Gå til innhold

Noobtube


Hva synes du om noobtubing.  

121 stemmer

  1. 1. Misliker du noobtubing?

    • Ja
      70
    • Nei
      51


Anbefalte innlegg

I løpet av en runde med MW2 på PC hagler iallefall beskyldningene lett. Etter 3 kills på rad i starten får du fort Cheater-stempelet, drepe noen som sitter på en obvious plass er wall hack, å defende spotten i Headquarters er camping. Her om dagen fikk jeg også beskjed om at jeg enten cheata eller var en no lifer som var jomfru. Personen var også glad i å skryte av å ha hoppet i høyet med samtlige spilleres mødre, og ikke minst påpeke hvor flinke de var.

 

For ikke å glemme at <insert weapon you use to kill> noob også kommer ganske ofte. Det går mest i noobtube noob, g18 noob, 1887 noob, m16 noob, sniper noob og shot gun noob. Personlig så bruker jeg kun grenade launcher for å unlocke shot gun så jeg får xp for å unlocke alt. Greit at det er et effektivt våpen, men jeg sløser ikke bort et godt sikte, FMJ eller silencer for å få 2-3 kills en gang iblant. Føler jeg får MYE MER ut av de andre rent skytemessig. Glemmer fort at jeg har GL på når jeg starter på et nytt våpen og det er det eneste som er unlocka.

 

Er ytterst sjeldent jeg møter på en som noobtuber som er så god med den at jeg sliter med å få drept han før han tar meg eller at han bruker den taktisk. Sånn jeg ser det så er navnet noob tube fordi de ikke klarer å bruke den ordentlig, ikke fordi de er noobs som bruker den.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde Call of Duty fjernet Danger Close, så hadde nok ikke n00btubing vært et så stort "problem". Jeg må ærlig innrømme at jeg hater det, og at jeg ofte slår av PS3'n hvis jeg blir drept 3-4 ganger på rad med n00btubes. Men jeg har selv brukt det før, så hvorfor klager jeg....

 

Her er et eksempel på hvorfor GL er kalt n00btube. Jeg pleier som oftes og løpe rundt med sniperen som shotgun, og det er da jeg syns det er gøyest; men en dag for bestemte jeg meg for å bare bruke n00btube. Satte GL på Tar-21 og danger close, med thumper som secondary. Begynte ved C-basen på Skidrow, løpte mot A, og fyrte igang n00btubes som bare det. Fasit etter 30 sek: 17-0 i stats. Da var det Preditor Missile, Harrier og Ac130 på plass, og jeg hadde vel 38-0 i stats. Spørsmålet er: Hadde jeg skills til å få den killstreaken? Nei, derfor er det n00b!

 

Har tangert den streaken, da.. heldigvis. Snipet på Afghan og fikk heldigvis eid ganske mye der, og nei... jeg står nesten aldri i ro og camper.

 

Intervention + FMJ = <3

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Noobtubing har vært et forbanna problem siden det første MW. I MW2 så har jeg plutselig akimbo shotguns og noobtubing å bekymre meg over. Hvorfor noobtubing er så dumt, er at det er en instant explode når den treffer. Man kan runde et hjørne og når du kanskje klarer å få inn tre skudd på han så trenger han bare å trykke en gang for å eliminere deg. Dette er ikke balansert gameplay. Nei veit ingen detaljer om buffs med perks etc siden jeg aldri bruker n00btube.

 

Men det jeg vil si som definerer det er en person som ikke bruker våpenet særlig mye, bare granatkasteren. Greit last resort hvis du er i en litt hårete situasjon men ikke noe å skyte dine feige granater konstant på motstanderen. God sportsånd innenfor gaming mangler i stor grad!

Lenke til kommentar

Dette er det dummeste jeg har hørt? Er det blitt så allment godkjent å suge i spill at det er blitt et kjent uttrykk på et våpen noen mener er "feigt"? Gå til sides! Det virker som dere mener dette generelt for spill som inneholder dette våpenet? I få tilfeller så er spillet dårlig designet, men i de fleste tilfeller handler det om frustrerte amatører som ikke takler å bli eigd. Like dumt som å høre sippungene sier Hadouken er feigt. Learn to play :)

Lenke til kommentar

Tja, jeg er faktisk uenig. For det første er ikke noobtube et spesielt våpen (så vidt jeg har forstått det) men det har blitt betegnelsen på våpen som er sterkt ubalansert i nyere FPS-spill, og generelt sett kreves lite "skills" for å drepe med.

