Gå til innhold

Kan piratkopiering være positivt?


Anbefalte innlegg

Vi hører stadig vekk folk som maser om hvor mye piratkopiering koster, utviklere går konkurs, spill suger fordi folk ikke våger satse på nytt fordi ikke tjener noe på det og så videre. Men uansett hvor drittlei vi begynner å bli den evige leksa er jeg ikke uenig. Piratkopiering er svært negativt - stort sett. Men kan det være en positiv ting i enkelte tilfeller?

 

Jeg sitter for tiden og spiller Giana Sisters DS nesten daglig, og det har fått meg til å tenke. The Great Giana Sisters kom på slutten av 80-tallet til flere plattformer, inkludert ZX Spectrum, Commodore 64 og Amiga. Problemet var at det var mistenkelig likt en viss italiensk rørlegger, men mye bedre på flere områder. De ble saksøkt av Nintendo, og spillet ble trukket tilbake før det rakk selge noe særlig. For eksempel er det flere anmeldelser av Great Giana Sisters til ZX Spectrum, men spillet kom aldri til butikkene. Det burde vært slutten.

 

Det som i stedet skjedde var at folk elsket Giana og Maria og begynte å kopiere spillet helt villt. Spillet ble enorm kult-hit folk snakker om den dag i dag, og en ny versjon kom til DS i april i år. Jeg ser ikke bort fra en Giana Sisters 2 etterhvert, og kanskje vi får Giana og Maria på flere plattformer etterhvert. Det er bare å glede seg.

 

Giana og Maria har utelukkende piratkopiering å takke for suksessen og at folk husker dem i dag, så kan piratkopiering være en positiv ting i enkelte tilfeller?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De fleste argumentene jeg har sett for å forsvare piratkopiering har stortsett vært at mann har tatt seg til rette med et produkt og etter på finner finurlige måter å forsvare dette tyveriet på.

 

Jeg tenkte at dette var holdninger mann vokser fra. Nå tyder siste Gamer undersøkelse på at virkeligheten er motsatt. De yngre piratkopierer mindre enn de eldre.

 

Giana og Maria kan nå i ettertid ha nytt positivt av piratkopiering, men spillet kunne fremdeles ha blitt drad frem igjen uten denne piratkopieringen. Jeg har noen skjeletter i skapet fra C64 og Amiga tiden selv men jeg tror jeg skal la være og forsvare det.

 

 

Hadde det ikke vært for Thepiratebay hadde de fleste hørt på musikk fra VG lista topp 20. På nettet kan man finne omtrent hva man vil, ikke bare det de norsk radiostajsonen vil at du skal høre på.

 

Jeg hører storst sett på VG Lista topp 20 eller Hits for Kids musikk. Så at noen piratkopierer betyr at jeg ikke får høre mer av det? Shame on you! Eller tilhører du kulturpolitiet og mener at din musikksmak er bedre eller mer riktig enn min?

På nettet kan du finne omtrent hva du vil, lovlig. Både radiostasjoner og abonemmentsløsninger som Spotify. Er det ikke fint?

Lenke til kommentar

I mine øyne er det korte svaret, nei.

 

Man kan sikkert finne eksempler på at hvis solen, månen, og stjernene stod i riktig stilling til rett tid på døgnet så kunne man kanskje piratkopiering være positivt, men jeg tror det er få tilfeller.

 

Publisitet kan være en ting, men de fleste spill har demoer, videoer, screenshots, previews osv. Dette burde holde for de fleste, og jeg synes derfor ikke publisitet kan brukes som unskyldning for å piratkopiere spill.

 

Det samme gjelder egentlig for "forhåndstesting" av spillet. Ala: laste ned, hvis jeg liker det så kjøper jeg det. Det er mange lovlige måter å vurdere om et spill er bra eller ikke. Nå har jeg personlig mest sansen for feks Mount and Blade/Taleworlds som ga deg hele spille, men med en cap på level 6.

 

Sende et signal til utgiver/utvikler gjennom å piratkopiere ala, vi vil ha dedicated servers i MW2, derfor piratkopierer jeg. Dette vil bare slå uheldig ut slik jeg ser det og utvikler/utgiver vil til slutt bare gi blaffen i hele PC-platformen.

 

Det finnes i dag mange gode spill og jeg vil ha flere av disse. Den beste måten jeg kan signalisere dette er gjennom å betale for dem.

