Gå til innhold

Win 2000 SP4 eller XP?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Jeg skal reinnstallere Windows, tenkte å legge inn XP men så så jeg at SP4 har kommet ut. Hvilket system bør jeg velge da med tanke på stabilitet? Jeg spiller en del, hvertfall i det siste. ( Gothic 2 ). Har dere noe erfaringer?

Jeg har selv en maskin med 2000 og en med XP. Har brukt begge OSene over lang tid. Min oppfattning er at det egentlig er bedre å omtale OSene som NT5.0 og NT5.1 - for forskjellen mellom dem er strengt tatt ikke så store at noe er himmelen og det andre helvete

Når det gjelder spill så har jeg merka at XP gir litt bedre ytelse, men det er snakk om kanskje 200 ekstra poeng i 3D mark.

Stabilitetsmessig så vurderer jeg dem som relativt like stabile. Noen hardwarekonfigurasjoner går dårlig under 2000, andre liker ikke XP.

En fordel med 2000 er at det er et mye mer "cleant" OS, dvs det er relativt fritt for dilldall når du har installert det, og da snakker jeg om mer enn bare default skinnet til XP. Samtidig så mangler 2000 noen features noen vil mene er greie å ha.

Kjører forøvrig XP på hovedmaskinen nå og kommer til å gjøre det framover.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Heisann,

Jeg kjørte win2k i tre år uten en eneste krasj. OS`et er veldig stabilt og godt. Nå kjører jeg winXP og er nesten like fornøyd med det. Har hatt en del krasj, men det har vært pga. ny hardware, spesielt grafikk kortet mitt har skapt meg en del hodebry.

mvh

dacourt

Skrevet

Tror jeg ville gått for det "boblete" "stygge" designet i XP. Hvorfor?

Fordi jeg er lei av alle de grå fargene, og jeg har ikke opplevd noe mer kræsjing med XP en med 2k.

Nå skal det også sies at jeg aldri har suttet foran en maskin med 2k/sp4 i mer en 5 minutter. Men med SP0/1/2 og 3 er en annen historie.

Men det jeg vil si til deg som startet posten:

Liker du fargene i XP? Da går du for XP, vist ikke er Win2k det samme (iallefall ikke langt unna)

Skrevet
Windows XP er betaversjon for Windows Longhorn!

kanskje det dummeste jeg har lest her på hw.no forumet på lenge.

Det kanskje du som er dum? Det er hvertfall mitt synspunkt på Windows XP!

Altså; winxp ER en betaversjon av Longhorn, det er ditt personlige synspunkt? Det går da ikke an å ha sitt personlige synspunkt på om en ting ER noe sånt som en betaversjon!? Du kan ha ditt personlige synspunkt på om winxp er bra eller ikke, stygt eller pent, men du kan ikke si "jeg synes at xp er en betaversjon", det blir helt feil! Winxp ER jo ikke en betaversjon av Longhorn!

Skrevet

Det kanskje du som er dum? Det er hvertfall mitt synspunkt på Windows XP!

Altså; winxp ER en betaversjon av Longhorn, det er ditt personlige synspunkt? Det går da ikke an å ha sitt personlige synspunkt på om en ting ER noe sånt som en betaversjon!? Du kan ha ditt personlige synspunkt på om winxp er bra eller ikke, stygt eller pent, men du kan ikke si "jeg synes at xp er en betaversjon", det blir helt feil! Winxp ER jo ikke en betaversjon av Longhorn!

Herregud, det kan man vel, betaversjon kan brukes synonymt med noe som ikke fungerer slik som det skal, noe han mener at XP gjør. La han synest hva han vil er du snill.

Ellers kan jeg si at jeg har hatt XP i 2 år (?) og det har ikke krasjet mere enn et par ganger, men da er det kun pga. overklokkingsfeil. Har aldri fått en "blue screen" i sammenheng med drift av XP maskiner på jobben.

Noe av det mest negative med XP er minnesluket og at ikke alle drivere funker, dvs. små fimaer som ikke utvikler driverer for annet enn w2k ettersom det er det absolut mest brukte operativsystement i verden i dag.

Hvis du jobber med Max OS X i netteverk med PCer er XP et must, synest jeg da, men sikkert andre som har sine egne meninger her også.

I 3D applikasjoner som spill ol. får man bedre ytelse i XP, i hvertfall ut fra mine erfaringer.

Skrevet

Hvorfor i det hele tatt spørre? Man set jo at det er ganske delte meninger og det eneste som faktisk duger er å teste selv.