 

Et eksempel er 40MMGL i Battlefield: Bad Company 2. Uansett hvor du treffer på fienden så dør de instant og det er veldig lett å få tak i ammo siden klassen som har 40MMGL-våpenet har en "ammo resupply box".

Bruken av dette våpenet er så utbredt at det faktisk delvis ødelegger gameplayet for alle andre spillere, og derfor mener jeg at det ikke er akseptabelt.

 

Ja, det er jo et våpen som finnes i spillet, og det er til for å brukes og bla bla ukeblad, og jeg synes det er greit at folk bruker det i ny og ne, på linje med andre våpen. Det jeg derimot synes er helt idiotisk er når folk bare sitter på en plass med ammo box og skyter og skyter og skyter og ødelegger spillet for andre spillere.

Lenke til kommentar

Tja, jeg er faktisk uenig. For det første er ikke noobtube et spesielt våpen (så vidt jeg har forstått det) men det har blitt betegnelsen på våpen som er sterkt ubalansert i nyere FPS-spill, og generelt sett kreves lite "skills" for å drepe med.

 

Et eksempel er 40MMGL i Battlefield: Bad Company 2. Uansett hvor du treffer på fienden så dør de instant og det er veldig lett å få tak i ammo siden klassen som har 40MMGL-våpenet har en "ammo resupply box".

Bruken av dette våpenet er så utbredt at det faktisk delvis ødelegger gameplayet for alle andre spillere, og derfor mener jeg at det ikke er akseptabelt.

 

Ja, det er jo et våpen som finnes i spillet, og det er til for å brukes og bla bla ukeblad, og jeg synes det er greit at folk bruker det i ny og ne, på linje med andre våpen. Det jeg derimot synes er helt idiotisk er når folk bare sitter på en plass med ammo box og skyter og skyter og skyter og ødelegger spillet for andre spillere.

 

Hvis det er så lett som dere vil ha det til, ja da er det dårlig gamedesign, men jeg tror like fult at dette går på ferdighetene til de som sitter på andre siden av siktet. Skal man bli god i et spill må man lære å møte folk som bruker hele spekteret av våpen som er tilgjengelig, og legge om strategien for å ta de forskjellige angrepene, jeg har aldri møtt et våpen i et spill hvor det ikke skal være mulig å heve seg over situasjonen. Hvis man lar seg selv bli skutt gang på gang av samme kis så vet man at man gjør noe galt, man kaller ikke den som skyter for å drive med "noobtubing". Spilte Quake mot de hardeste av de harde (Thresh, Mastah Killah, Lakerman, Unholy osv) i 5-6 år og vet at når jeg ble drept om igjen og om igjen av samme metode så var det jeg som gjorde noe galt, det var aldri umulig å heve seg over det hvis man hadde skills nok, dette gjelder alle FPS jeg har vert borti og jeg har ingen tro på at det i 2010 skal være lov å klage på dårlig gamedesign eller andre spillere sin feighet, man spiller det man får tildelt og tilpasser seg.

Lenke til kommentar

Det er selvsagt mulig å bli så god at du klarer å heve deg over "noobtube", men jeg mener likevel at hvis det er ett våpen som er så ekstremt mye bedre enn alt annet, så går det over til det du nevner: Dårlig gamedesign.

 

Ja, som sagt er det mulig å bli så god at du klarer å ta ut folk som bruker noobtube, men det er bare noen ekstremt få prosent av spillerne som noen sinne vil bli så gode. Jeg mener strengt tatt at spillutviklerne skal lage et spill som passer til 98% av spillerne istedenfor 2% av spillerne, og hvis de ikke gjør det (ved å for eksempel ha en "noobtube" i spillet) så burde de gjøre en endring.

 

Edit: Føler ikke at jeg fikk uttrykt meg på en god måte her, men du skjønner forhåpentligvis poenget.

