Gå til innhold

Mortal Online Open Beta


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Rimelig vanskelig å "fikse" muse/tastaturklikking som er identiske med all annen muse/tastaturklikking, det må i såfall bli at de gjør det til en "straffbar" handling hvor straff håndteres av GM-er (kick/ban etc.)

 

Problemet er at slikt fort blir mye ekstraarbeid, og GM-er har somregel plenty å ta seg til i slike spill. Lov å håpe selvsagt :)

Lenke til kommentar

Foreløpig når det bare er open beta vil jeg ikke si at problemet er så veldig stort.

Jeg vet ikke hvor lenge det er vits å holde på med slik før man kommer til en grense hvor man må gjøre noe mer krevende for å komme høyere opp?

 

Vil tro at slike ting er vanskelig å ha kontroll over, og kommer sikkert noe til å være i spillet. Men vil tro etterhvert at GMs muligens vil ta kontroll og stoppe slikt.

Lenke til kommentar

Kommer helt an på hvordan systemet funker.

 

F.eks: Hvis man kan øke en stat (strength, antakelig) til maks kun ved å hakke på en stein inn i evigheten kommer garantert noen til å sette fyren sin til å hogge stein over natta på et trygt sted ( og bare kaste steinen når inventory er fullt ). Hoppsan, fordel i kamp for 0 innsats og 0 risiko. Siden GM-er ikke kan flakse rundt og sjekke at alle spillerne faktisk spiller selv, så må fyren både finnes, rapporteres og så manuelt sjekkes av GM. Voldsomt mye arbeid :(

 

Dette er mye av grunnen til at de fleste slike spill har systemer på plass for å begrense muligheten til å gjøre slike ting, for eksempel: Begrenset hvor mye man kan gjøre av en ting (f.eks "Du kan bare få ut X antall ressurser av hver node innen en gitt tidsenhet", eller at noden spawner npc-er som angriper på tilfeldige tidspunkt, eller lignende. Blir spennende å se hvordan MO løser slike ting, siden det er 100% garantert å føre til irritasjon hos mange spillere.

 

 

 

Edit: Ikke akkurat en ny problemstilling nei:

http://www.mortalonline.com/forums/33456-best-macro-program.html < "Lovlig i beta", med de implikasjoner det medfører

http://mortalonlinecommunity.com/community/guides-tutorials/6-tutorial-how-set-up-simple-macro-bot.html < Jepp, ca så lett :/

Endret av Ehtirno
Lenke til kommentar

Finnes forskjellige måter å takle slike "boter".

 

Kan gjerne nevne Runescape som har noe av det beste;

De har, som du nevnte, monstre som spawner random og angriper visse karakterer som holder på å farme og man har valget til å sloss eller stikke av. Står man stille å fortsetter å miner vil man dø.

De har også random events, veldig lette, som teleporterer karakteren til arenaer hvor man må gjøre et eller annet for å komme seg ut. Står man bare stille blir man disconnected.

 

Finnes utallige muligheter for å unngå slikt enkelt, uten at GMer må manuelt sjekke.

Lenke til kommentar

Om man kan kalle en klikke-macro boting, så ja. Tok meg mindre enn 5 min ingame å se den første som hadde plassert noe på sprint-fremover knappene sine og "løp" inn i en vegg - en logisk, om enn lite ønskelig, følge av at man levler opp evner ved å bruke dem.

 

Det er trolig det vanligste nådestøtet for slike spill. Få ting skaper like mye fustrasjon som å se en spiller oppnå samme ferdigheter uten å røre tastaturet, i motsetning til alle timene en selv har investert for å komme på samme nivå.

 

Jeg spekulerer litt i at det er en sammenheng mellom spillesjanger og mengden brukere som bot'er. MO er jo beregnet for den mer hardcore spilleren, som jeg ser for meg vil ha større forståelse for spillemotorer og hvordan bruke scripting / få tak i bot-programmer, sammenliknet med den gjennomsnittlige wow-spilleren..

 

Nuvel, det var en degresjon. Jeg håper at GM'er ikke inntar samme null-toleranse som de bruker i f.eks darkfall. Jeg har aldri spilt spillet, men blir nærmest opprørt når jeg leser den totale mangelen for empati GM'er viser ovenfor spillere som mener de feilaktig er bannet.

Lenke til kommentar

Da jeg har spilt Darkfall i ~6 måneder (Avataren bør gi et hint) må jeg nesten påpeke at folk som bedyrer sin uskyld neppe har noen grunn til å syte - mer eller mindre ALLE som spiller / har spilt Darkfall har på et eller annet punkt vært iallefall innom gråsonen av Terms of Service - det være seg macro-bruk eller utnyttelse av svakheter i selve spillmotoren, og er fullstendig klar over det.

 

Sannsynligvis kommer sytingen av at de faktisk har blitt TATT i å gå mot ToS, i motsetning til alle sine buddies som har gjort akkurat det samme - eller at de faktisk har blitt bustet for hacking (Darkfall har alltid hatt store problemer med speedhacking bl.a.) og ikke vil innrømme det.

