Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Snake er da verdens enkleste konsept er det ikke?

 

Det kreves et par ting

 

* En todimensjonal array som er brettet

* En TSlange klasse som inneholder hvor slangen er på brettet og som har funksjoner for å flytte den.

* En TPowerup sak som gjør slangen lenger

 

Resten klarer du vel, gjør du ikke?

Lenke til kommentar
Snake er da verdens enkleste konsept er det ikke?

 

Jeg er ikke enig. Selvfølgelig er det lett for de fleste av oss, men det er noe som kan være litt vrient for en som prøver å lage sitt første spill. Dette er ting som å få slangen til å øke til det uendelige, og diverse andre ting. Jeg prøvde på å forklare ett annet problem, men det er litt vrient å forklare det på en forståelig måte.

 

Først det du bør lage er en kloss som beveger seg i den retningen som du trykker.

 

Så bør du prøve deg å gjøre slik at den klossen skyter i den retningen du beveger deg.

 

Deretter kan du lage en fiende som følger etter deg og dør når du skyter på han.

 

Når du har klart det, så forstår du litt bedre hvordan det fungerer.

 

Du bør gjøre dette før du begynner på snake.

 

Kan hjelpe deg underveis

Lenke til kommentar

okay den er grei. Vi begynner først på noe annet.

 

*Først lag en label. Dette skal være det du beveger på. Kall denne for noe annet som f.eks romskip. Med litt fantasi klarer du å få dette til å bli romskip.

 

* Så går du til form1 og på events. Der ser du det står OnKeyDown og gå inn på denne. Så skriver du som følgene.

 

case key of

vk_up: romskip.top := romskip.top - 5;

vk_down: romskip.top := romskip.top + 5;

vk_left: romskip.left := romskip.left - 5;

vk_right: romskip.left := romskip.left + 5;

end;

 

Skjønner du hva som skjer her? Key er en slags liste over alle knappene på tastaturet. vk_up, er altså når du trykker på up arrow på tastaturet ditt. Og da går romskipet 5 pixler opp. Når du trykker på left arrow så går skipet 5 pixler til venstre. Skjønner du dette? Du er kanskje mer vant med if setninger og du kan også løse det da på denne metoden.

 

if key = vk_up then

begin

romskip.top := romskip.top - 5; end

 

else if key = vk_down then

begin

romskip.top := romskip.top + 5; end

 

else if key = vk_left then

begin

romskip.left := romskip.left - 5; end

 

else if key = vk_right then

begin

romskip.left := romskip.left + 5; end;

 

Gjør dette først du. Så gir du tilbakemelding på hvor god du er. Skriver jeg altfor nybegynner aktig eller er det passe eller hva? Er usikker på hva du kan.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...