Gå til innhold

Hva som plaget meg med Mass Effect 2


Anbefalte innlegg

>>SPOILER ADVARSEL<<

 

Denne tråden inneholder forklaring av hendelser som skjer på forskjellige tidspunkt i spillet. Ikke les videre om du ikke har fullført spillet, eller vil ha spillopplevelsen din intakt.

 

 

 

 

 

 

 

 

Det har plaget meg en stund nå at mange av spillets hendelser ikke får den reaksjonen fra spillets mange karakterer som de fortjener, jeg vil forklare enkelte eksempler nedenfor:

 

1. Det at Shepard er bragt til live er stas, men det var nesten ingen som viste det. De gamle crew-medlemmene fra 1'ern reagerer med overraskelse på at du er i live, mens Ambassadør Anderson såvidt reagerer i det hele tatt. Udina overser deg fullstendig. Dette er helt urealistisk med tanke på hvilken helt min Shepard endte opp med å være på slutten av 1'ern.

 

2. Jeg reddet 'Destiny Ascension' og hele galaksen fra Saren og Sovereign, og alt jeg fikk fra 'The Council' er We don't believe your claims.? Jeg ble veldig skuffet av hele samtalen med dem, og trodde Shepard ville bli tatt varmt imot fra alle på den kanten. Jeg forstår at Bioware ville snu ting litt på hodet, men Council kunne virkelig ha håndtert dette anderledes, kanskje gått roligere frem med å forklare hvorfor de mente eksistensen av Reapers var usannsynlig.

 

3. Protheans ble holdt som hellig i det første spillet, og jeg trodde at oppdagelsen av at Collectors i virkeligheten er Protheans ville være noe Shepard burde dele med resten av galaksen, men ingen alternativ før å gjøre dette dukket opp. Jeg mener dette er en smule urealistisk med tanke på hvilken status Protheans hadde hos enkelte raser, bare tenk på Hanar og deres 'The Enkindlers'.

 

4. Jeg fikk ingen bekreftelse via dialog på at alle kom helskinnet unna 'Suicide Mission' på slutten av spillet. Dette er oppdraget der alle trodde de ble å miste noen på, men ingen ble det minste overrasket over at alle overlevde? Svært merkelig.

 

Er det noen andre som har oppdaget at enkelte ting i spillet mangler forklaring eller at enkelte hendelser mangler den reaksjonen de fortjener? Del gjerne.

Endret av Vaine
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+8791234978

1, 2 & 3: Den behagelige løgnen er bedre en den ubehagelige sannheten. Spillet er ganske klar på at det er tankegangen til rådet. At du kommer og minner alle om hva som virkelig skjedde er en veldig god forklaring på at de er lunkne.

 

Spillet forklarer dette ganske tydelig. Jeg skjønner at du har behov for å være den besteste helten av alle, men det er bare ikke et sånt spill. Dette burde du vært forberedt på om du har sett noesomhelst av forhåndsomtale etc.

 

4: Du ser at alle overlever, er ikke det nok? Jeg regner med at det er litt praktiske årsaker inne i bildet her og – det å lage ørten slutter etter hvem som overlever er mye arbeid.

 

Jeg er med andre ord ikke helt med på tankene dine, dette er midten av en triologi, og den må skrives deretter. ME er heller ikke ment å være noe ”happy-go-lucky”-spill.

 

Jeg er med andre ord ikke enig med deg – hvis jeg savner noe er det heller en god skurk på linje med Saren i det første spillet. Det er alltid deilig å ha noen å hate (særlig når det er mer enn nok med folk man har et litt ambivalent forhold til) og en litt grå masse av samlere funka ikke helt for meg.

Lenke til kommentar

1, 2 & 3: Den behagelige løgnen er bedre en den ubehagelige sannheten. Spillet er ganske klar på at det er tankegangen til rådet. At du kommer og minner alle om hva som virkelig skjedde er en veldig god forklaring på at de er lunkne.