For min egen del så har jeg brukt Xp helt siden jeg skiftet fra w98. Pga jeg takklet ikke 2k's komptabilitet med eldre spill og div. Men, det har sikkert forandra seg endel med de nyere sp'ene. Men, nå ville jeg ikke vurdert å gått tilbake til windows 2000. Xp er etter min mening en modifisering av 2k. Med mer brukervennlighet etpar både nyttige og irriterende funksjoner (som den søke hunden :p hater den) og et bedre design. Med Sp1 så kan man f.eks laste ned skins og forskjelligt som kan skifte farge og utseende så man ikke bare har de 3 standard fargene + windows classic stylen.

Viss du ikke har noe imot å reinstallere litt så ville jeg anbefale deg å teste både w2k og Xp i en stund for så å beholde det os'et DU liker best.

Skrevet

Jeg bruker XP på laptopen og 2000 (SP3) på den stasjonære maskina. Jeg har fjernet den såkalte søkehunden og themes til XP. Rent visuelt så er XP og 2000 helt like hos meg.

Jeg vil si det sånn at XP er mer tilrettelagt for en familie-pc og 2000 er tenkt til workstations med brukere som kan bruke maskina. Den eneste funksjonen jeg savner i 2000 fra XP er nettverksmonitoren i taskmanager (kom den i SP4?). Ellers har jeg disablet switch user, themes, remote assistance og hunden. Det er vel de mest brukte featurene som XP har kontra 2000.

Compability Mode bruker jeg nesten aldri. De få gangene jeg skulle bruke det, så virket det ikke. Og XP bruker en tanke mere minne enn 2000.

For å si det sånn - same shit, different name 8)

Skrevet

Longhorn var opprinnelig ment som en utvidelse til XP, men smeltet sammen med arbeidet til neste OS fra MS.

så godt som alle feil med windows OS er driverfeil, hardware håndtering og ikke minst .dll rot. videre er alle OS og applikasjoner lidende av at visse feil ikke oppdages før det er utprøvd. dette er da ren statistikk, samt at flere features = flere feil. skal heller ikke glemme at brukerne er den største kilden til feil

[w2k]...det absolut mest brukte operativsystement i verden i dag.

Nei, det er det ikke, w98 er med klar margin det mest brukte.

Jeg kan nesten gå så langt å si at de aller fleste ikke trenger noe annet enn w98 heller og en god del av w2k og XP brukerne har teknologi på hjernen.

hmmf... det er mange som syter og klager over Norsk versjon av XP. Tror ikke det er så mye feil i den Engelske varianten? Det er så lite til for at en feil skal oppstå, bare et ; -tegn mindre så fører det til problemer.

hvilket språk OSet bruker har ingenting å si

winXP et mislykka forsøk på å fortsette med NT kjernen, spesielt home edition, proffesional kan hende, med stor tvil, at kan går ann å ha

det er samme kjernen. man lager OSet så avansert som mulig (XP DataCenter), så fjerner man bare diverse verktøy og features, som støtte for flere CPUer osv. dette er vanlig versjoneringspraksis

generelt sett gir XP bedre ytelse, mens w2k er noe mere baklengskompitabel, en typisk tradeoff

Skrevet

Hjemme bruker jeg Windows 2000 SP3 på min hovedworkstation, Mandrake 9.1 på serveren, og Windows 98 SE på en eldre laptop! Har hatt XP installert på "hovedmaskinen" flere ganger over lengre perioder, men jeg kommer alltid tilbake til 2000... Tenkte kanskje at ting ble litt bedre med XP SP1, men den gang ei... Det ble alt for ustabilt, buggete, og hadde for mye dilldall for min bruk!

På jobben har vi 20 maskiner med XP (på tross av at maskinene går ned hele tiden, og generelt sett funker dårlig, tviholder sjefen på XP), og 3 med Windows 2000 - det er ingen tvil om hvilke maskiner jeg foretrekker å bruke...

Skrevet

Jeg har LCD skjerm og "trenger" cleartype skrift funksjonen som XP har. XP med SP1 er stabil nok. Som regel drivere eller hardware feil som gjør en PC ustabil.

Mye dilldall i XP da, så Win2000 er jo "renere", men tvilsomt mer stabil. Win2000 ble vel stabil med SP2...SP4 er da bug og sikkerhets fixer samlet i en pakke.

Go figure... :roll:

Skrevet

Tenkte det samme :grumpy:

Skrevet

JEg skulle egentlig ikke starte en WinXP vs win 2000 diskusjon, jeg lurte bare på om Win 2000 MED sp4 var noe å satse på. Går for XP jeg :)

Skrevet

urgh.. må bare skrive under på det.

men for å holde seg til topic, så har jeg faktisk personlig opplevd mer problem med win 2000... :( men det kan være tilfeldigheter :)

Skrevet

Bruker win2k sp4 selv ..

