Gå til innhold

torden og lyn


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I utgangspunktet ikke, for å være sikret, bør du minimum dra ut kontakten, og helst fjerne kontakten et stykke fra strømuttaket.

 

Lyn har ikke noe problem med å hoppe fra en ledning til en annen.

 

Personlig drar jeg aldri ut kontaktene, eller slår av noe, alt har overlevd til nå, selv om den gnistet bra bak på kjøleskapet i fjor sommer :D

Lenke til kommentar

hehe, når det tordner å lyner så er det ikke så veldig mye å engste seg for. når det lyner så bruker jeg å slå av pc`en og slår av strømforsyninga å ikke noe annet. drar ikke ut kontaktene iallefall. det er ikke noe vits. holder allikevel. også blir ADSL modem kontakten dratt ut da. sånn at ikke modemet går :D

Lenke til kommentar
hehe, når det tordner å lyner så er det ikke så veldig mye å engste seg for. når det lyner så bruker jeg å slå av pc`en og slår av strømforsyninga å ikke noe annet. drar ikke ut kontaktene iallefall. det er ikke noe vits. holder allikevel. også blir ADSL modem kontakten dratt ut da. sånn at ikke modemet går :D

 

Jeg er stum ! For første gang siden jeg begynte i IT-bransjen for 10 år siden, så er jeg stum ! :roll:

 

Har bla. solgt UPS (overspenningsvern) det siste 1,5 årene, og har vel ALDRI hørt/lest noe så idiotisk :x som "når det tordner og lyner så er det ikke så veldig mye å enste seg for..."

 

DET ER HVA DU TROR !

 

Du kan jo bare ta en kjapp titt i her http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=68370 og her http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=68347 så kanskje du skjønner hvilken kraft det er i et lynnedslag.

Det er tross alt ikke uten grunn at bla. GjensidigeNor og IF... krever at bedrifter skal beskytte utstyret sitt med UPS for at forsikringen deres skal være gyldig.

Lenke til kommentar

Jeg var innom startit for en måneds tid tilbake, og da hadde de kjøpt inn en halvpalle med isdnkort. Jeg så også et pent lite lager med strømforsyninger...

 

Prøv å gjett hva de har erfart etter de siste sommerene med lynnedslag...

Kan tenke meg at isdn kortene går som varmt hvetebrød på mandag!

 

DrErling

Lenke til kommentar
Jeg var innom startit for en måneds tid tilbake, og da hadde de kjøpt inn en halvpalle med isdnkort. Jeg så også et pent lite lager med strømforsyninger...

 

Prøv å gjett hva de har erfart etter de siste sommerene med lynnedslag...

Kan tenke meg at isdn kortene går som varmt hvetebrød på mandag!

 

DrErling

 

En HALVPALLE !!!???!!! :lol::lol::lol: det burde vel være nok for de nærmeste månedene får vi håpe.

 

Rart forresten, at folk ikke lærer.... Det er ofte de samme som får problemer hvert år. Har de glemt været i fjor sommer allerede ?? :shrug:

Lenke til kommentar

Så når lynet slår ned så kan den slå både ned i sikringsskapet og lage faenskap, eller i utstyr som er koblet til strømnettet, eller telefonlinjer? Er det slik det er?

 

Selv har jeg en analog telefonlinje, denne skal vel ikke være så utsatt?

Lenke til kommentar

Jeg tenker alltid slik når det gjelder lyn og fare for å ødelegge elektrisk utstyr;

En ledning er en ledning, uansett, og om det lyner og noen ledninger er plugget i min maskin ifra "utsiden" (ala nettverk -> switch -> router -> strøm og adsl-nett) så skal alt ut for å være noenlunde sikker...!

 

Hjelper ikke noe at du har analogt modem, tror du ikke trådene i telefonledningen kan lede strøm om et lyn treffer eller? ;P

Lenke til kommentar
Tar ut kontakta på laptopen, men den stasjonære står i den skjermen skrur seg av og på eller at pc'n rebooter.. which ever comes first. har vurdert ups, men den lager så mye varme og bruker litt for mye strøm for meg :=)

 

jeg har upsen stående ved bena mine her, en bk500ei, vil ikke si at den lager så mye varme, ikke har jeg opplevd noen økning på strømregningen heller.

Lenke til kommentar

saken med de som sier "Lyn er ikkje farleg" "har aldri hatt problemer" er at de ikkje har fått ein PSU sprengt pga lyn.

 

De har hatt PCen på under lyn, ikkje hatt problemer, og tror lyn er bare morro, mmen den dagen de blir rammet blir synet endret. :yes:

 

Ang denne UPS. Eg forstår så langt at den slår ut ved oversp, men hvordan ser den ut? Er den som eit overspanningsvern?

 

Eg har lurt på om det finnest noe slikt som slår ut om det skulle komme lyn inn på linja. Da kunne eg sitte på dataen under lyn, og være trygg på at OV slo ut før det kom eventuelle farer til PSUen, routeren osv...

 

Er dette UPS? Og hvor stor sikkerhetsprosent er det? Dvs...kan du være heilt trygg.

Lenke til kommentar

Regnes ikke lyn som noe form for naturkatastrofe?

 

Jeg har selv aldri hatt problemer med pcen siden vi har overspenningsvern i sikringskapet, men hvis uhellet er ute dekkes ikke tapet mitt av innbo forsikringen? (sett at den dekker naturkatastrofer som lynnedslag osv)

 

Noen som har peil på det?

Lenke til kommentar

Jeg har selv aldri hatt problemer med pcen siden vi har overspenningsvern i sikringskapet, men

 

Overspenningsvern ...

Interessant. Hvordan fungerer det?

Og er det bra nok vern mot lyn?

 

Ser at elektro butikker selger kontakter med "lynvern" (usikker på hva det er). Men med overspenningsvern i sikringsskapet bør vel gjøre samme nytten?

Lenke til kommentar

Her er noe "cut`n paste" fra sidene til firmaet jeg jobbet i de siste 1,5 årene :

 

En Line Interactive (og Offline)-UPS forsyner lasten mer eller mindre direkte fra lysnettet. Det gir den begrenset evne til å dempe støy

og å regulere spenningsvariasjoner. Dessuten så er ikke vekselretteren i drift hele tiden, og det betyr en omkoplingstid på mellom 4-10 ms ved strømbrudd.

 

I en Online UPS blir spenningen først likerettet før den blir vekselrettet. Vekselretteren forsyner lasten hele tiden og gir optimale spenningsforhold for lasten. Det vil si konstant 230 V spenning fri for nettstøy.

 

 

Til dere som lurer på om ikke vernet i sikringsskapet er bra nok, så hentet jeg dette fra samme side :

Primærvern eller grovvern (som benyttes i inntakstavler) er vern som er i stand til avlede store energimengder. De er trege (langsom tennspenningsverdi) slik at det tar tid før de begynner å lede

energien til jord. Det betyr at "spiker" kan slippe gjennom.

 

For å sikre utstyret mot disse er det nødvendig med utstyrsvern eller finvern. Utstyrsvern har en betydelig raskere tennspenningsverdi men tåler ikke like store energier.

 

 

OBS !

Utstyrsvernet må ikke ha lavere tennspenning/merkespenning enn primærværnet.

 

 

Håper dette var til hjelp....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...