 

PS! Det skal sies at nå er ikke jeg noe bedre enn andre og jeg har nok en del svin på skogen fra tidligere.

Lenke til kommentar

Hvordan man forholder seg til piratkopiering burde avhenge av mediet - når det gjelder spill er det kun piratkopiering av ellers utilgjengelige retrospill som kan forsvares, særlig etter at indiespill er blitt såpass lett tilgjengelig gjennom ymse digitale distribisjonsløsninger. For musikk er piratkopiering en jungeltelegrafarena på lik linje med myspace når det gjelder undergrunnsband, mens enkelte filmer og serier neppe ville oppnådd kultstatusen de har i dag om man var begrenset til fysiske kopier, særlig i tilfeller hvor lovlige, digitale versjoner ikke er tilgjengelige.

 

Piratkopiering av VG-lista-musikk eller nye, vidt distribuerte filmer og serier er igjen vanskelig å forsvare, med et unntak: Serier som sendes i f.eks. USA, og først dukker opp på norske TV-kanaler 2-5 år senere (The Wire er ett skrekkeksempel), gjerne med et års interludium mellom det opprinnelige sendeskjemaet og norsk DVD-release. All den tid piratkopier i realiteten er en konkurrent til TV-kanaler og DVD-salg, kommer folk til å velge det som gir dem det de vil ha, når de vil ha det. Utenfor USA betyr det i praksis at piratkopiering er det overlegne alternativet for TV-serier.

Lenke til kommentar

Ahh ! Jeg husker Giana sisters ja.....hadde veldig god musikk også. Man kan høre den og flere slagere på youtube nå for tiden....

 

Jeg tror piratkopiering kan være bra fordi det sprer mye spill og musikk/film til mange mennesker som ellers aldri ville ha hørt det eller kjøpt det for å oppleve det. Jeg var jo en aktiv liten deltager i diverse copyparties i min tid :).

 

Husker jeg var velfig sinna på politiet i drammen som kom å stengte Cryptoburnerspartyet. Vi hadde jo demogrupper osv....

 

Problemet oppstår når ingen kjøper noe....heldigvis er hylla mi full av spill og filmer jeg har kjøot.....men har ikke kjøpt alt jeg spiller/ser på.

 

Tror jeg støtter en årlig internetavgift for nedlastere som blir fordelt ut fra en fordelingsnøkkel.....(ikke lett å regne ut hvem som skal ha hvor mye men....)

 

Ahh ! Jeg husker Giana sisters ja.....hadde veldig god musikk også. Man kan høre den og flere slagere på youtube nå for tiden....

 

Jeg tror piratkopiering kan være bra fordi det sprer mye spill og musikk/film til mange mennesker som ellers aldri ville ha hørt det eller kjøpt det for å oppleve det. Jeg var jo en aktiv liten deltager i diverse copyparties i min tid :).

 

Husker jeg var velfig sinna på politiet i drammen som kom å stengte Cryptoburnerspartyet. Vi hadde jo demogrupper osv....

 

Problemet oppstår når ingen kjøper noe....heldigvis er hylla mi full av spill og filmer jeg har kjøpt.....men har ikke kjøpt alt jeg spiller/ser på.

 

Tror jeg støtter en årlig internetavgift for nedlastere som blir fordelt ut fra en fordelingsnøkkel.....(ikke lett å regne ut hvem som skal ha hvor mye men....)

Lenke til kommentar

Hadde det ikke vært for Thepiratebay hadde de fleste hørt på musikk fra VG lista topp 20. På nettet kan man finne omtrent hva man vil, ikke bare det de norsk radiostajsonen vil at du skal høre på.

 

Jeg mener at du kjøpe hva du vil av musikk på nettet og bare det, driiit billig også! ikke bare VG lista. Finnes ingen god unnskyldning for piratkopiering etter min mening.

Lenke til kommentar

For oss forbrukere har piratkopiering ført til lavere priser på PC-spill og lar konsollkidsa slite med høyere pris, noe som passer ihvertfall meg PERFEKT!

På en annen side så har vi fått masse DRM-tull da. :(

 

Så, nei, piratkopiering er ikke positivt. På ingen måte.

