Gå til innhold

– FFXIII er ikke et rollespill (X360, PS3)


Anbefalte innlegg

Sant, men det er nå engang slikt en diskuterer på et forum.

 

Det blir en diskusjon for diskusjonens skyld. Kategoriseringen har ingen konsekvenser for spillets kvaliteter eller vår opplevelse av det. En kategorisering skal bare hjelpe deg med å finne frem til spillene du vil ha, utover det er det ikke viktig.

 

Nå har også JRPGene langt på vei definert seg selv, og resultatet er noe ganske annet enn de første japanske rollespillene som var mer direkte avledet fra D&D.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er en helt LATTERLIG diskusjon. Hva hver og enkelt legger i begrepet RPG i spillsammenheng er uviktig, det som er greia er at over 50% av alle som skriver at FF13 ikke kvalifiserer som et RPG ikke har spilt mer enn deler av spillet. Ja, spillet er urovekkende lineært, men det har nok av RPG element i seg til å være et RPG.

 

Det er selvsagt det FF spillet med MINST rollespill elementer i seg, men å gå ut i media og si at FF ikke kvalifiserer som et RPG er bare latterlig og barnslig av en så høyt profilert fyr, og det er helt klart og tydelig at fyren er gjennomsiktig misunnelig på Square-Enix.

Lenke til kommentar

Ser ut som om "FF13 er ikke et spill, men en film"-utsagnet har blitt en slags mote. Det er absolutt ikke mange flere cut-scenes i FF13 enn det er i andre "moderne" JRPG's. Spill som f.eks Xenosaga-trilogien har langt flere, og lengre, cutscenes enn i FF13, uten at det ble laget like mye oppstøy rundt det.

Lenke til kommentar
Ser ut som om "FF13 er ikke et spill, men en film"-utsagnet har blitt en slags mote. Det er absolutt ikke mange flere cut-scenes i FF13 enn det er i andre "moderne" JRPG's. Spill som f.eks Xenosaga-trilogien har langt flere, og lengre, cutscenes enn i FF13, uten at det ble laget like mye oppstøy rundt det.

 

Spiller selv Xenosaga om dagen og kan bekrefte det. Filmsekvensene er lange, de kommer ofte og en av dem er på over 30 minutter. Selve gameplayet består av turbaserte kamper mens man beveger seg fra A til B mellom filmsekvensene. Dette spillet hadde virkelig vært noe for ADHD-klubben å bryne seg på.

 

Men det går ikke på filmsekvenser, egentlig. Det denne fyren sier gjør så FFXIII ikke kan kalles et rollespill er gyldig for så og si alle JRPGer, og som jeg tidligere har forsøkt å forklare så er denne forståelsen av hva som er et rollespill både utdatert og unødvendig. JRPG er en etablert sjanger, spillene kalles rollespill men de er ikke det samme som D&D, og det må man bare tåle enten man liker det eller ei.

Lenke til kommentar

Mitt største problem med FFXIII er ikke om det er et rollespill eller ikke. Det jeg mislikte var at det var kjedelig og hadde anime jenter med rosa hår.

 

Rart med det... det har hvertfall INGENTING å gjøre med at det kommer fra Japan og at FF alltid har hatt et animepreg...

Lenke til kommentar

Alle JRPGs har animepreg i mer eller mindre grad, det er jo et av særtrekkene ved sjangeren.

 

Når det gjelder diskusjonen om FFXIII kan regnes som RPG eller ikke er en problemstilling som er til å fnyse av.

 

Er det noe jeg virkelig hater så er det folk som absolutt skal stappe ting i en firkantet boks de kan sette navn på. Det er så trangsynt som overhodet mulig. Ikke bare vil det være å benekte store deler av det som det du legger i boksen er, det er også å forhindre den kunstneriske friheten alle spill trenger for at de skal virke som mer en en suppe av polyoner.

