Gå til innhold

Betroelser fra en «tank»


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har også vert tank i mange spill.

Men spesielt må jeg nevne tanken min i WoW med sine 365 dager /played (et helt år in game ja!)

 

Dette med å dele viste seg fort å bli livsviktig i mang en raidkamp i WoW, fra Lucifron til Sulfuron Harbinger, og videre til Azuregos og de Emerald dragene der awareness-listen var et interessant og viktig tema i tanke-kanalen.

 

Om en hadde greie på awareness-listen, kunne man nesten ikke tape, og mitt guilds tidlige forståeøse for denne mekanikken førte oss til top 10 guild i europa ganske raskt. Det sier sitt når vi ikke var all verdens hardcore, og de aller fleste var på sitt første mmo.

 

Nye taunt mekanikker, og zone-wide aggro i Molten Core og så videre fjernet dog litt dette fortrinnet.

 

På mange måter er det litt synd at der har blitt mindre theorycrafting med tank-klassen gjennom årene. Denne spiralen nedover har ført meg til å hate det å være tank. Noe som var verdens artigste jobb i vanilje wow.

 

I dagens wotlk wow kan alle tanke, og der er altfor mye rom for tabber. Gear har alt å si. Kunnskap har ingenting å si.

 

De aller fleste andre MMO's faller i samme kategori. AoC, WAR så vel som Aion er mmo's der tanken ikke trenger ha så mye peiling. Det er hva gjør jobben mindre interessant for min del.

 

Edit: for å utdype hvordan dette fungerte den gang i WoW.

 

Her er en grei introduksjon til fenomenet fokusert mot priest klassen: http://wowden.com/priest-healing-aggro-threat-guide/

 

Det han utelukker der gjelder forsåvidt ikke priester eller healere i så stor grad. Men det kan være livsviktig at tankene gjorde det riktig.

 

Slik gjorde vi det i guildet mitt:

 

-Idet pullet ble utført av tank3 ved hjelp av bue, står tank2 og tank1 klare så å si oppå tank3. Når raidbossen når tank3, er førstemann til å slå tank2. Tank1 slår et par sekund senere når han vet hundre procent sikkert at ikke tank2 fikk et miss.

 

-Tank1 starter å tanke. Han har best gear, og meningen er at han skal leve lenge. Men så var det engang slik at man hadde en boss med navn Emeriss. Her viste det seg at tanken alltid ville død (sikkert ikke så gode healers) på 50% om ikke noe lurt var gjort. Shield wall var brukt opp, og dragen ville starte å slakte raid om ikke dette hadde blitt gjort noe lurt. Men ettersom awarenesslisten såg slik ut: 1.tank3, 2.tank2, 3.tank1 var det bare for tank2 å taunte en eneste gang etter å ha vert på do i 5 minutt, for så å kunne ta over som tank. Han fikk også da 10% threat å gå på i forhold til den gamle tanken i å med at meleedifferansen ligger på 110% i WoW. Tank2 har også shield wall klar, og ingen trenger å dø her heller.

 

-På 25% var det rinse and repeat. Tank3 taunter, får aggro ettersom han har vert nr.1 på awarenesslisten gjennom hele fighten, og bruker sin shield wall. Ingen dør, alle er glade.

 

Ebonroc var en annen case der samme mekanikk ble brukt til det fulle på en essensiell måte. Skal ikke si jeg husker helt nøyaktig hvordan vi gjorde det der, men vi hadde en luring av en warrior leder som fikk oss gjennom fighten på under 4 timer som en av de første i europa, uten guider, og med en finurlig forståelse for awareness-liste.

 

Situasjonen som gjorde dette essensielt var at taunt ikke virket på samme måte som den gjør i dag. Taunt den gang var bare midlertidig aggro (3 sec iirc), og awareness var nøkkelen som virket som lim.

Endret av Bannorr
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...