Endret av Error
Lenke til kommentar

Er det ikke mulig for utviklerne å lage ett system i lobbyen hvor man kan utelukke folk som bruker spesielle våpen da? Det er vel ganske utopisk å tro at disse folkene vil forsvinne. For det er jo tross alt ett våpen, og i krig er som kjent alt lov. Men man kunne kanskje heller hatt muligheten til selv å stille inn preferanser for hvem som skal delta?

Lenke til kommentar

Er det ikke mulig for utviklerne å lage ett system i lobbyen hvor man kan utelukke folk som bruker spesielle våpen da? Det er vel ganske utopisk å tro at disse folkene vil forsvinne. For det er jo tross alt ett våpen, og i krig er som kjent alt lov. Men man kunne kanskje heller hatt muligheten til selv å stille inn preferanser for hvem som skal delta?

Beklager å måtte skuffe deg, men alt er ikke lov i krig.

 

Tror ikke det ville ha vært bra. Finnes folk som liker GLen, men som ikke bruker den som standardvåpen. På konsoll (og MW2 på PC) er det matchmaking, hvordan skal det fungere om veldig mange har forskjellige setting? Det vil ta lengre tid å finne folk.

Lenke til kommentar

Det er selvsagt mulig å bli så god at du klarer å heve deg over "noobtube", men jeg mener likevel at hvis det er ett våpen som er så ekstremt mye bedre enn alt annet, så går det over til det du nevner: Dårlig gamedesign.

 

Ja, som sagt er det mulig å bli så god at du klarer å ta ut folk som bruker noobtube, men det er bare noen ekstremt få prosent av spillerne som noen sinne vil bli så gode. Jeg mener strengt tatt at spillutviklerne skal lage et spill som passer til 98% av spillerne istedenfor 2% av spillerne, og hvis de ikke gjør det (ved å for eksempel ha en "noobtube" i spillet) så burde de gjøre en endring.

 

Edit: Føler ikke at jeg fikk uttrykt meg på en god måte her, men du skjønner forhåpentligvis poenget.

Nå skal det sies at det er mange herrans år siden jeg spilte FPS på noe spesielt høyt nivå, og det er jo blitt en vane for utviklere å tweake spill, det så jeg bare fra min tid i WoW. Det balanserer seg som regel ut når spillet har hatt noen runder med patcher, men da syns jeg det er dårlig gamedesign, Quake/Quakeworld/Quake 2 og Quake 3 Arena var bortimot perfekte spill rett ut av esken. Jeg skal ikke være så bråkjekk at jeg påstår alt er som den gang, men da var det ihvertfall bare å legge om strategien, men hvis det er så at alle bruker dette våpenet på alle nivå så er det sikkert noe i det at det kunne fått en liten nerf. Men det er ingenting herligere enn å komme seg over situasjonen og eige "noobs" som tror de har funnet en lettvindt måte å vinne på.

Lenke til kommentar

Jeg føler virkelig ikke at noobtube er noe problem i dette spillet, den har en relavtivt liten blastradius som gjør at du nesten må treffe fyren for at han skal dø. I tillegg er det ganske vanskelig å treffe med den på lange avstander og kartene i BF er ganske så store.

 

Jeg syns Car Gustav rucket launcheren er mye værre, den har 8 skudd eller noe med den upgraden som gjør at du får mer explosivers. Den dupper nesten ikke på lange avstander, har mye større blastradius den virker med tracer dart OG den er bra mot tanks.

Endret av Kidnet
Lenke til kommentar

Jo, ja. Kanskje det, men du vet jo aldrig om det kommer noe rundt et hjørne da.

Litt gammelt innlegg, men vil gjerne kommentere litt her:

 

Når man kommer til et hjørne har man noen enkle muligheter:

1) Det kommer en spiller og man bruker en granat

2) Det kommer en spiller og man bruker ikke granat

3) Det kommer ikke en spiller og man bruker en granat

4) Det kommer ikke en spiller og man bruker ikke granat

 

I tillegg er det selvsagt mer komplekse situasjoner som "det kommer en spiller, men han hører deg og stopper tidsnok til å ikke bli truffet av granaten".

 

1) er helt klart en klar vinn-situasjon, 2) er en klar tapssituasjon. 4) gir en liten fordel, 3) gir en liten ulempe.

