer taktisk preg, der kampen bestemmes av dine prioriteringer, din build (sammensetting av 8 ferdigheter/skills(om du vil), istedenfor å hakke løs på tastaturet , bruke tiiiimevis på å finne utstyr, og alt annet unødvendig piss. jeg siterer arenanet: hvorfor skal du forberede deg på å ha det morro? Det finnes flere ting som er morro, enn å sitte å grinde i årevis for å ha bra nok utstyr til å kunne ta en supersjef! Altså, greit nok at det sikkert er veldig fint å klare å knerte fyren du har trent på å ta, but what's next? Hurra, vi tok han, etter å ha sløst bort 4-5 timer hver dag, på grinding, i Gud vite hvor mange uker.

 

Noe sier meg at det ikke er verdt det.

 

Og, du sier at det blir meningsløst å komme seg til maxlevel. Vel, kanskje det ikke skal være et jag? Hvorfor skal det være et mål? Sitter der og kikke ned på ei linje som knapt beveger seg, når du egentlig kunne brukt tida di på andre ting.

Nå har ikke jeg spillt guild wars 2, så jeg kan ikke uttale meg om hva som nøyaktig er "gulrota" i dette spillet. Men jeg vil anta at det er events. Det at du slipper å lese: "hjelp meg! Jeg er i trøbbel. Noen troll kommer fra øst for å brenne huset mitt, voldta barna mine og gud vite hva annet". Det blir for teit, og det har vi (spillere) visst i mange år. Nå belønnes du også av quest ja, men questene du har, tror jeg kan sammenlignes med warhammer online, da man gikk inn i et område, og fant en "challenge", bare at arenanet har finpusset den tankegangen, og gjort den mer "dynamisk".

 

 

 

Ting kan være utfordrende, selv uten at det skal ta så jævlig lang tid.

 

 

 

Ærlig talt blir jeg litt småsur når jeg leser slikt.

 

 

 

 

 

Men for å si noe on-topic:

Jeg har mye tro på guild wars 2! Har fulgt med på stort sett alt de har gitt ut, siden før guild wars 1 ble gitt ut. Anbefaler folk å lese bloggen deres der det står veldig mye interressant.

 

Også håper jeg folk kan få øyene litt opp, og ikke bare være skeptiske. Det her - OM DET FUNKER (noe jeg tror det gjør) - så blir stort sett alle andre mmo litt gammeldagse.

 

 

 

beklager for rotete post

 

 

 

 

 

edit: og selvsagt, finfin video! Anbefaler nok en gang å lese bloggen, da kanskje de tingene de sier i videoen, kan bli litt mer klare.

 

*gledeseg*

Endret av coldstrike
Lenke til kommentar

Da er vi to. Har prøvd mange andre, men ingen når opp til GW. Det er såpass forskjellig fra mange av de andre MMOene som er blitt lagd. Tar ikke en evighet å nå top level. Kun 8 skills på baren til enhvertid. Kan kombinere to klasser sammen, Uendelig mange taktiske tilnærminger i det spillet.

Det som gleder meg mest med GW2 er at de holder seg til et max antall skills aktiv til enhver tid.

Endret av Konamixx
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

du måtte dra inn apple in gw.ta deg en bolle a.Jeg også har ikke spilt altfor mange MMO's men prøvde ut GW som mitt første MMO og jeg ble hekta på spillet ganske kjapt.gw1 synes jeg var utrolig fett.

Spillet gikk ikke ut på å levle omtrent,alt handler om dine skills som spiller,og siden du har så mange skills tilgjengelig i gw1 så blir hver build unik,noe ingen andre mmo's har trur jeg.Jeg trur gw2 kommer til å revolusjonere sjangern og håpe på det de sier at de ikke vil bli mye grinding,men noe vil det jo bli.

Jeg skal deffinivt kjøpe meg gw2,jeg digga gw og spilte det i 4år,så ga jeg opp når jeg ble hacka.

Jeg gleder meg vilt til det blir slipt i 2011,men har ingen rush da jeg har nok av spill som kommer i 2010 og 2011 på min ps3 som jeg gleder meg til.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
  • 4 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...