 

Spillet forklarer dette ganske tydelig. Jeg skjønner at du har behov for å være den besteste helten av alle, men det er bare ikke et sånt spill. Dette burde du vært forberedt på om du har sett noesomhelst av forhåndsomtale etc.

 

4: Du ser at alle overlever, er ikke det nok? Jeg regner med at det er litt praktiske årsaker inne i bildet her og – det å lage ørten slutter etter hvem som overlever er mye arbeid.

 

Jeg er med andre ord ikke helt med på tankene dine, dette er midten av en triologi, og den må skrives deretter. ME er heller ikke ment å være noe ”happy-go-lucky”-spill.

 

Jeg er med andre ord ikke enig med deg – hvis jeg savner noe er det heller en god skurk på linje med Saren i det første spillet. Det er alltid deilig å ha noen å hate (særlig når det er mer enn nok med folk man har et litt ambivalent forhold til) og en litt grå masse av samlere funka ikke helt for meg.

 

Greit nok, jeg er forsåvidt enig med deg angående punkter 1-3, men punkt 4 står jeg ved mine meninger. De hadde ikke trengt å lage ørten slutter etter hvem som overlever, bare 1 slutt der spillet i det minste gir deg et snev av tilbakemelding på at alle i teamet ditt overlevde et selvmordsoppdrag. Selv om alle overlever får du likevel høre underveis i oppdraget at 'Some have given their lives for it'. Bioware hadde ikke trengt å endret på mye for å forbedre denne sekvensen.

 

Du sier at spillet ikke er et slikt spill der du får muligheten til å være den besteste helten av alle, vel, det første spillet var akkurat et slikt spill, og det var et slikt spill jeg hadde håpet på her og. Vi får se hvordan det avsluttende kapitlet blir.

Endret av Vaine
Lenke til kommentar

1. Det at Shepard er bragt til live er stas, men det var nesten ingen som viste det. De gamle crew-medlemmene fra 1'ern reagerer med overraskelse på at du er i live, mens Ambassadør Anderson såvidt reagerer i det hele tatt. Udina overser deg fullstendig. Dette er helt urealistisk med tanke på hvilken helt min Shepard endte opp med å være på slutten av 1'ern.

Jeg er helt enig i at en større annerkjennelse av at personen som reddet galaksen fra undergang for knapt to år siden har kommet tilbake til live er nødvendig. Veldig få virker berørte, og dem som gjør det, er ikke annet enn overfladiske.

 

2. Jeg reddet 'Destiny Ascension' og hele galaksen fra Saren og Sovereign, og alt jeg fikk fra 'The Council' er We don't believe your claims.? Jeg ble veldig skuffet av hele samtalen med dem, og trodde Shepard ville bli tatt varmt imot fra alle på den kanten. Jeg forstår at Bioware ville snu ting litt på hodet, men Council kunne virkelig ha håndtert dette anderledes, kanskje gått roligere frem med å forklare hvorfor de mente eksistensen av Reapers var usannsynlig.

Enig her også. Om de ikke ønsker å gå offentlig med det ovenfor andre enn Udina, Anderson og Shepard er det forståelig - men når de tvilte som noen gærninger forrige gang til tross for at Shepard hadde rett, så burde de virkelig ha litt tro på ham nå. Selv om han jobber for/med Cerberus, burde hans ord som en Spectre virkelig bety noe.

 

3. Protheans ble holdt som hellig i det første spillet, og jeg trodde at oppdagelsen av at Collectors i virkeligheten er Protheans ville være noe Shepard burde dele med resten av galaksen, men ingen alternativ før å gjøre dette dukket opp. Jeg mener dette er en smule urealistisk med tanke på hvilken status Protheans hadde hos enkelte raser, bare tenk på Hanar og deres 'The Enkindlers'.

Det er vel nettopp fordi de blir tilbedt de valgte å ikke avsløre det - ville jeg tro. Det vile ført til enorme mengder fortvilelse og opprør. At det ikke finnes noen andre spor som kunne ledet noen til å tenke Protheans=Collectors har jeg vanskelig for å tro, derimot.