 

Edit: Bare for å gi et eksempel før folk begynner slenge "CHEATZOR!" etter meg: I Darkfall er(var?) det egentlig ikke mulig å skyte med pil og bue under vann. Det kommer rimelig klart fram av at du får en fullt forståelig feilmelding hvis du prøver.

Dette problemet unngår man lett ved å stikke hodet opp av vannet, spenne buen, og så dukke under igjen. Voila, "exploitation of game mechanics", men så mye i bruk at de (GM-er) antakelig overser det fullstendig selv om det åpenbart ikke fungerer som ønsket - og 99% av all kamp i vann vil på et eller annet tidspunkt innebære at dette blir brukt.

Endret av Ehtirno
Lenke til kommentar

mer eller mindre ALLE som spiller / har spilt Darkfall har på et eller annet punkt vært iallefall innom gråsonen av Terms of Service

 

Det er nok dessverre sant. Om jeg skal spekulere så tipper jeg at folk som benytter seg av bot'er og makroer er semi-lei av spillet. Når de så blir bannlyst har de ikke annet å foreta seg enn å spre misinformasjon og skape kvalm for andre.

 

Men virker ikke lokkende for en potensiell ny spiller når en går inn på forumet, og det er post etter post med klager om urettferdige bannlysinger, referanser til poster som er slettet/sensurert av moderatorer osv, mens utviklerne svarer at de setter hardt mot hardt. På en annen side er jeg en carebear-gamer :)

 

 

Nuvel, oppsummering: Bot'er er teite. Folk som bruker dem er teite. Håper SV finner en lur måte å takle dette, uten å fremstå som store slemme ulven.

Lenke til kommentar

Nuvel, oppsummering: Bot'er er teite. Folk som bruker dem er teite. Håper SV finner en lur måte å takle dette, uten å fremstå som store slemme ulven.

 

Amen :)

 

 

Edit: Tåpelig av meg å ikke linke denne med en gang vi begynte denne diskusjonen:

http://www.mortalonline.com/forums/30164-macroing-afk-macroing-during-beta.html

Dev teamet får rimelig heftige mengder pepper for å lage et system der du må trykke samme knappen hvert 3. sekund i timesvis for å lage deg et våpen (f.eks) i motsetning til et system der du trykker knappen, og så kan bruke tid på f.eks guildchat eller inventory/skills mens du passer på at ingen kommer og stikker noe skarpt i ryggen på deg. Kan ikke si meg uenig med mye av den kritikken (Husker det var en real lettelse da harvesting ble en 1-klikk-per-node affære i Darkfall, hvor du da kun trengte bekymre deg for om noen hørte lydene du lagde de neste 10 minuttene.)

Endret av Ehtirno
Lenke til kommentar

Jeg spilte Ultima Online i en del år og da hadde de fleste shards (også official shard) random macro checks. Så da poppa det plutselig opp et vindu på skjermen hvor det f.eks. stod:

 

MACRO CHECK

 

5 + 4 = ?

 

Og så fikk man noen alternativer man skulle trykke på. Hvis man ikke klarte å svare på en slik macro-sjekk fikk man en advarsel, skjedde det igjen fikk man fengsel (du fikk ikke spille på 'x' antall dager). Skjedde det mange nok ganger kunne accounten bli slettet.

Lenke til kommentar

Dev teamet får rimelig heftige mengder pepper for å lage et system der du må trykke samme knappen hvert 3. sekund i timesvis for å lage deg et våpen

 

Det høres latterlig ut ja. En ting er gjøre oppgaven lang og vanskelig, slik at en får følelsen av å virkelig oppnå noe når våpenet er ferdigsmidd. Men det får være grenser.

 

EVE online -nok en mmo jeg ikke har testet- har jo helt spillerstyrt økonomi. Hvordan fungerer den, og ikke minst hvordan grinder en der?

 

 

En annen ting som har plaget meg, er at MO skal bare inneholde local chat. Jeg er overrasket over at det dras frem som en positiv ting av utviklerne. Det er kanskje mer realistisk, men underholdningsverdien i mmo'er er jo å spille sammen med andre! Noe av det første guilder gjør er jo å opprette en felles ventrilo-server, nettopp for å kunne ha dialogen flytende.

Lenke til kommentar

 

En annen ting som har plaget meg, er at MO skal bare inneholde local chat. Jeg er overrasket over at det dras frem som en positiv ting av utviklerne. Det er kanskje mer realistisk, men underholdningsverdien i mmo'er er jo å spille sammen med andre! Noe av det første guilder gjør er jo å opprette en felles ventrilo-server, nettopp for å kunne ha dialogen flytende.

 

Nåvel, ingenting ødelegger stemming/innlevelse mer enn feks "barrens chat" spør du meg :)

 

Uansett spill som appellerer til den noe pietistiske holdningen om at "vi må lide for å ha det gøy" som slike "hadrcore mmos" ser ut til å gå for er ikke noe for meg.

Endret av Wrathmont
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...