 

Gitt at sannsynligheten for at det kommer en spiller er høy nok vil det klart lønne seg å bruke en granat fremfor å ikke gjøre det.

 

-------

 

Jeg vil gjerne også lenke til et par artikler. Den første, med tittelen "Playing to Win" omhandler hvordan mange spillere har mentale sperrer som hindrer dem fra å virkelig bli gode i et spill. Anbefaler å lese del 2 (leserbrev til del 1) og 3 (hvordan man ikke alltid bør bruke det som er "best) også, men her i alle fall del 1: http://www.sirlin.net/articles/playing-to-win-part-1.html

 

Den andre artikkelen jeg vil lenke til heter "‘Playing to Win’ - The Ultimate Excuse?", og tar blant annet for seg hvordan mange spill er dårlig designet slik at et veldig kompetitivt miljø ødelegger spillopplevelsen for de aller, aller fleste. http://www.aelon.net/2006/03/playing-to-win-the-ultimate-excuse/

Lenke til kommentar
Learn to play

 

Du har visst ikke peiling paa skytespill du? Da har du heller ikke mye aa komme med her. PROBLEMET med noobtube, som den kalles saa fint, er at du kun trenger aa fyre av et skudd i nerheten av personen du sikter paa. Du trenger IKKE treffe direkte. Kreves det skill aa peke mot en fyr kontra det aa sikte paa hodet/brystet? Nei, noobtube slik den er i COD, men ogsaa desverre BF(dog i mindre grad) er trist design.

 

Forstaar egentlig ikke hvorfor de paa d0d og live skal ha med et vaapen som Grenade Launcher. Det er et vaapen som er vanskelig aa balansere. Ideelt sett burde det kun bli brukt til aa sprenge bort vegger, samt flere personen som er klumpet sammen. Kanskje et krav om aa staa i ro for aa skyte hadde vert en ide?

Endret av Martino
Lenke til kommentar

Hadde Call of Duty fjernet Danger Close, så hadde nok ikke n00btubing vært et så stort "problem". Jeg må ærlig innrømme at jeg hater det, og at jeg ofte slår av PS3'n hvis jeg blir drept 3-4 ganger på rad med n00btubes. Men jeg har selv brukt det før, så hvorfor klager jeg....

 

Her er et eksempel på hvorfor GL er kalt n00btube. Jeg pleier som oftes og løpe rundt med sniperen som shotgun, og det er da jeg syns det er gøyest; men en dag for bestemte jeg meg for å bare bruke n00btube. Satte GL på Tar-21 og danger close, med thumper som secondary. Begynte ved C-basen på Skidrow, løpte mot A, og fyrte igang n00btubes som bare det. Fasit etter 30 sek: 17-0 i stats. Da var det Preditor Missile, Harrier og Ac130 på plass, og jeg hadde vel 38-0 i stats. Spørsmålet er: Hadde jeg skills til å få den killstreaken? Nei, derfor er det n00b!

 

Har tangert den streaken, da.. heldigvis. Snipet på Afghan og fikk heldigvis eid ganske mye der, og nei... jeg står nesten aldri i ro og camper.

 

Intervention + FMJ = <3

 

ORDgasme :love:

 

Men seriøst, jeg kunnne ikke ha sagt det bedre selv. :thumbup:

Lenke til kommentar

Vel jeg spiller en del BF BC2 Som assult. Ja jeg bruker Grenade launcher en del ja. Hvordan skal jeg ellers ta snipere i byggninger? Eller lage min egen dør i an byggning jeg ikke gidder og løpe rundt fordi det sitter fiender PÅ begge sidene?

Mye bedre og lage en egen dør for så og løpe igjennom bygget rundt på sidene og knive fienden. Jeg bruker også GL for og dekke området foran leg når jeg rykker fram nettopp fordi Jeg ikke har lyst til og blir skutt ned av en aller annen random fyr.

Og når folk er så dumme at de samler seg 3-4 stykker på samme plass så hjelper det ikke hvor mye magnum ammo du har når du kommer løpende alene! Da er det granat og 40mm som hjelper.

Og 40mm er i spillet av en enkelt grunn! Den er der fordi den kan brukes som et våpen. Lær deg og leve med det!

