Gå til innhold

HDMI kabel til HD ready tv.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En dyr HDMI-kabel er en bedre kabel enn de billige. Ikke med tanke på signal/bildekvalitet der de dyre er like gode som de billige, men med kvaliteten på selve ledningen. De billige kan være ganske stive, mens de dyrere som ofteste er mykere.

Endret av Dunedain
Lenke til kommentar

Nå er det vel ikke kvaliteten på kabelen trådstarten spør etter, men heller bildekvaliteten etter et hopp til HDMI.

 

For min egen del så kjører jeg HDMI med alt jeg har som støtter HDMI. Jeg merker kanskje ikke forskjell på det og komponentkabler, men HDMI er mye enklere å håndtere samt at det i teorien faktisk er bedre. Så ja, jeg vil anbefale deg å kjøpe deg en HDMI kabel. Ikke nødvendigvis fordi du vil merke noen markant forbedring, men fordi det er "bedre".

Lenke til kommentar

Selve oppløsningen på et vanlig tv-bilde (dvs ikke HDTV) vil ikke forbedres med HDMI. Det er heller ingen stor forskjell mellom en dyr eller billig HDMI kabel, ikke som er verdt å bruke penger på i hvertfall. Kvalitetforskjellen på Scart har jeg sett store forskjeller på!

 

Det er hovedsakelig 4 ting jeg ser på som fordel ved å velge HDMI

 

1. Mindre kabel - enklere å installere.

2. Digitalt hele veien, scart er analogt. Forskjellen er at du slipper et ledd med til med konvertering mellom analogt og digitalt. Analog-tv kan ta med seg støy i bildet som er synlig og digital-tv gjør ikke det. Eller, jo det gjør det, men DET er synlig (stopper og hakker). Det gjør at du slipper en dyr scart-kabel og kan heller kjøpe en billig HDMI kabel på Clas Ohlson.

3. Fargebehandlingen vil skje i TV-en og ikke ut av mottakeren/DVD-spillern etc. TV-en har ofte bedre komponenter enn en 800-kroners digital-tv-mottaker.

4. Du får som regel et skjermbilde som er riktig. Sett at mange TV-er tuller med bildet om det skal være widescreen (16:9) eller letterbox (4:3). Foretrekker personlig at et 4:3 bilde er et 4:3 bilde og ikke et strukket bilde.

 

Minuset med HDMI er at Text-tv ikke går via HDMI og du må bruke mottakerns text-tv. Mange mottakere er uten text-tv-minne, så det kan gå fryktelig tregt.

 

Om man benytter Scart, husk at det er forskjell mellom scart-ingangene. Full-RGB og half. Full RGB er som regel riktig. Spesielt på skjermer fra LG.

Endret av kristoffer
Lenke til kommentar

Hvorfor diskuterer vi i det hele tatt scart-kabler i disse dager? Det er ikke noe å diskutere, bare kjøp HDMI til alt. Har man for eksempel digital-tv boks fra en tilbyder, så er det et hav av forskjell å spore på alle kanalene, selv om man har den dyreste scart-kablen i verden.

 

Har man en dvd-spiller med mulighet for hdmi, så bruk hdmi. Bildet vil bli tilpasset helt riktig, og alt fungerer bare så knæsj mye bedre.

 

En tv som er HD-ready har som regel muligheten til å vise 720P og 1080i. selv om oppløsningen på selve panelet ofte er bare 1024x768 så vil det hjelpe veldig mye å få signalet rent digitalt og bildet blir nok så å si krystallklart i forhold til scart eller annen møkk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...