 

Synes det er idiotis å skulle gå rundt å si hva FFXIII ikke er, for det er en uendelig lang liste. FF er det der er, og akkurat det er det. Intet mer, intet mindre. Og la det nå være det. Ingen tvinger deg til å spille det.

 

Slik ser nå i alle fall jeg på saken. :)

Endret av Rider of Reason
Lenke til kommentar

Jeg setter ikke høye krav til RPG's som alle andre her virker det som. Så lenge jeg får noe som helst som kan samenlignes som EXP, items med stats, karakter utvikling, og eventuelt en god historie osv Så kaller jeg det ett rpg.

Stiller meg ved siden av Jikla her.

Hvorvidt FF er et RPG eller ikke får så være. Selv er jeg enig i utsagnet at FF er RPG i sin egen subsjanger. FF er FF rett og slett.

En annen ting som er verdt å nevne er at folk dømmer alle FF spillene sammen,

men dette er egentlig vanskelig (i mine øyne) fordi spillene er så forskjellige.

Square Enix prøver hele tiden noe nytt med hvert spill, noe jeg liker veldig godt :D

Alltid like spennende å prøve ett nytt FF spill.

 

bra sagt forresten til sirkrelian også 7 poster over her B)

Lenke til kommentar

Jeg må nesten le litt nå. Hvis definisjonen til RPG virkelig er oppe til hver enkel har jeg lyst til å sette Doom 3 i rollespill-kategorien. Hvorfor ikke? Final Fantasy er vel ikke mer rollespill enn Doom.

 

Jeg tror det største problemet i denne noe tilbakestående debatten er at folk flest har glemt at rollespill inneholder ordet "ROLLESPILL". Jeg har spilt flere "JRPG" og i alle var rollespillet fullstendig fraværende. Det kan fort bli et problem for et RPG...

Lenke til kommentar

Er debatten fremdeles der? For å sitere meg selv:

 

[Hvorfor ordet ikke spiller noen rolle]Poenget med spillsjangere er ikke at de semantisk korrekte men at de gir forbrukerne en pekepinn på hva de kan forvente, og FFXIII har mer enn nok sjangerkonvensjoner til at det kan kalles et JRPG.

 

Er det et rollespill i ordets opprinnelige betydning? Nei, det er ikke D&D. Både vestlige og japanske rollespill skriver seg fra D&D, det er derfor de bærer navnet, men det er skjedd mye siden den gang og det har bare vært positivt for oss gamere at spillutviklerne har eksperimentert med formelen. Jeg tror ikke noen av oss ville byttet ut dagens "uekte" rollespill med et utall D&D-kloner om de hadde vært aldri så opprinnelige.

 

Betyr at det vi nå må innføre mye sjangernavn fordi flere av spillene ikke oppfyller kravene for å bli kalt "rollespill"? Noen pedanter vil kanskje mene det, men er det noen vits? Kan vi ikke like godt fortsette å snakke om RPG, WRPG og JRPG? Selv om begrepene er ulne har vi alle en grov forståelse av hva de innebærer og å innføre nye betegnelser er bare unødvendig hodebry.[/Hvorfor ordet ikke spiller noen rolle]

 

Definisjonsmessig holder ikke å si at man "spiller en rolle", for det gjør man i alle spill utenom Tetris. Å si at man skal spille rolle som ikke er forhåndsbestemt er heller ikke spesielt anvendelig, som vi har sett. Det er mer gangbart å si at forskjellen på et action- og rollespill ligger i det at det er tall (stats, exp osv.) som er avgjørende for å lykkes i motsetning til fingerferdigheter. Denne definisjonen synes jeg er anvendelig på de fleste tilfeller; FFXIII blir et rollespill, God of War et actionspill og Demon's Souls noe midt i mellom.