 

4. Jeg fikk ingen bekreftelse via dialog på at alle kom helskinnet unna 'Suicide Mission' på slutten av spillet. Dette er oppdraget der alle trodde de ble å miste noen på, men ingen ble det minste overrasket over at alle overlevde? Svært merkelig.

Jeg fikk høre (via radioen og cutscenes) at alle kom seg helskinnet om bord i Normandy, i tillegg til å se Shepard hoppe som en gærning på slutten. Det kunne, derimot, vært en liten greie om at "Wow, commander! Nobody died on the suicide mission!".

 

Forøvrig synes jeg det er altfor lite snakking underveis i oppdrag. I eneren var det bare 6 forskjellige personer en kunne ha med seg, med toppen 6*6 forskjellige kombinasjoner - med 11*11 blir det for mange til at "casual" småsnakk kan forekomme. Veldig, veldig synd. Det å snakke til crewmedlemmene sine når man ønsker savner jeg også.

Lenke til kommentar

Skjult tekst: (Marker innholdet i feltet for å se teksten):

1. Det at Shepard er bragt til live er stas, men det var nesten ingen som viste det. De gamle crew-medlemmene fra 1'ern reagerer med overraskelse på at du er i live, mens Ambassadør Anderson såvidt reagerer i det hele tatt. Udina overser deg fullstendig. Dette er helt urealistisk med tanke på hvilken helt min Shepard endte opp med å være på slutten av 1'ern.

Jeg er helt enig i at en større annerkjennelse av at personen som reddet galaksen fra undergang for knapt to år siden har kommet tilbake til live er nødvendig. Veldig få virker berørte, og dem som gjør det, er ikke annet enn overfladiske.

 

2. Jeg reddet 'Destiny Ascension' og hele galaksen fra Saren og Sovereign, og alt jeg fikk fra 'The Council' er We don't believe your claims.? Jeg ble veldig skuffet av hele samtalen med dem, og trodde Shepard ville bli tatt varmt imot fra alle på den kanten. Jeg forstår at Bioware ville snu ting litt på hodet, men Council kunne virkelig ha håndtert dette anderledes, kanskje gått roligere frem med å forklare hvorfor de mente eksistensen av Reapers var usannsynlig.

Enig her også. Om de ikke ønsker å gå offentlig med det ovenfor andre enn Udina, Anderson og Shepard er det forståelig - men når de tvilte som noen gærninger forrige gang til tross for at Shepard hadde rett, så burde de virkelig ha litt tro på ham nå. Selv om han jobber for/med Cerberus, burde hans ord som en Spectre virkelig bety noe.

 

3. Protheans ble holdt som hellig i det første spillet, og jeg trodde at oppdagelsen av at Collectors i virkeligheten er Protheans ville være noe Shepard burde dele med resten av galaksen, men ingen alternativ før å gjøre dette dukket opp. Jeg mener dette er en smule urealistisk med tanke på hvilken status Protheans hadde hos enkelte raser, bare tenk på Hanar og deres 'The Enkindlers'.

Det er vel nettopp fordi de blir tilbedt de valgte å ikke avsløre det - ville jeg tro. Det vile ført til enorme mengder fortvilelse og opprør. At det ikke finnes noen andre spor som kunne ledet noen til å tenke Protheans=Collectors har jeg vanskelig for å tro, derimot.

 

4. Jeg fikk ingen bekreftelse via dialog på at alle kom helskinnet unna 'Suicide Mission' på slutten av spillet. Dette er oppdraget der alle trodde de ble å miste noen på, men ingen ble det minste overrasket over at alle overlevde? Svært merkelig.

Jeg fikk høre (via radioen og cutscenes) at alle kom seg helskinnet om bord i Normandy, i tillegg til å se Shepard hoppe som en gærning på slutten. Det kunne, derimot, vært en liten greie om at "Wow, commander! Nobody died on the suicide mission!".