 

Ja CWH, sånn rent teknisk sett så har nok Ateuz en bedre smak enn deg og er mer kritisk til den han lytter på. Det er ikke vondt ment, det bare er sånn at noen ikke har den samme musikalske intelligensen. (ikke at hans smak er BEDRE enn din, bare at den sannsynligvis holder et høyere nivå musikalsk sett, din smak er jo bedre hvis du tenker å tjene penger på musikken istedet for å uttrykke noe f.eks.) ;)

Lenke til kommentar

Jeg mener piratkopiering generelt er negativt, men spørsmålet var om det kan være bra i enkelte tilfeller. Kanksje hadde de dratt frem Giana Sisters igjen om ingen piratkopierte det, men sjansen er stor for at det hadde gått i glemmeboken av de få som spilte det. På den tiden var piratkopiering et enorm problem, så folk flest jeg kjente hadde langt flere spill enn de hadde oversikt over. Vi snakker minst to, tre hundre spill i omløp til enhver tid, og da sier det seg selv at det er svært få som blir husket. Spill som Turrican, Bruce Lee, James Pond og Wizkid var alle svært populære, men hvor mange husker dem i dag? Det eneste jeg husker fra Turrican var da jeg skulle prøve det hos en kamerat. Han skrøt noe voldsomt av det og spilte det hele tiden. Spillet var et plattformspill der man går fra venstre mot høyre og skyter alt som rører seg. Jeg startet spillet, prøvde å gå til venstre i stedet, og vips kom sluttsekvensen og rulleteksten. Hihi. Liten bug der. :p

 

En annen ting er at spill blir distribuert til alle som vil ha dem, noe som kan være positivt. Finner jeg et spill jeg aldri har hørt om kan jeg kopiere det og spille det. Er det bra kan jeg ende opp med å kjøpe det, og om jeg ikke gjør det kjøper jeg i alle fall oppfølgeren. Nå er jo det selvsagt tvilsomt for å si det mildt, men hvor mange av oss har råd til å kjøpe alle spillene vi vil ha? Jeg kjøper stort sett alt jeg har råd til, men ennå er det mange spill igjen jeg ikke har sjanse til å investere i. Det er svært sjelden jeg gidder laste ned noe ulovlig, men de gangene det skjer er det fordi jeg ikke har noe annet valg om jeg vil ha nye spill. Hadde prisene på spill i butikk gått ned hadde jeg kjøpt langt flere.

 

Når det gjelder musikk hører jeg på musikk jeg liker. Det går for det meste i metall som ikke er å finne her jeg bor da det ikke er en eneste butikk som selger musikk i flere mils avstand. Skal jeg ha ny musikk blir det på nettet. Men når det er sagt er det så mange butikker der ute at det ikke er noe som helst problem å få tak i det jeg vil ha helt lovlig. Noen ganger bestiller jeg cd-plater, mens andre ganger laster jeg ned fra for eksempel Nuclear Blast, en meget bra nettbutikk. Den dagen jeg begynner å høre på VG Lista, Topp 20 eller noe sånt møl hopper jeg fra taket på en meget høy bygning. :p

Lenke til kommentar

Det er nok ikke så veldig mye positivt med Piracy sett objektivt, men på den andre siden hadde jeg aldri kjøpt så mye musikk og spill hadde jeg ikke hatt muligheten til å høre/prøve det før jeg kastet bort flerfoldige hundrelapper på skit. Når ett spill koster alt fra 399kr til 500 på det værste forstår jeg godt at folk heller laster ned ulovlig istedenfor å bruke en halv dagslønn på noe som de kanskje ikke likte i hele tatt.

Lenke til kommentar

Piratkopiering er "no-go" her i gården med mindre utviklerne selv sier det er greit.

 

Jeg hadde uansett ikke klart å spill gamle NES-klassikere som World Cup Soccer, Robocop, Mario og lignende på en PC.

Spill tar seg best ut på sine orginale konsoller (dette betyr ikke at jeg støtter Piratkopiering av PC-spill).

 

Ser jo hvor hardt rammet PC-spill bransjen blir rammet av piratkopiering.

Lenke til kommentar

Jeg selv laster ned en del spill fra nettet, og det er jeg glad for. Fordi det er så mye dritt som produseres nå for tiden, men dog så kjøper jeg de spilla jeg har lastet ned hvis de er bra.

 

jeg ser det på som en full demo i mine øyner.

 

EDIT: ja, piratkopiering kan være positivt

Endret av ThaBuG
Lenke til kommentar

poenget mitt er at ikke at folk som hører på vg lista topp 20 har noe værre musikksmak enn andre. Det jeg mente var at alle ville hørt på det samme.

Og ja, man kan kjøpe musikk på nettet, men har man litt for sær musikksmak så er det veldig vanskelig.