Har et problem som jeg lurer på..

I my computer så tar det lang tid før den får fram alt i my computer, hører hdd rote noen sekunder før det kommer opp..

Hvis jeg husker rett så fikk jeg opp alt i my computer med en gang med sp3.. har noen andre dette problemet ?

Skrevet
Bruker win2k sp4 selv ..

I my computer så tar det lang tid før den får fram alt i my computer, hører hdd rote noen sekunder før det kommer opp..

Hvis jeg husker rett så fikk jeg opp alt i my computer med en gang med sp3.. har noen andre dette problemet ?

jepp. i tillegg har jeg dette problemet:

• SP4 creates major problems for graphics device interface (GDI) printers. I have a QMS Minolta PagePro 1100L at home, and since upgrading to SP4, both of my Win2K machines crash with a Stop 1E in pwgdi.dll (which is admittedly a QMS file, not Microsoft's) whenever the printer driver is accessed: when trying to print, looking at the printer properties, doing a print preview, or in some cases (e.g., Microsoft Word 2002) just launching an application with your default system printer set to a GDI device. Thus far, I've found no mention of this problem in any of Microsoft's support venues (e.g., news.microsoft.com, Knowledge Base). QMS support says that it's aware of the problem and that supposedly all GDI printers are affected (i.e., from any manufacturer, with any driver version). Unfortunately, my printer is an earlier, now discontinued model, and QMS says it won't be updating these drivers any more.

Hvordan degraderer man 2000 fra sp4 til sp3?

Skrevet

Husk at selv om det er kommet mange service packs til windws 2000, så høres det ut som det er utrolig oppdatert - men windows XP er jo faktisk like oppdatert uten service packs...

Min erfaring er at windows XP fungerer helt glimrende, og har overhode ikke behov for noe Service pack. Jeg prøvde en periode med SP1, men fant ingen ting positivt med den - men et par negative ting.

XPUserz: Du er jo skikkelig newbie. Kjører du forresten norsk windows? Alle erfarne kjører engelsk windows... ;)

Forresten, jeg har kjørt Windows Server 2003 som desktop OS i en måned nå. Den er like stabil som XP, kanskje til og med (om mulig) en smule mer stabil. Jeg la merke til i går at jeg faktisk har en uptime på over 7 dager...

Skrevet
Bruker win2k sp4 selv ..

jepp. i tillegg har jeg dette problemet:

? SP4 creates major problems for graphics device interface (GDI) printers. I have a QMS Minolta PagePro 1100L at home, and since upgrading to SP4, both of my Win2K machines crash with a Stop 1E in pwgdi.dll (which is admittedly a QMS file, not Microsoft's) whenever the printer driver is accessed: when trying to print, looking at the printer properties, doing a print preview, or in some cases (e.g., Microsoft Word 2002) just launching an application with your default system printer set to a GDI device. Thus far, I've found no mention of this problem in any of Microsoft's support venues (e.g., news.microsoft.com, Knowledge Base). QMS support says that it's aware of the problem and that supposedly all GDI printers are affected (i.e., from any manufacturer, with any driver version). Unfortunately, my printer is an earlier, now discontinued model, and QMS says it won't be updating these drivers any more.

Hvordan degraderer man 2000 fra sp4 til sp3?

Sjekka windows update at det ikke har kommet en fix til det der? Dere som klager på SP4, SP3 hadde vel 10 ganger så mye bugs når det kom. Personlig kommer jeg til å vente med xp til hvertfall SP2 har kommet. Har kjørt xp på både laptop og stasjonær (med og uten SP1), men det er lixom ikke det samme som å kjøre win2k. Er det noe jeg hater overalt på jord er det å restarte når jeg absolutt ikke vil.

Skrevet

tror ikke microsoft lager ett nytt operativsystem som er dårligere

enn det gamle så xp må!! være bedre enn 2000, det er vel bare en

smaksak vilket man velger. De som klager på utseende kan jo gjøre

den helt lik 2000 med noen tastetrykk.

Skrevet
tror ikke microsoft lager ett nytt operativsystem som er dårligere

enn det gamle så xp må!! være bedre enn 2000, det er vel bare en

smaksak vilket man velger. De som klager på utseende kan jo gjøre

den helt lik 2000 med noen tastetrykk.

Ok, du kan ikke være mer enn 12 år ettersom du ikke husker Win98se-> winME.

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...