 

Forøvrig synes jeg det er altfor lite snakking underveis i oppdrag. I eneren var det bare 6 forskjellige personer en kunne ha med seg, med toppen 6*6 forskjellige kombinasjoner - med 11*11 blir det for mange til at "casual" småsnakk kan forekomme. Veldig, veldig synd. Det å snakke til crewmedlemmene sine når man ønsker savner jeg også.

 

Litt casualsnakk er det jo. Der finnes steder i spillet der du får muligheten til å høre en karakters kommentar ang. f.eks en lokasjon. Ta utsikten i Nos Astra (Illium) som et eksempel. Andre ganger kommer teammates med diverse kommentarer under sideoppdrag.

Endret av Vaine
Lenke til kommentar

Garrus og Tali har en liten samtale i ME2 angående heisdialogene. Tydelig at ikke alle kompanjongene satte like stor pris på det! :D

Hørte omsider den utvekslingen selv. Veldig morsomt med litt selvironi. Tok til og med autosave-load for å kunne få samtalen på video. ;)

 

Ellers er jeg også litt skuffet over Citadel. Det finnes noen forskjeller basert på de siste valgene man tok i ME1, men konsekvensene virker heller beskjedne. Foreløpig ihvertfall... dette med menneskelig dominans (eller ikke) de vel håndtere i det tredje spillet.

Lenke til kommentar

Hvordan er det med forholdet mellom action og story/atmosfære? Jeg leste at ME2 er et mer actionpreget spill enn eneren, og jeg er litt redd for at spillet ikke tar seg tid til å bygge opp den samme stemningen. Jeg likte hvordan det ble brukt en del tid på at man gjorde seg kjent med menneskene, stedene og teknologien, og små detaljer som radiosendingene i heisen.

Lenke til kommentar

Det er veldig mange reklamer (bokstavelig talt) som bidrar til like solide kulisser som i eneren. Historien er vannvittig dyp, sideoppdragene er utallige og stemningen i spillet er upåklagelig. Det er bortimot utelukkende nivådesignet og kamp-pregede situasjoner som er endret i noen nevneverdig grad.

Lenke til kommentar
2. Jeg reddet 'Destiny Ascension' og hele galaksen fra Saren og Sovereign, og alt jeg fikk fra 'The Council' er We don't believe your claims.? Jeg ble veldig skuffet av hele samtalen med dem, og trodde Shepard ville bli tatt varmt imot fra alle på den kanten. Jeg forstår at Bioware ville snu ting litt på hodet, men Council kunne virkelig ha håndtert dette anderledes, kanskje gått roligere frem med å forklare hvorfor de mente eksistensen av Reapers var usannsynlig.

 

 

Men det er jo slik konsulatet er. De nekter å innse at de tar feil og at du har rett, selv om de får beviset slengt i fjeset. :p

Lenke til kommentar

Skrev det i den andre Mass Effect tråden, og det er en del viktige elementer i Mass Effect 2 som ikke er der. Utrolig skuffende.

Ingen god interaksjon mellom karakterene, ingen chit chat mens man går rundt... det dreide seg bare om ME-verdenes forhold til Shephard, og ikke de rundt deg.

 

Møtte Liara for første gang, med Tali og Garrus på laget, og det ga ingen effekt. Det var som om de ikke var tilstede.

Lenke til kommentar

Skrev det i den andre Mass Effect tråden, og det er en del viktige elementer i Mass Effect 2 som ikke er der. Utrolig skuffende.

Ingen god interaksjon mellom karakterene, ingen chit chat mens man går rundt... det dreide seg bare om ME-verdenes forhold til Shephard, og ikke de rundt deg.

 

Møtte Liara for første gang, med Tali og Garrus på laget, og det ga ingen effekt. Det var som om de ikke var tilstede.

 

Deres reaksjon på at Shepard var i live var for liten, for mild. De oppførte seg mer som bekjente enn venner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...