Off-topic:

Men nei? Fortell meg hvilken "sær musikksmak" du har og jeg skal peke deg i retning av ei sjappe som har det du leter etter.

Lenke til kommentar

Etter min mening kan det være positivt i den forstand at musikk og spillselskap blir presset til å fornye seg, og tenke nytt. Piratkopiering er ikke bare ett resultat av at musikk og spill er dyrt. Det handler også om tilgjengelighet, og brukervennlighet. Spotify er ett godt eksempel på hvordan plateselskapene kan gå sammen å tilby noe som slår det meste av det som er tilgjengelig for pirater.

 

Alle spill burde også ha lange og gode demoer, slik at folk fikk testet spillet skikkelig før de kjøpte det. Jeg husker i gamle dager, da testet jeg alltid spillene i butikken før jeg eventuelt kjøpte dem, tror ikke alle butikker har dette tilbudet idag.

Endret av freddy99
Lenke til kommentar

Etter min mening kan det være positivt i den forstand at musikk og spillselskap blir presset til å fornye seg, og tenke nytt.

 

Hvorfor er dette positivt? Om det hadde vært generelt hadde det vært én ting, at folk lagde mer nyskapende spill og sånt, men den eneste de må tenke nytt med, er måter å motarbeide piratkopiering. Og piratkopiering er ikke positivt om det løser et problem de alene startet.

 

De eneste metodene spillutviklere har kommet med, forresten, er DRM's som SecuROM o.l.

Lenke til kommentar

Jeg hadde ikke spilt i dag hvis det ikke var for piratkopiering.

 

* Det var slik jeg fikk interesse for pc spill (diskettkopiering civ 1, eye of the beholder 1-3, sim city, dune 2, warcraft 1, etc)

* I en lengre periode hadde jeg ikke konsoll (hadde nes, deretter mistet jeg interessen)

* I en lengre periode brukte jeg penger på sosialt liv, og ikke noe særlig annet.

 

Jeg kjøpte omtrent ingen spill fra jeg var 14 til 23-24. Dvs, kanskje totalt 10 spill på de årene.

 

Årsaken til at jeg fortsatt bruker penger på spillindustrien er at jeg tidligere piratkopierte. Nå som jeg har fast inntekt, har det ført til innkjøp av wii, 360, ps3, gaming pc, og mange spill per år.

 

Så er det vel forsåvidt greit at jeg innser at pengene jeg i dag bruker på å kjøpe ting, ikke nødvendigvis går til de som lagde ting før: men jeg hadde for å ta ett eksempel, aldri kjøpt oblivion, hvis jeg ikke hadde piratkopiert daggerfall. Jeg hadde aldri kjøpt doom 3, hvis jeg ikke hadde piratkopiert wolf3d og doom 1. Jeg hadde aldri kjøpt kotor, jade empire, mass effect, dragon age, hvis jeg ikke hadde piratkopiert kotor når det kom ut. osv.

 

For å ta noe annet: Jeg hadde aldri kjøpt bøker og dvd av stephen colbert, hvis jeg ikke lastet ned og så colbert report. Går ikke på norsk tv i det hele tatt hvis jeg husker rett.

Lenke til kommentar

Etter min mening kan det være positivt i den forstand at musikk og spillselskap blir presset til å fornye seg, og tenke nytt.

 

Hvorfor er dette positivt? Om det hadde vært generelt hadde det vært én ting, at folk lagde mer nyskapende spill og sånt, men den eneste de må tenke nytt med, er måter å motarbeide piratkopiering. Og piratkopiering er ikke positivt om det løser et problem de alene startet.

 

De eneste metodene spillutviklere har kommet med, forresten, er DRM's som SecuROM o.l.

 

 

jeg er ikke enig at det kun handler om å hindre piratkopiering, selv om det også er endel av mottiltakene. Jeg tror feks spotify er en tjeneste som er laget for å motvirke piratkopiering. Lovlig nedlasting av tv-serier og filmer er også kommet i andre land, dette er gode mottiltak mot pirater.

Lenke til kommentar

et spørsmål eg lurer på,

 

folk sier at vis du laster ned spill ulovlig fra pirat ett eller annet (eg vet va sida hetter)så stjeler du eit produkt. og det skal eg ikkje si noe på, men stjeler du egentlig da eller får du tyvgods i gave (noe du vet det er)?

Endret av Morten_H
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...