 

Angående femininitet, anime-trender osv., hva i all verden har det med denne saken å gjøre? Jeg synes dog det er merkelig at man reagerer negativt på det; det finnes mer enn nok testosteronspill der ute som kun har gutter som målgruppe og det er en av grunnene til den skjeve kjønnsfordelingen blant gamere. Squaresoft og japanske utviklere generelt er flinkere til å lage spill med en mer universell appell der det er en balanse mellom maskuline og feminine elementer uten å gå helt den ene veien (God of War, Gears of War) eller den andre veien (The Sims, Singstar).

Endret av Spartakus
Lenke til kommentar

Demon's Souls er så absolutt et RPG, men jeg ville nok ikke klassifisert det som et JRPG.

 

Som du never, spiller XP-systemet en ganske stor rolle om man skal definere hva som er et RPG og hva som er et actionspill. Items/Equipment vil jeg si spiller en nesten like stor rolle.

 

Borderlands, for eksempel, i likhet med System Shock 2, Deus Ex, og Yakuza for å nevne noen, omtales som FPS/Action-RPG-spill, selv om folk flest ville kallt det first-person shooters, eller plain action når det gjelder Yakuza-serien.

 

Har folk enda ikke skjønt at "filmklipp" hjelper til med å fortelle historien på en mer cinematisk måte? Forsåvidt alle RPG-spill på alle konsoller etter PS1 har brukt denne metoden som et hjelpemiddel til å fortelle historien.

Endret av Shifty
Lenke til kommentar

Jeg synes forsåvidt også muligheten til å spille en rolle som ikke er fullstendig forhåndsdefinert burde være et minstekrav om man ønsker å kalle spillet sitt for RPG, med eller uten J foran.

 

Tips meg om noen JRPGer der du kan spille en rolle som ikke er forhåndsdefinert. Jeg har spilt et sted mellom 50 og 100 forskjellige og har like mange liggende på vent, men jeg kan ikke si at noen av dem oppfyller dette kravet.

 

Og der har du den eksakte grunnen til at jeg er enig med Bioware-mannen, og faktisk vil trekke det nøyaktig så langt som det du demonstrerer her: De aller færreste JRPG-er er faktiske RPG-er, uansett hva de skriver på coveret.

 

Det at forresten morsomt at enkelte, som ser at Bioware-fyren helt åpenbart har rett - men ikke liker at noen snakker stygt om favorittsjangeren deres - velger å prøve å overbevise alle andre om at det enten ikke burde være noen diskusjon om dette i det hele tatt, eller at diskusjonen er irrelevant fordi det ikke er så farlig hvilken sjanger vi plasserer spillene i.

Lenke til kommentar

Spørsmål: Er Shin Megami Tensei: Persona 4 ett JRPG eller ett RPG spill? Det er jo så å si DU som er hovedpersonen, DU tar valgene om hvem du vil bygge ett bedre kjennskap til og hva du vil gjøre etter skolen osv. Det er jo en del Frihet i det spillet, så vil det kalles ett RPG? Eller er det sånn at så lenge det er laget i Japan så vil dette være ett JRPG spill?

Lenke til kommentar

Persona 4 er JRPG/Social Simulation, no doubt.

 

Det har egentlig ikke så mye å si hvor spillet er laget. Som jeg nevnte over, Demon's Souls er ikke et typisk JRPG. Du har også Etrian Odyssey-serien til Nintendo DS og Class of Heroes til PSP, som er skikkelig old-school first-persion RPG-spill, altså ikke JRPG.

 

 

Jeg synes forsåvidt også muligheten til å spille en rolle som ikke er fullstendig forhåndsdefinert burde være et minstekrav om man ønsker å kalle spillet sitt for RPG, med eller uten J foran.

 

Tips meg om noen JRPGer der du kan spille en rolle som ikke er forhåndsdefinert. Jeg har spilt et sted mellom 50 og 100 forskjellige og har like mange liggende på vent, men jeg kan ikke si at noen av dem oppfyller dette kravet.

 

White Knight Chronicles, selv om det kanskje er ikke 100% pure JRPG.

Endret av Shifty
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...