Lenke til kommentar
Learn to play

 

Du har visst ikke peiling paa skytespill du? Da har du heller ikke mye aa komme med her. PROBLEMET med noobtube, som den kalles saa fint, er at du kun trenger aa fyre av et skudd i nerheten av personen du sikter paa. Du trenger IKKE treffe direkte. Kreves det skill aa peke mot en fyr kontra det aa sikte paa hodet/brystet? Nei, noobtube slik den er i COD, men ogsaa desverre BF(dog i mindre grad) er trist design.

Jeg sitter nok med mer erfaring innen FPS enn den gjennomsnittlige forumbrukeren for å si det sånn så jeg tror ikke du vet hvem du kritiserer for uvitenhet. Hvorfor lar du deg fange i situasjoner der du har vegger så tett inntil deg når du møter slike våpen, det finnes en røys av andre våpen som kan drepe på ett skudd plassert riktig, reloadtiden på disse våpene er langt mindre, du har teknisk sett en større sjangs til å treffe han enn han har på å treffe deg over en tidsperiode. Du spiller to halveis realistiske skytespill, ikke alternativ historie hvor granatkasteren aldri ble oppfunnet. Noobtube er et uttrykk oppfunnet av frustrerte gamere som deg. Som en annen også nevnte her, Granatkaster er et fantastisk kontra våpen til sniper. Tar du ut granatkasteren fra spillet kommer dere straks til å klage på måter å drepe snipere på, da kommer vel det til å hete noobscoping eller ett eller anna drit. Hopeless :)

Lenke til kommentar

Poster denne i fra Battlefield 2 Bad Company 2-tråden, siden noen ønsket diskusjonen om dette her istedet.

 

------

 

Ser ikke helt problemstillingen som tas opp om noobtube. Hva så om noen bruker den og klarer å ta deg? Da er det ditt problem, ikke hans. Å ta noen med en granatkaster er langt vanskeligere enn med kuler. Fordelen sånn sett er at den er større treff-flate. Nå spiller jeg på PS3 så jeg vet ikke hvordan dette er på PC. Om du i større grad blir tatt av disse er bør du endre taktikk.

 

I dag klarte jeg å ta ut 5-6 stk. med rakettkasteren. Betyr det at dette er en noobtube på grunn av det? Absolutt ikke. De fleste jeg tok var på meget, meget lang avstand. Liker å bruke den andre du låser opp på engineer som et snipervåpen. Fungerer meget bra. Trenger bare å beregne fallet i skuddet så sitter den. Den lengste jeg tok var i fra den siste basen når vi angrep Port Valdez (?) fra demoen. Traff en sniper på toppen av B i fra spawn. Sikkert rundt 5-600m.

 

Det som plager meg mest er folk som springer inn i basen din og camper spawn. Dette er et skikkelig problem spør du meg. Men heldigvis slår det ofte tilbake på forsvarerne da de får mindre folk om vi planter bomben. Kan nevne at jeg stort sett bare spiller Rush.

Lenke til kommentar

Å ta noen med en granatkaster er langt vanskeligere enn med kuler.

 

Du tuller nå? Hvorfor tror du folk kaller det noob tube, å ikke skill tube? :blink:

 

Og hvorfor tror du det er så mange som bruker dem? Hvis det var enklere å bruke selve automatvåpenet til assault klassen enn granatkasteren, hadde ikke denne tråden eksistert. <_< Folk liker ikke "noob tube" fordi det er en alt for enkel måte å drepe folk på, I FORHOLD TIL andre håndholdte våpen. Selv hever jeg meg over "noob tubere", og lar stort sett være å bruke dem. Hvorfor? Fordi jeg veit hvor jævlig irriterende det er når andre bruker dem mot meg hele tiden. :ph34r:

Endret av Patrick1991
Lenke til kommentar

Å ta noen med en granatkaster er langt vanskeligere enn med kuler.

 

Du tuller nå? Hvorfor tror du folk kaller det noob tube, å ikke skill tube? blink.gif

Kuler dreper man veldig lett folk med om man er god nok. Granater krever ikke gode evner for å drepe, men det gjør kuler. En som ikke er så veldig god vil derimot drepe lettere med granat om han er heldig, i motsetning til kuler. Å ta folk på avstand med granat er ikke en selfølge heller.

Endret av TCi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...